Jump to content
IGNORERAD

Dags för att införa obligatorisk försäkring


Soengsang

Recommended Posts

20 minuter sedan, skrev gst:

Har du extension baserat på O visum retirement, har det ju inget med familjeanknytning att göra.

 

Jag har också O visum i grunden för min extension, och när jag bytt pass, har de stämplat Non Imm O I passet nör de flyttat över min extension till nya passet.

Så du fick ditt ursprungliga O- visa utan familjeanknytning endast pga retirement?

Jag har uppfattat det som att de som endast har retirement som grund for sitt visum har OA-visa.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 425
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    57

  • B747

    22

  • broder tuk tuk

    19

  • Fritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Så du fick ditt ursprungliga O- visa utan familjeanknytning endast pga retirement?

Jag har uppfattat det som att de som endast har retirement som grund for sitt visum har OA-visa.

För OA visum behöver du inte vara pensionär, bara över 50 år och ha vissa andra kriterier uppfyllda. Non Imm O kan man få för antingen att man är pensionär, eller att man har thai fru och/eller barn

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev gst:

För OA visum behöver du inte vara pensionär, bara över 50 år och ha vissa andra kriterier uppfyllda. Non Imm O kan man få för antingen att man är pensionär, eller att man har thai fru och/eller barn

Och ditt svar på min fråga?

Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Och ditt svar på min fråga?

Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?

Duger inte svaren du fick t.o.m. med länk? Jag har Non-O i grunden utan familjeanknytning, räcker med att vara över 50 och kunna påvisa pension samt tillräcklig inkomst. Förlängde det för ungefär 2 timmar sedan och inte ett ord om försäkring.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-05-28 at 10:11, skrev Fritz:

Jag kan i alla fall radera bort vad jag skrivit i gamla inlägg och ersätta med annan text om jag vill. Eller också kanske ringa en vän som har tillgång till en sopkvast som rensar bort alla spår efter inlägget, vad vet jag. ;) Men nej, jag tänker inte älta detta utan nu vill jag hålla mig till trådämnet och diskutera sjukförsäkringar. Jag tar ett hittepåexempel.

Kalle Karlsson 65 år kostar på sig en hälsokontroll på Memorial Hospital i Pattaya och där konstateras högt blodtryck vilket han även får medicin mot. Några veckor senare tecknar han en hälsoförsäkring där han mörkar detta och på hälsodeklarationen intygar han att han är frisk som en nötkärna. Tyvärr får han en smäll åt hjärtat ett par veckor senare och hamnar på Bangkok City Hospital där räkningen går på över en miljon. Hur går det då för våran Kalle är frågan jag ställer mig, kommer försäkringsbolaget att betala kalaset?

Kan det inte vara så att dom har möjlighet att komma åt hans journal från Memorial?

Kan inte sjukhuset via ett blodprov enkelt konstatera att Kalle knaprat blodtrycksmedicin?

Om man kan bevisa att han bluffat vad kan det få för följder för våran Kalle?

Jag tror att han ligger väldigt dåligt till på flera sätt.

Intressant frågeställning. Att han är torsk om dom kommer på honom är helt säkert. Frågan är bara om dom samarbetar mellan sjukhusen. Ett blodprov borde ju visa det men jag är ingen doktor.

 

Tecknar han en ny försäkring så har han alltid ett antal karensdagar innan försäkringen börjar gälla. Olika lång beroende på vilken sjukdom och kan även variera mellan bolagen.

 

Såg nu att det var ett gammalt inlägg så han är förhoppningsvis frisk nu :)

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Och ditt svar på min fråga?

Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?

Ja, som jag skrivit förut har jag O visum i grunden (var ju några år sen som jag hade visum), efter det extension grundat på O visum som retired, inte för spouse eller annan familj. Även mitt ursprungliga visum var baserat på pensionerad, inte på familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom nyss från immigration i jomtien.

Frågade där ang försäkring vid förlängning av O-a, fick en lista på 12 godkända försäkringsbolag som man måste ha försäkring genom,dom godtog inte andra bolag vare sig thailändska eller utländska bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 minutes ago, berlitz said:

Kom nyss från immigration i jomtien.

Frågade där ang försäkring vid förlängning av O-a, fick en lista på 12 godkända försäkringsbolag som man måste ha försäkring genom,dom godtog inte andra bolag vare sig thailändska eller utländska bolag.

 

Skulle du kunna fota listan och lägga ut den i forumet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Skulle du kunna fota listan och lägga ut den i forumet?

 

Hoppas det går att läsa

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Skulle du kunna fota listan och lägga ut den i forumet?

 

Du har de idag godkända försäkringarna i länken nedan, men de fyller på eftersom.

https://longstay.tgia.org/home/companiesoa?fbclid=IwAR1OvpZ-s188WYDxfdmp6zT6J3Qm_n_4GdpKnAaJgAg-gtpBM7Po0H-EE48

 

Lite konstigt att inte min Mueng Thai är med, som jag fått för mig e halvstatlig(bara jag som fått för mig det)

Har haft planer på att ändra till Pasific Cross, de har mer tydliga villkor och man kan ha den till hög ålder om man tecknar i tid, och den är ju godkänd idag, krav på försäkring för O lär ju rimligtvis också komma?

