Jump to content
IGNORERAD

Dags för att införa obligatorisk försäkring


Soengsang

Recommended Posts

  • Svar 425
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    57

  • B747

    22

  • broder tuk tuk

    19

  • Fritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev evert 1:

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

 

Nja, det är ju så att man måste bo mer än 6 månader i Sverige för att kunna vara skriven där, så det handlar inte om bekvämlighet.

Ändrades av Nemo
"bekvämhet" finns inte i ordlistan...
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev evert 1:

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

Man måste ju ha nånstans att bo också om man ska pendla "hem". Man står inför ett nytt faktum från den dagen man flyttade och det skulle ju vara käckt att få en rimlig chans att anpassa sej till detta nya. "Lägg dig då ned och dö" och sedan ett asgarv. Sicken djävla attityd!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

Hur tyder du detta: "dangers-for-expats-living-in-Thailand-without-health-insurance" ?

 

Med mitt inlägg menade jag alltså artikeln som TS tog upp in sin trådstart.

Om man inte bara läser bokstavligen vad som står utan startar upp hjärnan också inser man att problemet gäller alla oavsett om man bor i Thailand eller kommer dit en vecka som turist

 

Saknar man försäkring lever man farligt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om man inte bara läser bokstavligen vad som står utan startar upp hjärnan också inser man att problemet gäller alla oavsett om man bor i Thailand eller kommer dit en vecka som turist

 

Saknar man försäkring lever man farligt !

"eller pengar" skulle du kanske tillägga!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om man inte bara läser bokstavligen vad som står utan startar upp hjärnan också inser man att problemet gäller alla oavsett om man bor i Thailand eller kommer dit en vecka som turist

 

Saknar man försäkring lever man farligt !

"Adventurer" is my middle name.  Jo men som bla Jive har insett, så hjälper det inte med en försäkring (om man mot förmodan skulle kunna teckna en) vid "mogen" ålder. Den täcker ju inte, av förståliga skäl, sjukdomsbilder som brukar upkomma på "ålderns höst".

 

Ungtuppar däremot, har ju inte dessa problem med bolagen. Fast å andra sidan drabbas de ju ganska sällan av dessa åkommor, varför försäkringsbolagen inte har några problem med att teckna en försäkring för dem.  Noga uträknat serru.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-31 at 16:20, skrev Soengsang:

Alla borde, och kommer nog inom snar framtid krävas på att visa upp en försäkring vid ank landet, och förnyade av visum för de som redan befinner sig i landet, har ju varit förslag på det.

Underligt att det inte är genomfört ännu, men dessa händelser samt utlänningars stora skulder till sjukhusen lär ju påskynda det.

Vadå utlänningars stora skulder till sjukhusen..? Har du nån källa på det ?

 

Förutom snyfthistorien om Sjukhuset i Phuket som hade några hundratusen baht i utstående fordringar, kanske nån promille av omsättningen....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:
Vadå utlänningars stora skulder till sjukhusen..? Har du nån källa på det ?
 
Förutom snyfthistorien om Sjukhuset i Phuket som hade några hundratusen baht i utstående fordringar, kanske nån promille av omsättningen....

Finns hur många artiklar som helst ang det.

Sen var är det väl inte "några hundra tusen" utan bara i artikeln nedan 4.3 miljoner samt ca 24 miljoner avskrivet, lite mer än ett par hundra tusen bht.
http://www.pressreader.com/Thailand/the-nation/20170423/281496456167353

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv inte kollat upp något med försäkringar i Thailand ännu, eftersom jag inte har den möjligheten att bosätta mig där ännu, för ung.

Är väl annars ganska tydligt att försäkringsbolagen i Thailand är bara intresserade av inbetalningarna ej eventuella utgifter, därför utgår vissa saker när åldern går upp.

