Jump to content
IGNORERAD

Köpt media i Thailand


MaiChai

Recommended Posts

http://www.nationmul...cs_30099555.php

Denna artikel säger väl en del hur båda sidor i Thailand agerar, de har sin inhemska press antingen röd eller gul och nu vill båda sidor ha över internationell media på sin sida till varje pris.

Nej, jag har inte tagit emot någon ersättning från de olika sidorna. Men jag får deras propaganda e-mail nästan varje dag och de blir irriterade när jag ifrågasätter vad deras lobbyister skriver.

Det är inte lätt att få fram oberoende åsikter om situationen i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller tyvärr inte bara i Thailand! :nono:

Under den senare delen av Vietnam kriget så läste jag de större Amerikanska dagstidningarna samtidigt som jag fick Svenska och Engelska dagstidningar skickade till mig och det var som att läsa om tre olika krig! :whistle:   :rofl:   :na: :im_so_happy:

Även om världen idag har krymt och det idag är mycket svårare att bibehålla en medveten lögn i långa loppet med internet, sattelit-TV och all annan tillgång till utomstående information, så är kritisk granskning av medie utbudet en tillgång. :read::rtfm:

Jag är övertygad om att all press mår bra av oberoende kritisk granskning, problemet är bara att granskarna måste vara mycket noga med att just vara oberoende och inte ha en egen politisk eller personlig agenda. :punish::wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Budskapet i artikeln var bl.a det här.

Hur nu dom paranoida i PAD kunde tro det.

"No evidence of any foreign press on Thaksin's payroll"

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg den här i "Classified Ads" på "Notthenation"

WANTED. Third English-language newspaper for Thailand.

Actual investigative reporting a must.

Ounce of journalistic integrity a plus.

Will pay 30 baht/day, 60 for Sunday edition.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan vara på sin plats att påpeka att både PAD och UDD/DAAD håller sig med lobbyister som ofta kontaktar utländska media för att berätta "sanningen" och visst finns det dem som har gått på deras storys utan att kritiskt granska det.

Det gäller att skapa sig en egen bild av händelserna, utan att lite blint på vad olika lobbyister försäkrar är sant. Båda sidorna här är lika goda kålsupare...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja media i Thailand får man ta med en nypa salt, men att dom utländska medierna skulle vara köpta i sin bevakning av Thailändsk politik är föga troligt.

Men dom kanske inte skriver det som PAD och regeringen vill.

Och att bilda sig en egen uppfattning är helt riktigt enda möjligheten, att tro på allt som skrivs i en sån här situation är omöjligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med köpt press är väl inget specifikt för Thailand, det förekommer ju överallt inkl. Sverige.

Skillnaden i Sverige är ju att det lätt går och ta reda på vem som äger vad av press och tidningar.

Ni som följt LO Wanjas skandaler vet ju att Aftonbladet har en helt annan bild av vad som hänt än t.e.x. Expressen.

Och även när Wanja tagits med byxorna nere så ligger Aftonbladet oerhört lågt. Självklart är det ju så, LO är ju majoritetsägare i denna tidning.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Detta med köpt press är väl inget specifikt för Thailand, det förekommer ju överallt inkl. Sverige.

Skillnaden i Sverige är ju att det lätt går och ta reda på vem som äger vad av press och tidningar.

Ni som följt LO Wanjas skandaler vet ju att Aftonbladet har en helt annan bild av vad som hänt än t.e.x. Expressen.

Och även när Wanja tagits med byxorna nere så ligger Aftonbladet oerhört lågt. Självklart är det ju så, LO är ju majoritetsägare i denna tidning.

Om det nu är så (har för mig att man tvingades sälja Aftonbladet för ett antal år sedan),

då är väl det ungefär den enda rikstidning arbetarrörelsen har kvar.

Det är väl också därför det enligt min uppfattning skrivs så lite om direktörsbonussar, guldkantade pensionsavtal och annat

som den giriga eliten rafsar åt sig på löntagarnas / LO-medlemmarnas /skattebetalarnas bekostnad.

När det äntligen händer - ja då är det med agendan att skada LO via Vanja.

Mobben deltar gladeligen i gatlopp utan att ställa sig frågan vem det är som hetsar.

Jag har en känsla av, att det bara är småfisk som Janne Josefsson i TV-program som Norra Magasinet / Uppdrag Granskning

(eller som Sverker i Plus :-) ) som vågar / anser att det är nån idé att ta ordet mot den egentliga  makten i Sverige.

