Jump to content
IGNORERAD

75 000 baht i lön


ReKa

Recommended Posts

18 minuter sedan, skrev leifen:

Den summan per månad är det många svenskar som bor i Thailand bara kan drömma om att få.

Även många i Sverige har inte +18.500kr att leva på per månad. ;) 

 

Då snackar du om de som inte jobbar, och har pension av olika anledningar.

Nu är det en arbetsför person utav vad jag förstår, då räcker inte dessa 75k bht/dryga 18500 sek långt för att driva en barnfamilj i Bangkok.

Eftersom hans anställning tydligen inte inkluderade något, så måste han själv sätta av för pension, betala försäkringar för alla i familjen, skola, etc. sen nämner inte TS om det var brutto eller netto, så allt blir det kärvt.

 

Men ok, vill man hoppa av ekorrhjulet några år, skita i att sätta av för pension, hoppas det går bra utan försäkringar och leva spartanskt så funkar det väl.

 

EDit: Eftersom att tydligen resten av familjen är Thailändare/medborgare så förändrar det ju situationen lite till det bättre.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ReKa

    7

  • SatanG

    6

  • Soengsang

    5

  • leifen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Fick veta att lilla frugan också kunde jobba (hon är thai). Lönen skulle bli 15 tusen baht. Total 90 tusen alltså. Ungarna är 10, 11 och 14. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev leifen:

Den summan per månad är det många svenskar som bor i Thailand bara kan drömma om att få.

Även många i Sverige har inte +18.500kr att leva på per månad. ;) 

 

 

Ja det är ju tragiskt om det är så, kanske jag fattade fel men jag förstod det som att familjen var helsvensk och då blir det genast dyrare. Det går ju knappast sätta in kidsen i vanlig statlig skola, eller låta bli att försäkra dom, visakostnader etc eller ser du många sådana exempel?

Jag vill inte krascha partyt, människor är annorlunda och det går säkert att klara om familjen har inställning till detta. Kanske de även har en buffert med sig, vad vet jag, men det är en ganska duktig skillnad på en panscho och en trebarnsfamilj vad det gäller kostnader.

 

/ SatanG

 

Edit: Ok om familjen är thai så blir det naturligtvis lättare. Om även frugan ska jobba så försvinner antagligen 10k på en maid/nanny. Om de inte har någon svärmor eller nåt som kan ställa upp gratis förstås men då det är svårt att lita på okända är det nog inte värt besväret om frugan bara tjänar 15k.

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Soengsang:

Då snackar du om de som inte jobbar, och har pension av olika anledningar.

Nu är det en arbetsför person utav vad jag förstår, då räcker inte dessa 75k bht/dryga 18500 sek långt för att driva en barnfamilj i Bangkok.

Eftersom hans anställning tydligen inte inkluderade något, så måste han själv sätta av för pension, betala försäkringar för alla i familjen, skola, etc. sen nämner inte TS om det var brutto eller netto, så allt blir det kärvt.

 

Men ok, vill man hoppa av ekorrhjulet några år, skita i att sätta av för pension, hoppas det går bra utan försäkringar och leva spartanskt så funkar det väl.

 

EDit: Eftersom att tydligen resten av familjen är Thailändare/medborgare så förändrar det ju situationen lite till det bättre.

Nej,  jag vet många svenskar som jobbar för en mycket lägre lön i Thailand och inte har pension. Några ser det som en livsstil och skiter i framtiden, dykinstruktör med fritt boende och 20.000thb/mån, telefonförsäljare som ej anställd mot provision och som inte ger någon pension heller.

 

En svensk med thaifru och thaibarn ska utan vidare klara av denna budget om man lever som thai även i Bangkok.

Men då får man välja bort svenska trygghetsvärderingar som försäkringar, pensionsinbetalningar och att ha ungarna i dyra skolor mm. 

Tillsammans med frun kommer dom upp i en hög medelklass i inkomst i landet.

Långt ifrån alla farang/thai sätter sina ungar i privatskola utan kör basic.

 

Sen som pensionär i framtiden blir man en bitter gubbe på div forum som spyr galla över sin lilla pension som flyktingarna snott det mesta av. ;) 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Nej,  jag vet många svenskar som jobbar för en mycket lägre lön i Thailand

Och har 3 barn i skolåldern?

 

7 minuter sedan, skrev leifen:

dykinstruktör med fritt boende och 20.000thb/mån

Troligen yngre person utan barn, visst det räcker för att överleva.

 

7 minuter sedan, skrev leifen:

En svensk med thaifru och thaibarn ska utan vidare klara av denna budget om man lever som thai även i Bangkok.

Men då får man välja bort svenska trygghetsvärderingar som försäkringar, pensionsinbetalningar och att ha ungarna i dyra skolor mm. 

Tillsammans med frun kommer dom upp i en hög medelklass i inkomst i landet.

Långt ifrån alla farang/thai sätter sina ungar i privatskola utan kör basic.

Jo när han skrev att familjen var Thailändska medborgare, vi förutsätter att barnen även är det, så förändrade det situationen, då räcker ju pengarna även till en anständig försäkring för han.

Men ang tyghetsvärderingar så är nog avsättning för pension ett måste, det blir det inte mycket över till, men att skita i det några år har ingen större inverkan på slutet.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev leifen:

Nej,  jag vet många svenskar som jobbar för en mycket lägre lön i Thailand och inte har pension. Några ser det som en livsstil och skiter i framtiden, dykinstruktör med fritt boende och 20.000thb/mån, telefonförsäljare som ej anställd mot provision och som inte ger någon pension heller.

