Jump to content
IGNORERAD

Farang bhuddhist???


LungAlahato

Recommended Posts

LungAlahato

Kära forummedlemmar

Har en fråga till er: Hur många av er har blivit bhuddhister? Dvs. även blivit vigd till en munk med allt vad det innebär. Hade mina svaga stunder när jag lovade frugan att bli munk. Antagligen var bakfull eller nåt.. kommer inte ihåg. nå en dag frugan tog upp ämnet igen och föreslog att jag kan bli munk vid nästa vistelse samtidigt när hennes brorson vigs nu i juni.

Tyvärr jag var tvungen att neka det kändes inte nåt för mig. Frugan sa att då jag kan inte bli en thai vid nästa liv... ok jag gillar många thai speciellt de kvinnliga.men jag kommer nog att bli en finne och inte en thaimunk tänk får inte dricka öl eller thaiwhisky och inte kolla brudar(fast tror att de gör det ändå i smyg). Det är nog bara så att det är för mycket begärt och därför gillar ändå thai för de ställer inga krav vad gäller religion.

Känner en norrlänning som är gift med en muslimskt thaitjej. Han är här hemma i Sverige som en vanlig svensson men i Thailand måste han leva efter muslimska seder för frugans familj skull.

Men hur är det? Finns det nån här som har konverterat till bhuddhismen? Eller tom. till islam.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte konverterat då jag i nuläget saknar religös hemvist. Men om jag tvingades välja religon så skulle det nog bli buddhismen. Fast om det stämmer som din fru säger att man då blir thai i nästa liv så vet jag inte riktigt. Åh andra sidan så är jag ju så snäll så jag skulle antagligen återfödas som en rik thai och de har det ju ganska bra.

Tål att fundera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har inte varit munk ännu, men ska naturligtvis vara det i en period av mitt liv.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl säga att buddhismens "sköt dig själv och respektera andra" ligger mig varmare om hjärtat än svenskarnas "sköt dig själv och skit i andra". Räknar mig själv som ateist, alla religioner har något som jag inte kan tro på, och buddhismen faller platt på det där med reinkarnation för mig. Jag tror att den dagen vi dör, så dör vi och är borta för gott. Hade där funnits nägon reinkarnation så hade det funnits någon mening med det, till exempel minnen och lärdomar från tidigare liv. Alla som har varit Napoleon räknas inte...  :he:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo  då här ja bor så har

länsman konverterat till

islam bara för att gifta sig

med donnan! Så här är alla

välkomna!

Mvh

    Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har inte varit munk ännu, men ska naturligtvis vara det i en period av mitt liv.

Och jag skall naturligtvis inte vara det...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag vacklar på svaret. För en femton år sedan så sade några thaikvinnor att jag var mera munk än munken på Värmdö. Sedan kom en kär och galen kvinna och rörde "munken" och förstörde den image jag hade.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför ska man bli munk eller "få" sig en religion?

Är det för att man har dåligt samvete över sin levnadsstil eller att man beter sig dåligt gentemot folk i allmänhet?

Har aldrig själv haft en tanke att konvertera från min ateism till någon annan religion, tror att jag skulle ha samma värdering och syn på det mesta ändå.

Munkar, katolska präster, Knutby sekter och annat religiöst pack verkar vara dom med flest skelett i garderoberna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag bara en kärring i sängen, men det kan vara nog så illa. :whistle:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Bhuddism är ingen religion utan en filosofi .

Mvh Isan Lover

Alla religioner är filosofier. Varför skulle buddhismen inte vara en religion? Den har sina gudar, tempel, "bibel", munkar och så vidare. Finns ju faktiskt fler helveten inom buddhismen än i kristendomen, och även buddhismen har sitt himmelrike där man kommit till totalt medvetande och slipper återfödas. Jag frågar och påstår detta för jag har hört innan att buddhismen inte skulle vara någon religion utan en filosofi, men var skilljer sig då buddhismen från religionerna?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alla religioner är filosofier. Varför skulle buddhismen inte vara en religion? Den har sina gudar, tempel, "bibel", munkar och så vidare. Finns ju faktiskt fler helveten inom buddhismen än i kristendomen, och även buddhismen har sitt himmelrike där man kommit till totalt medvetande och slipper återfödas. Jag frågar och påstår detta för jag har hört innan att buddhismen inte skulle vara någon religion utan en filosofi, men var skilljer sig då buddhismen från religionerna?

På det sättet att den saknar GUDAR.

Påstått Buddistiska Thailändare däremot, tror på allt möjligt, spöken, Andra religioners gudar, ett Helvete och återfödelse...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På det sättet att den saknar GUDAR.

Finns ju massor av gudar inom buddhismen. Dom flesta från hinduismen. Är inte hinduism religion då heller?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns ju massor av gudar inom buddhismen. Dom flesta från hinduismen. Är inte hinduism religion då heller?

Jodå, Hinduismen är den Religion som Thailändarna lånar de flesta av sina gudar ifrån...

Sen om Buddismen skall kallas religion eller inte, spelar mej ingen roll, men en renlärig buddist har ingen gud, inte som jag fattat det i alla fall.

Däremot tror de väl på nån sorts "Livskraft", har jag för mej?

The Buddha rejected subservience of any kind to a supreme God and denied belief in an eternal self.  While he believed that karma would determine the kind of rebirth and quality of life one would have at rebirth, he didn't believe it was a self or soul that was reborn.  He taught instead that there is a rearrangement of the elements of a person's identity, which are called "self".  In other words the new self is still comprised of the same parts.

Från sidan: http://contendermini...ism/beliefs.php

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Att inte Buddism skulle vara en religios trosaskadning ar en av varldens mest spridda myter. Till och borja med ar ju knappast existensen av en eller flera gudar ett absolut kriterium for att definieras som religion.

For att aterknyta till topic lite grann.. Jag har konverterat till Islam for att kunna gifta mig med min fru. Det var en ganska ospirituell och pragmatisk losning pa ett praktiskt, snarare an andligt, problem.

Det har inte inneburit nagot negativt for mig och jag och min fru lever som vanligt bara att vi skippar flasket nar vi anordnar familjemiddagar. Dock har det fort mycket positivt med sig. For min del sa har islam blivit avdramatiserat och jag fick mojlighet att se bakom alla fordommar, missforstand och galna fanatiker och hittade en generellt mkt human, karleksfull och solidarisk livsaskadning. Sjalvfallet finns det inslag som jag aldrig kan ta till mig men detta behover knappast aterupprepas har.

Nu ar jag nastintill fanatisk agnostiker sa alla resonemang angaende vilken religion som kan tankas vara mest gangbar blir enbart teoretiska. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu ar jag nastintill fanatisk agnostiker sa alla resonemang angaende vilken religion som kan tankas vara mest gangbar blir enbart teoretiska.

Fanatisk Agnostiker! :great:   Första gången jag sett den ordkombinationen :D

Gjorde ett test på Internet om vilken religion som skulle passa min åskådning bäst...

Agnostiker passade till 90%, Och Islam till ca 85%.

Som Uppfostrad till Kristen var resultatet lite förvånande, men när jag tänkte efter så mindes jag att jag svarat att jag inte riktigt trodde att Jesus var Guds son (och det e väl hela grejen med Kristendomen?)... Fick 65% på kristendomen i den testen :great:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gjorde ett test på Internet om vilken religion som skulle passa min åskådning bäst...

Har också gjort en sådan där test, blev lite förvånad över resultatet. Kommer inte ihåg dom exakta procenten men på första plats kom satanismen tätt följd av buddhismen  :stop:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Hej

Jag har inte varit munk ännu, men ska naturligtvis vara det i en period av mitt liv.

