Jump to content
IGNORERAD

En Boeing 747 utanför Pattaya


JohanB

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    19

  • apknug

    13

  • Tallviking

    9

  • Kenneth4618

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 timmar sedan, skrev JohanB:

En bild till jag inte visat. Sista bilden jag har kvar......

IMG_0835.thumb.JPG.4533d3983049f9565061d07a37c331cf.JPG

 

Man måste erkänna att thaiarna är ena jäklar på att släpa och skruva. Hur fasiken har dom fått dit grejorna?

Enda maskin man ser på bildenär en liten gaffeltruck under framkanten på vingen.........

Vägen dit in är ungefär drygt 3m bred!

 

Det fanns nog andra maskiner att tillga nar flygplans delarna anlande.

Knappast rullbrada och rep som forflyttat tonvis.

Men vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev apknug:

Jag tog mig friheten att Lägga in koordinaterna i en klickbar Google Maps länk. Tror det blev rätt......

747-XOO

https://goo.gl/maps/HKnE45Ecv9S2

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

Stämmer exakt. Tackar!

Får vi mer foton nu?

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:


 

 


Perfekt jag skall genast bege mig dit! Ja genast o genast jag hinner väl till helgen det är ju mycket som skall göras här, dricka öl på stranden och sånt!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

Strålande!

Jo det får ju inte heller slarvas med väsentligheterna nere på stranden.

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Troligen ett av dessa 2 som hamnat där ute på åkern.

https://www.scribd.com/document/283036203/Thai-Airways-Boeing-747s-for-sale

 

Båda var passagerarplan fram till 2012 då de byggdes om till fraktplan

 

HS-TGJ

bild.thumb.png.903cb7d3688cf3b58fa59e2551229277.png

 

HS-TGH

bild.thumb.png.20be0ee15e98afe16cc094fe48ba5fe4.png

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

 

 

HS-TGJ

bild.thumb.png.903cb7d3688cf3b58fa59e2551229277.png

 

HS-TGH

bild.thumb.png.20be0ee15e98afe16cc094fe48ba5fe4.png

Troligen inte, de på dina bilder ha igensatta fönster, tror nog det är någon som "inte passerat cargo svängen" som de ställt där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om vi lägger ihop alla ledtrådar så borde det vara HS-TGR eller HS-TGT!?  :crazy:

 

Edit: Pigge, var e du?  :Spankarse:

Ändrades av L64

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Troligen inte, de på dina bilder ha igensatta fönster, tror nog det är någon som "inte passerat cargo svängen" som de ställt där.

4st av Thaiairs 747-400 står på en skrot i Usa för demontering, hur många 747-400 kan de ha haft?

Link to comment
Dela på andra sajter

4st av Thaiairs 747-400 står på en skrot i Usa för demontering, hur många 747-400 kan de ha haft?
18 enligt airfleets.net. 10 aktiva och 8 stored.

De flesta lite nyare är aktiva, fasen kommer ihåg när.man hade koll på dem som en annan Pigge är det TGX idag? Har den nya stolarna i premium? Flög en del premium på resebyrå rabatter och då var det ju roligt om det var 170° recline stolarna med massage o inte de gamla sitt business stolarna.3b0594c8268d484d7f3d14d0a5d9237c.jpg

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Cavemannen:

4st av Thaiairs 747-400 står på en skrot i Usa för demontering, hur många 747-400 kan de ha haft?

10 st i drift som ska fasas ut och ersättas till 2020 + 2 som ska pensioneras i slutet av 2017. Förmodligen de som du skrev om

 

Totalt har de visst haft 23 st av olika modeller

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite flyghumor ;)

bild.png.310ffbec45d7d958519fdea3bcf15a73.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Trotjänarna man åkte med från ARN är "still going" och troligen uppgraderade till bättre klasser än vad som svenskarna vill betala för. 

Jag har sett flera dom det sista året i Moskva, Singapore och Bangkok. Ur minnet HS-TGA,  ...F, ...Z och .....O.

 

Nu verkar det vara japaner, australiensare , koreaner, ryssar och tyskar som vill åka flott ;) 

Kortdistans där emellan till Hong Kong, Phuket för att inte möglet ska fastna på vingarna.

 

Skandinaverna får nöja sig med budgetvarianten B777 med horisontell flygstil bemannad med trötta flygvärdinnor och utan salt, peppar samt med plastbestick. Huva......

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev leifen:

Trotjänarna man åkte med från ARN är "still going" och troligen uppgraderade till bättre klasser än vad som svenskarna vill betala för. 

Jag har sett flera dom det sista året i Moskva, Singapore och Bangkok. Ur minnet HS-TGA,  ...F, ...Z och .....O.

 

Nu verkar det vara japaner, australiensare , koreaner, ryssar och tyskar som vill åka flott ;) 

Kortdistans där emellan till Hong Kong, Phuket för att inte möglet ska fastna på vingarna.

 

Skandinaverna får nöja sig med budgetvarianten B777 med horisontell flygstil bemannad med trötta flygvärdinnor och utan salt, peppar samt med plastbestick. Huva......

Den totala nedmonteringen av Thai påbörjades när ostbrickan togs bort i Premium Economy 

 

:doubt:

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

Den totala nedmonteringen av Thai påbörjades när ostbrickan togs bort i Premium Economy 

 

:doubt:

 

Enis

Den finns i kvar på alla flygningar utom Skandinavien ;)  mer lagrad dessutom för det är samma ostbricka.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev leifen:

Trotjänarna man åkte med från ARN är "still going" och troligen uppgraderade till bättre klasser än vad som svenskarna vill betala för. 

Jag har sett flera dom det sista året i Moskva, Singapore och Bangkok. Ur minnet HS-TGA,  ...F, ...Z och .....O.

