Jump to content
IGNORERAD

Varför sär skriva?

M33
 Dela

Recommended Posts

När man läser på FB, Mpr och andra medier så slås man av hur många särskrivare det finns. Detta är något som fascinerar mig, är det pga låg utbildning, lathet, dyslexi eller autocorrect?

Förr trodde jag att äldre människor oftast var bättre skolade i Svenska språket än oss yngre, men jag ser ingen större skillnad i ålder bland särskrivarna. 

Vad är orsaken? Ser man inte hur fel det ser ut, att innebörden blir helt fel, bryr man sig inte eller går det för fort när man skriver nuförtiden? 

• Ge karma 8
  • Haha 1
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev M33:

När man läser på FB, Mpr och andra medier så slås man av hur många särskrivare det finns. Detta är något som fascinerar mig, är det pga låg utbildning, lathet, dyslexi eller autocorrect?

Förr trodde jag att äldre människor oftast var bättre skolade i Svenska språket än oss yngre, men jag ser ingen större skillnad i ålder bland särskrivarna. 

Vad är orsaken? Ser man inte hur fel det ser ut, att innebörden blir helt fel, bryr man sig inte eller går det för fort när man skriver nuförtiden? 

Jag tror att det är en kombination av lathet, autokorrekt och att det ska gå snabbt. 

Språket utvecklas.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag tror att det är en kombination av lathet, autokorrekt och att det ska gå snabbt. 

Språket utvecklas.

Hoppas inte ormen ligger i framkant i den språkutvecklingen. Då ligger vi jäkligt risigt till att kunna kommunicera via skrift framöver.

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Språket utvecklas.

Första meningen köper jag, men att språket utvecklas genom att man inte vet hur "sjuk sköterska" skrivs håller jag inte med om.

För de lättkränkta får jag väl tillägga att jag gick gymnasiet ut med 2/2 eller kanske 2/3 i Svenska :) 

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Språket utvecklas.

Det plus att det i dagens henifierade samhälle är helt acceptabelt att om man har minsta lilla tendens till dyslexi, ADHD eller liknande bara skylla på det utan att själv anstränga sig lite extra för att åtminstone försöka förbättra sig...

• Ge karma 8
  • Tummen upp 1

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frason:

Hoppas inte ormen ligger i framkant i den språkutvecklingen. Då ligger vi jäkligt risigt till att kunna kommunicera via skrift framöver.

Är det inte så att vissa gubbar tror att dom är bättre än andra därför klankar de på om nån stavar eller skriver fel. Vad kallas såna

gubbar, Huva skulle jag villa säga, vilka besservisser

Dela på andra sajter

Telefonen ställer till det ibland, då man kommer på att man skrivit fel, går tillbaka o rättar eller ändrar och sen blir hela inlägget tokigt.

Personligen har jag en släng av light dyslexi(självdiagnoserat), och kan ibland glömma en bokstav.

• Ge karma 4

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Är det inte så att vissa gubbar tror att dom är bättre än andra därför klankar de på om nån stavar eller skriver fel. Vad kallas såna

Besserwissrar.

• Ge karma 1
  • Haha 6

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Jösses, första gången det gick att läsa din text, utan att koppla på min Enigma..

Rock on!

• Haha 4

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Benriach:

Det plus att det i dagens henifierade samhälle är helt acceptabelt att om man har minsta lilla tendens till dyslexi, ADHD eller liknande bara skylla på det utan att själv anstränga sig lite extra för att åtminstone försöka förbättra sig...

+1

På min tid så hade dyselektrikerna inga ursäkter, bara viljan att göra sig av med en massa bokstäver i omöjliga kombinationer.

• Haha 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Det stavas med "w"! :rotfl:

• Haha 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frason:

Besserwissrar.

Sen ska man också förstå betydelsen av ordet, vilket inte herr orm tycks göra, men inte så lätt då lyset är släckt fast alla är hemma :)

• Tummen upp 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benriach:

Vad dum du är, skylla på minsta dyslexi eller ADHD. vad är minsta dyslexi, vad anstränger du dej i som du inte klarar:sure:

Dela på andra sajter

Men något som stör mig mer än sär skrivning är folk som stavar egentligen "igentligen"...

• Tummen upp 1
  • Haha 3

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Sangwal:

Jösses, första gången det gick att läsa din text, utan att koppla på min Enigma..

Rock on!

Är det inte så att det är första gången du inte är så full så du kan läsa en liten text och nästan förstå den

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Men något som stör mig mer än sär skrivning är folk som stavar egentligen "igentligen"...

Enda/ända är fin också.

• Ge karma 2

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Vilka dj problem du har, gå på toa tror det blir bättre då ,det måste trycka på:sweat:

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Då tar vi nästa fråga:

Huva - vad är det för ord? Något som vad jag tycker överanvänds på Mpr, ser aldrig detta ord annars.

För mig är huva en typ av mössa som sitter fast i jackan / tröjan, men på Mpr så är det något helt annat.

• Ge karma 2
  • Haha 4
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Då tar vi nästa fråga:

Huva - vad är det för ord? Något som vad jag tycker överanvänds på Mpr, ser aldrig detta ord annars.

För mig är huva en typ av mössa som sitter fast i jackan / tröjan, men på Mpr så är det något helt annat.

Det är något Tavelsjöianskt.

• Haha 1

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Well, tyvärr kan man nog inte bara skylla på "autokorrekt" eller obildning (även om jag tror det är vanligt).........

Jag tror (och det är inte det minsta vetenskapligt) att det svenska språket har blivit så påverkad av det engelska, som i stort sett inte har samskrivning (om det nu ens är ett ord :giggle:) som vi har i Sverige..........

• Ge karma 3

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frason:

Enda/ända är fin också.

Sedan kommer överkursen: De/dem...

• Ge karma 2
  • Tummen upp 2
  • Haha 1

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Då tar vi nästa fråga:

Du är ju en slölänning så du fattar inte så mycke och har inte fattat när ordet har användts i ett år nu. Huva är Huva

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Sedan kommer överkursen: De/dem...

Don't get me started on; de or dem.......:giggle:

• Haha 1

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...