Hur det är för en Thailändare vet jag inte. Jag tror att om du vill ha en full försäkring så kan du få det men det kostar… Klart är, skall man föra in en lag på försäkring

så måste dom kunna erbjuda en heltäckande på något sätt, tror att den kommer att bli mycket dyr och ett fåtal har råd. Hur är det med svenska försäkringar om man bor halvårsvis i båda länderna?

En annan sak jag funderar på är hur försäkrad är era älsklingar, barn när ni bor i Thailand? Eller har ni bara försäkring för er själva? För mig så skulle det inte kännas bra om jag hade försäkring men övriga i familjen ingen.

 

ItaMar

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev hakancnx:

Vadå utlänningars stora skulder till sjukhusen..? Har du nån källa på det ?

 

Förutom snyfthistorien om Sjukhuset i Phuket som hade några hundratusen baht i utstående fordringar, kanske nån promille av omsättningen....

Jag har haft en del att göra med både den offentliga och privata sjukvården här i Thailand och i samtliga fall så har jag varit tvungen att betala i förskott. Detta naturligtvis när det gäller större saker än att bara träffa en läkare och få med sig en påse mediciner hem.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har haft en del att göra med både den offentliga och privata sjukvården här i Thailand och i samtliga fall så har jag varit tvungen att betala i förskott. Detta naturligtvis när det gäller större saker än att bara träffa en läkare och få med sig en påse mediciner hem.

 

Fritz..

Problemet är väl att betala i förskott om man är i dåligt skick/medvetslös.

Hemma och även i Korat på statliga och även BH så krävs inte förskott vid akut vård.

Men som du skriver görs ju tydligen det så på vissa ställen, och det finns säkert en anledning till att de gör så.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Problemet är väl att betala i förskott om man är i dåligt skick/medvetslös.

Hemma och även i Korat på statliga och även BH så krävs inte förskott vid akut vård.

Men som du skriver görs ju tydligen det så på vissa ställen, och det finns säkert en anledning till att de gör så.

Finns ju en lag numera att ALLA sjukhus, offentliga som privata, är skyldiga att ge akut vård till en patient som kommer in i 3 dygn oavsett om dom har pengar eller inte

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

För tillfället så kör jag som Jive, pengar på banken o ingen försäkring. Däremot har Alec försäkrats, och en dag på kliniken sa jag till Aoy att nu tar vi kvitto

o begär pengar för utlägget. Vi har varit säkert 20-30 gånger iväg med honom utan att begära tillbaka stålar det har liksom inte blivit av och det har handlat om

"skitpengar" typ 3-800 Bht. Sagt så gjort, då steg priset från 4 till 800bht och när vi sedan skickade iväg räkningen så vart det tvärstopp.  I khemmarat är enbart 

statliga sjukhuset godkänt inte några privatkliniker, som iofs funkar men jag ids inte sitta i kö. Det statliga "sjukhuset" är mer som en vårdcentral och är det nåt 

allvarligt blir du skickad till Ubon, närmsta "riktiga sjukhus" ligger i Mukdahan dryga 6 mil bort alternativt Ubon 10 mil. Så vilken nytta har jag av en försäkring som

om nåt akut händer tvingar mej att köra minst 6mil alternativt vänta på en ambulans och komma till sjukhuset efter min.2-3 timmar ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

Det går alldeles utmärkt att vara utanför Sverige upp till två år och ha en fullt heltäckande reseförsäkring via hemförsäkringen, sen behöver man en ”timeout” på en månad för att få teckna en ny period. Detta med LF V-botten som inte är allt för mycket vinstdrivande. 

Det brukar bli premieåterbetalningar rätt ofta då skadeutfallet varit lägre än prognosen. Jag väljer att få det som rabatt på nästa premie.

Vad gäller utskrivning ur folkbokföringen så är det inga problem med ett år, även längre om man planerar att återvända, men det kräver förstås att man har bostad eller adress kvar.

