Jump to content
M33

Varför sär skriva?

Recommended Posts

Benriach
2 minuter sedan, skrev Tommy:

För att i engelskan särskriver man i princip "alltid" och många svenskar läser och skriver på engelska varje dag.

MVH

Återigen ett argument för att göra lätt för sig utan att själv ställa några som helst krav på sig själv...

• Ge karma 2
  • Haha 3

Kötthandlarn
6 minuter sedan, skrev Tommy:

För att i engelskan särskriver man i princip "alltid" och många svenskar läser och skriver på engelska varje dag.

MVH

Ja sa ju det tidigare.........:giggle:

Nu får du läsa hela tråden om du skall hänga med........:ironi: :rotfl:

• Ge karma 1
  • Fint 1

Soengsang
16 minuter sedan, skrev M33:

Upplys mig gärna. Tyvärr är jag inget läshuvud och din skrift, ja den är vad den är.

Att skriva Huva är Huva är lite som att skriva Keps är Keps. En massa bokstäver men ingen blev klokare för det.

Och sen varför huva alltid ska skrivas med versal för h:et mitt i en oftast helt osammanhängande mening, det är en underlig skrivregel?

Men "Huva" kommer väl ifrån huvaligen vilket är ett ord som inte existerar mer än i dialekter.

• Haha 2

M33
14 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Hör vad du säger men...... Bosse 74 år kan ha blivit mer påverkad av nutiden än vad man tror nu när "alla" är med på sociala medier.......

Tycker alltid jag har varit hyfsad på att kommunicera i skrivspråk men har dock kommit på mig själv att påfallande ofta råka skriva särskrivningar i mail eller dylikt under de senaste dryga fem åren, viket aldrig har hänt tidigare.......

Lyckligtvis kommer jag oftast på mig själv innan jag skickar, då jag har ett sjukt kontrollbehov och rättar mig själv likt en skolfröken från mellanstadiet........:giggle:

Fast med handen på hjärtat, hur mycket engelska läser normalsvensken per dag? Gissningsvis någon promille i förhållande till mängden svenska ord. Att då helt plötsligt inte kunna avgöra om ord skall särskrivas eller inte är absurt. Inte börjar jag skriva med kryptiska tecken efter en månad i Bangkok, även om min engelska blir 3 steg sämre.

Engelskans påverkan är mestadels att man lyssnar / pratar språket. Få som läser engelsk text dagligen.

Edited by M33
Ironi att jag inte kan stava till Bangkok i denna tråd.
  • Ge karma 5
  • Haha 3

Tommy
11 minuter sedan, skrev M33:

Redan avskrivit detta. Ja, enligt mina åsikter då :) Om det bara vore MTV-generationen och yngre så hade jag köpt det. Men det är enligt mig lika vanligt, om inte vanligare, bland pensionärer.

Orkade inte läsa hela tråden, så jag svarade på första inlägget.

Jag är väl inte direkt "MTV generationen", de är väl födda på 80-talet?

Men jag talar och skriver svenska och engelska ungefär lika bra/dåligt och när jag växlar mellan språken är just sär-skrivning det största problemet...

Var förresten inte binde-streck vanligare, förr i tiden???

MVH

• Ge karma 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Boa52
9 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Ja sa ju det tidigare.........:giggle:

Nu får du läsa hela tråden om du skall hänga med........:ironi: :rotfl:

Den gossen har väl aldrig hängt med såna där fänrikfjun är inte att lita på tror dom kan allt men vet ingenting. Det enda dom

kan är att skrika och leva tusan till folk, rekryter mena jag, då är dom stor tror dom nä fy tusan

• Skål 1

GreenValley
45 minuter sedan, skrev Benriach:

Sedan kommer överkursen: De/dem...

Ingår var/vart i samma kurs?

• Fint 1

Tommy

Hur går det för resten i hand bolls semi finalen?

MVH

• Haha 2

Kötthandlarn
3 minuter sedan, skrev M33:

Fast med handen på hjärtat, hur mycket engelska läser normalsvensken per dag? Gissningsvis någon promille i förhållande till mängden svenska ord. Att då helt plötsligt inte kunna avgöra om ord skall särskrivas eller inte är absurt. Inte börjar jag skriva med kryptiska tecken efter en månad i Bankkok, även om min engelska blir 3 steg sämre.

Engelskans påverkan är mestadels att man lyssnar / pratar språket. Få som läser engelsk text dagligen.

Handen på hjärtat, så var det ingen analys med vetenskaplig grund från min sida utan svag teori om ett delresultat som kan leda till särskrivningsfördärvet.........:giggle:

Måste dock gå emot dig lite, då jag tycker du börjar skriva väldigt kryptiskt på forumet redan efter ngn vecka i Bangkok.......:ironi: :rotfl:

Men det kanske beror på andra saker såsom Fnatte & Tjatte.........:rotfl:

• Haha 6

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev M33:

Fast med handen på hjärtat, hur mycket engelska läser normalsvensken per dag? Gissningsvis någon promille i förhållande till mängden svenska ord. Att då helt plötsligt inte kunna avgöra om ord skall särskrivas eller inte är absurt. Inte börjar jag skriva med kryptiska tecken efter en månad i Bangkok, även om min engelska blir 3 steg sämre.

Det är många som arbetar på internationella företag där engelska är koncernspråket. 

Jag både läser och skriver engelska dagligen i arbetet. Och på fritiden läser på engelska siter och lyssnar på engelsk music och film / tv-serier.

• Ge karma 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

GreenValley
5 minuter sedan, skrev Tommy:

Hur går det för resten i hand bolls semi finalen?

MVH

För längning!

• Ge karma 2

HuaHindinnge

Hu va!

Dubbel hu va!

• Ge karma 1
  • Haha 3

Kötthandlarn
8 minuter sedan, skrev Tommy:

Men jag talar och skriver svenska och engelska ungefär lika bra/dåligt och när jag växlar mellan språken är just sär-skrivning det största problemet...

MVH

Nä, MTV-generationen är födda på 70-talet........

• Fint 1

Boa52
8 minuter sedan, skrev Tommy:

MVH

Fan nu var jag tvungen att ge dej ett karma, kvällen är förstörd bara att gå på sängen:smile:

• Ge karma 2

M33
6 minuter sedan, skrev Tommy:

MVH

Nä, du är definitivt inte MTV generationen. Bindestrecket satte jag dit mest för att störa trådens fråga :)

• Haha 1