Jump to content
IGNORERAD

Dags för att införa obligatorisk försäkring


Soengsang

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Det är jäkligt bra pris det@leifen får man fråga vad den heter? Kan man kolla den på LF hemsida? Jag hamnade fan högre och då var jag inte 50 ändå.....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

 

Försäkringen heter Utlandsvistelse villkor TU16 och kan tecknas som tillägg på hemförsäkringen.
Premien kan skilja rätt mycket mellan de olika LF länen.

 

Jag skickar en förfrågan via mejl om pris varje gång jag vill teckna den och den har faktiskt blivit billigare för varje år trots jag blir äldre.

 

Sen kan det skilja om man varit kund i många år och har flera försäkringar hos LF.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 425
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    57

  • B747

    22

  • broder tuk tuk

    19

  • Fritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är inget allvarligt brott att inte skriva ut sig fast man borde gjort det. Åker man dit så blir man tvångsutskriven och sen är det inget mer med det.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev hakancnx:

Beträffande ett försäkringskrav så låter det så lätt, men är komplicerat. Vad ska det täcka? Hur länge? Vilket språk? Turister? Expats? Pensionärer? Barn? Fru? Sambo? 

Visst kan det bli komplicerat, men lär väl bli som så att alla som har rätt att vistas i landet, korttidsbesökare likväl som expats måste ha försäkring, dvs alla som har visum, extension of stay samt visa expemption eller vilken rätt de nu har för att vara i landet.

 

Man får ju förutsätta att någon försäkring erbjuds som också är realistisk för äldre, dvs 70+........det är vad jag hoppas på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev leifen:

Inte förvånande att skuldbelägga flyktingar och asylsökande för detta, men då Sverige skrivit på FN konventioner och numera ingår i EU sen 1995 så är det ingen nationell fråga att utgiftsväxla dessa stora kostnader mot fri sjukvård för pensionärer i hela världen.

Svenskarna valde bort att ha egna gränser mot att få köpa vin på ICA, äta raka gurkor och få resa passfritt inom EU.

 

Sen finns det väl inget politiskt parti som ens driver denna fråga, så det är bara att se om sitt eget försäkringskydd och sluta drömma om statens ansvar.

 

Själv tror jag att Thailand kommer att införa försäkringstvång inom några år för hela tiden man får uppehållstillstånd för. Det föreligger ju en hel del förslag redan att sälja försäkringar i automater på Suvvan före IM. 

 

Hahaha inte förvånande att du kallar det skuldbeläggande av flyktingar, själv kallar jag det att prioritera och vara solidarisk med det egna landets medborgare framför alla andra länders medborgare och skulden lägger jag knappast på flyktingarna utan på syltryggarna i sveriges riksdag :-) 

Hör du till godhetsknarkarna som, felaktigt, tror att Sverige har skrivit på FN-konventioner som är annorlunda än resten av västvärlden? Det var ju ganska vanligt att långt in på 2015 hävda just detta av de humana världsmästarna i Sverige. Det borde väl chefspajasen Löhven & MP fått er att inse att det gick förbannat snabbt att stänga till dörren om man ville och behövde. 

Kan man skriva skatteavtal med Thailand är jag övertygad om att det även går att få igenom akutsjukvård för svenska pensionärer, om viljan fanns förstås.

 

Hahaha här fick du till det ganska kul faktiskt "det är bara att se om sitt eget försäkringskydd och sluta drömma om statens ansvar."

Är det inte just statens samhällsansvar man förlitar sig på när man inte vågar skriva ut sig utan istället smygtrixar in sig på vårdcentralen var 6:e månad? Kanske det inte var riktat till mig, jag har ju redan skrivet att det jag förespråkar inte skulle innefatta mig.

