Jump to content
M33

Varför sär skriva?

Recommended Posts

uptoyou
5 timmar sedan, skrev Atom:

Är man äldre än 25 så är att skylla särskrivningen på engelskan och sociala medier ungefär som att ligga i soffan i Sverige och skylla dagens inställda löprunda på att det är för varmt i Thailand.

Som någon var inne på så handlar det istället om att väldigt många tidigare helt enkelt aldrig haft någon större anledning att skriva något efter de gick ur skolan. Jag har inte använt en hyvel sedan min sista träslöjdslektion i högstadiet och följaktligen är jag inget vidare på att hyvla och förmågan att uttrycka sig hyfsat i skrift följer nog samma regel. Från det att min far var 15 tills han fyllde 65 så skrev han aldrig något mer komplicerat än tidrapporter, inköpslistor och julkort så när han i mogen ålder gav sig ut på Facebook så blev det en del märkliga inlägg; både gällande stavning, särskrivning och syftning. 

Jag hade pissdåliga betyg i lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet pga att jag var totalt ointresserad, men ändå särskriver jag inte.

Mor och far som är 74 och 77 år, far jobbade som lastbilschaufför, det närmaste han kom skrivningen var nog färdskrivaren, mor jobbade som städerska och skrev väl tidsraporter.

Ingen av mina föräldrar särskriver, aldrig någonsin.

Felstavningar tycker inte jag är något problem, men särskrivningar är fruktansvärt enligt mig.

• Ge karma 5

Boa52
On 2018-01-27 at 15:12, skrev uptoyou:

Jag hade pissdåliga betyg i lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet pga att jag var totalt ointresserad, men ändå särskriver jag inte.

Mor och far som är 74 och 77 år, far jobbade som lastbilschaufför, det närmaste han kom skrivningen var nog färdskrivaren, mor jobbade som städerska och skrev väl tidsraporter.

Ingen av mina föräldrar särskriver, aldrig någonsin.

Felstavningar tycker inte jag är något problem, men särskrivningar är fruktansvärt enligt mig.

Up to you

hamnoi
On 2018-01-27 at 09:53, skrev GreenValley:

Varför skriver du "dig"? Uttalar du det så?

Hehe, ja du har aldrig hört wuttan beställa in en "pint öl" i Bangkok, efter det är nog inget omöjligt:D

Edit: Ser att det kan misstolkas, det handlar alltså om hur man uttalar pint, jag säger "pajnt" och wuttan säger "pinnt".

Jag o juggen fick ett gott skratt ivf;)

Edited by hamnoi
  • Ge karma 1
  • Haha 6

Boa52
43 minuter sedan, skrev Soengsang:

59971278_10218646718542806_6545529072477274112_n.jpg.1f7616c41cba5b98e2eeb624cbec5d7e.jpg

Måste vara jättejobbigt med en sån text, hoppas du inte bryter ihop och mår dåligt

• Snurrigt 1

Enis

Sär Skrivningen ökade sedan folk började använda Microsoft Word.... är min ovetenskapliga slusats.

blir röda vågor titt som tätt när man skriver där ut i... men delar man upp orden så vipps så försvinner det röda

:slow:

/Enis

• Ge karma 2
  • Haha 1