Jump to content
Soengsang

Dags för att införa obligatorisk försäkring

Recommended Posts

Scandinaviancorner
24 minuter sedan, skrev thaiola:

tur att man har Giftas visum 

Ja bättre att kärringen betalar

• Ge karma 4
  • Haha 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

rolba
9 timmar sedan, skrev gst:

Tror det finns en kring 16000 som ska täcka det den nya lagen kräver.

En helt annan fråga. Jag har ju nu sedan några år extension for ett år i taget. Är dock i Thailand bara 6-8 månader per år. Förlänger därför hemförsäkringen för den tid jag är nere, dock inte så länge som min extension gäller. Kommer jag då inte att få extension för längre tid än min försäkring gäller?

Jag har åxå funderingar samma banor.

Om den försäkringen duger så får man väl i värsta fall teckna den för ett helt år och sedan avbryta den när man kommer hem och då få överskottet utbetalt.

Sen blir det ju ett annat problem om man som jag ibland bara åker ner 4-6 veckor och då inte köpt till extra försäkring. 

gst
1 timme sedan, skrev rolba:

Jag har åxå funderingar samma banor.

Om den försäkringen duger så får man väl i värsta fall teckna den för ett helt år och sedan avbryta den när man kommer hem och då få överskottet utbetalt.

Sen blir det ju ett annat problem om man som jag ibland bara åker ner 4-6 veckor och då inte köpt till extra försäkring. 

Ja, 4-6 veckor är det ju bara hemförsäkring en som gäller. Dessutom finns ju inga krav på försäkring vid så korta besök.

Fritz
16 timmar sedan, skrev Esspe:

Så länge man kan hålla sig utanför sjuksalarna verkar det vara klart hanterbara kostnader. Hur har du löst din försäkring eller du stoppar i madrassen för att ha om det blir aktuellt?

När jag flyttade ner för ungefär 10 år sen tecknade jag en försäkring hos BUPA som jag hade i ett par år. Man exkluderade hjärt- och kärlsjukdomar pga att jag åt blodtrycksmedicin samt även följder som kunde komma sig av tidigare ryggoperationer men jag fick ändå betala full premie. Dom villkoren gillade jag inte så jag hoppade av och har därefter kört madrassmetoden.

Är det inte så att försäkringsbolagen exkluderar sjukdomar som kan påvisas bero på nåt man hade med sig i bagaget när man tecknade försäkringen? Är det på det viset så kan jag inte ens halvförsäkra mig men ändå måsta betala full premie.

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1
  • Tråkigt 2

broder tuk tuk
11 minuter sedan, skrev Fritz:

När jag flyttade ner för ungefär 10 år sen tecknade jag en försäkring hos BUPA som jag hade i ett par år. Man exkluderade hjärt- och kärlsjukdomar pga att jag åt blodtrycksmedicin samt även följder som kunde komma sig av tidigare ryggoperationer men jag fick ändå betala full premie. Dom villkoren gillade jag inte så jag hoppade av och har därefter kört madrassmetoden.

Är det inte så att försäkringsbolagen exkluderar sjukdomar som kan påvisas bero på nåt man hade med sig i bagaget när man tecknade försäkringen? Är det på det viset så kan jag inte ens halvförsäkra mig men ändå måsta betala full premie.

Nåt samband mellan sjukdomarna måste det väl ändå finnas?

Man får knappast avslag på en försäkring om man hade ont i en stortå för 25 år sen och nu har någon hjärt och kärlsjukdom.

Sen kan jag ju tycka det är helknasigt att högt blodtryck som vara och varannan människa bär på ska exkludera hjärt och kärlsjukdom.

Men pengar är ju viktigare än människoliv det ser man ju inte minst i svensk strafflag där ekobrott ofta har högre straffskala än våldtäkt.

BTT

• Ge karma 4

thomas001
1 hour ago, Fritz said:

När jag tecknade min försäkring i AIA för 16-17 år sedan. Så var enda kravet ett HIV-test på en klinik. Har kvar den fortfarande.

broder tuk tuk
13 minuter sedan, skrev thomas001:

När jag tecknade min försäkring i AIA för 16-17 år sedan. Så var enda kravet ett HIV-test på en klinik. Har kvar den fortfarande.

Och du hade ingen HIV?

