Jump to content
Soengsang

Dags för att införa obligatorisk försäkring

Recommended Posts

Soengsang
3 minuter sedan, skrev HighWai:

Hur lyckades du ta den kommentaren så allvarligt? 

Mmm det var klantigt, men tog det inte så allvarligt 

Faktum är att detta kan drabba en del äldre, särskilt över 70-75 år, för dem är det IDAG rätt dyrt med försäkringar, ska bli intressant och se vad för alternativ som kommer att erbjudas.

Under 70 år så går det ju idag att få försäkring för rimlig kostnad, finns inga ursäkter att inte ha försäkring för dem.

Elarbetare

Helt rätt.Konstigt att thai måste uppvisa försäkring när dom kommer till sverige.Dom knäppgökar som inte skaffat en försäkring får väl skyllla sig själv.

• Ge karma 2

Jive

Jag var försäkrad i Bupa, men när jag fyllde 68 (tror jag det var) så exkluderade de ersättning för hjärta/kärl, prostatacancer och stroke. Då fanns det ingen större anledning att betala en hög premie fram till jag fyllde 70, som åldersgränsen var för att öht teckna försäkring där.

• Ge karma 5

Soengsang
3 minuter sedan, skrev Jive:

Jag var försäkrad i Bupa, men när jag fyllde 68 (tror jag det var) så exkluderade de ersättning för hjärta/kärl, prostatacancer och stroke. Då fanns det ingen större anledning att betala en hög premie fram till jag fyllde 70, som åldersgränsen var för att öht teckna försäkring där.

Just dessa regler som är intressanta, om det kommer att bli obligatoriskt så är det intressant och se vad denna vad man kan förmoda nya försäkring kommer att omfatta.

Synnerligen intressant och viktigt för en annan också, för tiden rullar på.

• Ge karma 1

Jive

Jag har letat, men hittar ingen rimlig försäkring vid min ålder (78).

• Ge karma 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Soengsang
Precis nyss, skrev Jive:

Just det som är problemet, över 70 så verkar det inte finnas någon vettig.

Om det nu ska bli obligatoriskt, vilket inte verkar orimligt, så har det ju nämnts någon ny försäkring anpassad för expats, undrar om den kommer att infatta de åkommor du nämnde tidigare?

Och man får ju förutsätta att den är ekonomiskt rimlig för 70+, gissar att den kanske endast kommer att gälla på statliga sjukhus, men det är ju helt ok.

Jive
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Just det som är problemet, över 70 så verkar det inte finnas någon vettig.

Om det nu ska bli obligatoriskt, vilket inte verkar orimligt, så har det ju nämnts någon ny försäkring anpassad för expats, undrar om den kommer att infatta de åkommor du nämnde tidigare?

Och man får ju förutsätta att den är ekonomiskt rimlig för 70+, gissar att den kanske endast kommer att gälla på statliga sjukhus, men det är ju helt ok.

En sådan försäkring för oss gamlingar måste isf vara sponsrad från något håll om premien skall hållas rimlig.

• Ge karma 1

apknug

Lite off topic men intressant. Undrar vad en försäkring i Sverige / EU skulle kosta för en 70+ thai?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Elarbetare

Alla över 70 ska nog hålla sig hemma i svedala.:haha:

• Tråkigt 1

Leni

Hur mycket kostar en försäkring per år i Thailand med liknande skydd som en 45 dagars hemförsäkring?

janne_h
Det är väl en av dom saker man ska väga in, när man väljer att bosätta sig i Thailand på heltid. Då det i och för sig är billigt att leva på dagligbasis i Thailand. Men väger man in kostnader för sjukförsäkring som ingår om man bor i Sverige, så kan det ju för en pensionär med begränsad pension vara dyrare att bo i Thailand om man väger in kostnad för sjukvård.
Tycker docka att Sverige borde göra som Norge genom att skriva avtal med Thailand om vård för sina medborgare (nånting jag läst och ej har större koll på).

Vill sen till sist i allmänna ordalag ge en brasklapp till Trygg Hansa, då dom till skillnad mot andra bolag kräver omvänd bevisföring av sina försäkringstagare, vilket dom är relativt ensamma om. Har läst om dom som blivit nekad ersättning av dom, efter ha fått hjärtattack i Thailand, på grund av att dom påstår saker som är helt orimliga. På min marknad (rör). Så har 90% av mina kunder som blir nekade ersättning Trygg Hansa.
Så det är inte bara priset på premien man bör väga in.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• Ge karma 2

Soengsang
3 timmar sedan, skrev Leni:

Hur mycket kostar en försäkring per år i Thailand med liknande skydd som en 45 dagars hemförsäkring?

Går riktigt inte att jämföra, finns ingen försäkring du normalt kan teckna som boende i Thailand som täcker samma saker och de belopp en "svensk hemförsäkring" och ev förlängning av en sån i Thailand. Den du har från Sverige är egentligen obegränsad, de flyger hem dig till obegränsad vård i ambulansflyg om så fodras och är möjligt, så det går inte riktigt att jämföra.

Jag betalar nära 50000 bht per år för en Thailändsk försäkring, täcker upp till några miljoner bht, ska jag vara ärlig har jag inte riktigt koll, men var max på alla parametrar med Mueng Thai, finns säkert bättre bolag och jag har tänkt byta.

• Ge karma 1
  • Fint 1

stefan5300
12 timmar sedan, skrev wUThai:

Själv tycker jag att alla som flyttat till Thailand ska betala retroaktiv skatt till Sverige, den dagen man kryper hem med svansen mellan benen igen. :mdr:

Kan du utveckla det inägget, eller tycker du att alla de som redan betalat den skatt de skall betala i Sverige under sin tid som boende och vistelse i Thailand utan att ha fått någon ting från svenska staten ska betala en extra retroaktiv skatt om de flyttar tillbaka till Sverige, om i så fall varför. 

• Ge karma 3
  • Fint 1

thaiola
10 timmar sedan, skrev Elarbetare:

Alla över 70 ska nog hålla sig hemma i svedala.:haha:

snart kommer  dom over 70 fran mena landerna och Afrika  sa da ar du nog nojd 

• Haha 1

Nemo
13 timmar sedan, skrev Elarbetare:

Helt rätt.Konstigt att thai måste uppvisa försäkring när dom kommer till sverige.Dom knäppgökar som inte skaffat en försäkring får väl skyllla sig själv.

Tråden handlar om personer som har flyttat och bor stadigvarande i Thailand, inte om turister, väl....? :)