Jump to content
IGNORERAD

Köra MC på motorväg


biker

Recommended Posts

Hej

 

Är det någon som har bra koll på hur det förhåller sig med mc-körning på motorväg i Thailand?

Det är ju egentligen ej tillåtet. Och jag är medveten om att välja avgiftsbelagd motorväg i Bangkok

blir inte bra. Blir stopp och problem vid vägtullarna.

Men att köra tung mc på icke avgiftsbelagda motorvägar verkar mer eller mindre ok, eller?

Tänkte ta en tur till Huahin, och har gjort en vägbeskrivning på Googlemaps, och valt bort tullvägar.

Vägsträckan som jag funderar över är motorväg 9 som går västra sidan om Bangkok. Denna är inte avgiftsbelagd

men trots allt klassad som motorväg. Är det ok att ta den rutten, någon som vet?

Jag kollade lite "streetview" på googlemaps, och visst är det tvåhjulingar på motorvägen.

5a565ed06e308_Skrmklipp.JPG.144a9a4c1ecb3d4a7f46ac826783c2eb.JPG

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    12

  • janne_h

    7

  • Soengsang

    5

  • biker

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är väl bara runt Bangkok som polisen upprätthåller förbudet. Så fort jag kommer i Bangkoks utkanter kör jag ut på motorvägen.

Har aldrig haft problem med det.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

De som jobbar vid tullarna får ej släppa igenom motorcyklar...Om det gäller alla vägar ska jag låta vara osagt...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Den rutten innebär inga problem.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har jag funderat på många gånger och blir inte klok efter hur många frågor som helst. Var går gränsen mellan moped och tung motorcykel?

I Sverige har vi en gräns men i Thailand verkar det inte finnas någon gräns, två hjul = MC (motobike).

Är det så att det inte finns en gräns?

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BB:

Detta har jag funderat på många gånger och blir inte klok efter hur många frågor som helst. Var går gränsen mellan moped och tung motorcykel?

I Sverige har vi en gräns men i Thailand verkar det inte finnas någon gräns, två hjul = MC (motobike).

Är det så att det inte finns en gräns?

Det finns ingen gräns för MC över 100cc, allt är MC

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det så här, moped finns inte.

Allt är motobike, men "lätt" under 110cc, som man kan ta körkort för vid 15 års ålder.

Men det verkar också var lite flummigt, grabben(16 år) har 125cc......vilket jag har varit lite orolig för vid ev olycka om försäkringar gäller då, dvs han kör ju egentligen olagligt.

 

För några veckor sedan mötte han en bil i en korsning hemma som körde på fel sida och han blev påkörd.

Men efter kontroll av hans körkort så stod bilens försäkringsbolag för alla skador, grabben klarade sig för övrigt helskinnad, blev mest skärrad.

25829676_10156077340192010_711456802_o.thumb.jpg.2cd8e23b656411c12b543c35ae7933c4.jpg

 

25637249_10156077340207010_2071853846_o.thumb.jpg.3a88149412d7e20379f788021324268d.jpg

 

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thomas001:

Enklast kan man säga så här: Betalväg: MC forbjudet. Ovrig väg: Ok.

Man kan undra hur framtiden ser ut för MC-körning i Thailand.

Det byggs, och kommer att byggas rejält mycket motorvägar i Thailand.

"intercity toll controlled-access highways". I dagsläget är det inte mera än

14,5 mil, men efter pågående och kommande utbyggnad blir det 415 mil.

 

Hittade lite info här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_motorway_network

 

Det är ju de senaste åren som försäljningen av tunga MC fått en rejäl fart i Thailand.

Att man har förbjudit 2-hjulingar på motorväg har jag full förståelse för, det har ju

tidigare handlat om 99,9% "småcyklar".

Man undrar om man kanske kommer införa någon annan klassning av MC framöver, eller

om vi mc-åkare blir utestängda från motorvägsnätet även i framtiden..........

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev biker:

I dagsläget är det inte mera än

14,5 mil

Är det verkligen inte mer, känns som mer iaf.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är det verkligen inte mer, känns som mer iaf.....

Trodde också att det kanske var lite mera än så, men det är vad de påstår i länken jag bifogade.

 

Highway 6, delsträckan Bangkok - Korat ska vara klar 2020, återstår väl att se.

Men det byggs ju rejält på sina ställen nu. Ska bli 9 st. vägtullar på den sträckan.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/new-motorway-construction-linking-Bangkok-korat-kicks-off-today/

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns på förslag en ny körkortsklass för MC över 400cc i Thailand, så bara en tidsfråga innan det är genomfört.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev leifen:

Det finns på förslag en ny körkortsklass för MC över 400cc i Thailand, så bara en tidsfråga innan det är genomfört.

