Jump to content
IGNORERAD

Dags för att införa obligatorisk försäkring


Soengsang

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Herluf:

Om man åker hem och skaffar nytt OA visum, istället för att förnya uppehållstillståndet i Thailand, slipper man redovisa pengar på bank i Thailand?

Om du uppfyller inkomstkravet så slipper du väl det, nedan från Thailändska ambassaden Stockholm:

 

  1. Evidence of adequate finance
    1 original and 1 copy of Pension statement showing at least 18 500 SEK in pension income per month after taxes 
    1 original and 1 copy sets of Bank statement showing a saving account of at least 228,000 SEK (800,000 baht). The document must be stamped and signed by the authorized issuer and issued within the past 3 months.
    1 original and 1 copy of a pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement to reach a total amount of 228,000 SEK (800,000 Baht)
  2.  

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 425
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    57

  • B747

    22

  • broder tuk tuk

    19

  • Fritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

25 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det missade jag, frågan är om de syftar på förnyande av visum eller förlängning av rätten att vistas i landet, de borde ju skrivit renewal of extension to stay, kan man tycka isof?

Hur som så lär ju detta ställa till det för många isof, inte helt lätt för dem över 70 år.

Ja det är inte riktigt lätt att bena ut. Nu kommer väl orginaltexten på engelska från thailändska myndigheter dessutom.

 

Men samtidigt att det är klurigt  att vid förnyelse eller anskaffan av nytt visum så ska men teckna försäkring med de 6 godkända bolagen i Thailand men nytt Visum (OA) eller andra visum går väl inte att söka inifrån Thailand i normalfallen?
Det brukar ju vara på ambassader utanför landet och då kan man ju välja andra bolag.

 

Själv tror jag att syftet är att samtliga som bor heltid i Thailand ska vara försäkrade upp till en visst belopp och inte bara de som bosätter sig i landet i framtiden.

 

men, men det kan bli precis hur som helst.

 

texten utan detta med OX visum.

 

Hur tolkar man det fetmarkerade?

 

On 2 April 2019, the Department of Health Service Support has proposed another suggestion about requiring a health insurance for (long-stay) non-immigration visa code O-A (1 year) to the cabinet. This visa will require all foreign citizens from 50 year of age and over to have the health insurance. The cabinet has accepted and approved the suggestion and ordered the department together with involved parties (Ministry of Public Health, Immigration, MoI, MFA) to change their relevant rules and to work with Office of Insurance Commission to find a channel for buying the insurance for the foreigners. In the start, the channel to buy insurance will be same channel through the website as for the VISA O-X. www.longstay.tgia.org

Foreign Insurance policy bought outside Thailand can also be used for the visa application as long as the coverage is not less than the requirement above. For those who has higher risks and cannot buy the insurance, the requirement maybe that the foreigner need to have more money in their bank account.

Department of Health Service Support confirmed the detail and informed that they will have another meeting with Immigration and MFA in 22 May but maybe postponed to beginning of June. If this can be finalised after the meeting, the new rule will be publicly announced short after.

 

Affected foreigners who already has Non-Immigration O-A will be before this new rule, will be allowed use their current visa and don’t need to submit the health insurance until the renewal of their visa.

 

 

Är alla med befintliga OA undantaga och även alla andra visumtyper kommer inte landet att ha några försäkrade utlänningar i landet alls.

 

Tillbaka till ritbordet?
 


 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Så tolkar jag det också vid förlängning.

Men kan naturligtvis tyckas lite inkonsekvent, och bara O-A omfattas, inte O tydligen? 

Skillnaden är väl möjligen att man.med O måste.låmna.landet var 90e dag

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Skillnaden är väl möjligen att man.med O måste.låmna.landet var 90e dag

Blir man friskare då ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med renewal av OA-visa menar man uppenbarligen den förlängning av uppehållstillståndet som populärt kallas förlängning av visat.

 

The Nation skriver så här:

 

Mandatory health insurance for retirement visa holders likely to take effect in July

nationalMay 16, 2019 01:00

5,957 Viewed

FOREIGNERS aged 50 and above living in Thailand on a long-stay visa will likely have to buy health insurance from July onwards, as authorities are preparing guidelines to enforce the new rules. 