Att Sverige på något sätt skulle ha en markant bättre / mera oberoende press är rent nys

(och det påstår inte heller Vaxet även om det är han jag citerar)

Det är ett rykte av samma kaliber som Bildts "Europas bästa skola" (om nu någon kommer ihåg den)

men det går förstås alltid att hitta exempel på sämre.

Mycket bättre är den säkert än i Berlusconis Italien eller Mugabes Zimbabwe :-)

mvh GD

ps

Till för ganska nyligen fanns det ett ställe man vågade skriva om orättvisor utan att behöva vara rädd för att bli av med jobbet.

Den möjligheten finns inte längre i.o.m. en viss IPRED-lag, som kanske kommer att visa sig vara

ett större slag mot yttrandefriheten än de, som köper svepskälet "komma åt fildelare", anar.

ds

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GD

Jorå, LO äger drygt 50% av Aftonbladet.

För övrigt så tycker jag att LO Wanja behandlats rätt så snällt av pressen, förutom då av Svenska dagbladet som är en öppet borgelig tidning.

Mest elak mot Wanja så här långt tror jag att Janne Josefsson var i TV programet debatt för några dagar sedan.

Ja just Josefsson ter sig svår att köpa, det håller jag med om GD, han kan verkligen såga folk.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är inte lätt att få fram oberoende åsikter om situationen i Thailand."

Herr M Pålsson, det har vi tydligt uppmärksammat men det är bra att du nu själv kommit till insikt.

[move]

Beroande Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som står i Expressen är säkert rätt, de brukar inte ha fel.

[move]

Ex Pressaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Krusty the Klown,

mina åsikter baserar sig på fakta och information som jag själv eller andra utländska journalister jag har förtroende för lyckats få fram, inte genom att begrava min tunga djupt på ett onämnbart ställe iklädd skygglappar och hörselskydd som du verkar föredra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

GD

Jorå, LO äger drygt 50% av Aftonbladet.

För övrigt så tycker jag att LO Wanja behandlats rätt så snällt av pressen, förutom då av Svenska dagbladet som är en öppet borgelig tidning.

Mest elak mot Wanja så här långt tror jag att Janne Josefsson var i TV programet debatt för några dagar sedan.

Ja just Josefsson ter sig svår att köpa, det håller jag med om GD, han kan verkligen såga folk.

  Aftonbladet ägs av Schibsted och LO    Aftonbladet Hierta AB ägs av den norska mediekoncernen Schibsted ASA och Landsorganisationen, LO. Schibsted äger 49,9 procent och LO 50,1 procent av aktierna  Schibsted har i kraft av sitt aktieinnehav det fulla industriella och ekonomiska ägaransvaret för Aftonbladets utveckling.

LO:s innehav utgörs av preferensaktier med fast avkastning. LO har vetorätt vid tillsättandet av politisk chefredaktör och dess ägande garanterar att ledarsidan förblir oberoende socialdemokratisk.  Schibsted utser ordförande  Styrelsen i Aftonbladet Hierta AB består av sju ledamöter, valda av bolagsstämman, samt två ledamöter med suppleanter som utsetts av de anställda.

Ordförandeposten tillsätts av Schibsted och vice ordförande av LO. Av de sju ledamöter som utses av bolagsstämman representerar tre ledamöter Schibsted och fyra ledamöter LO.

Utöver dessa uppdrag har ingen av styrelserepresentanterna några uppdrag inom Aftonbladetkoncernen. Tjänstemän anställda i koncernen deltar i styrelsens sammanträden som föredragande.  Styrelsen arbetar med strategi  Ledamöterna som utsetts av de anställda representerar Svenska Journalistförbundet och Tjänstemannaförbundet HTF, de två största fackliga organisationerna på Aftonbladet.

Styrelsens arbete fokuserar på strategi samt uppföljning av resultatutveckling och finansiell status. Styrelsens medlemmar erhåller varje månad rapport avseende finansiell status kompletterat med kommentarer om koncernens och den svenska mediemarknadens utveckling.    Läs mer om Aftonbladets ägare    www.schibsted.no Schibsted är Norges största och en av Nordens ledande mediekoncerner. Verksamheten omfattar tidnings- och bokutgivning, samt produktion inom TV, film och multimedia.

  www.lo.se Landsorganisationen, LO, är en samlande organisation för 16 svenska fackförbund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...