 

Nu verkar det vara japaner, australiensare , koreaner, ryssar och tyskar som vill åka flott ;) 

Kortdistans där emellan till Hong Kong, Phuket för att inte möglet ska fastna på vingarna.

 

Skandinaverna får nöja sig med budgetvarianten B777 med horisontell flygstil bemannad med trötta flygvärdinnor och utan salt, peppar samt med plastbestick. Huva......

Glom inte, ingen extra frukost bulle, som man ka fa nar man trycker pa knappen som Stig Helmer Olsson forvantade sig att apelsin juicen skulle komma ifran.

Helvete sa snala dom ar, battre klass pa Kuwait airlines...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den totala nedmonteringen av Thai påbörjades när ostbrickan togs bort i Premium Economy 
 
:doubt:
 
Enis
Hmmm, det var nog nedmontering 2.0 första gångerna i premium var det ostvagn som de körde runt o skar upp ifrån på begäran......

Fan alłra första gången frågade de hur jag ville ha min steak! (Eller om jag ville ha steak minnet brukar ju lura en men bra var det i alla fall!)

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggsatsen efter demontering och transport. Lånade bilder från thedemon på ThaiVisa

 

IMG_0883.JPG.9462a59b28abdbbd47f075a28209d750.JPG

IMG_0888.JPG.f3bd9baafb5ed92049045fee9176ae9a.JPGIMG_0889.JPG.f9160d914ec1b88a781af529e490d136.JPG

 

Bygget med rullbräda och lyftkran modell mindre....

 

IMG_0891.JPG.64c0e07d82ebf711887c1bca9b3cee82.JPG

 

Färdigt, nästan.....

 

IMG_0892.JPG.666b4d1c5bda906aa84007997dc680aa.JPGIMG_0884.JPG.46177d1aa8e496580f1c29c9993cb3db.JPGIMG_0887.JPG.a525e4542ab1cf2614a3538dad11778c.JPGIMG_0893.JPG.84b52967f7339a06f1f7714bfa57a632.JPGIMG_0886.JPG.e3b2400585ea0660dd318c61f6daf327.JPG

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser två mobilkranar och ser fortfarande 2 st flygplan

 

Någon som fortfarande hävdar att det bara är ett plan ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag ser två mobilkranar och ser fortfarande 2 st flygplan

 

Någon som fortfarande hävdar att det bara är ett plan ?

Jo, ser bara ett plan, men två vänster vingar/winglets, så mycket möjligt ett till plan i delar?

winglet.JPG.aa7f37bc581a39b36dba29c08b934959.JPG

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-19 at 06:22, skrev apknug:


 

 


Perfekt jag skall genast bege mig dit! Ja genast o genast jag hinner väl till helgen det är ju mycket som skall göras här, dricka öl på stranden och sånt!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

 

Apknug, nu får du puttra ner dit och se om det finns en högervinge på andra sidan planet och några andra delar bakom buskarna!

 

Vad jag såg när jag var på plats var inte lösa delar till ytterligare ett komplett plan, utan 2 st större under-sektioner förutom vänstervingen somligger upp-och-ner på marken och lite annat jox som syns på en av mina bilder här. Inga andra stora sektioner var utanför bild.

Vet sen inte om vingen på marken passar till den här Thai-kärran eller är till ett annat plan (en icke ommålad 747-300.) Den bakre undersektionen på bilden är ju inte målad i nya thai-färgerna, så den hör ju defenitivt till ett annat plan målat med gamla färgshemat (om det är ett thaiplan)

 

Kan det vara så att man demonterade 2 plan, en 747-300 & en 747-400 och skickade av misstag 2st vänstervingar och 2st  undersektioner till det andra planet?? (om högervingen saknas på det monterade planet)

 

Ingen fena eller andra överdelar/sektioner till ett andra plan syntes alltså till på platsen där jag var.

 

Mysteriet tätnar och väntar på en upplösning! 

 

 

IMG_0836.thumb.JPG.9a173931f5039428658928e18bb9c8d2.JPG

 

Enligt obekräftade uppgifter ska planet (747-400 som är monterat) ha kostat 11,5 miljoner Baht.

Vet inte om jobbet med demontering, transport och montering då ingått.

 

Johan

 

Edit: Jo det är ju främre underdelen av kroppen till en annan 747 som ligger till vänster bakom vingen! Den ska ju också vara vit även med den nya färgsättningen.

 

IMG_0839.thumb.JPG.3727e287574f916b7ec77717772fb449.JPG

 

På det monterade planet ser man den diagonala täck-plåten vid främre vingroten, som ser ut som en diagonal skugga på utsidan av underdelen till vänster på bilden. Precis bakom de 2 större runda hålen. Även uttaget för nosstället syns under på den rundade vänstra sidan, samt de 3 dörruttagen från nos till vinge.

 

Så dom delarna sitter ihop och sen finns det enkraftig vingbalk som går rakt igenom bägge vingarna som ska hålla ihop det, men troligen är kapad här. Bakre delen av underkroppen samt kåpan till APU'n ligger bakom vingroten vid containern.

Så det är avgjort delar från 2 st 747:or, troligen -400 bägge och varav det andra saknar så mycket delar att det verkar ha kommit med av misstag, eller de kompletterande delarna kommer senare........

 

Johan

 

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

När blir det "Captain crew ready for take off" så man får uppleva gamla minnen med Thai Air`s bästa plan 747-400

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolle:

När blir det "Captain crew ready for take off" så man får uppleva gamla minnen med Thai Air`s bästa plan 747-400

 

Behövs nog ett par dussin JATO's för att få fart på den där 747:an rakt in i evigheten.......Så här gör man

 

IMG_0913.thumb.JPG.561e91eae0ab90d7a723925a82a09bf3.JPG

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...