Jump to content
swedenfarang

Afrikanskans dubbelliv – kärleksbluffade Sten

Recommended Posts

stefan5300
2 timmar sedan, skrev Atom:

Du har en tendens att se allt så svart och vitt. Ditt resonemang om sinsod och att thailändare är korkade som tror att de kan lura besökarna angående sinsodens återbetalning, blir som att säga att svenskar är korkade som julpyntar; om vi inte tror på jultomten skulle vi ju inte ställa fram små miniatyrtomtar eller skicka julkort med tomtar på. Nästan alla seder och traditioner kommer från en tid då de hade praktisk betydelse och ändras sedan med tiden allteftersom tiderna förändras. Många svenskar trodde ju verkligen på tomtar för inte allt för länge sedan och att hålla sig väl med dem var inte något skämt. Hade inte Coca Cola och Disney gjort om de små, fula och stundom otrevliga tomtarna till tjocka, glada och snälla gubbar så hade nog den delen av jultraditionen varit död nu.

På samma sätt förändras sinsodens betydelse med tiden. Bara ett par generationer tillbaka så var Thailand till nästan 100% ett jordbrukssamhälle och traditionen var att bruden efter giftermålet flyttade till brudgummens familj. Tjejens familj hade tagit hela kostnaden för hennes uppväxt och när hon väl började bringa in inkomster så var det mannens familj som drog fördel av det. Sinsoden var därför ett helt naturligt sätt att utjämna "orättvisan" med att vissa familjer hade fler flickor och andra fler pojkar.

I fattiga delar av Thailand verkar det fortfarande vanligt att sinsoden verkligen tillfaller brudens föräldrar vilket är högst naturligt då de fortfarande lever som hela landet gjorde för 50-100 år sedan. Här där jag bor verkar det vanligaste vara att brudens familj behåller en del, mannens familj får tillbaka en del och det nya paret tar en del; trenden under mina 20 år här är dock att en allt större del betalas tillbaka. Bland Bangkoks överklass, som nästan uteslutande är etniska kineser, så har den thailändska sinsod-traditionen blandats upp med den kinesiska där det är brudens föräldrar som betalar så där skjuter båda föräldraparen till lika mycket.

Hade mina svärföräldrar begärt att jag skulle betalt den sinsod som svärmor lade upp så hade de aldrig blivit mina svärföräldrar. Dels skulle jag aldrig gått med på att betala så mycket pengar men dessutom så hade jag helt enkelt inte de summorna.

Kommer jag kräva sinsod för vår dotter? Kanske, men vi kommer inte behålla en Satang. Om traditionen fortfarande överlever och hon gifter sig med en thailändare så blir det högst troligen sinsod. Gifter hon sig inte med en Thai så blir det dock givetvis ingen sinsod; frugan är ingen stor anhängare av thailändska traditioner i allmänhet. 

Förståndigt och vilken toppensvärmor du måste ha16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.a10a5410386c52a2ad2c8fe58c97f56e.jpg.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
1 timme sedan, skrev SatanG:

Jag tycker att jag själv i flera fall/områden kan vara korkad över genomsnittet och i vissa fall/områden motsatsen. Den här tjejen var korkad över genomsnittet på alla områden som jag såg iaf, har du problem med det på något sätt? 

Sedan är även thailändare individuella och det skiljer en helvetes massa dem emellan, har du verkligen inte märkt det?

Frugan t.ex. är riktigt bright, varit utvald 3 gånger att tävla för sitt distrikt i nationell tv i ett program som hette liknande unga genier. Hon växte upp snorfattig och med inga öppnade dörrar, utom studielån och ett jävla driv, och har idag positionen Finance manager Thailand på ett multinationellt företag som jobbar med personer inom olja & gas. Hon slår alltså mig på fingrarna och smarta damer är något jag går igång lite extra på om det ska vara ett seriöst förhållande, jag pallar inte med nötter någon längre tid och jag gifter mig definitivt inte med dom, sinsod eller inte ;-)

Jag möter även andra thailändare i mitt jobb som inte heller är några dumskallar så nej jag anser inte alla thai vara korkade men genom en generellt lägre utbildning, ett trots mot lagar och regler, en rädsla att göra bort sig, så kan det ofta se ut som de är det.