Approved by the Cabinet last month, the new regulation will require expats on the long-stay non-immigrant O-A visa to have health insurance that offers Bt40,000 coverage for outpatient treatment and Bt400,000 for inpatient. 

The requirement was introduced because foreign expats have piled up unpaid medical bills of more than Bt300 million since 2016. 

“We will ask the Immigration Bureau, the Foreign Ministry and the Insurance Department for additional details and implementation guidelines next week,” Saowapa Jongkittipong, who leads the Health Service Support Department’s International Health Division, said yesterday. 

 

She said that once the rule is implemented, applicants for the non-immigrant O-A visa, which is valid for one year from the date of issue, would be required to buy health insurance. 

Current holders of this visa will have to produce proof of their health insurance for visa renewal,” she said. 

According to Saowapa, this requirement is necessary because medical treatments provided to many elderly long-time foreign residents have weighed heavily on the state coffers. 

Last year, foreigners incurred Bt305 million in unpaid medical bills. Foreigners in 2017 left Bt346 million in unpaid medical bills. If categorised by the number of medical visits, statistics show about one-fifth of foreign patients did not pay their bills. 

Huge unpaid bills

For instance, foreigners made 3.42 million medical visits last year, and did not pay for 680,000 of them, while in 2017, foreigners made 3.3 million medical visits and did not pay for 565,000 of them. ...........

 

https://www.nationmultimedia.com/detail/national/30369468

 

 

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev JohanB:

Med renewal av OA-visa menar man uppenbarligen den förlängning av uppehållstillståndet som populärt kallas förlängning av visat.

 

The Nation skriver så här:

 

Mandatory health insurance for retirement visa holders likely to take effect in July

nationalMay 16, 2019 01:00

5,957 Viewed

FOREIGNERS aged 50 and above living in Thailand on a long-stay visa will likely have to buy health insurance from July onwards, as authorities are preparing guidelines to enforce the new rules. 

Approved by the Cabinet last month, the new regulation will require expats on the long-stay non-immigrant O-A visa to have health insurance that offers Bt40,000 coverage for outpatient treatment and Bt400,000 for inpatient. 

The requirement was introduced because foreign expats have piled up unpaid medical bills of more than Bt300 million since 2016. 

“We will ask the Immigration Bureau, the Foreign Ministry and the Insurance Department for additional details and implementation guidelines next week,” Saowapa Jongkittipong, who leads the Health Service Support Department’s International Health Division, said yesterday. 

 

She said that once the rule is implemented, applicants for the non-immigrant O-A visa, which is valid for one year from the date of issue, would be required to buy health insurance. 

Current holders of this visa will have to produce proof of their health insurance for visa renewal,” she said. 

According to Saowapa, this requirement is necessary because medical treatments provided to many elderly long-time foreign residents have weighed heavily on the state coffers. 

Last year, foreigners incurred Bt305 million in unpaid medical bills. Foreigners in 2017 left Bt346 million in unpaid medical bills. If categorised by the number of medical visits, statistics show about one-fifth of foreign patients did not pay their bills. 

Huge unpaid bills

For instance, foreigners made 3.42 million medical visits last year, and did not pay for 680,000 of them, while in 2017, foreigners made 3.3 million medical visits and did not pay for 565,000 of them. 

 

 

 

Jag tolkar det som att det bara krävs när man söker OA visum

 

https://thethaiger.com/thai-life/compulsory-health-insurance-for-foreigners-will-it-affect-you

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror fortfarande ”yearly renewal” av O-A-visat är den förlängning av uppehållstillståndet dom menar.

Men dom som redan har O-A inte hehöver visa försäkring förrän vid nädta ”renewal” på IMM

 

Direktöversättning på den officiella originaltexten::

 

