Jump to content
IGNORERAD

Passet går ut 27/1-2018


Navanan

Recommended Posts

Hej,

Min son, 16 år, ska åka till Thailand och stanna där ett bra tag, därför köper vi bara en enkelbiljett.

Hans Thailänska pass går ut den 27/1-2018.

Han är inte Svensk medborgare.

Tror Ni att Thai Airways tillåter honom flyga på det passet trots att det går ut om ca 3 veckor?

Eller måste han skaffa ett nytt här i Sverige innan han åker?

Tanken är att han ska åka i nästa vecka.

Tacksam för seriösa svar.

/ Navanan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Navanan:

Hej,

Min son, 16 år, ska åka till Thailand och stanna där ett bra tag, därför köper vi bara en enkelbiljett.

Hans Thailänska pass går ut den 27/1-2018.

Han är inte Svensk medborgare.

Tror Ni att Thai Airways tillåter honom flyga på det passet trots att det går ut om ca 3 veckor?

Eller måste han skaffa ett nytt här i Sverige innan han åker?

Tanken är att han ska åka i nästa vecka.

Tacksam för seriösa svar.

/ Navanan.

 

 

Han hinner knappast att få ett nytt Thailändskt pass i Sverige.

Bör inte vara några problem att åka till Thailand på sitt Thailändska pass, in i Thailand kommer han även på utgånget pass om så är, men finns ingen anledning till att han blir nekad boardning/incheckning i Sverige så länge hans pass är giltigt.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis inte , han är ju Thaländsk invånare

Varför skulle han inte kunna resa ut från Sverige med ett fortfarande giltigt Thailändskt pass menar du?

Klart det går, och in i Thailand kommer alltid en i landet medborgare.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske fel formulerat av mej, vad jag menar är att han har troligtvis inte några problem med att komme med på planet hem då han är Thailändsk medborjare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej igen,

för att göra en lång historia kort, så verkar det som om min son kommer att flytta tillbaka till Thailand permanent.

Det fungerar helt enkelt inte för honom här. 

Så med detta sagt så har jag några frågor:

Var ska vi anmäla denna flytt, till vilken/vilka myndigheter? Skatteverket, Migrationsverket?

Jag får idag Barnbidrag och Föräldrastöd. Jag måste givetvis meddela rätt myndigheter från det datum han flyttar.

tacksam för alla svar Ni kan ge mig.

/ N.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Navanan:

Skatteverket

Var det enda vi anmälde till när vi flyttade, det är det enda som behövs, samt givetvis skola, se också till att få en utskrift från skolan ang genomförda studier, utskrivet på engelska, kan vara så att skolan i Thailand ber om att få det.

 

Barnbidrag etc upphör vid utflyttning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...