Jump to content
IGNORERAD

Alternativ till Thailand för en månads boende.


stefantaby

Recommended Posts

Jag har besökt Thailand många gånger och bott där 5-6 mån under perioden Nov- Apr , men funderar nu på ett alternativ i Asien för en mån vistelse, Indonesien/ Filipinerna/ Vietnam helst så muslimfritt som möjligt och gärna något engelsktalande, Cambodja, Laos, Myanmar utgår fullständigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefantaby:

Jag har besökt Thailand många gånger och bott där 5-6 mån under perioden Nov- Apr , men funderar nu på ett alternativ i Asien för en mån vistelse, Indonesien/ Filipinerna/ Vietnam helst så muslimfritt som möjligt och gärna något engelsktalande, Cambodja, Laos, Myanmar utgår fullständigt.

Med dina kriterier blir det nog bara Filippinerna kvar, engelsktalande och kristna överlag. Lite beroende på vad man söker så finns det mesta i Filippinerna.

Enklare med visum vid längre vistelser dessutom.

Utanför dina uppräknade länder så kan sydvästra Sri Lanka passa. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Med dina kriterier blir det nog bara Filippinerna kvar, engelsktalande och kristna överlag. Lite beroende på vad man söker så finns det mesta i Filippinerna.

Enklare med visum vid längre vistelser dessutom.

Utanför dina uppräknade länder så kan sydvästra Sri Lanka passa. 

Fast maten i Sri Lanka är ju katastrof! 

 

Att så många älskar Thai beror en del på maten som är en av Asiens bästa.

 

Mellan Filli och Sri Lanka skulle jag valt Filli. Men varför skulle jag välja mellan dem... thai är ju bättre :big_smile: (för mig) :smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefantaby:

Jag har besökt Thailand många gånger och bott där 5-6 mån under perioden Nov- Apr , men funderar nu på ett alternativ i Asien för en mån vistelse, Indonesien/ Filipinerna/ Vietnam helst så muslimfritt som möjligt och gärna något engelsktalande, Cambodja, Laos, Myanmar utgår fullständigt.

Då skulle jag säga Filippinerna. Iofs är väl fanatiska muslimer bråkiga på nån ö där men varför bosätta sig nära dom. Engelska funkar också bra då USA har haft starkt inflytande där. Andra länder som kanske funkar: Bangladesh, en kompis jobbade där nåt år och hade inget att klaga på. Orkar du med en labil granne så Sydkorea, fast det är väl snö och kallt där vintertid(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Indonesien har en del områden som kan vara attraktiva.

För 15 år sedan bodde jag en månad på Bali och där är det mest hinduer.

Det fanns en delmuslimer och en delkristna men man märkte inte av några militanta muslimer.

För ett antal år sedan small det en bomb i Kuta beach men det var stollar från Java som ställde till det.

Prisnivån är lägre än Thailand.

Någon som har färskare uppgifter kan ju kommentera.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Fast maten i Sri Lanka är ju katastrof! 

 

Att så många älskar Thai beror en del på maten som är en av Asiens bästa.

 

Mellan Filli och Sri Lanka skulle jag valt Filli. Men varför skulle jag välja mellan dem... thai är ju bättre :big_smile: (för mig) :smile:

Olika är smaken men jag gillade maten på Sri Lanka skarpt, men jag gillar ju indisk mat, och att tycka att thaislafset och Isaanmaten i Thailand är bättre får stå för dig för själv äter jag den knappt.

Fördelarna med både Phil och Sri Lanka är tillgången på bra seafood som färsk tonfisk till lågt pris, utklassar de thailändska "braxarna" uppfödda i leriga dammar.

När jag är i Phil köper jag färsk tonfisk flera gånger i veckan och tillagar hemma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev leifen:

Olika är smaken men jag gillade maten på Sri Lanka skarpt, men jag gillar ju indisk mat, och att tycka att thaislafset och Isaanmaten i Thailand är bättre får stå för dig för själv äter jag den knappt.

Fördelarna med både Phil och Sri Lanka är tillgången på bra seafood som färsk tonfisk till lågt pris, utklassar de thailändska "braxarna" uppfödda i leriga dammar.

När jag är i Phil köper jag färsk tonfisk flera gånger i veckan och tillagar hemma.

Jag gillar också indisk mat. Men skiten jag fått serverad i Sri Lanka hade inte många likheter. Stenhård kött, sönderkokta grönsaker, oftast kall mat... nej tack... då äter jag hellre vällagad Thailänsk mat. Slafs och Isaan får stå för dig.

 

Tonfisk är inte fel. Förr i tiden fiskade vi både gul och blåfenad från stranden på Samet. Numera måste vi ut med båt och det är tyvärr ganska utfiskat.  

 

Appråpå Bali som born41 nämnde så var jag där en vecka i våras. Trevligt folk. Människor på turistortetna lite lugnare än i thai. Maten höll okay nivå. 70% av thai. Engelskakunskaperna var goda i turistområderna. Fin natur och trevliga utflykter att göra. Tyvärr kanske lite osäkert nu när vulkanen har hållit på och stökat. 

 

Två platser som inte nämnt ännu som jag gillar riktigt mycket är Singapore och Hong-Kong! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

 

Appråpå Bali som born41 nämnde så var jag där en vecka i våras. Trevligt folk. Människor på turistortetna lite lugnare än i thai. Maten höll okay nivå. 70% av thai. Engelskakunskaperna var goda i turistområderna. Fin natur och trevliga utflykter att göra. Tyvärr kanske lite osäkert nu när vulkanen har hållit på och stökat. 

 

Enligt en tidningsartikel som TT-AFP står bakom som jag läste i går.

BALIS POPULÄRA STRÄNDER ÄR BEGRAVDA I SOPOR!

Bali kallas ofta för ett paradis på jorden,men numera försvinner den gyllene strandlinjen på den Indonesiska ön under ett berg av sopor

Problemet har blivit så illa att man utlyste ett"sopnödläge" på Bali förra månaden, det sträcker sig över en sex kilometer lång kuststräcka som inkluderar stränder som Jimbaran, Kuta och Seminyak. 700 städare och 35 lastbilar forslar bort ungefär 100 ton skräp varje dag. slut på artikeln.

Vad är det för typ av skräp? är det olagliga restauranger och resorter som rivits eller skräp som flutit i land efter skyfall ock stormar?

Vulkanen som oroar besteg jag för 27 år sedan och för mig verkar det lite långsökt att nedfallet skulle nå ända till Kuta beach eller någon av dom andra avlägset belägna stränderna.

Vad är din minnesbild hur det såg ut?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev born41:

Enligt en tidningsartikel som TT-AFP står bakom som jag läste i går.

BALIS POPULÄRA STRÄNDER ÄR BEGRAVDA I SOPOR!

Bali kallas ofta för ett paradis på jorden,men numera försvinner den gyllene strandlinjen på den Indonesiska ön under ett berg av sopor

Problemet har blivit så illa att man utlyste ett"sopnödläge" på Bali förra månaden, det sträcker sig över en sex kilometer lång kuststräcka som inkluderar stränder som Jimbaran, Kuta och Seminyak. 700 städare och 35 lastbilar forslar bort ungefär 100 ton skräp varje dag. slut på artikeln.

Vad är det för typ av skräp? är det olagliga restauranger och resorter som rivits eller skräp som flutit i land efter skyfall ock stormar?

Vulkanen som oroar besteg jag för 27 år sedan och för mig verkar det lite långsökt att nedfallet skulle nå ända till Kuta beach eller någon av dom andra avlägset belägna stränderna.

Vad är din minnesbild hur det såg ut?

 

Born41

Var där i januari 2015 och då var det enorma mängder avfall som drev i land med havsströmmar varje dygn. Det var på Kuta beach. Skräpet kan komma från andra länder också. Då körde dom med maskiner som städade stranden så att det var fint till lunch, för dom morgonpigga var det ingen vacker syn alls.