Department of Health Administration, Ministry of Public Health has approved the 1 year health insurance policy for foreigners aged 1, reducing the risk of bad debts for medical institutions.
  Department of Health Service Support (Department of Health Sciences) reveals additional criteria for making health insurance for foreigners. The applicant for a temporary visa Non-Immigrant Visa O-A code (1 year period) has been approved by the Cabinet on 2 April 2019 as a measure to protect the health of tourists. And reduce the burden of carrying medical expenses that make up the bad debt of Thai medical institutions. Dr. Natthawut Prasertsiripong Director-General of the Department of Health Service Support The Ministry of Public Health revealed that the Cabinet has approved the addition of health insurance regulations for foreigners who have temporarily applied for a visa. Non-Immigrant Visa O-A code (1 year period) with pilot in the elderly, foreigners, 50 years or more, with a validity period of 1 year and can be renewed yearly To create a mechanism to protect the lives and health of foreigners Due to foreigners encountering problems, the elderly group has the opportunity to experience health problems more than those applying for other types of signatures. In order to prevent bad debts of nursing homes Because some people do not have enough property to pay for medical expenses Resulting in the hospital having to bear the bad debt problem Therefore assigned the Ministry of Public Health Ministry of the Interior Ministry of Foreign Affairs And the Immigration Bureau Accelerate the improvement of relevant regulations And the Office of Insurance Commission (OIC) together with related agencies to prepare the online insurance purchase channels In order to facilitate foreigners, Dr. Natthawut, Director-General of the Department of Sor Sor. Sor said that the criteria for making health insurance for foreigners who are applying for a visa are temporary. Non-Immigrant Visa O-A code (1 year period). Additional foreigners must have Thai health insurance coverage throughout the period of stay in Thailand. With the sum insured for medical expenses in case of outpatient not less than 4 thousand baht, inpatient not less than 4 hundred thousand baht. The policy can be purchased online at http // longstay.tgia.org For those who buy health insurance for foreign companies, the amount of insurance must not be less than that of Thai health insurance as specified. Which may be considered for approval to be used to request a visa In addition, discussions with relevant agencies about how to check the policy are also required. For those who are at higher risk for health than the insurance company can accept By private insurers offering a fixed deposit In order to have sufficient funds to live Medical treatment and others While staying in Thailand Which must be discussed with the Office of Immigration and the Ministry of Foreign Affairs.

 

http://hss.moph.go.th/show_topic.php?id=2808

 

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är över 75 är det svårt att gå in i en thailändsk försäkring och det blir orimligt dyrt (B120.000/år) att förlänga en du ingått upp till 75 år. Även maxbeloppet på B400.000 räcker inte långt om du blir allvarligt sjuk och hamnar på privatsjukhus....

 

Jag har i stället på försök räknat på en ren senior-reseförsäkring på en 76-åring, från Gouda på 1 år, men den fodrar att du är skriven i Sverige eller nordiskt land.

Då är den obegränsat belopp och inbegriper hemtransport och hela konkarongen.

Blir ungefär SEK28.000/år, vilket är avsevärt billigare än thaiförsäkringen, så blir också över till en sverigeresa/år för att kunna vara forsatt skriven i Sverige.

Tecknar du då också en billig hemförsäkring i Sverige, så har du 45dgr (OBS Moderna har 60dgr!) ytterligare mindre kostnad.

 

Seniorreseförsäkring - Världen exkl. USA
 
  • Världen exkl. USA, 360 dagar, 1 person(-er), 76 år
  • Reseförsäkring
Läs tillhörande produktark (IPID)

Total 
27856,00 SEK

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev JohanB:

Om du är över 75 är det svårt att gå in i en thailändsk försäkring och det blir orimligt dyrt (B120.000/år) att förlänga en du ingått upp till 75 år. Även maxbeloppet på B400.000 räcker inte långt om du blir allvarligt sjuk och hamnar på privatsjukhus....

 

Jag har i stället på försök räknat på en ren senior-reseförsäkring på en 76-åring, från Gouda på 1 år, men den fodrar att du är skriven i Sverige eller nordiskt land.

Då är den obegränsat belopp och inbegriper hemtransport och hela konkarongen.

Blir ungefär SEK28.000/år, vilket är avsevärt billigare än thaiförsäkringen, så blir också över till en sverigeresa/år för att kunna vara forsatt skriven i Sverige.

Tecknar du då också en billig hemförsäkring i Sverige, så har du 45dgr (OBS Moderna har 60dgr!) ytterligare mindre kostnad.

 

Seniorreseförsäkring - Världen exkl. USA
 
  • Världen exkl. USA, 360 dagar, 1 person(-er), 76 år
  • Reseförsäkring
Läs tillhörande produktark (IPID)

Total 
27856,00 SEK

Tyvärr är inte det ett alternativ för många, samt strider mot skatteverkets regler om vart man ska vara skriven.