 

Jag betalar 21.12kr per dag i extra försäkring som 65 åring och med en hemresa för 5000kr TOR för att njuta av den regniga svenska sommaren så är det både en bra och prisvärd lösning.

 


 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

 

Kan svenskarna betala tandvård/sjukvård/psykvård inklusive förebyggande sådan åt alla som knackar på tycker jag det vore minst lika rimligt att även bekosta akutsjukvård för de svenskar som av olika anledningar korsat gränsen åt andra hållet. De flesta har ju ändå varit med och bakat kakan, skulle det kännas bättre så kan jag undantas från detta.

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Tallviking:

Finns ju en lag numera att ALLA sjukhus, offentliga som privata, är skyldiga att ge akut vård till en patient som kommer in i 3 dygn oavsett om dom har pengar eller inte

Ställ inte så stora förhoppningar på lagar i Thailand, inte ens trafiklagarna sen 1979 är i tillämpning och drift.

Har du inte stålar eller försäkring blir du nobbad i två av tre sjukhus.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Kan svenskarna betala tandvård/sjukvård/psykvård inklusive förebyggande sådan åt alla som knackar på tycker jag det vore minst lika rimligt att även bekosta akutsjukvård för de svenskar som av olika anledningar korsat gränsen åt andra hållet. De flesta har ju ändå varit med och bakat kakan. 

 

/ SatanG

 

Inga större problem om man väljer rätt länder för sin flytt. Det fungerar utmärkt på många ställen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Khemmarat:

För tillfället så kör jag som Jive, pengar på banken o ingen försäkring. Däremot har Alec försäkrats, och en dag på kliniken sa jag till Aoy att nu tar vi kvitto

o begär pengar för utlägget. Vi har varit säkert 20-30 gånger iväg med honom utan att begära tillbaka stålar det har liksom inte blivit av och det har handlat om

"skitpengar" typ 3-800 Bht. Sagt så gjort, då steg priset från 4 till 800bht och när vi sedan skickade iväg räkningen så vart det tvärstopp.  I khemmarat är enbart 

statliga sjukhuset godkänt inte några privatkliniker, som iofs funkar men jag ids inte sitta i kö. Det statliga "sjukhuset" är mer som en vårdcentral och är det nåt 

allvarligt blir du skickad till Ubon, närmsta "riktiga sjukhus" ligger i Mukdahan dryga 6 mil bort alternativt Ubon 10 mil. Så vilken nytta har jag av en försäkring som

om nåt akut händer tvingar mej att köra minst 6mil alternativt vänta på en ambulans och komma till sjukhuset efter min.2-3 timmar ?

Där håller jag med dig, finns inget bra sjukhus i närområdet så är en dyr försäkring lite värd eller rent av bortkastade pengar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Inga större problem om man väljer rätt länder för sin flytt. Det fungerar utmärkt på många ställen.

 

Personligen tycker jag mig vara i "rätt" land, annars skulle jag inte vara här :-)

Jag tycker inte det ska behöva trixas som fan för att kunna få hjälp med akutvård i utlandet när andra länders medborgare har rätt till betald sådan i Sverige.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev leifen:

Ställ inte så stora förhoppningar på lagar i Thailand, inte ens trafiklagarna sen 1979 är i tillämpning och drift.

Har du inte stålar eller försäkring blir du nobbad i två av tre sjukhus.

Märkligt, det är i dagarna precis 10 år sedan jag lyckades skalla en ruta nere i parkeringsgaraget under Landmark hotell, rutan gick i ett antal stora bitar  varav en landade över min för att öppna dörren utsträckta hand och skar sig hela vägen ner till benen. Taxi till Bumrungrad, inget kreditkort, inte passet med mig och bara typp 1000 battingar i kontanter. Akut operation och en natt på sjukhuset utan att jag behövde slanta upp en spänn i förskott eller ens bevisa att jag hade försäkring.

