Jump to content
IGNORERAD

Kompisens fru ska söka PUT


HajKaj

Recommended Posts

Tjena. Är i behov av lite snabba svar nu.

 

Polarens fru är här på UT och det går ut 10 mars.

Hon ska söka PUT men dom reser till Thailand i januari och kommer tillbaka till Sverige

innan hennes UT går ut.

 

Hur långt innan kan man söka PUT och måste man vara i Sverige när ansökan behandlas?

Vidare vill han veta vilka dokument behövs för att söka PUT ?

 

Väldigt tacksam för snabba svar.

 

/ Hasse

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    12

  • gst

    5

  • Fritz

    5

  • Sangwal

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ehhhh.....Man kan väll inte åka ut ur EU och in igen med UT? Osäker. 

PUT ska sökas på svensk ambassad i utlandet. Kan INTE göras i Sverige! Hade man för avsikt att stanna så skulle inte Tillfälliga uppehållstillståndet beviljats från början. Liksom hela meningen med T.U.T. 

För att kunna söka PUT måste det gått min 3mån från man vistades i Sverige senast. Behandlingstid........för oss gick det blixtsnabbt. Straxt under 1mån. Men detta var innan Syrien mm börja välla in. 

Om regler ändrats vet jag inte. Men i stora drsg gäller nog det samma nu. Kolla på migverkets hemsida eller ring dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok kanske var lite oklar... hans Fru bor sedan 2 år i Sverige och har pluggat SFI. Numera jobbar hon i restaurangbranchen.

De har vid flertalet gånger åkt utanför EU ( till Thailand) under de senaste 2 åren.

 

Nu har dom för avsikt att söka förlängning på hennes Uppehållstillstånd som går ut i Mars 2018. Detta kan man naturligtvis göra i Sverige.

Men hur lång tid INNAN Uppehållstillståndet går ut bör man göra detta och hur lång tid kan det ta att få besked?

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 dagar innan är det som gäller! Sen kan det nog variera från ca 2 veckor till några månader innan man får det klart. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Ehhhh.....Man kan väll inte åka ut ur EU och in igen med UT? Osäker. 

PUT ska sökas på svensk ambassad i utlandet. Kan INTE göras i Sverige! Hade man för avsikt att stanna så skulle inte Tillfälliga uppehållstillståndet beviljats från början. Liksom hela meningen med T.U.T. 

För att kunna söka PUT måste det gått min 3mån från man vistades i Sverige senast. Behandlingstid........för oss gick det blixtsnabbt. Straxt under 1mån. Men detta var innan Syrien mm börja välla in. 

Om regler ändrats vet jag inte. Men i stora drsg gäller nog det samma nu. Kolla på migverkets hemsida eller ring dom.

Du pratar om visum, inte uppehållstillstånd. Förlängt uppehållstillstånd söker du i Sverige, och med vanligt uppehållstillstånd kan du åka in och ut så mycket du vill. Man söker heller inte PUT, man söker förlängt uppehållstillstånd när det man sökt och fått tidigare är på väg att gå ut. Oftast får man då permanent uppehållstillstånd, men det är som sagt inget man söker. Förlängt uppehållstillstånd kan man inte söka från utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HajKaj:

Ok kanske var lite oklar... hans Fru bor sedan 2 år i Sverige och har pluggat SFI. Numera jobbar hon i restaurangbranchen.

De har vid flertalet gånger åkt utanför EU ( till Thailand) under de senaste 2 åren.

 

Nu har dom för avsikt att söka förlängning på hennes Uppehållstillstånd som går ut i Mars 2018. Detta kan man naturligtvis göra i Sverige.

Men hur lång tid INNAN Uppehållstillståndet går ut bör man göra detta och hur lång tid kan det ta att få besked?

30 dagar före utgåendet kan du tidigast söka förlängt och för oss tog det hela 14 månader. Under den tiden så har hon reseförbud så till vida att lämnar hon svedala för Thailand så har hon inget giltigt UT för att komma tillbaka till svedala. Det utgångna UT kortet gäller givetvis så länge hon stannar i sverige. Så hon får givetvis jobba och stanna kvar så länge utredningen pågår.

Så boka ingen resa med utresedatum efter Mars 2018!!!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev fiskarn:

30 dagar före utgåendet kan du tidigast söka förlängt och för oss tog det hela 14 månader. Under den tiden så har hon reseförbud så till vida att lämnar hon svedala för Thailand så har hon inget giltigt UT för att komma tillbaka till svedala. Det utgångna UT kortet gäller givetvis så länge hon stannar i sverige. Så hon får givetvis jobba och stanna kvar så länge utredningen pågår.

Så boka ingen resa med utresedatum efter Mars 2018!!!

14 mån för förlängning? Det låter ju helt galet. Det är orimligt att inte kunna besöka familj på över ett år.

Det borde ju finnas en särskild kö för detta. Vilket j*vla bananland vi lever i.....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

14 mån för förlängning? Det låter ju helt galet. Det är orimligt att inte kunna besöka familj på över ett år.

Det borde ju finnas en särskild kö för detta. Vilket j*vla bananland vi lever i.....

