Jump to content
IGNORERAD

Ta med vin box till Thailand.


Jerker

Recommended Posts

19 minuter sedan, skrev wUThai:

Är det vinet som är varmt eller vädret? Det är väl klart om man sitter på en bambumatta i yxbyn och dricker vin i 30+ att det kanske inte är så jävla gott. Var sak på rätt plats. Även whisky funkar utmärkt.






1a0010e6159a859489dbe1898abfaa41.jpg4242acf6ad5ace2382b38c030bd606c3.jpg637574b63e0f4bdeffad19e4b8fae01e.jpg

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

I värmen tyckar jag Gin tonic funkar alldeles utmärkt. 

Eftersom manao soda är det närmaste grape jag hittat (i min smak för sött) så tar jag Gin (Bombay Saphire) i ett glas, häller i lite soda o pressar ner lime. Det funkar så förbaskat bra i värmen. Helst när man har en bungalow på stranden. Det blir inte många knop dessa dagar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • judazzz

    13

  • Soengsang

    9

  • stefan5300

    6

  • Khun Nizze

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev samet:

Bra att du är ärlig med att det är yrseln du vill åt. För inte är Monte Clair särskilt gott! 

Naej, inte gott pa nagot vis!

Makro (inte macro SS...) saljer en 3 liters BIB Robertson Dry Red (innehaller sulfiter) for 695 Baht.

Off T. Pa en charter resa till Benidorm for 30 ar sen traffade jag en Sorlanning som tagit med sig blabarssoppa,knackebrod och sist men inte minst

5 liter egenkokt skogsstjarna pa dunk. Hade det varit tillatet att ta mer bagagevikt sa hade han packat ytterligare en dunk.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Stefan:

Enda gång jag dricker vin i Thailand är när jag traditionsenligt besöker Beefeater i Pattaya för en tournedos med potatisgratäng, detta avslutas med en kopp nybryggt kaffe och en single malt, UTAN is! ;-)

//S

 

När blir nästa gång? Saknar dig Stefan och våra kvällsutflykter på grusvägarna :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

När blir nästa gång? Saknar dig Stefan och våra kvällsutflykter på grusvägarna :big_smile:

555, saknar dig också! Nästa resa blir i april, har haft lite problem med hälsan samt sjukt mycket med företaget, men är snart tillbaka....

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev judazzz:

Naej, inte gott pa nagot vis!

Makro (inte macro SS...) saljer en 3 liters BIB Robertson Dry Red (innehaller sulfiter) for 695 Baht.

Off T. Pa en charter resa till Benidorm for 30 ar sen traffade jag en Sorlanning som tagit med sig blabarssoppa,knackebrod och sist men inte minst

5 liter egenkokt skogsstjarna pa dunk. Hade det varit tillatet att ta mer bagagevikt sa hade han packat ytterligare en dunk.

 

 

10 minuter sedan, skrev judazzz:

Naej, inte gott pa nagot vis!

Makro (inte macro SS...) saljer en 3 liters BIB Robertson Dry Red (innehaller sulfiter) for 695 Baht.

Off T. Pa en charter resa till Benidorm for 30 ar sen traffade jag en Sorlanning som tagit med sig blabarssoppa,knackebrod och sist men inte minst

5 liter egenkokt skogsstjarna pa dunk. Hade det varit tillatet att ta mer bagagevikt sa hade han packat ytterligare en dunk.

 

Eko på MPR idag... stor jäkla dal... tog 4 timmar för ekot att komma :waaaht:

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

 

Eko på MPR idag... stor jäkla dal... tog 4 timmar för ekot att komma :waaaht:

Solly, Hos latelier-de-joel-robuchon forsenades hyllnigar till varldens coolaste tatuerade man:

csm_bocuse-04-slider_ee0ebb7c98.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev judazzz:

Solly, Hos latelier-de-joel-robuchon forsenades hyllnigar till varldens coolaste tatuerade man:

csm_bocuse-04-slider_ee0ebb7c98.jpg

Tänkte mer på att man skylla all ens olycka nar man har forsokt att tanka,isbitar och andra styggelser som bubblat upp ifran oraklet,

vet allt,kan allt, ingen vet battre

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev judazzz:

Solly, Hos latelier-de-joel-robuchon forsenades hyllnigar till varldens coolaste tatuerade man:

csm_bocuse-04-slider_ee0ebb7c98.jpg

Hur var det. Svinbra såklart. Men om du är kritisk... Skall man ta någon av de andra först? 

 

Varit på Paste, Bo.Lan och Nahm redan, men är ju några kvar... :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper inte många flaskor vin på ett år men nog är det sant att thaiproducerat vin fortfarande bara kan drickas av de som har ett starkt behov av en fylla men inte har något groggvirke till Mekhongen hemma, alternativt de som tycker att en Big Mac är en hamburgare.

