Jump to content
IGNORERAD

Private dancer


banlappa

Recommended Posts

Quote

Är det någon som läst Private dancer?

Är den bra?

Jag läste den när den precis publicerats på nätet och vad jag kommer ihåg så var den mycket välskriven men obehaglig. Den gav ett väldigt dystert intryck av thailändare och var långt ifrån en solskenshistoria. Men som sagt, det var en hel del år sedan så jag kanske kommer ihåg fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, det är en välskriven och fascinerande historia.

Som sagt, lite väl dyster dock... och enligt min mening ingen typisk historia om farang som möter thaidam. Men visst är den trots det trovärdig.

Men man kanske skulle läsa om den, det var sex år sedan jag läste den. Då jag efter första omtumlande besöket i Thailand letade frenetiskt efter allt om Thailand på nätet... jag kanske ser annorlunda på denna roman nu, vad vet jag?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fängslande historia om än ganska mörk som jag tog mej igenom snabbare än ngn annan bok jag läst tror jag. Lättläst trots att den var på engelska(vet ej om den finns på svenska nu.) Kanske inte en bok att rekommendera förstagångsresenären. Eller också är det det man ska...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

den finns på svenska,  Privat dansös

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD är en dyster historia om en Thaitjej och en brittisk kille .Den går en bit utanför  ramarna  för att visa på och förklara olikheter mellan dem i synsätt, bakgrund , moral och hur allt detta samantaget påverkar deras relation på ett oförenligt sätt.. Duger att läsa -men så vidare välskriven eller spännande är den inte . Du får förövrigt samma cynism presenterad som allenarådande sanning lite här och var på nätet av en del havererade "barveteraner".  :wai:

mv

Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Du får förövrigt samma cynism presenterad som allenarådande sanning lite här och var på nätet av en del havererade "barveteraner".

De "rutinerade".

:thumbsup::crazy:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du får förövrigt samma cynism presenterad som allenarådande sanning lite här och var på nätet av en del havererade "barveteraner".  :wai:

mv

Tomp

Håller med och gissar på att det är Stickmans favoritbok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har klagat på trovärdigheten i historien ur private dancer förut och gör det igen. Allt som händer "Pete" (har för mig det var huvudkaraktärens namn) har antagligen hänt i olika enskilda fall men i boken samlas allt till ett enda pars historia vilket bara blir på tok för mycket. Inser man att det är en uppdiktad historia så är väl allt väl men tyvärr så har jag upptäckt att en del människor tar historien som "sanningen" rörande vanliga thai/västerländska relationer.

Som Joints skrev så är det säkert cyniske Stickman och hans gelikars favoritbok.

Ps Läste den också för väldigt länge sedan, kanske redan 2000-2002 någon gång och kommer därför inte ihåg så många detaljer, bara att den var lite för mycket "bartjejnegativ" för min smak.

Då rekommenderar jag mycket hellre boken Sightseeing av Rattawut Lapcharoensap som skildrar riktigt fattiga thailändares upplevelser på ett trovärdigt och mycket intressant vis.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par böcker som nämndes i Kobras special om Thailand var 'Sightseeing' och 'Plattform'.

Har ngn här läst dem? Var de läsvärda?

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste oxo denna bok för ett antal år sedan.

Fick sedan läsa en intervju eller om det var författaren själv som skrev?! Där stod det att han aldrig varit i barsvängen?! Trovärdigheten i.o.m. det uttalandet sjönk till minus poäng i min bok.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett par böcker som nämndes i Kobras special om Thailand var 'Sightseeing' och 'Plattform'.

Har ngn här läst dem? Var de läsvärda?

Jojomensan, sightseeing har ju redan avhandlats lite här och där på forumet men det är riktigt högklassig litteratur som rekomenderas starkt. Plattform är en roman om den urbane och uttråkade manliga europeén som åker till Thailand och betalar för sex. En stark bok men en ordentlig knorr på slutet. Mycket snusk för att vara finlitteratur. Jag har läst två ggr. En bok att fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Läste oxo denna bok för ett antal år sedan.

Fick sedan läsa en intervju eller om det var författaren själv som skrev?! Där stod det att han aldrig varit i barsvängen?! Trovärdigheten i.o.m. det uttalandet sjönk till minus poäng i min bok.

Så säger han inte här http://www.stickmanw...interview1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...