Tycker det låter missunnsamt mot andra pensionärer som bor härnere, bara för att du har möjlighet att kringgå är det ok men inte för andra i liknande situation med skillnaden att de står för var de bor. Eller kanske du är för utökat samarbete mellan länderna så svenska staten kan få uppgifter på hur länge svenskarna befinner sig i Thailand och därmed kunna skriva dessa där de bor istället för brevlådeadresser i Sverige? :-)

 

Möjligt att du får rätt ang. försäkringskrav när man ansöker om visa i framtiden men jag tror mer det skulle bli som med 30-bahtsreformen. Dvs de 30 bahten räckte in ens till att administrera systemet så jag tvekar, vilket som så är det inget jag känner mig särskilt orolig för.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Visst kan det bli komplicerat, men lär väl bli som så att alla som har rätt att vistas i landet, korttidsbesökare likväl som expats måste ha försäkring, dvs alla som har visum, extension of stay samt visa expemption eller vilken rätt de nu har för att vara i landet.

 

Man får ju förutsätta att någon försäkring erbjuds som också är realistisk för äldre, dvs 70+........det är vad jag hoppas på.

Varför skall dessa gynnas med våra skattepengar? nää ge och ta........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Visst kan det bli komplicerat, men lär väl bli som så att alla som har rätt att vistas i landet, korttidsbesökare likväl som expats måste ha försäkring, dvs alla som har visum, extension of stay samt visa expemption eller vilken rätt de nu har för att vara i landet.

 

Man får ju förutsätta att någon försäkring erbjuds som också är realistisk för äldre, dvs 70+........det är vad jag hoppas på.

 

Ja en realistisk försäkring vore väl ok men vem ska betala skillnaden som gör den realistisk?

Kanske priset kunde gå ner om alla vore med, som i en slags kollektiv försäkring.

 

Annars finns det väl, som Leifen påpekar, en chans att det kommer krävas vid visumansökningar i framtiden. Att kolla det vid gränsen, tror jag, inte funkar då det redan är stora problem med köer i thailändska immigration. Möjligen skulle det kunna krävas av flygbolagen men det är ju många som korsar gränsen landvägen också.

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev SatanG:

Ja en realistisk försäkring vore väl ok men vem ska betala skillnaden som gör den realistisk?

Kanske priset kunde gå ner om alla vore med, som i en slags kollektiv försäkring.

 

Annars finns det väl, som Leifen påpekar, en chans att det kommer krävas vid visumansökningar i framtiden. Att kolla det vid gränsen, tror jag, inte funkar då det redan är stora problem med köer i thailändska immigration.

Realistisk kanske är en försäkring som endast gäller vid de statliga sjukhusen, återstår väl att se.....de kan ju inte förbjuda äldre 70+ att bo ilandet, måste ju erbjudas något som är möjligt för dem.

Troligt kanske är att det kommer att krävas försäkring vi visumansökan och förlängningar, och det borde inte vara särskilt tidsödande för immigration att kontrollera det vid ank landet för de som kommer utan visum.

Kan ju vara så att också kontanta medel kommer att godkännas?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar på banken och en cyanidtablett i fickan får det bli ..............................tror jag :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja en realistisk försäkring vore väl ok men vem ska betala skillnaden som gör den realistisk?

Kanske priset kunde gå ner om alla vore med, som i en slags kollektiv försäkring.

 

Annars finns det väl, som Leifen påpekar, en chans att det kommer krävas vid visumansökningar i framtiden. Att kolla det vid gränsen, tror jag, inte funkar då det redan är stora problem med köer i thailändska immigration. Möjligen skulle det kunna krävas av flygbolagen men det är ju många som korsar gränsen landvägen också.

 

/ SatanG 

Om  thailändska myndigheter bara vill så är vissa köer på IM ett minne blott, vill man så går man över till modern teknik med E-Visa och visum från ambassader och konsulat har QR kod som är maskinellt läsbart. Dagens handgjorda visum i passet tillhör forntiden.
De flesta andra länder i Asien ligger långt före på detta område. Det kommer kanske bli lika självklart att ha en försäkring som en returbiljett vid incheckning vid resa utan visum som det är till många länder nu.

Finns försäkring vid incheckning så är det bara att scanna passet hos IM.