 

Samtidigt är importerat vin fortfarande relativt dyrt även om framförallt vin från APEC-länder typ Australien och Chile blivit billigare. Om man betänker att man stannar i Thailand i en månad och drar 3-4 flaskor av hyfsad standard i veckan så skulle man tjäna runt 700 spänn på att släpa med sig 4 boxar till Thailand. Tycker man det är värt de pengarna för det extra besväret så varför inte. Illegalt är det givetvis men risken att åka fast är självklart liten.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

Hur var det. Svinbra såklart. Men om du är kritisk... Skall man ta någon av de andra först? 

 

Varit på Paste, Bo.Lan och Nahm redan, men är ju några kvar... :big_smile:

Som vanligt sa finns det alltid sjalvutnamnda experter. Nummer Ett kommer formodligen alltid att vara Le Normandie i Bangkok, dyrt som faen men klass utan dess like.

Men det finns manga riktigt bra som spoar dom flesta Michl. i Skandinavien. Geranium ar bast, Fäviken Magnus till trots

Jag blir sagad vid fotknolarna varje gang som Mantra far ett hogre betyg an Glasshouse och Brunos i Chonburi Pattaya Jomtien.

 

Hanger du på till https://guide.michelin.sg/en/michelin-guide-restaurants/joel-robuchon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Jag köper inte många flaskor vin på ett år men nog är det sant att thaiproducerat vin fortfarande bara kan drickas av de som har ett starkt behov av en fylla men inte har något groggvirke till Mekhongen hemma, alternativt de som tycker att en Big Mac är en hamburgare.

 

Samtidigt är importerat vin fortfarande relativt dyrt även om framförallt vin från APEC-länder typ Australien och Chile blivit billigare. Om man betänker att man stannar i Thailand i en månad och drar 3-4 flaskor av hyfsad standard i veckan så skulle man tjäna runt 700 spänn på att släpa med sig 4 boxar till Thailand. Tycker man det är värt de pengarna för det extra besväret så varför inte. Illegalt är det givetvis men risken att åka fast är självklart liten.

Jag ska inte komma med "tjärring spar pengar". Det gar inte att tjana pengar nar man spenderar pengar,oavsett vart i varlden man befinner sig

Solly

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man lite klass på vinet så visst är det dyrare än Sverige pga skatterna. Att kalla fruktvin för vin är en skattefint men den går inte hem hos mig :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev judazzz:

Som vanligt sa finns det alltid sjalvutnamnda experter. Nummer Ett kommer formodligen alltid att vara Le Normandie i Bangkok, dyrt som faen men klass utan dess like.

Men det finns manga riktigt bra som spoar dom flesta Michl. i Skandinavien. Geranium ar bast, Fäviken Magnus till trots

Jag blir sagad vid fotknolarna varje gang som Mantra far ett hogre betyg an Glasshouse och Brunos i Chonburi Pattaya Jomtien.

 

Hanger du på till https://guide.michelin.sg/en/michelin-guide-restaurants/joel-robuchon

 

Kollade på Le Normandie senast. Men det var fullbokat då.

 

Skandinavien har riktigt bra mat. Men fransoserna är ruskigt snåla med stjärnorna till Norden :doubt:

 

Mantra är det bästa jag ätit i Pattaya. 

 

Brunos var ny för mig. Den skall jag kolla in. Tack för tipset!

 

När tänkte du dig att gå till Joel? När är du i Bkk? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, judazzz said:

Jag ska inte komma med "tjärring spar pengar". Det gar inte att tjana pengar nar man spenderar pengar,oavsett vart i varlden man befinner sig

Solly

Man kan, helt riktigt, aldrig spara pengar på att spendera pengar, men om inköpsvolymen är given för att uppnå en viss tillfredsställelse så kan man spara på att sänka priset på detta inköp och då är det nog relevant att säga att man ”tjänat på det”. 

 

Funderar man på att släpa en 15-20 kilo vin över halva världen så får man nog anta att vinet är tämligen essentiellt och därför kan nog mitt resonemang anses rimligt. Alternativet ”vatten från kran” finns dock alltid.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Kollade på Le Normandie senast. Men det var fullbokat då.

 

Skandinavien har riktigt bra mat. Men fransoserna är ruskigt snåla med stjärnorna till Norden :doubt:

 

Mantra är det bästa jag ätit i Pattaya. 

 

Brunos var ny för mig. Den skall jag kolla in. Tack för tipset!

 

När tänkte du dig att gå till Joel? När är du i Bkk? 

Jag har inte köpkraften för att äta Michelin rosade restauranger i Norden.

Dubai maste vara den ultimata destinationen ang. prisvarda GM. restauranger

Brunos ar verkligen inte bra eller prisvard.

Gians har bra mycket battre utbud

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt av böterna är för att bli tagen med för mycket alkohol, hörde att någon fått betala 1000bht per snusdosa med bara som andrahandsuppgift så det kan man ta med två nypor salt, tycker det låter mycket, borde ju också vara böter förhållande till vikten på tobaken.

Men helt klart är nog att det kan bli kännbara böter, som vida överstiger vad det skulle kosta att köpa vinet på plats i Thailand.

