Jump to content
IGNORERAD

Med på Resan ?


svampen

Recommended Posts

20 timmar sedan, skrev Tekkor:

Ja både espressomaskiner och kaffekvarnar är billigare här än i Thailand, denna kvarnen kan jag varmt rekommendera från Wilfa

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164

 

Men det med vanliga handverktyg, har ju en massa verktyg och mestadels bara Bahco Sandvik Makita, så finns det i Thailand och i så fall hur är priset, funderar när man skall avveckla Svedala om det är ide att plocka med sig lite när man ändå åker ner på semestrar...

Jag har inte direkt skannat marknaden i Thailand på espressomaskiner så jag har inte koll på om dom är "billiga" somdu påstår. Den jag tar med mig är dock "gratis" eftersom den är utbytt här hemma.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Mankan

    9

  • samet

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag har inte direkt skannat marknaden i Thailand på espressomaskiner så jag har inte koll på om dom är "billiga" somdu påstår. Den jag tar med mig är dock "gratis" eftersom den är utbytt här hemma.

Det var bara ett tips, vi har (frun) skannat av marknaden och jag ville bara som sagt bjuda på ett tips, men okey då hoppar jag över kaffetipsen vart man hittar bra kaffe affärer i Bkk som har stort utbud och trevlig personal, eller att man kan köpa via nätet och få det hemkört till bra pris. Sorry att jag störde.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tekkor:

Det var bara ett tips, vi har (frun) skannat av marknaden och jag ville bara som sagt bjuda på ett tips, men okey då hoppar jag över kaffetipsen vart man hittar bra kaffe affärer i Bkk som har stort utbud och trevlig personal, eller att man kan köpa via nätet och få det hemkört till bra pris. Sorry att jag störde.

Är det dom lätt stöttas julafton idag? 

 

Det är väl jätte bra om du kan tipsa om bra kaffe och kaffemaskiner i Thailand. Jag har väl inte sagt något annat. Vad kostar då en bra espressomaskin i Thailand?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Tekkor:

Ja både espressomaskiner och kaffekvarnar är billigare här än i Thailand, denna kvarnen kan jag varmt rekommendera från Wilfa

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164

 

Men det med vanliga handverktyg, har ju en massa verktyg och mestadels bara Bahco Sandvik Makita, så finns det i Thailand och i så fall hur är priset, funderar när man skall avveckla Svedala om det är ide att plocka med sig lite när man ändå åker ner på semestrar...

har inte kollat på handverktyg för jag köpte några lådor som jag tog med. Makiner tycker jag är nästan lika dyra som här, Bosch, Makita så mitt

råd är har du bubbla uppsättningar i sverige ta med dom. Borr, kabelskor, lite skruv och bult har jag också tagit med, Fransk skruv köpte jag där

skit dåliga, drog av dom lätt. Sen finns mycket där men ska man ha nått och måste fara och köpa ibland ända in till Udon, går ju en hel dag

Så har du plats packa med så mycket du kan som du tror du behöver, mitt råd

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Boa52:

har inte kollat på handverktyg för jag köpte några lådor som jag tog med. Makiner tycker jag är nästan lika dyra som här, Bosch, Makita så mitt

råd är har du bubbla uppsättningar i sverige ta med dom. Borr, kabelskor, lite skruv och bult har jag också tagit med, Fransk skruv köpte jag där

skit dåliga, drog av dom lätt. Sen finns mycket där men ska man ha nått och måste fara och köpa ibland ända in till Udon, går ju en hel dag

Så har du plats packa med så mycket du kan som du tror du behöver, mitt råd

Är inte det sånt "blött stål/järn"? eller vad det nu kallas, brukar finnas på det mesta made in kina grejerna idag.

Ja vem vet, kanske börjar man skruva på Mc:n igen där nere som hobby, får väl börja släpa med lite grejer.

