Jump to content
IGNORERAD

Ny körkorts databas i Chonburi ger problem


Niro

Recommended Posts

Jag skulle förnya mitt femåriga körkort här i Chiangmai. Jag hade ju förnyat mitt mc kort för bara två år sedan, så det borde gå smidigt. Efter registrering och kontroll att alla papper var i ordning och efter alla tester, 30 minuters film, följt av en timmes lektion med lärare. Var det slutligen dax för betalning och fotografering.

 

Då visar det sig att jag inte finns med i något register. Då har jag ändå haft två körkort från Bangkok och ett från Chonburi.
Jag trodde först att det var för att jag hade nytt pass och att det var det nummer som inte fanns med.

 

Men till sist förstod jag att när databasen i Chonburi uppdaterades för två år sedan så kom inte all information med. Det är mängder med folk som inte längre finns med i databasen.

Först var det prat om att jag skulle bli tvungen att åka till Chonburi för att reda ut detta men lyckades få tag på ett nummer till Chonburi och prata med någon där. Och de var faktiskt väldigt hjälpsamma, sa att detta måste de skicka vidare till chefen och att chefen sedan skulle återkomma.
Så förvånad jag blev när sedan chefen ringde och sa att de nu har börjat leta efter papperkopiorna som de tydligen spara i något förråd.

Hoppas det går bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några dagar ringer de från Chonburi, bara för att tala om att de inte kan hitta mig och att detta nu ska skickas vidare till Bangkok. För att göra så behöver de en kopia på mitt gamla körkort och kopian måste skickas den officiella vägen via körkorts myndigheten här i Chiangmai.
Den officiella vägen visar sig vara en grupp i chatt programmet Line som tydligen alla körkortshandläggare är med i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant problem. Hoppas det löser sig. Måste förstås vara värre om man tappat bort sitt gamla körkort. 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Intressant problem. Hoppas det löser sig. Måste förstås vara värre om man tappat bort sitt gamla körkort. 

 

Det låter som att det är säkrast att kopiera befintliga körkort och fotografera dem som backup.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glatt överraskad över hur hjälpsamma alla är. Speciellt de i Chonburi. Jag har sett hur upprörda ryssar kan gapa och skrika efter att de misslyckats med teoriprovet på Engelska och högljutt krävt att provet ska vara på Ryska.
Onödig skit som körkortshandläggarna inte ska behöva stå ut med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glatt överraskad över hur hjälpsamma alla är. Speciellt de i Chonburi. Jag har sett hur upprörda ryssar kan gapa och skrika efter att de misslyckats med teoriprovet på Engelska och högljutt krävt att provet ska vara på Ryska.
Onödig skit som körkortshandläggarna inte ska behöva stå ut med.
Undrar hur många som skulle klara svenskt kk om det inte fanns alternativ till svenska?
Somliga ryssar borde inte resa utomlands, då de förstör för de trevliga.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en vecka hör Bangkok av sig och säger att jag inte finns med i något register alls, men eftersom falangen ser snygg ut på bild och är trevlig att prata med så ger de ut ett nytt körkort ändå.
På måndag ska jag fotograferas och få ut ny lapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Niro:

Efter en vecka hör Bangkok av sig och säger att jag inte finns med i något register alls, men eftersom falangen ser snygg ut på bild och är trevlig att prata med så ger de ut ett nytt körkort ändå.
På måndag ska jag fotograferas och få ut ny lapp.

Ja antingen blir man bra på bild eller så blir man lik sig ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-01-18 at 13:52, skrev Hemska Sven:

Undrar hur många som skulle klara svenskt kk om det inte fanns alternativ till svenska?
Somliga ryssar borde inte resa utomlands, då de förstör för de trevliga.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Undrar hur många som ens bryr sig om att försöka ta svenskt körkort? Det kostar ju pengar och är jobbigt...

Eventuella straff är skrattretande.

 

Vet ett par Thaidamer som skiter fullständigt i det...

Och detsamma gäller antagligen de flesta nyanlända, det finns ju ändå ingen som kollar Körkort?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6345971

 

Undrar om åtminstone försäkringsbolagen har nån statistik på hur många olyckor som sker, där nån av de inblandade saknar kort?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många som ens bryr sig om att försöka ta svenskt körkort? Det kostar ju pengar och är jobbigt...
Eventuella straff är skrattretande.
 
Vet ett par Thaidamer som skiter fullständigt i det...
Och detsamma gäller antagligen de flesta nyanlända, det finns ju ändå ingen som kollar Körkort?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6345971
 
Undrar om åtminstone försäkringsbolagen har nån statistik på hur många olyckor som sker, där nån av de inblandade saknar kort?
 
 
MVH
Jag vet/ känner en numera gammal thaikärring som bott i Sverige i mer än 20 år och är svensk medborgare som fortfarande kör omkring på sitt thai kk. När hon stoppas vilket händer ytterst sällan snackar hon bara thai, så svenska polisen ger snabbt upp. Hon är säkert inte ensam?

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så i Sverige att du kan köra helt utan körkort? Blir du stoppad säger man bara att -jag har körkort från mitt hemland, men har tappat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Niro:

Är det inte så i Sverige att du kan köra helt utan körkort? Blir du stoppad säger man bara att -jag har körkort från mitt hemland, men har tappat det.

Kolla länken i mitt förra inlägg!

Men visst är det så...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är ju helt sjukt nu. Folk från andra länder driver med oss och gör narr om hur korkade svenska är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...