Jump to content
IGNORERAD

VAT refund


Esspe

Recommended Posts

Hur fungerar det där egentligen? Har hört folk som säger att det i princip bara är att visa upp kvittona på Suvvan så får man pengar tillbaka men kan det verkligen vara så enkelt? Behöver man verkligen inte visa upp varan, annars är det ju som upplagt för lurendrejeri? Bara att köpa utan att behöva ta med hem. Visserligen skulle dom väl reagera på ett kvitto på ett kylskåp men kläder eller telefoner?

 

I Sverige var det förr så att varan måste vara oöppnad och visas upp på flygplatsen om jag minns rätt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det på Suvvan

 

http://suvarnabhumiairport.com/en/1387-suvarnabhumi-vat-refunds

 

Be noted that if you are claiming VAT refund for expensive goods which have a value higher than 10,000 Baht each, the goods have to be carried through the Immigration for Customs officer to check and stamp your forms.

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev Esspe:

Hur fungerar det där egentligen? Har hört folk som säger att det i princip bara är att visa upp kvittona på Suvvan så får man pengar tillbaka men kan det verkligen vara så enkelt? Behöver man verkligen inte visa upp varan, annars är det ju som upplagt för lurendrejeri? Bara att köpa utan att behöva ta med hem. Visserligen skulle dom väl reagera på ett kvitto på ett kylskåp men kläder eller telefoner?

 

I Sverige var det förr så att varan måste vara oöppnad och visas upp på flygplatsen om jag minns rätt.

 

Du ska ha "tax-free papper" från butiken, kvitto och vara. Visa upp varan och alla papper helt i änden på suvvan innan du passerar säkerhetskontrollen.

Bakom säkerhetskontrollen så går du till VAT-refund och plockar ut en herrejösses massa pengar om du har köpt varor för 20mille thb....typ

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Du ska ha "tax-free papper" från butiken, kvitto och vara. Visa upp varan och alla papper helt i änden på suvvan innan du passerar säkerhetskontrollen.

Bakom säkerhetskontrollen så går du till VAT-refund och plockar ut en herrejösses massa pengar om du har köpt varor för 20mille thb....typ

Mmmm, låter det för bra för att vara sant så är det oftast inte det heller och nu vet jag varför jag aldrig brytt mig om det. Skulle man nån gång köpa en klocka, typ Prawit, kunde det kanske vara idé. Undrar om han får VAT-refund på sina? Nää visst nä han hade ju lånat dom av kompisar - alla 24.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Mmmm, låter det för bra för att vara sant så är det oftast inte det heller och nu vet jag varför jag aldrig brytt mig om det. Skulle man nån gång köpa en klocka, typ Prawit, kunde det kanske vara idé. Undrar om han får VAT-refund på sina? Nää visst nä han hade ju lånat dom av kompisar - alla 24.


Nja, han hade ändå inte fått något på VAT-refund då han är bosatt i Thailand.
Själv hade jag ett kvitto på strax över 200.000Thb och fick 12.500Thb tillbaka.
Det är mer lönsamt om en thailändare köper i Sverige och får tillbaka en del av momsen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är.det inte för exklusiva varor så kan de oftast köpas utan moms i de mindre affärerna så slipper man basslet.

Det är.en avgift på några hundra baht också som man måste räkna av.



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...