Jump to content
IGNORERAD

Med på Resan ?


svampen

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har faktiskt funderat på det med att ta med en cykel, vart inne i storstan och kikat, men tycker de verkar hysteriskt dyra, eller av crappig kvalité 

Det jag menar är kolfibercyklar, Cannondale, Pinarello, Trek, Cervelo m.fl. högklassiga märken.

 

Narurligtvis finns det inhemska cyklar, men det är inte precis några höjdare.

 

Det finns för övrigt en riktigt seriös cykelbutik i Korat.

" BeazeBobBikeShop"

 

Drivs av "Bob" och hans syster Jutatip Maneephan.

Jutatip är mångfaldig asiatisk mästarinna på cykel, samt deltagit i flera OS.

 

De har en coffeeshop på övervåningen, man är alltid välkommen att titta in i butiken, om inte annat

för en kopp kaffe.

 

https://www.facebook.com/bobby.wisawachit

 

https://www.facebook.com/Jutatip-Maneephan-435276873324909/

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • Mankan

    9

  • samet

    7

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev biker:

Det jag menar är kolfibercyklar, Cannondale, Pinarello, Trek, Cervelo m.fl. högklassiga märken.

 

Narurligtvis finns det inhemska cyklar, men det är inte precis några höjdare.

 

Det finns för övrigt en riktigt seriös cykelbutik i Korat.

" BeazeBobBikeShop"

 

Drivs av "Bob" och hans syster Jutatip Maneephan.

Jutatip är mångfaldig asiatisk mästarinna på cykel, samt deltagit i flera OS.

 

De har en coffeeshop på övervåningen, man är alltid välkommen att titta in i butiken, om inte annat

för en kopp kaffe.

 

https://www.facebook.com/bobby.wisawachit

 

https://www.facebook.com/Jutatip-Maneephan-435276873324909/

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu var väl det inte i de standarden jag syftade på, men "märkescyklar" är dyra, var på Central här om dagen och kikade, kan man istället ta med sig en från Sverige gratis så känns det mer prisvärt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Nu var väl det inte i de standarden jag syftade på, men "märkescyklar" är dyra, var på Central här om dagen och kikade, kan man istället ta med sig en från Sverige gratis så känns det mer prisvärt.

Nej, det är ju inte standarden som är viktig. När jag säger "gratis", så var det i mitt fall så att jag flög med Qatar från Kastrup. De tog inget extra för en cykel.

Bara att lämna den som "Odd size baggage". Min cykel väger ca. 7,5 Kg. Kanske 10 totalt med lite emballage.

Men man får väl kolla med aktuellt flygbolag innan.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev biker:

Nej, det är ju inte standarden som är viktig. När jag säger "gratis", så var det i mitt fall så att jag flög med Qatar från Kastrup. De tog inget extra för en cykel.

Bara att lämna den som "Odd size baggage". Min cykel väger ca. 7,5 Kg. Kanske 10 totalt med lite emballage.

Men man får väl kolla med aktuellt flygbolag innan.

 

mvh

biker

 

Kan ta en cykel utan kostnad med TG, har ju 50kg där fördelat på 2 kollin, och typ golfklubbor, cykel, dykgrejor räknas väl som sportutrustning.....det har iaf vart så tidigare, och jag tror det e så nu.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om vad man tar med sig på resan. Jag undrar egentligen hur kontrollen av bagage fungerar.

Hur pass väl kan personalen avgöra vad som finns i en väska som passerar scannern?

T.ex. så slängde jag denna resan med 3 st. stora blockljus av paraffin. De borde se ut som

potentiella sprängladdningar i scannerbilden? Dock helt ofarliga. Sedan andra småsaker som batterier, kan

ju direkt orsaka brand om de kortsluts. Men väskorna är alltid oöppnade.

Kanske har man bättre koll än jag förstår....

Den enda kontroll jag utsatts för är "förhöret" vid incheckning av bagaget. "Vad har du i väskan?", "Har någon annan haft tillgång till din väska?"........

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting egentligen förutom handbagaget fullt med smutskläder som jag lämnar in för tvätt vid incheckning på hotellet vid ankomst.

 

Likaså en dag före hemresa. Nystrykna skjortor är inget man är bortskämd med som ungkarl;)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Stannar bara en månad varje gång så mat och sådant tar jag inte med mig, om det skulle vara så att jag blir sugen på västmat så finns det ju massor av ställen som serverar det.