Sri Lanka är långt framme med E-visa och en tjänsteman hanterar lätt 3-5 pass per minut, visat och passnumret finns redan i databasen.

De som kommer utan E-visa och skall söka samt betala på plats tar det lång tid för.

Därför har man olika köer och det kunde man också införa i Thailand. 

 

Nu tror jag att man inte är så intresserade att bli effektivare på IM överlag.

 

Köerna vid IM i Thailand är bland de sämsta i klassen och det är bara i Indien jag möter liknande när jag reser runt. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Om  thailändska myndigheter bara vill så är vissa köer på IM ett minne blott, vill man så går man över till modern teknik med E-Visa och visum från ambassader och konsulat har QR kod som är maskinellt läsbart. Dagens handgjorda visum i passet tillhör forntiden.
De flesta andra länder i Asien ligger långt före på detta område. Det kommer kanske bli lika självklart att ha en försäkring som en returbiljett vid incheckning vid resa utan visum som det är till många länder nu.

Finns försäkring vid incheckning så är det bara att scanna passet hos IM.

Sri Lanka är långt framme med E-visa och en tjänsteman hanterar lätt 3-5 pass per minut, visat och passnumret finns redan i databasen.

De som kommer utan E-visa och skall söka samt betala på plats tar det lång tid för.

Därför har man olika köer och det kunde man också införa i Thailand. 

 

Nu tror jag att man inte är så intresserade att bli effektivare på IM överlag.

 

Köerna vid IM i Thailand är bland de sämsta i klassen och det är bara i Indien jag möter liknande när jag reser runt. 

Vill du verkligen resa runt i Indien?

Har du tid så förklara gärna vad som lockar där?

 

/ S

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon var inne på så är utlänningars obetalda sjukhusräkningar närmast en icke-fråga för landet Thailand, även om det givetvis kan vara en börda för några få enskilda sjukhus. Jag skulle tro att andelen obetalda sjukhusräkningar är mindre än 0.1% av den totala mängden sjukhusräkningar som utlänningar drar på sig i Thailand, och då många större "internationella" sjukhus gör flera 100% vinst på dessa sjukhusräkningar så är det nog en smäll Thailand med glädje tar. Räknar man på förlusten pga obetalda sjukhusräkningar kontra alla miljarder Thailand tjänar på utlänningar så påverkar det nog först någonstans vid 6:e decimalen.

 

Jag tror aldrig Thailand kommer införa försäkringskrav på de utlänningar som lever här och inte heller på korttidsturister. Den enda gång det blir rimligt att kräva en försäkring är nog för de som söker visum för en längre vistelse. Att försäkra någon som är över 70 blir, av naturliga skäl, väldigt dyrt och det skulle tvinga bort en massa utlänningar som bor i Thailand. Många av de som är över 70 kanske inte spenderar 100,000-tals Baht i månaden men vi kan nog vara ganska säkra på att någon Somchai eller Somkid räknat på att de ändå med råge genererar ett överskott, just nu i alla fall, de inte vill bli av med. Visst skulle man kunna tänka sig en något billigare försäkring som bara gäller på statliga sjukhus men jag tror inte på det heller. Statliga sjukhus är säkert bra för lättare åkommor, provtagning etc men när det kommer till cancer, hjärnblödning, hjärtinfarkter mm så tror jag, bara baserat på hörsägen dock, att de inte är sådär riktigt bra och det är väl mot just de åkommorna som en försäkring skulle behövas.

 

Vad jag dock är 99.9% säker på är att de ekonomiska kraven för att få förlänga sitt uppehållstillstånd kommer stramas åt; ganska mycket och ganska snart. Kraven på 400,000 Baht har funnits i över 20 år nu och dessutom kan man helt kringgå det kravet genom att ha en månatlig inkomst/pension. Genom att höja till, säg, krav på 1,000,000 Baht på ett Thai-konto så skulle beslutsfattarna skulle slå två flugor i en smäll för Thailand; nästan helt eliminera risken för obetalda sjukhusräkningar samt "bli av med" de utlänningar som är "minst lönsamma" (och därmed "bereda plats" för mer lönsamma korttidsturister). Thailand har haft 5-10 ekonomiskt dåliga år men när hjulen nu börjar snurra igen och antalet turister växer för varje år så kommer det här hända, framförallt om nästa valda regering antar en nationalistisk framtoning. Man får bara hoppas, för många på MPR och annorstädes, att de ger en rimlig förvarning och inte sätter kraven för högt.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Atom:

men när det kommer till cancer, hjärnblödning, hjärtinfarkter mm så tror jag, bara baserat på hörsägen dock, att de inte är sådär riktigt bra och det är väl mot just de åkommorna som en försäkring skulle behövas.

Problemet för många av oss äldre är ju att hitta en försäkring som inte exkluderar åtminstone delar av det du just räknade upp.

Ungefär som att betala för en helförsäkring på en bil där vagnskada inte ingår.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då  kan man undra hur lönsam du är eftersom du ger så bra förslag 1,000,000 på banken

 

Glömde att det var Atom jag Citerade, men det fattar ni nog :-)

Ändrades av ItaMar
Glömde att det var Atom jag Citerade, men det fattar ni nog :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev SatanG:

Vill du verkligen resa runt i Indien?

Har du tid så förklara gärna vad som lockar där?

 

/ S

Nej, Indien är numera helt borta ur tankarna, en gång till Kochi och Kerala räckte mer än väl. 

Men Sri Lanka gillade jag och jag gör gärna om den trippen i kombination med Borneo och Singapore och något ställe till som nu ligger närmast i planeringen.

En vecka på varje plats är en lagom rundresa för en månad om jag hittar de rätta biljetterna.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On Wednesday, January 31, 2018 at 07:19, skrev Soengsang:

 

Är det inte dags att Thailand inför obligatorisk sjukförsäkring för alla utlänningar nu.

Helt obegripligt att inte det kravet finns ännu!

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1022730-british-man-in-need-of-major-heart-surgery-highlights-dangers-for-expats-living-in-Thailand-without-health-insurance/

2b032392f84a148be1a43136446f0899.jpg

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det där sköter man väl själv med privata sjukförsäkringar Jag har en som täcker födsel-kista och allt därimellan !

Kostar mig hela 221:-/mån!

Sen har vi ju dessa Dårar som inte har försäkring men men?

Skulle det hända  något i utlandet kostar det o smakar!

Tom antar jag att BTT hade en sådan när Han smet från Notan påMaitans & låg innlagd BKK i 2 veckor?????!!

Men antagligen var det Vårdcentral svergie som omfattas av sociala myndigheter för i Thailand har Han aldrig Varit?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, ItaMar said:

Då  kan man undra hur lönsam du är eftersom du ger så bra förslag 1,000,000 på banken

Varför skulle det vara mitt förslag att du ska ha 1 miljon Baht på banken? Det vore säkert bra för att kunna få en vettig behandling vid exempelvis en stroke men jag är helt ointresserad av hur mycket du eller någon annan utlänning har på banken.

 

Thailändska staten dock kommer nog ganska snart sätta ett liknande krav för förlängt uppehållstillstånd. Om det blir 800,000 eller kanske 1.5 miljon vet jag inte men bra mycket högre än dagens krav kommer det bli.

 

 

24 minutes ago, Fritz said:

Problemet för många av oss äldre är ju att hitta en försäkring som inte exkluderar åtminstone delar av det du just räknade upp.

Ungefär som att betala för en helförsäkring på en bil där vagnskada inte ingår.

 

Fritz..

 

Där håller jag med dig till 100% och det var därför jag skrev att jag inte tror att kravet på försäkring någonsin kommer ställas.

 

 

Skriver jag så oklart att två personer redan missförstått mig när jag bara druckit 33 cl öl så är det nog bäst att jag snabbt häller i mig några till....

