Jump to content
IGNORERAD

Hur räknas de 90 dagarna till nästa besöksvisum?


iggy

Recommended Posts

Min flickvän hade ett Schengen besöksvisum från 9 oktober till 20 januari, med 89 dagars vistelse. Hon kom till Sverige 9 oktober och reste hem 30 december, dvs. 83 dagar.

 

Nu ska vi söka ett nytt besöksvisum och frågan är när de 90 dagarna räknas från? Den 30 december (när hon åkte hem) eller 20 januari (när det tidigare visumet gick ut)?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev iggy:

Min flickvän hade ett Schengen besöksvisum från 9 oktober till 20 januari, med 89 dagars vistelse. Hon kom till Sverige 9 oktober och reste hem 30 december, dvs. 83 dagar.

 

Nu ska vi söka ett nytt besöksvisum och frågan är när de 90 dagarna räknas från? Den 30 december (när hon åkte hem) eller 20 januari (när det tidigare visumet gick ut)?

180 dagar från första giltighetsdagen på visumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev samet:

180 dagar från första giltighetsdagen på visumet.

Nej, hon måste vara borta från Sverige i 90 dagar från den dagen hon reste hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev thaiwife:

Nej, hon måste vara borta från Sverige i 90 dagar från den dagen hon reste hem.

Nej. Hon får bara vistat i Sverige 90 dagar under en 180 dagarsperiod.

Den perioden räknas från första giltighetsdagen på visumet.

 

Eftersom hon i detta fallet reste på första dagen och sedan stannade 83 dagar så innebär det i detta fallet utresedatum +90 dagar -7 dagar. Alltså 23 mars om inte min huvudräkning sviker mig. 

 

Vill hon åka innan det datumet så söker man uppehållstillstånd för besök på ambassaden i stället för Schengenvisa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Från swedenabroad:

 

Ett visum gäller för vistelse i Schengenländerna i upp till 90 dagar under en period av 180 dagar. Du som har varit i Schengenländerna under en sammanhängande period av 90 dagar måste vara utanför Schengenländerna i 90 dagar för att kunna få ett nytt Schengenvisum.

 

Eftersom ni använde dagarna i början av visumet så innebär det i praktiken det som @thaiwife säger. 90 dagar. Men ni utnyttjade inte alla 90 dagarna så därför blir det lite kortare.

 

Nu är ju inte detta skriver i sten. Personalen på ambassaden är inte dumma de heller. Så förklara varför ni vill åka tidigare så går det säkert att lösa eller så uppmanar de er att söka UP för besök. Det kostar lite mer. Tar lite längre tid. Men då får hon stanna 6 månader. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev samet:

180 dagar från första giltighetsdagen på visumet.

 

Det skulle innebära att hon kan komma tillbaka 5 april.

 

18 timmar sedan, skrev thaiwife:

Nej, hon måste vara borta från Sverige i 90 dagar från den dagen hon reste hem.

 

Det skulle innebära att hon kan komma tillbaka 30 mars.

 

Nu verkar det inte vara något problem då jag tänkte söka fr.o.m. 10 april. Det viktiga för mig var att det inte var 90 dagar räknat från 20 januari.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...