Personligen så tror jag man inte ska oroa sig så mycket, kommer att hända mer med detta....om det i huvud taget kommer att hända nått?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎5‎/‎15‎/‎2019 at 12:41 PM, Jive said:

Med tanke på de stora beloppen det kostar  sjukhusen pga obetalda sjukhusräkningar, så tycker jag att denna nya lag, som föreslås är högst rimlig och motiverad, men som vanligt när det kommer nåt nytt från Imm-hållet, så skall det tolkas så negativt som möjlig, särskilt från brittiskt håll. 

I själva verket, så upplever jag den thailändska attityden mot skötsamma expats som positiv och hjälpsam. Det finns ju en liten "bisats" i de nya reglerna som öppnar upp för "samtal och enskilda bedömningar.

Jag tycker också en obligatorisk försäkring är rimlig för de utlänningar som bor här. Min utgångspunkt är dock den motsatta till din; du tycker det är rimligt pga de "stora beloppen" obetalda räkningar utgör för sjukhusen men jag tycker det är rimligt därför att alldeles för många utlänningar har alldeles för små besparingar för att få vettig vård när det verkligen behövs.

 

De "stora beloppen" av obetalda räkningar förra året är ungefär 100 miljoner Baht. Samtidigt drog Thailand in 19.2 miljarder Baht på "medical tourism". Man skulle därför kunna säga att det var ett svinn på 0.5%; om den nivån av svinn vore ett stort problem så skulle varenda 7/11 butik kräva en bankgaranti innan man fick äntra butiken.

 

Det här är ett politiskt utspel för att "bli av med" den typ av långtidsboende utlänningar som Thailand inte anser sig behöva längre; för att de inte genererar någon större vinst och för att de sänker varumärket Thailand. Jag har inga problem med det, det är upp till Thailand att avgöra vilka som ska få bo här. Att skylla på obetalda sjukhusräkningar känns dock lite genomskinligt. 

 

För övrigt är jag också nöjd med den service som thailändska myndigheter och allmänhet ger mig.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tycker också en obligatorisk försäkring är rimlig för de utlänningar som bor här. Min utgångspunkt är dock den motsatta till din; du tycker det är rimligt pga de "stora beloppen" obetalda räkningar utgör för sjukhusen men jag tycker det är rimligt därför att alldeles för många utlänningar har alldeles för små besparingar för att få vettig vård när det verkligen behövs.

 

De "stora beloppen" av obetalda räkningar förra året är ungefär 100 miljoner Baht. Samtidigt drog Thailand in 19.2 miljarder Baht på "medical tourism". Man skulle därför kunna säga att det var ett svinn på 0.5%; om den nivån av svinn vore ett stort problem så skulle varenda 7/11 butik kräva en bankgaranti innan man fick äntra butiken.

 

Det här är ett politiskt utspel för att "bli av med" den typ av långtidsboende utlänningar som Thailand inte anser sig behöva längre; för att de inte genererar någon större vinst och för att de sänker varumärket Thailand. Jag har inga problem med det, det är upp till Thailand att avgöra vilka som ska få bo här. Att skylla på obetalda sjukhusräkningar känns dock lite genomskinligt. 

 

För övrigt är jag också nöjd med den service som thailändska myndigheter och allmänhet ger mig.

Ok, två anledningar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prachuap Khiri Khan Immigration told Thaivisa that the new requirements only affect people seeking Non-Immigrant Visa O-A.

 

The requirement for mandatory health insurance does not affect those people who stay in Thailand on a Non O extension of stay based on retirement.

 

https://forum.thaivisa.com/topic/1102516-mandatory-health-insurance-for-over-50s-in-Thailand-only-affects-those-on-non-immigrant-visa-o-a/?utm_source=newsletter-20190524-1247&utm_medium=email&utm_campaign=news

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har tydligen turistministeriet lagt fram ett förslag på att alla som kommer till Thailand ska betala en "försäkringsavgift" på 100 THB som ska täcka förlusterna för obetalda räkningar på dom statliga sjukhusen.

https://forum.thaivisa.com/topic/1102505-every-foreign-tourist-to-Thailand-set-to-be-charged-100-baht-insurance-fee/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
13 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu har tydligen turistministeriet lagt fram ett förslag på att alla som kommer till Thailand ska betala en "försäkringsavgift" på 100 THB som ska täcka förlusterna för obetalda räkningar på dom statliga sjukhusen.