 

Blanketten nedan ska man enl uppgift använda om man ska hänvisa till försäkringsbolag overseas, men tydligt är att det inte accepteras på alla Im-kontor.

https://longstay.tgia.org/document/overseas_insurance_certificate.pdf?fbclid=IwAR08sjbR2_vmo-1Zuw9BzAuGS-0szcCou8HhpcxkvPKX2AfP2K_nWgULTvs

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Intressant frågeställning. Att han är torsk om dom kommer på honom är helt säkert. Frågan är bara om dom samarbetar mellan sjukhusen. Ett blodprov borde ju visa det men jag är ingen doktor.

 

Tecknar han en ny försäkring så har han alltid ett antal karensdagar innan försäkringen börjar gälla. Olika lång beroende på vilken sjukdom och kan även variera mellan bolagen.

 

Såg nu att det var ett gammalt inlägg så han är förhoppningsvis frisk nu :)

Jag vet inte heller men jag tror inte att det är så lätt som den store profeten här på MPR tidigare påstått. Nåt i stil med att det var lugnt att skriva under en falsk hälsodeklaration därför att försäkringsbolagen inte hade tillgång till alla uppgifter från sjukhusen. Försäkringar täcker väl bara nya åkommor och inte sånt man har med sig i bagaget när man tecknar försäkringen eller?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

Och ditt svar på min fråga?

Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?

Jag har.

Orginalvisat i gamla passet.

IMG_20191119_152057.thumb.jpg.928ed362a14e17ffc5943c90315556e8.jpg

 

Överfört till nya passet.

IMG_20191119_152143.thumb.jpg.e2d36bf9a1c4d7c2596b667f22c8b310.jpg

 

Senaste extension.

IMG_20191119_152343.thumb.jpg.65dd8d275d8d24851af53925fc18f68f.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag vet inte heller men jag tror inte att det är så lätt som den store profeten här på MPR tidigare påstått. Nåt i stil med att det var lugnt att skriva under en falsk hälsodeklaration därför att försäkringsbolagen inte hade tillgång till alla uppgifter från sjukhusen. Försäkringar täcker väl bara nya åkommor och inte sånt man har med sig i bagaget när man tecknar försäkringen eller?

Personligen tycker jag din Kalle verkar rätt korkad som dels vart utan försäkring, och som tror man typ kan teckna retroaktivt.

I regel när man tecknar en försäkring så får man uppge om man vid det tillfället har eller inte har befintlig försäkring.

Har man inte så lär man få 30 karensdagar, vilket verkar vara det vanligaste.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev rolba:

 

 

Jag har.

Orginalvisat i gamla passet.

IMG_20191119_152057.thumb.jpg.928ed362a14e17ffc5943c90315556e8.jpg

 

Överfört till nya passet.

IMG_20191119_152143.thumb.jpg.e2d36bf9a1c4d7c2596b667f22c8b310.jpg

 

Senaste extension.

IMG_20191119_152343.thumb.jpg.65dd8d275d8d24851af53925fc18f68f.jpg

 

Precis som i mitt

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt svar på min fråga?
Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?
Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt svar på min fråga?
Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?
Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt svar på min fråga?
Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?
Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt svar på min fråga?
Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?
Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.
Utan familjeanknytning.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt svar på min fråga?
Någon som fått O-Visa instämplat i passet, utan familjeanknytning?
Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.
Utan familjeanknytning.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.
Utan familjeanknytning.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Ber om ursäkt för upprepningarna. Dålig uppkoppling och många försök är orsaken

Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.
Utan familjeanknytning.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk

Det är O uppfattat!

Hehe.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev tjobo:

Jag fick "0" visa instämplat i mitt pass när jag sökte retirement visa i maj i år. För att få retirement visa 1 år så krävde dom ett "0" visa. Så sammanlagt blev det 15 månader.
Utan familjeanknytning.

Mvh
Tjobo

Skickat från min SM-A105G via Tapatalk
 

75 månader -det måste vara Elite Visa.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Personligen tycker jag din Kalle verkar rätt korkad som dels vart utan försäkring, och som tror man typ kan teckna retroaktivt.

I regel när man tecknar en försäkring så får man uppge om man vid det tillfället har eller inte har befintlig försäkring.

Har man inte så lär man få 30 karensdagar, vilket verkar vara det vanligaste.

 

30 dagar tror jag inte räcker. Har sett både 90 och 120 för vissa sjukdomar.

 

Sen skulle jag gissa att Kalle när han skriver under avtalet medger att försäkringsbolaget då också har rättighet att få tillgång till hans journaler. Så är det väl på svenska reseförsäkringar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...