Och risken att bli stoppad är ju liten, men uppenbarligen händer det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Man kan, helt riktigt, aldrig spara pengar på att spendera pengar, men om inköpsvolymen är given för att uppnå en viss tillfredsställelse så kan man spara på att sänka priset på detta inköp och då är det nog relevant att säga att man ”tjänat på det”. 

 

Funderar man på att släpa en 15-20 kilo vin över halva världen så får man nog anta att vinet är tämligen essentiellt och därför kan nog mitt resonemang anses rimligt. Alternativet ”vatten från kran” finns dock alltid.

Korrekt, jag betalar for kvalitet, inte som SS... Spara pengar var ett prank (skämt)

Jag gillar god mat också

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev wUThai:

Är det vinet som är varmt eller vädret? Det är väl klart om man sitter på en bambumatta i yxbyn och dricker vin i 30+ att det kanske inte är så jävla gott. Var sak på rätt plats. Även whisky funkar utmärkt.






1a0010e6159a859489dbe1898abfaa41.jpg4242acf6ad5ace2382b38c030bd606c3.jpg637574b63e0f4bdeffad19e4b8fae01e.jpg

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Förvarar man vinet i värme och sedan kyl det så tappar vinet mycket av kvalitet. 

Som sagt vi gillar olika, jag tycket inte om vin i Thailand just p.g.a att det håller inte kvalitet.

Liksom Singel malt skal förvaras i mörkret eller i kartong just för att behålla kvalitet.

Jag är ingen expert men det smakar inte som det skall. 

Bara min lilla åsikt. Så i Thailand håller mig till Leo eller Beer Lao kyld men utan is i. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Du ska så klart ha is i glaset ;)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Då kan jag gärna hoppa över och dricka bara vatten

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev judazzz:

Jag har inte köpkraften för att äta Michelin rosade restauranger i Norden.

Dubai maste vara den ultimata destinationen ang. prisvarda GM. restauranger

Brunos ar verkligen inte bra eller prisvard.

Gians har bra mycket battre utbud

Frekvensen av bra restauranger i Dubai är hög. Att det skulle vara billigare än norden kan jag dementera. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Khonis:

Frekvensen av bra restauranger i Dubai är hög. Att det skulle vara billigare än norden kan jag dementera. 

 

 

12 minuter sedan, skrev Khonis:

Frekvensen av bra restauranger i Dubai är hög. Att det skulle vara billigare än norden kan jag dementera. 

 

Bra, då tackar jag för din input. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Stefan:

Is i en single malt? Aja baja!

//S

Varför då och vem har bestämt sådana tokiga idéer att inte ha is i en sngelmalt, det är väl upp till var och en och hur gott om det nu är gott är det att dricka alkohol om det håller en temperatur av 30-35 grader, då smakar det nog lika illa oavsett om det är en Statsman eller en Glengoyne, nä is är fint de.

 

Åter till vinämnet.

Under en tyskladsresa så köpte jag en låda "fint" vin för att prova, en flaska kostade 90 kronor medan priset på systembolaget var 384 kronor för exakt lika dant vin men det smakade inte ett dugg bättre än en flaska som kostade 25 kronor i Tyskland.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev stefan5300:

Varför då och vem har bestämt sådana tokiga idéer att inte ha is i en sngelmalt, det är väl upp till var och en och hur gott om det nu är gott är det att dricka alkohol om det håller en temperatur av 30-35 grader, då smakar det nog lika illa oavsett om det är en Statsman eller en Glengoyne, nä is är fint de.

 

Åter till vinämnet.

Under en tyskladsresa så köpte jag en låda "fint" vin för att prova, en flaska kostade 90 kronor medan priset på systembolaget var 384 kronor för exakt lika dant vin men det smakade inte ett dugg bättre än en flaska som kostade 25 kronor i Tyskland.

Det handlar mest om vad man tycker om. 

Gillar du det så gör du det. 

Jag känner folk som blandar Singel malt me Cola. Var så god om du gillar det. 

 

Men som sagt vi gillar olika och ingen klandrar dig om du har is eller Statsman

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Det handlar mest om vad man tycker om. 

Gillar du det så gör du det. 

Jag känner folk som blandar Singel malt me Cola. Var så god om du gillar det. 

 

Sen det där med Statsman, hellre dricker jag vatten eller hembränt.😢😢😢

Jag dricker inte för att bli full, endast för att det är gott. 

 

Men som sagt vi gillar olika och ingen klandrar dig om du har is eller Statsman

Det finns folk till allt, en del gillar Statesman whisky, andra foredrar Lao Kao for yrsel, andra tror på att röka morötter

Grön raketfylla a la Fridolin.

 

Gott? Allt ar objektivt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev judazzz:

Det finns folk till allt, en del gillar Statesman whisky, andra foredrar Lao Kao for yrsel, andra tror på att röka morötter

Grön raketfylla a la Fridolin.

 

Gott? Allt ar objektivt

Sant👍👍👍👍🤗🤗🤗

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...