 

Med på resan hem så har vi kokosolja, bra för hälsan, men den stelnar under 25-26 grader så man får hälla över det i burkar :)

Det kokosfett som finns i Sverige har ju en stark bismak så den är inte så kul i matlagningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kläder, Pass, Pengar minst två betalkort. Sedan är det klart. Jag åker för att turista och njuta av livet, god mat och dryck umgås med människor.

Under mina 20 år som resenär till Asian har jag aldrig haft med mig någon mat i bagaget.

Har lite svårt att förstå varför bär man med sig massor med grejer eller mat till Thailand. 

Gör ni likadant om ni åker till USA eller Japan? Bär ni med er köttbullar och surströmming till USA?

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Tekkor:

Är inte det sånt "blött stål/järn"? eller vad det nu kallas, brukar finnas på det mesta made in kina grejerna idag.

Ja vem vet, kanske börjar man skruva på Mc:n igen där nere som hobby, får väl börja släpa med lite grejer.

 

Med på resan hem så har vi kokosolja, bra för hälsan, men den stelnar under 25-26 grader så man får hälla över det i burkar :)

Det kokosfett som finns i Sverige har ju en stark bismak så den är inte så kul i matlagningen.

Det är kina grejor, blött stål värdelöst men spik måste man köpa där våra spikar är för mjuka. Kokosolja, röker pipa ibland och fick från England tobak

som var blandat med kokosolja luktade skitgott så ska prova själv att blanda lite i vanlig tobak. Är kokosoljan i svrige inte samma som finns i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JJC:

Lite kläder, Pass, Pengar minst två betalkort. Sedan är det klart. Jag åker för att turista och njuta av livet, god mat och dryck umgås med människor.

Under mina 20 år som resenär till Asian har jag aldrig haft med mig någon mat i bagaget.

Har lite svårt att förstå varför bär man med sig massor med grejer eller mat till Thailand. 

Gör ni likadant om ni åker till USA eller Japan? Bär ni med er köttbullar och surströmming till USA?

Jag kan bara svara för min egen del. I Japan har jag tyvärr aldrig varit i och USA har väl en helt annan matkultur än vad Thailand har så där kanske man inte saknar samma saker. Huvudsakligen tillbringar jag bra mycket mer till i Thailand än något annat land förutom mitt hemland då. Dessutom har min tjej ett relativt nybyggt hus där som vi väl ser en viss framtid i så vad är konstigt med att ta med prylar man saknar där?

 

Vad det gäller mat så har jag ofta någon form av mat med mig. Är det inte matvaror till restaurangägare eller fastboende kompisar är det minst någon god ost till mig själv. Osten eller maten är inte livsviktigt att ta med sig men varför ska jag låta bli när jag ändå har plats i väskan och gillar goda ostar? Just köttbullar eller surströmming har jag dock aldrig haft i med mig. 

 

Kläder skor använder jag ju oavsett om jag är i Sverige än Thailand så det vill jag nog ändå ha med mig. Har själv svårt att förstå dom som åker med ett klädombyte i handbagaget bara för att man inte vill checka in en väska.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Boa52:

Det är kina grejor, blött stål värdelöst men spik måste man köpa där våra spikar är för mjuka. Kokosolja, röker pipa ibland och fick från England tobak

som var blandat med kokosolja luktade skitgott så ska prova själv att blanda lite i vanlig tobak. Är kokosoljan i svrige inte samma som finns i Thai

Denna rökte jag ibland på den tiden man rökte, hade en liten kolasmak... Kokostobak har jag aldrig stött på.

http://www.tobaccoreviews.com/blend/1098/scandinavian-tobacco-group-stg-clan-aromatic

 

Den från Thailand verkar vara mer renare och har en mer neutralsmak, nu har jag inget kvar så jag kan inte lägga upp nån bild just nu.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev JJC:

Lite kläder, Pass, Pengar minst två betalkort. Sedan är det klart. Jag åker för att turista och njuta av livet, god mat och dryck umgås med människor.