Svärmor betalades det också sinsod tre gånger för, thaimän alla gångerna. Frugan kunde helt enkelt inte gifta sig med mig om det inte visades upp en sinsod, tycker du jag skulle låtit bli enbart pga det trots att det mesta kom tillbaka? Det skulle däremot varit jävligt korkat!

/ SatanG   

Nä, men jag förstår inte varför det skall visas upp en jäkla hög med pengar när de flesta vet att de bara är till för att visas. 

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Atom
3 minutes ago, stefan5300 said:

Förståndigt och vilken toppensvärmor du måste ha16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.a10a5410386c52a2ad2c8fe58c97f56e.jpg.

Hon är suverän, lyckligtvis har i alla fall några av hennes gener gått vidare till frugan även om jag nog hade önskat en direkt klon :haha:

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Atom

Även om sinsod i vårt område alltmer har spelat ut sin roll så har ju absolut inte ekonomisk status gjort det. Frugan har en liten släkt på svärmors sida, de är alla våra grannar, och svärmor är tveklöst matriarken i släkten. 3 av frugans 4 kusiner på svärmors sida är gifta och 2 av dem dessutom omgifta. Sinsodens storlek har aldrig varit någon stor issue, oavsett om manliga eller kvinnliga kusiner gift sig, men den presumtiva partnerns familjeekonomi och, kanske framförallt, framtida intjäningsförmåga har alltid varit en viktig punkt. Givetvis kan en yngling skita i vad familjen säger men kostnaden är hög och det är ovanligt att helt gå emot familjens vilja. Jag har aldrig varit med om att någon gift sig mot sin vilja men jag har varit med om att förhållanden har "stoppats" pga bristande framtidsutsikter.

I Sverige låter ekonomisk kapacitet och familjens vilja väldigt förlegat som viktiga parametrar vid val av partner; det tillhör mina far- och morföräldrars generation, men som alla andra pendlar så har även denna vänt så förbered er på att det för kommande decennier kommer bli en allt större issue.  

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
audirs2
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nä, men jag förstår inte varför det skall visas upp en jäkla hög med pengar när de flesta vet att de bara är till för att visas. 

Förstår du dig på julen då, eller påsken eller midsommar? Tycker Atom förklarade på ett bra sätt!

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
39 minuter sedan, skrev audirs2:

Förstår du dig på julen då, eller påsken eller midsommar? Tycker Atom förklarade på ett bra sätt!

Nä, av det du nämner firas inget där jag bor.

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Tråkigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tommy
On 2018-01-11 at 10:58, skrev Nicholas:

..........

Finns nog en och annan kvinna som kommit till Sverige som inte heller är så lätt att tas med.

Har du träffat min hustru???

:oh:

MVH

• Ge karma 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
andrejsdenruskige
Nä, av det du nämner firas inget där jag bor.

Fast sin sod finns det en del som anammar för traditionens skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
8 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Nu kom det väl ändå en liten lögn ;-)

stefanjul.jpg.3c64c1dfe4520b5db17cb3d3f4dcfbad.jpg

nä, jag firar ingen jul

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Cavemannen
Inlagd (ändrad)
34 minuter sedan, skrev stefan5300:

nä, jag firar ingen jul

IsaanBob :D 

Ändrades av Cavemannen
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
leadbelly
37 minuter sedan, skrev stefan5300:

nä, jag firar ingen jul

Men du är allt en riktig hustomte?

Solly kunde inte l åta bli.

Med vänlig hälsning Leadbelly

37 minuter sedan, skrev stefan5300:

nä, jag firar ingen jul

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll