Jump to content
M33

Varför sär skriva?

Recommended Posts

M33
4 minuter sedan, skrev Benriach:

Sedan kommer överkursen: De/dem...

Du menar De / hen

• Haha 2

Sangwal

Sen har vi  i alla fall, i allafall eller iallafall..

Där samtliga är rätt..

Rock on!

• Haha 1

Soengsang
6 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

jag tror (och det är inte det minsta vetenskapligt) att det svenska språket har blivit så påverkad av det engelska

Ligger nog en del i det, men och andra sidan så skriver jag gärna ihop då jag skriver engelska, vilket är fel åt andra hållet :)

• Ge karma 1

M33
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Att i huvudtaget skriva med dialekt är väldigt korkat.

Exakt, det blir lite som Audirs2:s inlägg med försök till humoristisk stavning.

• Haha 4

frason
1 minut sedan, skrev Sangwal:

Sen har vi  i alla fall, i allafall eller iallafall..

Där samtliga är rätt..

Rock on!

huva-medeltid.jpg

• Haha 2

Soengsang
1 minut sedan, skrev M33:

Exakt, det blir lite som Audirs2:s inlägg med försök till humoristisk stavning.

Han är ju i alla fall inte utstuderat otrevlig, verkar vara en glad och positiv herre jämfört med andra korkskallar :)

Finnar är förlåtna ;)

• Ge karma 3
  • Fint 1

M33
7 minuter sedan, skrev Boa52:

Du är ju en slölänning så du fattar inte så mycke och har inte fattat när ordet har användts i ett år nu. Huva är Huva

Upplys mig gärna. Tyvärr är jag inget läshuvud och din skrift, ja den är vad den är.

Att skriva Huva är Huva är lite som att skriva Keps är Keps. En massa bokstäver men ingen blev klokare för det.

• Haha 1

Boa52

Nån tokfrans skrev att man inte ska skriva på dialekt, det är väl det som friskar upp ett sånt här Forum.

Eller ska vi visa bilder på samma frukost, nä skriv på dialekt, göteborska älskar jag när det snackas. Vi 

skriver väl inte här på forumet för att visa vem som är mest skolad, eller

• Ge karma 1

M33
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Han är ju i alla fall inte utstuderat otrevlig, verkar vara en glad och positiv herre jämfört med andra korkskallar :)

Finnar är förlåtna ;)

Menar inte att han är otrevlig, förstår bara inte den eventuella humorn.

• Ge karma 2
  • Haha 1

Kötthandlarn
7 minuter sedan, skrev M33:

Då tar vi nästa fråga:

Huva - vad är det för ord? Något som vad jag tycker överanvänds på Mpr, ser aldrig detta ord annars.

För mig är huva en typ av mössa som sitter fast i jackan / tröjan, men på Mpr så är det något helt annat.

Eller ngt som sitter fast på kragen av en munkjacka och kan täcka huvudet vid kyla, blåst eller andra obehag.......

Samt att dölja sin identitet vid diverse lagöverträdelser oftast benämnda som gruppkonflikter, huliganbråk eller motsvarande........:giggle:

Strax norr om polcirkeln används ordet oftast som "Å herre gud" som egentligen betyder "fan va trög du är" och har alltså ingen religiös koppling (se "å herre gud").....:rotfl:

• Ge karma 1
  • Haha 3

Soengsang
Precis nyss, skrev Boa52:

Nån tokfrans skrev att man inte ska skriva på dialekt, det är väl det som friskar upp ett sånt här Forum.

Eller ska vi visa bilder på samma frukost, nä skriv på dialekt, göteborska älskar jag när det snackas. Vi 

skriver väl inte här på forumet för att visa vem som är mest skolad, eller

Det är kanske något som friskar upp korkskallars intellekts nivå, att skriva huva i varje inlägg tillför inte särskilt mycket om man nu trodde det.

Då ser jag hellre bilder på mat och damer i bikini så länge bilderna är egentagna.

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Tommy
48 minuter sedan, skrev M33:

När man läser på FB, Mpr och andra medier så slås man av hur många särskrivare det finns. Detta är något som fascinerar mig, är det pga låg utbildning, lathet, dyslexi eller autocorrect?

Förr trodde jag att äldre människor oftast var bättre skolade i Svenska språket än oss yngre, men jag ser ingen större skillnad i ålder bland särskrivarna. 

Vad är orsaken? Ser man inte hur fel det ser ut, att innebörden blir helt fel, bryr man sig inte eller går det för fort när man skriver nuförtiden? 

För att i engelskan särskriver man i princip "alltid" och många svenskar läser och skriver på engelska varje dag.

MVH

• Ge karma 3

Kötthandlarn
11 minuter sedan, skrev M33:

Hör vad du säger men.... inte skulle väl Bosse 74 år med en massa år på realskolan bli påverkad av engelskan?

Nä, det är något djupare. Är det kanske att det är först nu med sociala medier som vi märker hur vanligt det är med särskrift, tidigare så var det mest julkort med suddig skrivstil och då gick ju särskrift knappt att avgöra....

Hör vad du säger men...... Bosse 74 år kan ha blivit mer påverkad av nutiden än vad man tror nu när "alla" är med på sociala medier.......

Tycker alltid jag har varit hyfsad på att kommunicera i skrivspråk men har dock kommit på mig själv att påfallande ofta råka skriva särskrivningar i mail eller dylikt under de senaste dryga fem åren, viket aldrig har hänt tidigare.......

Lyckligtvis kommer jag oftast på mig själv innan jag skickar, då jag har ett sjukt kontrollbehov och rättar mig själv likt en skolfröken från mellanstadiet........:giggle:

• Ge karma 1

M33
1 minut sedan, skrev Tommy:

För att i engelskan särskriver man i princip "alltid" och många svenskar läser och skriver på engelska varje dag.

MVH

Redan avskrivit detta. Ja, enligt mina åsikter då :) Om det bara vore MTV-generationen och yngre så hade jag köpt det. Men det är enligt mig lika vanligt, om inte vanligare, bland pensionärer.

• Ge karma 2