Under mina 20 år som resenär till Asian har jag aldrig haft med mig någon mat i bagaget.

Har lite svårt att förstå varför bär man med sig massor med grejer eller mat till Thailand. 

Gör ni likadant om ni åker till USA eller Japan? Bär ni med er köttbullar och surströmming till USA?

Det har inte jag, förutsätter att du inte har något förhållande med en thailändska i Sverige eller att du bär med dig grejor från Thailand till Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det har inte jag, förutsätter att du inte har något förhållande med en thailändska i Sverige eller att du bär med dig grejor från Thailand till Sverige.

Jag är gift med en thailändska och vi bär inga grejer från Thailand utom kläder och underbara minne.

Jag reser för att uppleva, Är vi i Sverige äter vi svensk, är vi i Tyskland då är det knödel und kraut som gäller, i japan blir det sushi och Ramen, 

Hongkong, Singapore eller andra ställe rund om i världen har mycket att erbjuda i kulinariska vägar så köttbullar kan jag äta hemma. 

Allt går att köpa där man befinner sig om man verkligen behöver, 

Men jag känner många som har fruar som inte klarar sig utan somtam en enda dag samt gubbar som klarar inte en enda dag i Thailand utan köttbullar och tillbringar alla sina luncher och middagar hos miljardären MCDonken 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Tekkor:

Det kokosfett som finns i Sverige har ju en stark bismak så den är inte så kul i matlagningen.

Min tant köper burkar med kokosfett/olja på City Gross som står i hyllan där det finns olivolja och liknande, inte kokosfettet i kyldisken i smörförpackningar typen hopvikta folieförpackningar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev JJC:

Är vi i Sverige äter vi svensk

Skönt att min tant inte resonerar så, thaimat hemma är kanon liksom i Thailand, svensk mat är ok ibland.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Skönt att min tant inte resonerar så, thaimat hemma är kanon liksom i Thailand, svensk mat är ok ibland.

Exakt, vilken fruktansvärt skitkorkad idé, man äter väl för fan det man är sugen på oavsett land.

Inte fan skulle jag proppa i mig sushi 24/7 bara för att jag är i Japan.

 

God Jul.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev hamnoi:

Exakt, vilken fruktansvärt skitkorkad idé, man äter väl för fan det man är sugen på oavsett land.

Inte fan skulle jag proppa i mig sushi 24/7 bara för att jag är i Japan.

 

God Jul.

Precis, efter cirka 40 månader i Thailand så uppskattar jag europeisk västerländsk mat mer och mer, tycker att den försvenskade thai/isaanmaten är rätt så överskattad och äter den max 5-8 gånger i månaden, den riktiga thai/isaanmaten äter jag överhuvudtaget inte5a40525f1b337_nono.jpg.c8183a816ff7906f9a21dcb78420389f.jpg.

 

Igår gjorde jag fläskstek för första gången i världshistorien, mycket gott men svålen kunde ju varit lite mer knaprig och sedan fattades rödkålen16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.5588d5397b9a7b308f503393225d70d9.jpg.

IMG_1833.JPG.e73379e031f8a7a525ed5bb3779933d3.JPGIMG_1832.JPG.01c0e129304964af093765b88a94459d.JPGIMG_1834.JPG.d41308de7833a7ee1a562cdb9d2a7269.JPGIMG_1835.JPG.6ef0ffbd9e17aae9a86e4977921bac45.JPG

 

God jul och gott nytt år till dig och de dina.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎21 at 03:53, skrev Soengsang:

Det konstiga är väl att släpa med det som är tillgängligt på plats, tex högtryckstvätt, snickerimaskinerna finns likaväl...

Lite konstigt att släpa med detta då man bara åker några veckor per år.

