Jump to content
IGNORERAD

Svenskt körkort


Budon

Recommended Posts

Någon som har spånat lite om vårt svenska körkort. I maj 2017 bestämde sig transport styrelsen i Sverige för nya regler.

Detta innebär att vi som är utskriven från sverige inte kommer att få våra svenska körkort förnyade när giltighets tiden går ut.

Transport styrelsen hänvisar till det körkort som gäller i det land vi bor i, alltså Thailand, så om jag åker till Sverige till sommaren 

så kan jag köra bil på mitt Thailändska körkort i Sverige, mmmm jag skulle vilja se ögonen på polismannen vid en kontroll om jag ger 

honom mitt Thailändska körkort. Jag förstår inte att myndigheter som transport styrelsen har tid och ork att hålla på 

och hitta på såna här menings lösa lagar o regler och som grädde på moset så får vi en skatte höjning nu också, nej vi som byggde Sverige är ingenting värda

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har spånat lite om vårt svenska körkort. I maj 2017 bestämde sig transport styrelsen i Sverige för nya regler.
Detta innebär att vi som är utskriven från sverige inte kommer att få våra svenska körkort förnyade när giltighets tiden går ut.
Transport styrelsen hänvisar till det körkort som gäller i det land vi bor i, alltså Thailand, så om jag åker till Sverige till sommaren 
så kan jag köra bil på mitt Thailändska körkort i Sverige, mmmm jag skulle vilja se ögonen på polismannen vid en kontroll om jag ger 
honom mitt Thailändska körkort. Jag förstår inte att myndigheter som transport styrelsen har tid och ork att hålla på 
och hitta på såna här menings lösa lagar o regler och som grädde på moset så får vi en skatte höjning nu också, nej vi som byggde Sverige är ingenting värda
Inga problem har blivit stoppad i rutinkontroll och hyrt bil på Thailändskt körkort i Sverige.
Duger även med ditt pass, de kör då det i dator och ser att du är skriven utanför EES och kan köra på det.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Budon:

Någon som har spånat lite om vårt svenska körkort. I maj 2017 bestämde sig transport styrelsen i Sverige för nya regler.

Detta innebär att vi som är utskriven från sverige inte kommer att få våra svenska körkort förnyade när giltighets tiden går ut.

Transport styrelsen hänvisar till det körkort som gäller i det land vi bor i, alltså Thailand, så om jag åker till Sverige till sommaren 

så kan jag köra bil på mitt Thailändska körkort i Sverige, mmmm jag skulle vilja se ögonen på polismannen vid en kontroll om jag ger 

honom mitt Thailändska körkort. Jag förstår inte att myndigheter som transport styrelsen har tid och ork att hålla på 

och hitta på såna här menings lösa lagar o regler och som grädde på moset så får vi en skatte höjning nu också, nej vi som byggde Sverige är ingenting värda

Klaga till sär skriv nings styr el sen :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, dagens goda nyhet för mej då vi skall till sverige i sommar, tack för dom orden, har du också någon aning om vad som gäller om jag hänger på en husvagn bak

 

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Budon:

Okey, dagens goda nyhet för mej då vi skall till sverige i sommar, tack för dom orden, har du också någon aning om vad som gäller om jag hänger på en husvagn bak

 

Budon

Nja, händer väl inget så länge du inte överskrider vad ditt Svenska körkort gäller för.

http://www.sviv.se/blog/2017/06/en-giltig-legitimation-racker-for-att-kora-bil-i-sverige/

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har spånat lite om vårt svenska körkort. I maj 2017 bestämde sig transport styrelsen i Sverige för nya regler.
Detta innebär att vi som är utskriven från sverige inte kommer att få våra svenska körkort förnyade när giltighets tiden går ut.
Transport styrelsen hänvisar till det körkort som gäller i det land vi bor i, alltså Thailand, så om jag åker till Sverige till sommaren 
så kan jag köra bil på mitt Thailändska körkort i Sverige, mmmm jag skulle vilja se ögonen på polismannen vid en kontroll om jag ger 
honom mitt Thailändska körkort. Jag förstår inte att myndigheter som transport styrelsen har tid och ork att hålla på 
och hitta på såna här menings lösa lagar o regler och som grädde på moset så får vi en skatte höjning nu också, nej vi som byggde Sverige är ingenting värda
Nog bara en anpassning till EU reglerna, inget att oroa sig för. Flyttar du, mot förmodan, tillbaka är det bara att ansöka om nytt svenskt körkort. Ditt gamla kk finns nog kvar i Transportstyrelsens datorer tills du "tar ner skylten".

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag börjar förstå det nu, det är lite segt nu för tiden, men jag blev lite förvånad och upprörd när jag läste det först

men tack till er alla för infot.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Budon:

Ja jag börjar förstå det nu, det är lite segt nu för tiden, men jag blev lite förvånad och upprörd när jag läste det först

men tack till er alla för infot.

När du nu ändå ska till Sverige så kan du ändå passa på att ta ut ett nytt Svenskt körkort, det gjorde en utskriven kompis när han var hemma i Sverige och hälsade på i somras.

 

Angående skattehöjningen så är det nog inte så mycket att gnälla över, de få åren som Alliansens sänkning fanns.......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

När du nu ändå ska till Sverige så kan du ändå passa på att ta ut ett nytt Svenskt körkort, det gjorde en utskriven kompis när han var hemma i Sverige och hälsade på i somras.

 

Angående skattehöjningen så är det nog inte så mycket att gnälla över, de få åren som Alliansens sänkning fanns.......

Det går inte om man bor utanför ESS sen 31/5

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det går inte om man bor utanför ESS sen 31/5

Ok, då måste han ha varit i sista sekunden då när han förnyade sitt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det går inte om man bor utanför ESS sen 31/5

 

Jag ansökte om och utan problem fick ett nytt fast det var flera år kvar på det gamla. Gäller nu till 2027 men som redan skrivits så är det ju bara att köra på det thailändska annars. Ja innan 31/5/2017 alltså.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag ansökte om och utan problem fick ett nytt fast det var flera år kvar på det gamla. Gäller nu till 2027 men som redan skrivits så är det ju bara att köra på det thailändska annars. Ja innan 31/5/2017 alltså.

 

/ SatanG

Fick också ett nytt dagarna före, men det var tid för mig att byta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att bli stoppad här i svedala är nu för tiden obefintlig då det knappt finns poliser ute på vägarna. Sätter du farthållaren på 130 så blir du omkörd hela tiden på de stora vägarna. På de mindre vägarna så får man försöka lära sig vart de har satt kameror. Minnst 5år sedan jag blev stoppad sist, Känner en brutta från Thailand som har kört här i fem år nu utan att åka in på någon kontroll.

I Thailand så är det nästan dagligen kontroller men vad de kontrolerar det vette fan för de kör både illa och berusade trotts alla kontroller.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev uptoyou:

Klaga till sär skriv nings styr el sen :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...