Mvh Isan Lover

IL, du gör steget som sagt jag känner mig inte mogen.

Quote

Att inte Buddism skulle vara en religios trosaskadning ar en av varldens mest spridda myter. Till och borja med ar ju knappast existensen av en eller flera gudar ett absolut kriterium for att definieras som religion.

For att aterknyta till topic lite grann.. Jag har konverterat till Islam for att kunna gifta mig med min fru. Det var en ganska ospirituell och pragmatisk losning pa ett praktiskt, snarare an andligt, problem.

Det har inte inneburit nagot negativt for mig och jag och min fru lever som vanligt bara att vi skippar flasket nar vi anordnar familjemiddagar. Dock har det fort mycket positivt med sig. For min del sa har islam blivit avdramatiserat och jag fick mojlighet att se bakom alla fordommar, missforstand och galna fanatiker och hittade en generellt mkt human, karleksfull och solidarisk livsaskadning. Sjalvfallet finns det inslag som jag aldrig kan ta till mig men detta behover knappast aterupprepas har.

Nu ar jag nastintill fanatisk agnostiker sa alla resonemang angaende vilken religion som kan tankas vara mest gangbar blir enbart teoretiska. 

Wille det var modigt av dig. Särskilt i såna här tider när man för krig i religionens namn.

Själv kommer från en kristet hem och numera tillhör storasystern pingstvänner i Finland. Hon brukar säga att hon är orolig för min skull för att jag har inte hittat Jesus ännu. Och om thailändarnas buddhism hon har inget gott att säga. Numera jag tillhör inte kyrkan men kan inte påstå att jag är ateist.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det att skippa fläsket, etanol är väl inte i heller så populärt ...

[move]Fläskfantasten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjölk? Ytterligare en anledning för mig att hata Islam!!!

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Wille det var modigt av dig. Särskilt i såna här tider när man för krig i religionens namn.

Knappast nagot nytt fenomen iofs.

Quote

Räcker det att skippa fläsket, etanol är väl inte i heller så populärt ...

Har du sett nagra Uzbeker eller Kazakstanier spotta i glaset? Knappast nagot absolut absolutist krav  :whistle:

Quote

Wille,

Hur går det till rent praktiskt när man konverterar till Islam?

Relativt odramatiskt. Jag fick vid 2 olika intervjuer forklara varfor jag ville konvertera och visa att jag hade grundlaggande fakta om religionen. Sedan fick jag pa arabiska avge trosbekannelsen. Sen fick jag ett certifikat som gor att jag har ratt att besoka tex. Mecka  :he:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Quote

Finns ju massor av gudar inom buddhismen. Dom flesta från hinduismen. Är inte hinduism religion då heller?

I Thailand existerar Anemismen och Buddhismen parallellt. Den folkliga urreligionen som fanns redan innan Buddhismen lever kvar ännu i våra dagar. Andehusen man ser framför husen i Thailand har inget med Buddhism att göra.

Detta kan naturligtvis leda till missuppfattningen att Animism och Buddism är samma sak.

Vi hade samma fenomen i Sverige. Skogsrår, tomtar och troll var något man trodde på redan på Asatiden, när Kristendomen kom till Sverige lyckades man inte utrota denna folktro, den levde kvar långt in i våra dagar.

I hustruns hemby finns ett litet andetempel för byanden, man får inte utöva ceremonier för andar inom ett riktigt tempel. Så detta andetempel är placerat utanför tempelmuren. De som håller i ceremonierna där är inte Buddhistmunkarna utan någon sorts lekmannapräster, ofta samma lekmän som brukar ceremoniera vid Thaibrölopp.

Så visst i Thailand finns en tro på gudar och andra väsen men inte inom Thaibuddhismen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Hej

Jag har inte varit munk ännu, men ska naturligtvis vara det i en period av mitt liv.

Mvh Isan Lover

Det fina med reinkarnation är ju att om du ändå skall skjuta på det, så varför ta det det här livet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...