Vad är det för konstigt med det? Förstår inte vad du menar, eller menar du att man måste stanna längre än ett par veckor för att det skall vara normalt att ta med?

Vi har hus i Thailand och stannar bara ett par veckor varje år (skall väl inte vara så alltid) och då behöver man fixa saker också trotts att det bara är ”ett par veckor”.

Tänk lite längre :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ItaMar:

Vad är det för konstigt med det? Förstår inte vad du menar, eller menar du att man måste stanna längre än ett par veckor för att det skall vara normalt att ta med?

Vi har hus i Thailand och stannar bara ett par veckor varje år (skall väl inte vara så alltid) och då behöver man fixa saker också trotts att det bara är ”ett par veckor”.

Tänk lite längre :big_smile:

Samsongen tänker inte ofta och han gör ju inget bara sitter och kör en barkbåt som är datastyrd. På sin fritid sitter han vid nåt stenbord och skrävlar så inte 

behöver han några verktyg eller nåt sånt, han förstår sej inte på jobb och verktyg

Link to comment
Dela på andra sajter

På en månads semester har man inte tid och ränna runt och leta grejer speciellt om man inte har bil.

Lite grejer har man dock.

I somras hade grannen problem med bikupa på taket och blev förvånad när vi kunde låna ut både ett rejält bambustege och aluminiumstege.

I vinter skall huset målas är det meningen och då kommer sådana grejer väl till hands.

Stegarna köpte vi för lampbyten och för att fåglarna bygger bo så det blir stopp i hängrännorna.

Släkten henne skall måla och har väl idi*tförklarat mig själv när jag försökt förklara skrapa, rengöra, primer och måla.

Skall bli intressant och se resultatet i sommar;)

Hade tänkt ett tag och måla själv men med bira och värme är det omöjligt, Lätt att tänka så i Sverige.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎25 at 02:23, skrev stefan5300:

Precis, efter cirka 40 månader i Thailand så uppskattar jag europeisk västerländsk mat mer och mer, tycker att den försvenskade thai/isaanmaten är rätt så överskattad och äter den max 5-8 gånger i månaden, den riktiga thai/isaanmaten äter jag överhuvudtaget inte5a40525f1b337_nono.jpg.c8183a816ff7906f9a21dcb78420389f.jpg.

 

Igår gjorde jag fläskstek för första gången i världshistorien, mycket gott men svålen kunde ju varit lite mer knaprig och sedan fattades rödkålen16470136-emoticon-visar-tummen-upp.jpg.5588d5397b9a7b308f503393225d70d9.jpg.

IMG_1833.JPG.e73379e031f8a7a525ed5bb3779933d3.JPGIMG_1832.JPG.01c0e129304964af093765b88a94459d.JPGIMG_1834.JPG.d41308de7833a7ee1a562cdb9d2a7269.JPGIMG_1835.JPG.6ef0ffbd9e17aae9a86e4977921bac45.JPG

 

God jul och gott nytt år till dig och de dina.

Som matälskare så kanske du känner till små elrök i Thailand eller om det finns överhuvud taget där.

Vi har mycket begränsat tomt har jag insett och att bara små grejer duger.

Försökte röka i våran stora klotgrill som vi tog från Sverige med mindre bra resultat.

Köpte en sån där liten låda man fyller på med spån och lägger i grillen men första försöket fungerade inte.

Stora grillen är mobil med hjul så det funkar för och grilla.

Tummen mitt i handen i fråga om att laga mat antar jag men älskar rökt fisk.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2017-12-20 at 07:01, skrev rolba:

Unkel Ben's ris har jag inte sett här. Kan det vara nåt att fylla väskan med?

:slow:

Ja eller varför inte detta

 

3FC4704B-D380-470A-AE99-182208B4245B.thumb.jpeg.3270c964c9da833c796f094053054ce1.jpeg

 

Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

 

Elektroniska prylar jag behöver och Imovane.

Resten finns att hitta på plats.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...