Jump to content
IGNORERAD

Namn i Thailand?


thaikaj

Recommended Posts

Jag och min thailändska sambo har nyligen fått en liten son, och vi funderar nu på vad han ska heta.

 

Vi hade helst velat ha ett tilltalsnamn, ett extra förnamn efter min morfar, och sedan ett dubbelt efternamn bestående av min sambos efternamn följt av mitt efternamn, utan bindestreck. Såvitt jag kan förstå är detta i enlighet med Sveriges namnlag.

 

Vi vill att vår son även ska ha thailändskt medborgarskap. Enligt min sambo kan man enligt lagstiftningen i Thailand endast ha tre namn. Det namn vi vill ge vår son skulle därför inte fungera i Thailand.

 

Jag funderar nu på om det är möjligt att en person som är medborgare i både Sverige och Thailand har fyra namn i Sverige, men bara tre namn i Thailand? I så fall skulle vi kunna skippa det extra förnamnet i Thailand.

 

Eller måste namnen vara samma i Sverige och Thailand? I så fall kanske vi måste det extra förnamnet även i Sverige.

 

Jag antar att det finns ganska många på detta forum som har barn med dubbelt medborgarskap. Är det någon som vet vad som gäller? Det skulle vara intressant att veta hur andra har gjort gällande sina barns namn.

 

Mvh,

Kaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår son heter Bengt (familjetradition), Jimmy (tilltalsnamn), Ackadett (Thainamn, betyder typ "Den Starke" som han fick efter att en Chefsmunk på familjetemplet i Bangkok tittat i tabeller och pratat länge men oss) och sitt Efternamn... Officiellt och i hans Pass, MEN bara i Sverige, i Thailand vägrade nån myndighetsperson gå med på så många namn och Ackadett var inte för vanliga dödliga utan för kungafamiljen, tyckte han...

Frugan protesterade och visade Jimmys svenska pass med alla namnen och förklarade att namnet var utvalt noga av en "Abbot", men myndighetsidi*ten vägrade, så i Thailand heter han Bengt, Jimmy...

 

En annan Kul grej var när Farsan, Jag och Jimmy checkade in på flygplatsen i Bkk, på biljetterna stod, helt enligt reglerna vid bokningen, första förnamnet i passet och efternamn, på Farsan, mej och Jimmy, alltså Bengt....

 Vilket strul det blev 3 pers med samma namn på biljetten, det kortslöt incheckarens lilla hjärnkapacitet, tog väl en halv timma att checka in den gången...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...