https://forum.thaivisa.com/topic/1102505-every-foreign-tourist-to-Thailand-set-to-be-charged-100-baht-insurance-fee/

Bra men det skulle vara dubbelt så bra om avgiften var 200 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Fritz:

Nu har tydligen turistministeriet lagt fram ett förslag på att alla som kommer till Thailand ska betala en "försäkringsavgift" på 100 THB som ska täcka förlusterna för obetalda räkningar på dom statliga sjukhusen.

https://forum.thaivisa.com/topic/1102505-every-foreign-tourist-to-Thailand-set-to-be-charged-100-baht-insurance-fee/

 

Känns ju lite lustigt att behöva försäkra sig om man nu redan har försäkring kan man ju tycka. Gissar att en del ger fasen i att använda sin egen om det är självrisk.

Att de får in 3,8 miljarder för att täcka en kostnad på 300 miljoner låter väl också lite väl bra, är nog inte för turisternas skull de gör detta men de är väl inte det enda landet som gör liknande.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det var någon som snacka om ett Belgiskt forsakringsbolag Axa som hade forsakringar for 20000 baht per år!! Någon som vet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
14 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var någon som snacka om ett Belgiskt forsakringsbolag Axa som hade forsakringar for 20000 baht per år!! Någon som vet.

 

Du som jag har ju diabetes och det finns försäkringar som inte tar diabetes och den sjukdomen kan härleda till flera andra sjukdomar, så det gäller att kolla upp det noga.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var någon som snacka om ett Belgiskt forsakringsbolag Axa som hade forsakringar for 20000 baht per år!! Någon som vet.

 

Det var någon Alex nånting som skrev om att svenskar i Isaan hade haft ett mote i Udon och funnit ut nånting om en Belgiskforsakring som skulle kosta 20000 någon som vet

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det var någon Alex nånting som skrev om att svenskar i Isaan hade haft ett mote i Udon och funnit ut nånting om en Belgiskforsakring som skulle kosta 20000 någon som vet

https://www.viriyah.co.th/en/longstay-form.php#.XN1Xl1L7Tcc

 

Denna, sen är det naturligtvis upp till dig om du kryssar för tex diabetes.

Kan inte tänka mig att denna försäkring kräver läkarundersökning.

Jag har ju MuengThai, ingen läkarundersökning där, som på flertalet andra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 minut sedan, skrev Soengsang:

https://www.viriyah.co.th/en/longstay-form.php#.XN1Xl1L7Tcc

 

Denna, sen är det naturligtvis upp till dig om du kryssar för tex diabetes.

Kan inte tänka mig att denna försäkring kräver läkarundersökning.

Jag har ju MuengThai, ingen läkarundersökning där, som på flertalet andra.

Jag har forsäkringar men ville bara veta vad den skulle kosta for det är en gubbe här som påstår att den kostar 20000 om året och sen täcker den Sjukhuskostnader for 1 miljon pund.  Låter mycket mystiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Jag har forsäkringar men ville bara veta vad den skulle kosta for det är en gubbe här som påstår att den kostar 20000 om året och sen täcker den Sjukhuskostnader for 1 miljon pund.  Låter mycket mystiskt

Skummade igenom den bara, men vill minnas att den täckte upp till 500.000THB.

Kan inte tänka mig att något täcker 1milj £ för endast 20000THB, det är inte realistiskt.

Men 500.000THB helt klart bättre än ingenting, och något ingen kan säga de inte har råd med.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
18 minuter sedan, skrev Soengsang:

https://www.viriyah.co.th/en/longstay-form.php#.XN1Xl1L7Tcc

 

Denna, sen är det naturligtvis upp till dig om du kryssar för tex diabetes.

Kan inte tänka mig att denna försäkring kräver läkarundersökning.

Jag har ju MuengThai, ingen läkarundersökning där, som på flertalet andra.

Och vad tror du händer när man vet att man har diabetes och inte kryssat i för det och  man råkar ut för något som kan härleda till diabetes, tror du försäkringen gäller då?

 

Antar att SC varit på något lasarett för sin diabetes och finns i datasystemet i den thailändska sjukvården, så att inte  kryssa i för den sjukdomen vore rätt så dumt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...