BTT

• Downvote 4
  • Haha 1

Jive

Med tanke på de stora beloppen det kostar  sjukhusen pga obetalda sjukhusräkningar, så tycker jag att denna nya lag, som föreslås är högst rimlig och motiverad, men som vanligt när det kommer nåt nytt från Imm-hållet, så skall det tolkas så negativt som möjlig, särskilt från brittiskt håll. 

I själva verket, så upplever jag den thailändska attityden mot skötsamma expats som positiv och hjälpsam. Det finns ju en liten "bisats" i de nya reglerna som öppnar upp för "samtal och enskilda bedömningar.

• Ge karma 4
  • Fint 1

broder tuk tuk
6 minuter sedan, skrev Jive:

Med tanke på de stora beloppen det kostar  sjukhusen pga obetalda sjukhusräkningar, så tycker jag att denna nya lag, som föreslås är högst rimlig och motiverad, men som vanligt när det kommer nåt nytt från Imm-hållet, så skall det tolkas så negativt som möjlig, särskilt från brittiskt håll. 

I själva verket, så upplever jag den thailändska attityden mot skötsamma expats som positiv och hjälpsam. Det finns ju en liten "bisats" i de nya reglerna som öppnar upp för "samtal och enskilda bedömningar.

Kan bara hålla med. Läste en intervjuv med en thailändsk kvinna som var ansvarig för ekonomin på ett större privat sjukhus på Phuket och hon berättade att det kommer massor av bland annat svenska pensionärer med olika krämpor som saknar försäkring.

Sjukhuset hjälper dom mot avbetalning men dom flesta pensionärer struntar sonika i att betala tillbaka skulden.

Ett jäkla beteende i mina ögon.

BTT

• Ge karma 4

Jive
6 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Kan bara hålla med. Läste en intervjuv med en thailändsk kvinna som var ansvarig för ekonomin på ett större privat sjukhus på Phuket och hon berättade att det kommer massor av bland annat svenska pensionärer med olika krämpor som saknar försäkring.

Sjukhuset hjälper dom mot avbetalning men dom flesta pensionärer struntar sonika i att betala tillbaka skulden.

Ett jäkla beteende i mina ögon.

BTT

Ja, det är ett jäkla beteende när de ställer upp på att hjälpa så gott de kan.

Jag talar ju mycket hellre med en myndighet i Thailand och söker samförstånd än en i Sverige.

• Fint 1

Esspe
6 timmar sedan, skrev Fritz:

Jo visst är det så och det är väl då bolagens experter som avgör vad som är relaterat till tidigare sjukdomar.

Kostar det 60k/år så behöver man ju ca 7 år för att komma upp i dom 400k som skulle krävas så börjar man i tid och har tur så...

gst

Clarification:

The requirement for mandatory health insurance appears to only affect those applying for a Non-Immigrant Visa OA.

According to the announcement on the Ministry of Public Health (MoPH) website, it does not affect anyone who stays in Thailand on an extension of stay based on retirement, which is often incorrectly referred to as a ‘retirement visa’.

https://forum.thaivisa.com/topic/1100622-mandatory-health-insurance-for-foreigners-aged-over-50-in-Thailand-why-it-may-not-affect-you/?fbclid=IwAR2f2gqg1mOYLP6nkmv7sikwKiWfprWS_Ep-rJV85lOx34bkG5YVV1XN4xQ

• Ge karma 4

Herluf
2 hours ago, gst said:

Clarification:

The requirement for mandatory health insurance appears to only affect those applying for a Non-Immigrant Visa OA.

According to the announcement on the Ministry of Public Health (MoPH) website, it does not affect anyone who stays in Thailand on an extension of stay based on retirement, which is often incorrectly referred to as a ‘retirement visa’.

https://forum.thaivisa.com/topic/1100622-mandatory-health-insurance-for-foreigners-aged-over-50-in-Thailand-why-it-may-not-affect-you/?fbclid=IwAR2f2gqg1mOYLP6nkmv7sikwKiWfprWS_Ep-rJV85lOx34bkG5YVV1XN4xQ

Så dom som redan fått ett pensionärsvisum drabbas ej, bara dem som som söker på nytt?

Fritz
2 timmar sedan, skrev gst:

Clarification:

Jepp, jag hörde från en säker källa i dag att kravet på försäkring bara gäller för dom som sökt sitt visum från ett annat land så vi som bor här och fixar vårat retirement på Immigration kan fortfarande göra som vi vill.

• Ge karma 2