Väldigt mycket plast bland skräpet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte Penang ett Singapore i miniatyr.Så gott som alla pratar engelska  bättre villkor att bo längre tid där än i  thai .         Malaysia har ju islam som statsreligion men på Penang dominerar kineserna så det går att få en bira på dom allra flesta ställen.Penang  har ju sitt koloniala arv vilket märks på byggnader och att det är många engelsmän som bor där.Staden är kompakt och på finns det bra stränder och tar ca 1 timme till Bkk om längtan efter thai skulle bli för stor.

Ingen större brottslighet och Penang som är Malaysias rikaste delstat ligger klart över Thai i utvecklingen.

Klimatet kan väl jämföras med Phukets men tror inte jag skulle vilja bo 6 månader i något annat land än Thailand .

3 månader på varje ställe kanske.

Mm ser nu att du skrev1 månad ,so why not .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var på Penang 2017 så var det MYCKET muslimskt.

Gick in i en bar som visade sig tillhöra en svensk och beställde en öl.

Han svarade: Detta är ett muslimskt land och om jag serverar öl så stänger myndigheterna min Bar!

På den huvudsakliga turistgatan fanns många barer och alla hade öl i ett lönnfack under disken,så visst gick det att släcka törsten.

Det fanns ett antal Indiska damer som sålde "mutta" på turistgatan. Jag pratade med ett par stycken och frågade om dom hade problem med polisen. Flickorna svarade att så länge vi sköter det diskret så har vi inga problem och dom sa att dom inte betalade några pengar till polisen.

Min vän från Lankavi som bott i sverige i 40 år förtäljde mig att muslimer kan inte servera öl så det är alltid en muslim och en västerlänning som driver barerna så kan dom sälja öl.

 

Grannön Lankavi är tullfri son och lite annorlunda.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Langkawi är mycket muslimskt.

Hm känner inte igen det du säger om öl ,är det Georgtown du pratar om eller Batu ferringhi?

Var i Georgetown senast i slutet av Dec 2016 senast och hade absolut inga svårigheter att köpa öl.

Dom små hawkerstånden säljer kanske inte öl,men dom brukar u ha ett särskilt ställe där man köper ölen ungefär som foodcourt i Thai.

Vad tyckte du annars om Penang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev om Georgetown. Svårigheten att köpa öl var utanför "turistzonen".

Georgetown är ju med på Uneskos världsarvslista och det märks. Man får inte renovera och underhålla byggnader och jag såg på flera ställen husgavlar som stod utan långsidor med stöttor för att allt inte skulle rasa.

En massa turistjippon fans det förstås. En karta med var dom fans var ju god service. t.ex en cykel som sto uppställd mot en vägg med väggmålningar så man kunde fotografera sig och låtsas att man klev 100 år bakåt i tiden.

Ett museum med upp o ner inredning tyckte ett gäng kineser var dödskul medan jag såg det som ett turistjippo ej värt ett besök.

Det var trevligt att promenera runt i stan,trevliga grönområden och strandnära rekreationer. Många trevliga möten med "infödingar" som gärna berättade om sina liv.

Träffade en infödd kines som visade mig till dom restauranger med bästa maten.Killen hade 6 fingrar på ena handen, pratade begriplig engelska, hjälpte mig att beställa på dom små matställena där dom inte kunde engelska. Frukten var mycket högre pris på än i Thailand. Hotellen är dyrare än Thailand.

Besökte en katolsk kyrka som jag upplevde som en liten oas.

Muslimer kan inte äta på en restaurang där det hanteras griskött så dom äter på sina egna hak och dom övriga 30 procenten, mest kineser äter på sina ställen. Jag åt oftast bland kineserna och fick billig och bra mat.

Det går bussar och man betalar i en låda bredvid föraren. Det gäller att ha jämna pengar för du får ingen växel tillbaka.

Vill minnas att innom George town åkte man gratis på bussen, det var bara att hoppa på och åka en bit och se sig om.

 

Båten till Lankavi är en dödsfälla om något skulle hända. Man går in i en salong med bara en smal dörr så skulle båten kantra så dränks man som en råtta. Bättre att ta flyget från Penang till Lankavi.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...