 

En svensk med thaifru och thaibarn ska utan vidare klara av denna budget om man lever som thai även i Bangkok.

Men då får man välja bort svenska trygghetsvärderingar som försäkringar, pensionsinbetalningar och att ha ungarna i dyra skolor mm. 

Tillsammans med frun kommer dom upp i en hög medelklass i inkomst i landet.

Långt ifrån alla farang/thai sätter sina ungar i privatskola utan kör basic.

 

Sen som pensionär i framtiden blir man en bitter gubbe på div forum som spyr galla över sin lilla pension som flyktingarna snott det mesta av. ;) 

 

 

 

Ett problem kan nog vara om de bott någon längre tid i Sverige eller inte. Det är lättare att kliva upp än att kliva ner vad det gäller livsstil och vanor.

De sk svenska trygghetsvärderingarna är nog något globalt som alla mer eller mindre strävar efter att nå, en stor del av medelklassen i Bkk väljer t.ex. att enbart skaffa ett barn för att kunna satsa hårdare på detta genom bättre skola, extrakurser etc.

Annars har jag stor förståelse för att man väljer lägre lön för att kunna bo här och skjuter på pension etc.  

Hur bor en svensk med thaifru och barn i Bangkok, enligt din erfarenhet?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

Hur bor en svensk med thaifru och barn i Bangkok, enligt din erfarenhet?

I ett hyrt 25 år gammalt "townhus" i Bang Phlat, Don Muang och i Bang Kapi. Hyror 7.000-10.000thb/mån.

Det är dom tre jag kände till för något år sedan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan allting är möjligt och en klar majoritet av alla thailändare (över)lever på betydligt mindre än så. Tight kommer det bli men hur tight beror på en del omständigheter som inte nämns:

Är barnen thailändska och kan de läsa/skriva thailändska? Om inte spricker hela kalkylen redan där då även de billigast internationella skolorna kostar 1 miljon Baht per år för tre barn.

Är snubbens lön brutto eller netto? Om den är brutto så försvinner 20% i skatt och de 15,000 Bahten kommer de nog behöva.

Står företaget för någon form av försäkring? Jag tror de är skyldiga att göra det men det fuskas det nog ofta med. Om barnen är thailändska medborgare och kan acceptera nivån på den fria sjukvården (vilket nog väldigt få medelklassthai gör) så blir försäkringen inte så farligt dyr men med en bra försäkring för 5 familjemedlemmar så ryker 2 månadslöner per år.

 

Det svåra blir att hitta en schysst bostad som är hyfsat nära föräldrarnas jobb och barnens skola. Jag antar att de inte tänkt skaffa en bil och då måste man bo nära BTS eller acceptera att sitta i Bangkoks notoriska bussar. Är man en familj på 5 personer och vill bo nära BTS så springer det snabbt iväg men är man beredd att bo en bit bort och enkelt så räcker nog 10-15,000 Baht per månad.

 

Att bryta ett invant mönster och prova något nytt ska alltid uppmuntras när man är själv men när barn är inblandade så får en hel del andra faktorer läggas till. Svenska skolan är kanske inte vad den har varit men jämfört med en statlig skola, eller billig privat variant, så är den ändå många klasser bättre. Har man inte råd med ett vettigt skolalternativ för sina barn så vore det själviskt att offra sina barns framtid för ett par år i Thailand.   

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, 90000 i månaden att leva på...

 

2 av våra barn gick på "Lerthla school" vid Kaset Navamin road, ett par stenkast från hemmet i Bangkhen. http://www.lertlah.com/english/

Jimmy började som 3-åring i förskolan och frugans lite äldre dotter med hennes första man, började när hon var 10 år.

Skolan har ett samarbete med skolor i Kanada och hälften av lärarna var unga Kanadensiska lärare som gjorde praktik eller jobbade där (kul att prata Hockey med Jimmys gymnastik lärare!).

Hälften av lektionerna var på Thai, den andra hälften var på engelska med Kanadensiska lärare, passade oss utmärkt!

 

Jag har för mej att det kostade ca 60000 per termin, 2 terminer per år, så för 3 barn i en hyfsad skola med en läroplan som är Thai/Kanadensisk så skulle familjen i tråden klara sej på ynka 360000 Thb per år.

Familjen kan tydligen tjäna 90000 per månad, det blir 1080000 Thb om året, så en Tredjedel av inkomsterna (före ev skatt) skulle gå åt till en bra skolgång, ger 720000 Thb att betala resten...

 

Hyran för ett Townhouse i närheten av den skolan är nog 6000-12000 per månad, en bekant hyrde en Villa med egen trädgård på gångavstånd från skolan för 14000/månad (han betalade ungefär lika mycket/månad för elen då han körde AC dygnet runt i nästan hela huset)... (vår elräkning låg samtidigt på ca 3000, med AC i 2 sovrum på kvällar och nätter).

 

Räknat på ett medelvärde, så skall boendet kosta ca 20000/månad, 240000/år plus en liten slant för vatten och telefon, säg 12000? Blir 468000 kvar för försäkringar, transporter, kläder, mat, nöjen Osv...

39000 per månad (före ev skatt...), kan funka men det blir inte nåt lyxliv.

 

 

MVH Tommy

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...