Jump to content
IGNORERAD

Bangkok Airport - idi*ternas hemvist?


MaiChai

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Faktiskt aldrig hört att någon som blivit skimmad fått problem med banken, iaf inte som förstahandsuppgift.......

 

Stor skillnad att betala med ett kreditkort eller ett debitkort. Får du inte varan/tjänsten du beställt med ett kreditkort behöver du inte betala. Betalar du t ex en resa med kreditkort ingår en viss försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    16

  • Soengsang

    13

  • HuaHindinnge

    7

  • apknug

    6

Mest aktiva i denna tråd

19 minuter sedan, skrev gst:

Betalar du t ex en resa med kreditkort ingår en viss försäkring.

Sant, jag syftade egentligen mer på att köpa något på just kredit..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sant, jag syftade egentligen mer på att köpa något på just kredit..

Kreditkort har allmänhet en räntefri period på upp till 60 dagar så allt man köper på kortet är på kredit. Betalar man varje faktura i tid så slipper man betala ränta. Ser inga problem med att handla på kredit, är väl inget negativt med att det jag köper 1/1 betalar jag på faktura 28/2. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev M33:

Kreditkort har allmänhet en räntefri period på upp till 60 dagar så allt man köper på kortet är på kredit. Betalar man varje faktura i tid så slipper man betala ränta. Ser inga problem med att handla på kredit, är väl inget negativt med att det jag köper 1/1 betalar jag på faktura 28/2. 

Japp, och med mitt Nordea som har 0kr i årsavgift så blir det än bättre.

 

Många verkar tro att ett kreditkort är som ett gammalt finaxlån:)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev hamnoi:

Japp, och med mitt Nordea som har 0kr i årsavgift så blir det än bättre.

 

Många verkar tro att ett kreditkort är som ett gammalt finaxlån:)

Mmm... många av de i serien/topic har nog problemet att de redan förbrukat sitt Finaxlån...

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att ha en kredit kopplat till sitt kort....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Mmm... många av de i serien/topic har nog problemet att de redan förbrukat sitt Finaxlån...

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att ha en kredit kopplat till sitt kort....

Har ett vanligt debit som lönen går in på ,och ett separat kort med 50k kredit som kostar mig 0kr om jag betalar hela

räkningen när den kommer,vilket jag givetvis gör. Det kortet ger mig en del fördelar vid köp, såsom bättre försäkring,förläng garanti osv.

 

Resor,hotell,större konsumentköp görs med kreditkortet, så jag ser inte vitsen med att inte ha det, bara fördelar.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att ha en kredit kopplat till sitt kort....

Det är mycket som Du inte kan eller vill förstå - men det har många vant sig vid:haha:

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev hamnoi:

Har ett vanligt debit som lönen går in på ,och ett separat kort med 50k kredit som kostar mig 0kr om jag betalar hela

räkningen när den kommer,vilket man givetvis gör. Det kortet ger mig en del fördelar vid köp, såsom bättre försäkring,förläng garanti osv.

 

Resor,hotell,större konsumentköp görs med kreditkortet, så jag ser inte vitsen med att inte ha det, bara fördelar.

Pluss att du får bonuspoäng på Allt du handlar,iallafall påmitt m-b mastercard ,kan bli ett gäng tusenlappar varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev kenneth073:

Pluss att du får bonuspoäng på Allt du handlar,iallafall påmitt m-b mastercard ,kan bli ett gäng tusenlappar varje år.

Samma med CircleK-kortet. Ingen årsavgift, du handlar och betalar utan ränta upp till 2 månader innan du betalar, rabatt på varenda liter du tankar (ju mer du tankar desto mer i rabatt) och du får bonus på allt som om du använder kortet som standardkort till det mesta gör rätt många tusenlappar per år. Inte en krona i avgifter eller ränta

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MaiChai:

Jag köper oftast biljetter i Bangkok men vilka resebyråer i Sverige tar emot cash nuförtiden?

Kanske nån obskyr lite "Hassan" resebyrå i förorten men det verkar ju lika klokt att kliva runt på Rinkeby torg med 20 papp i fickorna som att vifta med Israels flagga där...

Banköverföring brukar funka fint till nätresebyråerna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Faktiskt aldrig hört att någon som blivit skimmad fått problem med banken, iaf inte som förstahandsuppgift.......

 

Faktum är att så länge man kan påvisa att men ej själv varit vårdslös så tar banken smällen av en skimning.

Ingen skillnad där alls med ett kreditkort. Då knappast kortföretaget glömmer bort att inkassera räkningen om det framkommer att kortinnehavaren varit vårdslös i hanteringen av kortet. Enda fördelen som jag ser med ett kreditkort kan vara att man blir försäkrad som man inte blir med ett debet kort. Ett debet kort har dessutom flytande uttagsgränser som man själv kan styra. Känns som lute svårt att kunna betala en bil med ett kreditkort som exempel, med begränsad kreditgräns Vilket inte är några problem med ett debet kort så länge det finns täckning på kontot.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Faktum är att så länge man kan påvisa att men ej själv varit vårdslös så tar banken smällen av en skimning.

Ingen skillnad där alls med ett kreditkort. Då knappast kortföretaget glömmer bort att inkassera räkningen om det framkommer att kortinnehavaren varit vårdslös i hanteringen av kortet. Enda fördelen som jag ser med ett kreditkort kan vara att man blir försäkrad som man inte blir med ett debet kort. Ett debet kort har dessutom flytande uttagsgränser som man själv kan styra. Känns som lute svårt att kunna betala en bil med ett kreditkort som exempel, med begränsad kreditgräns Vilket inte är några problem med ett debet kort så länge det finns täckning på kontot.

Nja, en stor skillnad är att du blir av med pengarna på kontot tills banken betalar tillbaka, så är inte fallet med kredit.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

Faktum är att så länge man kan påvisa att men ej själv varit vårdslös så tar banken smällen av en skimning.

Ingen skillnad där alls med ett kreditkort. Då knappast kortföretaget glömmer bort att inkassera räkningen om det framkommer att kortinnehavaren varit vårdslös i hanteringen av kortet. Enda fördelen som jag ser med ett kreditkort kan vara att man blir försäkrad som man inte blir med ett debet kort. Ett debet kort har dessutom flytande uttagsgränser som man själv kan styra. Känns som lute svårt att kunna betala en bil med ett kreditkort som exempel, med begränsad kreditgräns Vilket inte är några problem med ett debet kort så länge det finns täckning på kontot.

Mitt kort är både ett debet och kreditkort. När jag betalar via kortterminal så väljer jag om jag ska betala från konto eller kredit.

Sedan är själva kortet ett eget konto då jag kan kreditera det med pengar så disponibelt saldo är mer än krediten.

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Banköverföring brukar funka fint till nätresebyråerna.

Banköverföring kan väl knappast räknas som cash eller hur?

 

Bokade en biljett med Air Asia från Bangkok till Kambodja nu i november men jag är rätt säker på att det inte kom upp något alternativ om att koppla upp mig mot min svenska bank för att göra en överföring. Vill minnas att man kan välja att betala sin Airasia biljett på 7-11 men då måste man ju masa sig iväg från datorn till en butik och betala. Någon som provat det alternativet?

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, en stor skillnad är att du blir av med pengarna på kontot tills banken betalar tillbaka, så är inte fallet med kredit.
Fast det går ju att begränsa genom att ha internetbanken i telefonen och flytta pengar mellan konton.
Känner dock att båda lösningarna har för och nackdelar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast det går ju att begränsa genom att ha internetbanken i telefonen och flytta pengar mellan konton.
Känner dock att båda lösningarna har för och nackdelar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Självklart,men du blir lik förbannat av med kulorna oavsett summan du har.

 

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev MaiChai:

Banköverföring kan väl knappast räknas som cash eller hur?

 

Bokade en biljett med Air Asia från Bangkok till Kambodja nu i november men jag är rätt säker på att det inte kom upp något alternativ om att koppla upp mig mot min svenska bank för att göra en överföring. Vill minnas att man kan välja att betala sin Airasia biljett på 7-11 men då måste man ju masa sig iväg från datorn till en butik och betala. Någon som provat det alternativet?

 

 

Jag har betalat på 7/11 man får en kod som skall uppges vid betalningen nackdelen var att när man fått koden på sms då har man 2 timmar på sig  att betala sen förfaller koden.1 ggn visste jag inte det då så kl 01.30 var det bara å klä på sig å dra iväg  😆

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att ha en kredit kopplat till sitt kort....

Det är väldigt bra när man håller igång med renoveringar, upp till 60 dagar innan man behöver betala.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Ett debet kort har dessutom flytande uttagsgränser som man själv kan styra. Känns som lute svårt att kunna betala en bil med ett kreditkort som exempel, med begränsad kreditgräns Vilket inte är några problem med ett debet kort så länge det finns täckning på kontot.

Mitt kreditkort (Eurocart) har ingen övre köpgräns.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid varit emot att vara skyldig som med kreditkort men när jag köpte bilen så övertalade dom mig att prova och det har jag inte ångrat får räkningen 1 gång i månaden och jag har kvar mitt kontokort men använder det ytterst lite.

Kommer ihåg när kompisen skulle boka hyrbil i USA så fick jag gå in men kreditkortet och rädda situationen för dom tog inte betalkort samma med vissa Hotel tog bara kreditkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kenneth073:

Har alltid varit emot att vara skyldig som med kreditkort men när jag köpte bilen så övertalade dom mig att prova och det har jag inte ångrat får räkningen 1 gång i månaden och jag har kvar mitt kontokort men använder det ytterst lite.

Kommer ihåg när kompisen skulle boka hyrbil i USA så fick jag gå in men kreditkortet och rädda situationen för dom tog inte betalkort samma med vissa Hotel tog bara kreditkort.

Debetkort är ganska svårt att använda i USA. Biluthyrningar, hotell etc vill ofta inte ta emot dom

 

Det är för att kreditkorten ger en säkerhet som företagen kan dra om man förstör något eller inte lämnar tillbaka bilen etc.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt kreditkort (Eurocart) har ingen övre köpgräns.
Fast rätta mig om jag har fel. Men det är väl inte standard att ett kreditkort saknar kreditgräns, även om det är så i ditt fall?

Sen som jag skrev så finns det väl fördelar i båda.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med mitt är att det kostar att ta ut i bankomat men då använder jag ju kontokorter.

Tror iofs att man har några fria uttag per år .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart, många idi*ter passerar Suvvan - men samtidigt är det ju många mindre begåvade som sitter hemma och låter sig luras....,, ringer tillbaka på missade samtal från Afrika, skicka stålar till människor de aldrig träffat, betalar skatt och tull för pengar de aldrig vunnit, knappar in sina uppgifter på bankdosan när någon de tror är en facebookvän ber om det eller helt enkelt skickar ägarbytespapper för bilen de sålt till en kille i finbyxor och pulisonger, med posten för underskrift...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En jobbarkompis blev förvånad när det plötsligt blev uttag i Chile.

Visserligen har han varit där men var aldrig på automat eller så? Troligen fotar kort av städerska

En annan blev shcimmad två gånger här hemma.

En otrygg värld vi lever i.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...