Jump to content
Soengsang

Dags för att införa obligatorisk försäkring

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

stefan5300
13 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu har tydligen turistministeriet lagt fram ett förslag på att alla som kommer till Thailand ska betala en "försäkringsavgift" på 100 THB som ska täcka förlusterna för obetalda räkningar på dom statliga sjukhusen.

https://forum.thaivisa.com/topic/1102505-every-foreign-tourist-to-Thailand-set-to-be-charged-100-baht-insurance-fee/

Bra men det skulle vara dubbelt så bra om avgiften var 200 Baht.

• Ge karma 2
  • Fint 1

SatanG
15 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu har tydligen turistministeriet lagt fram ett förslag på att alla som kommer till Thailand ska betala en "försäkringsavgift" på 100 THB som ska täcka förlusterna för obetalda räkningar på dom statliga sjukhusen.

https://forum.thaivisa.com/topic/1102505-every-foreign-tourist-to-Thailand-set-to-be-charged-100-baht-insurance-fee/

Känns ju lite lustigt att behöva försäkra sig om man nu redan har försäkring kan man ju tycka. Gissar att en del ger fasen i att använda sin egen om det är självrisk.

Att de får in 3,8 miljarder för att täcka en kostnad på 300 miljoner låter väl också lite väl bra, är nog inte för turisternas skull de gör detta men de är väl inte det enda landet som gör liknande.

/ SatanG

• Ge karma 1

Scandinaviancorner

Det var någon som snacka om ett Belgiskt forsakringsbolag Axa som hade forsakringar for 20000 baht per år!! Någon som vet.

• Ge karma 2

stefan5300
14 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var någon som snacka om ett Belgiskt forsakringsbolag Axa som hade forsakringar for 20000 baht per år!! Någon som vet.

Du som jag har ju diabetes och det finns försäkringar som inte tar diabetes och den sjukdomen kan härleda till flera andra sjukdomar, så det gäller att kolla upp det noga.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var någon Alex nånting som skrev om att svenskar i Isaan hade haft ett mote i Udon och funnit ut nånting om en Belgiskforsakring som skulle kosta 20000 någon som vet

Soengsang
2 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var någon Alex nånting som skrev om att svenskar i Isaan hade haft ett mote i Udon och funnit ut nånting om en Belgiskforsakring som skulle kosta 20000 någon som vet

https://www.viriyah.co.th/en/longstay-form.php#.XN1Xl1L7Tcc

Denna, sen är det naturligtvis upp till dig om du kryssar för tex diabetes.

Kan inte tänka mig att denna försäkring kräver läkarundersökning.

Jag har ju MuengThai, ingen läkarundersökning där, som på flertalet andra.

Scandinaviancorner
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Jag har forsäkringar men ville bara veta vad den skulle kosta for det är en gubbe här som påstår att den kostar 20000 om året och sen täcker den Sjukhuskostnader for 1 miljon pund.  Låter mycket mystiskt

Soengsang
Posted (edited)
23 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag har forsäkringar men ville bara veta vad den skulle kosta for det är en gubbe här som påstår att den kostar 20000 om året och sen täcker den Sjukhuskostnader for 1 miljon pund.  Låter mycket mystiskt

Skummade igenom den bara, men vill minnas att den täckte upp till 500.000THB.

Kan inte tänka mig att något täcker 1milj £ för endast 20000THB, det är inte realistiskt.

Men 500.000THB helt klart bättre än ingenting, och något ingen kan säga de inte har råd med.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 2

Scandinaviancorner

Måste vara 500000 och ingenting annat

• Ge karma 2

stefan5300
18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Och vad tror du händer när man vet att man har diabetes och inte kryssat i för det och  man råkar ut för något som kan härleda till diabetes, tror du försäkringen gäller då?

Antar att SC varit på något lasarett för sin diabetes och finns i datasystemet i den thailändska sjukvården, så att inte  kryssa i för den sjukdomen vore rätt så dumt.

• Ge karma 4

Soengsang
2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Och vad tror du händer när man vet att man har diabetes och inte kryssat i för det och  man råkar ut för något som kan härleda till diabetes, tror du försäkringen gäller då?

Naturligtvis inte,  men mycket kan ju hända som inte härleds till ev diabetes.

Men kanske bättre att bara skita i försäkring och äta en portion extra köttbullar ;)

• Haha 1

Galten
Posted (edited)
2 timmar sedan, skrev SatanG:

Känns ju lite lustigt att behöva försäkra sig om man nu redan har försäkring kan man ju tycka. Gissar att en del ger fasen i att använda sin egen om det är självrisk.

Att de får in 3,8 miljarder för att täcka en kostnad på 300 miljoner låter väl också lite väl bra, är nog inte för turisternas skull de gör detta men de är väl inte det enda landet som gör liknande.

/ SatanG

De flesta turister är ju försäkrade genom typ hemförsäkring och de som bor i Thailand reser ju inte och skulle slippa betala. lite snett där.

Lägg kostnaden på visa ansökningar istället.

Edited by Galten
  • Ge karma 1

Scandinaviancorner
9 minuter sedan, skrev stefan5300:

Antar att SC varit på något lasarett för sin diabetes och finns i datasystemet i den thailändska sjukvården, så att inte  kryssa i för den sjukdomen vore rätt så dumt.

Bara man vet vad man gor så går allting bra och diabetesen forsvinner!!

• Ge karma 2

stefan5300
8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis inte,  men mycket kan ju hända som inte härleds till ev diabetes.

Men kanske bättre att bara skita i försäkring och äta en portion extra köttbullar ;)

Det är ju väldigt korkat att betala en försäkring som inte gäller och de som äter köttbullar får ju göra de.

• Ge karma 2