 

Kostade 53 000 battingar och de ville ju inte släppa hem mig innan allt var betalat så det tog nån timme extra dagen efter. Men hade jag inte haft pengar eller försäkring, vad skulle de göra då?

 

Hoppas ni inte äter middag nu...

 

Så här såg det ut innan de började tråckla

 

Stefan_2.thumb.jpg.4df3f340b5c0db5f3354e80b229ebdbd.jpg

 

...och så här såg det ut efteråt.

 

Stefan_3.thumb.jpg.f8f30247e9706d71f0f5bf12b1399d12.jpg

 

Så jag anser att det är rent skitsnack att de skulle rulla ut en akutpatient för att den inte har pengar eller kan vis upp en försäkring. Om inte annat så vittnar ju högarna med opbetalda räkningar för vård av Svenskar i Thailand om det. Det har fått vård som de behövt men sedan inte kunnat/velat betala ör sig. Men vård har de fått.

 

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fick min infektion så var det inget prat om att betala i förskott.

Eftersom jag saknade sjukförsäkring,så kunde jag avbetala hela summan på en tid men noll ränta.

Slut räkningen 40,000 kontant

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Märkligt, det är i dagarna precis 10 år sedan jag lyckades skalla en ruta nere i parkeringsgaraget under Landmark hotell, rutan gick i ett antal stora bitar  varav en landade över min för att öppna dörren utsträckta hand och skar sig hela vägen ner till benen. Taxi till Bumrungrad, inget kreditkort, inte passet med mig och bara typp 1000 battingar i kontanter. Akut operation och en natt på sjukhuset utan att jag behövde slanta upp en spänn i förskott eller ens bevisa att jag hade försäkring.

 

Kostade 53 000 battingar och de ville ju inte släppa hem mig innan allt var betalat så det tog nån timme extra dagen efter. Men hade jag inte haft pengar eller försäkring, vad skulle de göra då?

 

Hoppas ni inte äter middag nu...

 

Så här såg det ut innan de började tråckla

 

Stefan_2.thumb.jpg.4df3f340b5c0db5f3354e80b229ebdbd.jpg

 

...och så här såg det ut efteråt.

 

Stefan_3.thumb.jpg.f8f30247e9706d71f0f5bf12b1399d12.jpg

 

Så jag anser att det är rent skitsnack att de skulle rulla ut en akutpatient för att den inte har pengar eller kan vis upp en försäkring. Om inte annat så vittnar ju högarna med opbetalda räkningar för vård av Svenskar i Thailand om det. Det har fått vård som de behövt men sedan inte kunnat/velat betala ör sig. Men vård har de fått.

 

 

 

Jävla tönt,det lilla såret kunde du tejpa ihop själv

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Personligen tycker jag mig vara i "rätt" land, annars skulle jag inte vara här :-)

Jag tycker inte det ska behöva trixas som fan för att kunna få hjälp med akutvård i utlandet när andra länders medborgare har rätt till betald sådan i Sverige.

 

/ SatanG

Nej, andra länders medborgare har inte rätt till betald sådan i Sverige, det vet i alla fall min systerdotters man från USA som fick betala en rätt hög kostnad i Sverige. (+300.000kr, men han var försäkrad)

Bara för att man är född i Sverige ger ingen rätt till fri sjukvård runt om i världen, men som svensk boende i Sverige finns det utmärkta försäkringar för vistelser utomlands och även bra sjukvård för de som reser hem för planerad sjukvård.

Att skriva ut sig är ett aktivt val som inte bara pensionärer gör, utan gruppen som skrivit ut sig och jobbar i andra länder är troligt större så att Sverige ska ta ansvar för deras sjukvård när dom inte ens skattar i Sverige är bara nonsens.

 

Att sen inte Sverige lyckas göra vårdavtal med länder i ”tredje” världen som Thailand, Filippinerna, Ghana, Vietnam, Nepal eller Colombia som exempel är inte så märkligt. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...