Hittar inte mycket info om detta förslag.

Här är något från 2015.

https://www.thephuketnews.com/police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes-51815.php

 

Men även om det skulle bli en ny körkortsklass för mc över 400cc, så är det väl inte samma sak som att

tunga mc tillåts på motorvägar?

 

mvh

biker

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev biker:

Hittar inte mycket info om detta förslag.

Här är något från 2015.

https://www.thephuketnews.com/police-mull-special-driver-licence-for-big-bikes-51815.php

 

Men även om det skulle bli en ny körkortsklass för mc över 400cc, så är det väl inte samma sak som att

tunga mc tillåts på motorvägar?

 

mvh

biker

 

 

 

 

Nog tror jag att tunga mc är tillåtna på motorvägar i Thailand redan idag, menar du betalvägar så tror jag att dom kommer att bli godkända där också. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog tror jag att tunga mc är tillåtna på motorvägar i Thailand redan idag, menar du betalvägar så tror jag att dom kommer att bli godkända där också. 
Dom är inte tillåtna. Men ingen utanför Bangkok bryr sig. Inte ens polisen. Thailändare gör ingen skillnad på tung motorcykel och 100 kubikare som dom flesta kör i lagens mening. Som exempel betalar man samma årliga skatt på små motorcyklar som på en 1000 kubikare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev leifen:

Nog tror jag att tunga mc är tillåtna på motorvägar i Thailand redan idag, menar du betalvägar så tror jag att dom kommer att bli godkända där också. 

Är nog egentligen ej tillåtet alls på motorväg idag. Bara med den skillnaden att på avgiftsbelagd motorväg så finns ju ett effektivt sätt att inte släppa in mc.

Man får skilja på "Motorway" och "Highway".

Jag hoppas som du, att de blir godkända på betalvägar, eftersom alla kommande motorvägar blir avgiftsbelagda.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev biker:

Är nog egentligen ej tillåtet alls på motorväg idag. Bara med den skillnaden att på avgiftsbelagd motorväg så finns ju ett effektivt sätt att inte släppa in mc.

Man får skilja på "Motorway" och "Highway".

Jag hoppas som du, att de blir godkända på betalvägar, eftersom alla kommande motorvägar blir avgiftsbelagda.

 

mvh

biker

 

 

Tung MC är ju godkända på motorvägar i övriga världen så nog borde dom vara det också i Thailand. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev leifen:

Tung MC är ju godkända på motorvägar i övriga världen så nog borde dom vara det också i Thailand. 

Det kan man väl tycka. Dock håller inte thailändska myndigheter med om detta resonemang. Därför är ALLA motorcyklar förbjudna på motorvägar.

Att det sen som allt annat i Thailand inte efterlevs fullt ut är en annan sak.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev janne_h:

Det kan man väl tycka. Dock håller inte thailändska myndigheter med om detta resonemang. Därför är ALLA motorcyklar förbjudna på motorvägar.

Att det sen som allt annat i Thailand inte efterlevs fullt ut är en annan sak.

Exakt, då det inte finns några "tunga motorcyklar" i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev janne_h:

Det kan man väl tycka. Dock håller inte thailändska myndigheter med om detta resonemang. Därför är ALLA motorcyklar förbjudna på motorvägar.

Att det sen som allt annat i Thailand inte efterlevs fullt ut är en annan sak.

Citat

 

Hur tar du dig med din motorcykel till ditt andra ställe i Isaan utan att köra på motorvägar delar av sträckan?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skiljer ju på motosai och bigbai.
En motosai är vad vi här lite nonchalant kaller för moppe men som kan vara på ända upp till 150cc. En bigbai kan vara en Ducati på 1000cc men också den senaste Hondan, som ser ut som en Ducati , men som bara är på 150cc.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Niro:

Man skiljer ju på motosai och bigbai.
En motosai är vad vi här lite nonchalant kaller för moppe men som kan vara på ända upp till 150cc. En bigbai kan vara en Ducati på 1000cc men också den senaste Hondan, som ser ut som en Ducati , men som bara är på 150cc.

Inte enligt lagen, bara i folkmun.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det blev förtydligat. Vi vill ju inte att folk ska tro att det står motosai och bigbai i lagtexterna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tar du dig med din motorcykel till ditt andra ställe i Isaan utan att köra på motorvägar delar av sträckan?
På motorvägen eller sidovägarna bredvid motorvägen. Men som jag skrev så efterlevs inte lagen utanför Bangkok. I Bangkok är poliserna stenhårda om man kör på motorvägen och blir påkommen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...