 

Kläder, toagrejer, någon bok och snus så det räcker.

 

Sist gång tog jag med klädnypor i plast bara för att någon har en förkärlek att nypa

fast blöta kläder med hårspännen i metall, det blir fina rostfläckar på ljusa kläder.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Har faktiskt funderat på det med att ta med en cykel, vart inne i storstan och kikat, men tycker de verkar hysteriskt dyra, eller av crappig kvalité 

Ja 20100209 kunde du beskåda en som tröttnat på små cyklar i Thailand fanns bara 24" på den tiden

Släpade med mig detta ekepage på tåg från Falun till Arlanda inhandlat på Biltema Borlänge http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Dam/Singlespeed-28-ovaxlad-2000037787/

Cykel.thumb.JPG.7e05360f08fe0f3cc66e43f4e3287afa.JPG
 

Kollade upp först var det var för plats nummer där man kunde ställa kartongen på tåget 165L 85B 26H

Cykel1.thumb.JPG.26d39a7d93c835e6f8d15f95204f63d5.JPG

 

Mailade Thai Air först storleken på kartongen och det gick bra sa dom.

Men den passerade med nöd och näppe röntgen för grymma paket på Arlanda 555

 

Det är den enda gången Tullen frågat mig på BKK Flygplats var jag har med mig 

 

Cykel har stått i vatten 2 mån 2011 vid översvämning enda jag har bytt är kedjan 70:- Baht för en ny Thai kedja

Kvalite.thumb.jpg.bcec3ec4b2f4aac8fa21a780da3d7d71.jpg

 

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Kan ta en cykel utan kostnad med TG, har ju 50kg där fördelat på 2 kollin, och typ golfklubbor, cykel, dykgrejor räknas väl som sportutrustning.....det har iaf vart så tidigare, och jag tror det e så nu.

Är ganska säker på att det inte är begränsning på antal kollin utan bara vikten men rätta mig gärna om jag har fel. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev biker:

På tal om vad man tar med sig på resan. Jag undrar egentligen hur kontrollen av bagage fungerar.

Hur pass väl kan personalen avgöra vad som finns i en väska som passerar scannern?

T.ex. så slängde jag denna resan med 3 st. stora blockljus av paraffin. De borde se ut som

potentiella sprängladdningar i scannerbilden? Dock helt ofarliga. Sedan andra småsaker som batterier, kan

ju direkt orsaka brand om de kortsluts. Men väskorna är alltid oöppnade.

Kanske har man bättre koll än jag förstår....

Den enda kontroll jag utsatts för är "förhöret" vid incheckning av bagaget. "Vad har du i väskan?", "Har någon annan haft tillgång till din väska?"........

mvh

biker

 

Jag hade en sån där uppladdningsbar myggracket i väskan. Den snodde de för mig på Phukets flygplats. Men tack vare det fick jag gå först i kön. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ganska säker på att det inte är begränsning på antal kollin utan bara vikten men rätta mig gärna om jag har fel. 
Ok...jag har bara förutsatt att det var begränsat antal kolli.
Men o andra sidan tror jag de inte gör vågen om man checkar in 10st 5kg väskor?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gång ska det packas diverse saker. Kaffemaskin. Min gamla makita trotjänare. Lite inköpta verktyg från biltema. Några gamla tänger skiftnycklar och en sortimentlåda med skruv plugg etc hopplockat från garaget. Till och med en hammare ;) Både nya och gamla kläder som ska skänkas till bättre behövande. Madrassöverdrag 3 eller 4 stycken, mattor 2 stycken och en hel del annat. Så nu är det bara att hoppas på att jag kommer att få plats med lite kläder och skor jag själv tänkte bära under semester behöver väl en 10-15 kg till personlig utrustning skulle jag gissa.

 

 

borr.jpg

mackjärn.jpg

makita.jpg

nesspresso.jpg

skruvmejslar.jpg

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan släpar med sig ett 8 pack svenskt toapapper varje gång. Skalltilläggas att vi stannar mellan 4-6 veckor varje gång. Rumpdusch duger gott åt mig ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev M33:

Äntligen ett vettigt svar i tråden.

Ditt Bagage Orange!

image.png.cf63cfe92413c5de820b1624240dd4f1.png

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog aldrig tagit med mej något ätbart till Thailand, inte för min egen skull.

Lite Kalles till svärmor har åkt med några gånger...

Snus, förstås!

 

Däremot har jag släpat med mej en nästan ny Micro och i den låg min kära brödrost, det var när jag flyttade ner för sådär 12 år sedan.

Lite verktyg har också fått följa med!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev John Khonken:

Jag har ett set stående på plats. Väldigt smidigt. Förr stod mina klubbor på scandalic. Fungerade också

Jag spenderar så pass mycket pengar på greenfee i Thailand så jag vill spela med mina egna, ordinarie klubbor.

Scandalics förvaring inspekterade jag och dömde ut per omgående.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev dooks:

Frugan släpar med sig ett 8 pack svenskt toapapper varje gång. Skalltilläggas att vi stannar mellan 4-6 veckor varje gång. Rumpdusch duger gott åt mig ;)

Allt annat är överflödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Kan ta en cykel utan kostnad med TG,

Tog inte Ragson hit en cykel för nåt år sedan?  Har för mig att det blev allt annat än kostnadsfritt. :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Men ack så smidigt att ha med sig, sen har jag inte funnit någon riktigt bra falukorv, senap, ansjovis, inlagd, sill, blodpudding bara till tex....samt att det är rätt dyrt, så varför inte bära 30-40kg när det passar?

För att inte tala om snus nu i dessa dagar, blir att ladda på där nästa resa....du har rätt, finns snus....men inte riktigt lika bra, iaf inte påssnus.

För övrigt så funderar jag på att börja med lös, det e ju tämligen enkelt att göra själv och råvaran och tillbehören finns ju lokalt.

Svensk Falukorv, senap ansjovis och sill finns att köpa, blodpudding däremot har jag inte hittat så den får du mecka själv 5555

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev svampen:

Mollbergs Blandning Zoega , Johnnys starka senap , Robertssons rökta Wienerkorv , Ansjovis Lysekil , Ishavsräkor Vore tacksam om Du

kan tala om vart jag kan köpa dessa produkter slipper jag ju släpa på det ?

Thailand producerar bland det bästa kaffet som finns i världen men inte Zoegas skit. Johnnys starka finns hos O´learys , Grebbestad Ansjovis finns att köpa på fler ställen

frysta ishavsräkor finns på Makro, annars så hade inte du skrivit  om dessa produkter i tråden när jag svarade. Men att dra med sej "Robertssons rökta wienerkorv" och Zoegas kaffe till Thailand för några veckors resa ? Ungefär som "Finns det svenskt kaffe ?" Inte mycket till upplevelserik resa eller hur ? I Örebro finns väl allt du behöver så alternativ finns jo.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Khemmarat:

Thailand producerar bland det bästa kaffet som finns i världen men inte Zoegas skit. Johnnys starka finns hos O´learys , Grebbestad Ansjovis finns att köpa på fler ställen

frysta ishavsräkor finns på Makro, annars så hade inte du skrivit  om dessa produkter i tråden när jag svarade. Men att dra med sej "Robertssons rökta wienerkorv" och Zoegas kaffe till Thailand för några veckors resa ? Ungefär som "Finns det svenskt kaffe ?" Inte mycket till upplevelserik resa eller hur ? I Örebro finns väl allt du behöver så alternativ finns jo.

Jo. Det mesta finns att köpa i thai. IKEA, Foodland, O'Learys... tyvärr är ju priset ibland löjligt. Så har man plats i väska blir det att ta med. 

 

Jag hade denna gången 3 väskor med mig. Väska 1, 24kg innehöll ca 19kg snacks och godis. Väska 2, 19kg innehöll julskinka, falukorv, stek fläsk, senap, bregott, ost, kaviar, knäckbröd och lite annat. Väska 3, 8kg innehöll necessär och några klädesplagg :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter



På tal om vad man tar med sig på resan. Jag undrar egentligen hur kontrollen av bagage fungerar.
Hur pass väl kan personalen avgöra vad som finns i en väska som passerar scannern?
 


Troligen rätt bra. Mitt sällskap hade glömt ta ut två sådana där små propangas behållare man sätter direkt i små campingkök ur det incheckade bagaget efter en trecking i patagonien.

När vi satt i flygplatsbaren vid gaten med en bira så började de efterlysa oss i högtalarna...... Tur de inte låg i min väska så jag hade behövt vaska min öl!

Jag tar bara med mig pärmar med bokföring ner för övrigt. Och checkar aldrig in bagage.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...