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Vad jag dock är 99.9% säker på är att de ekonomiska kraven för att få förlänga sitt uppehållstillstånd kommer stramas åt; ganska mycket och ganska snart. Kraven på 400,000 Baht har funnits i över 20 år nu och dessutom kan man helt kringgå det kravet genom att ha en månatlig inkomst/pension. Genom att höja till, säg, krav på 1,000,000 Baht på ett Thai-konto så skulle beslutsfattarna skulle slå två flugor i en smäll för Thailand; nästan helt eliminera risken för obetalda sjukhusräkningar samt "bli av med" de utlänningar som är "minst lönsamma" (och därmed "bereda plats" för mer lönsamma korttidsturister).

Förslag eller spekulation, upp till dig. Det måste vara bättre med en försäkring som täcker allt tycker i alla fall jag, är ganska trött på ett förslag på att man måste låsa upp ännu mer pengar på Thai bank för att få lov att bo i Thailand, är väl tillräckligt som det är med allt. Du skall se om du så hade 1 mille svkr på banken så skall du också ha en försäkring upp till, eller skall du springa runt med bankboken på sjukhusen?.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, ItaMar said:

Förslag eller spekulation, upp till dig. Det måste vara bättre med en försäkring som täcker allt tycker i alla fall jag, är ganska trött på ett förslag på att man måste låsa upp ännu mer pengar på Thai bank för att få lov att bo i Thailand, är väl tillräckligt som det är med allt. Du skall se om du så hade 1 mille svkr på banken så skall du också ha en försäkring upp till, eller skall du springa runt med bankboken på sjukhusen?.

 

Det var ju ändå snällt att du lät mig avgöra om min spekulation är ett förslag eller en spekulation. Det är en spekulation, vilket jag tror alla förstod eftersom det faktiskt inte på något rimligt sätt kan läsas på annat sätt, men en spekulation som jag är väldigt säker på kommer bli verklighet.

 

Försäkringar som täcker allt finns redan idag, dock inget krav på att utlänningar ska ha någon. Om du är över 70 får du nog räkna med att en sådan försäkring går lös på närmare en halv miljon Baht om året och då tycker jag nog det verkar bättre med en miljon Baht på banken. Har man problem med den miljonen så lär man nog ha problem med en försäkring på en halv miljon också.

 

Sedan är det faktiskt 2018 nu och det finns ganska många andra sätt att bevisa att man har pengar än att visa sin bankbok. Du skriver "låsa upp ännu mer pengar på Thai bank" men faktum är ju att du nu kan han 0 Baht på ditt konto och ändå få förlängt uppehållstillstånd baserat på din lön/pension. Absolut inga problem med det för mig men med en fortsatt god ekonomisk tillväxt i Thailand så kan du vara säker på att Thailand inte längre är lika intresserade av pensionärer med 65,000 Baht/månad i pension och ett par tusen Baht på banken. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-31 at 23:09, skrev stefan5300:

Kan du utveckla det inägget, eller tycker du att alla de som redan betalat den skatt de skall betala i Sverige under sin tid som boende och vistelse i Thailand utan att ha fått någon ting från svenska staten ska betala en extra retroaktiv skatt om de flyttar tillbaka till Sverige, om i så fall varför. 

 

 

För det känns rätt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-31 at 09:59, skrev stefan5300:

Det borde även införas en promillegräns på 0,1 och med mycket kontroller och hårda straff för allas säkerhet.

Varför striktare än Sverige??

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev B747:

Varför striktare än Sverige??

Ja med 0,1 så hade vi aldrig sett Bengan köra en bil igen, den saken är klar.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev hamnoi:

Ja med 0,1 så hade vi aldrig sett Bengan köra en bil igen, den saken är klar.

Denna jävla Göteborgshumor är obegriplig...

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev B747:

Denna jävla Göteborgshumor är obegriplig...

Rena kärringhumorn! Inget att bry sig om stålis! 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev hamnoi:

Ja med 2,0 så hade vi aldrig sett Bengan köra en bil igen, den saken är klar.

Troligen inte 555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

Rena kärringhumorn! Inget att bry sig om stålis! 

Du har rätt.Det är humor för fittor.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...