Nordkorea version 2,0!:diablo:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Nordkorea version 2,0!:diablo:

Japp men vissa har tur och får glidkö och blir klara på en vecka eller mindre. Finns ingen logik i det. Pojken som var med i våren ansökan han fylla 18 år. Dessutom så blev frugans papper färdiga ca 5 månader före pojkens som i min värld var viktigare då de var inlämnade långt innan han blev 18år. Hur man kan splittra deras handläggning är för mig en gåta när de är inlämnade samtidigt i samma ärende från början. Men de blir två olika ärendenummer då det är två personer. 

 

Vi är färdiga med allt och lycka till med eran ansökan.... Håller tummarna för glidkö!!! 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej om de kommer tillbaka  innan UT går ut, så det väl lämpligt att söka PUT när man kommer hem

På webben kan man söka tidigast 30 dagar före.

När vi ansökte om PUT i oktober på webben tog det en månad innan besked

smidigt att ansöka på webben , bara att läsa och följa instruktionerna  

 

mvh Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-19 at 16:10, skrev gst:

Du pratar om visum, inte uppehållstillstånd. Förlängt uppehållstillstånd söker du i Sverige, och med vanligt uppehållstillstånd kan du åka in och ut så mycket du vill. Man söker heller inte PUT, man söker förlängt uppehållstillstånd när det man sökt och fått tidigare är på väg att gå ut. Oftast får man då permanent uppehållstillstånd, men det är som sagt inget man söker. Förlängt uppehållstillstånd kan man inte söka från utlandet.

Förr fanns det inget som hette VISUM. Det var Tillfälligt Uppehållstillstånd som gällde för besök. 

Ändrades av Chomphoo
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Förr fanns det inget som hette VISUM. Det var Tillfälligt Uppehållstillstånd som gällde för besök. 

Visum för att komma in i landet har nog alltid funnits :)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

Visum för att komma in i landet har nog alltid funnits :)

Ja.......men hur står det i "Visumet"? De gånger jag bjudit in folk på besök har det stått "Tillfälligt Uppehållstillstånd". Eller minns jag helt fel?

Ändrades av Chomphoo
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev gst:

Visum för att komma in i landet har nog alltid funnits :)

Menar det som man fick 3mån och kunde förlänga ytterligare 3. 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Menar det som man fick 3mån och kunde förlänga ytterligare 3. 

Du kan få tillfälligt uppehållstillstånd för besök 6 månader, men du måste ha visum för att komma in i landet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses, denna diskussion igen från en viss person.

 

Lycka till HajKaj. Tidigast 30 dagar innan gäller än vad jag vet.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få tillfälligt uppehållstillstånd för besök 6 månader, men du måste ha visum för att komma in i landet
Men herregud människa ska du starta med din rappakalja igen?
Antar att du kör med egna hittepåord även i detta? 🤣

Man kan få schengen visum på 3 månader om man ska besöka någon i Sverige (ambassaden utfärdar detta) . Vill man vara längre än 3 månader i Sverige kan man söka uppehållstillstånd för besök som behandlas av migrationsverket INNAN INRESA. dom godtar inte förlängning på plats i Sverige längre. Så att man ska ha visum först är fel om man vill stanna i Sverige i 6 månader. Undrar var du får all rappakalja ifrån?
Säger man i en ansökan om visum att man avser att ansöka om uppehållstillstånd för besök på plats i Sverige senare, så avslås ansökan om visum på ambassaden pronto!

I hajkajs fall handlar det om ett ordinärt uppehållstillstånd som inte har ett skit gemensamt med det som beskrivs ovan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-18 at 20:47, skrev HajKaj:

Tjena. Är i behov av lite snabba svar nu.

 

Polarens fru är här på UT och det går ut 10 mars.

Hon ska söka PUT men dom reser till Thailand i januari och kommer tillbaka till Sverige

innan hennes UT går ut.

 

Hur långt innan kan man söka PUT och måste man vara i Sverige när ansökan behandlas?

Vidare vill han veta vilka dokument behövs för att söka PUT ?

 

Väldigt tacksam för snabba svar.

 

/ Hasse

Senast 10 mars måste ansökan om UT, vara betald och inlämnad. 

Detta gör man på datorn. 

Passet skall insändas, så ingen inresa från annat land kan ske.

Efter att UT korten gått ut..

 

Ps/ 

Man kan aldrig söka PUT

Detta kan sökande bli tilldelat av Migrations Verket!

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Men herregud människa ska du starta med din rappakalja igen?
Antar att du kör med egna hittepåord även i detta? 🤣

Man kan få schengen visum på 3 månader om man ska besöka någon i Sverige (ambassaden utfärdar detta) . Vill man vara längre än 3 månader i Sverige kan man söka uppehållstillstånd för besök som behandlas av migrationsverket INNAN INRESA. dom godtar inte förlängning på plats i Sverige längre. Så att man ska ha visum först är fel om man vill stanna i Sverige i 6 månader. Undrar var du får all rappakalja ifrån?
Säger man i en ansökan om visum att man avser att ansöka om uppehållstillstånd för besök på plats i Sverige senare, så avslås ansökan om visum på ambassaden pronto!

I hajkajs fall handlar det om ett ordinärt uppehållstillstånd som inte har ett skit gemensamt med det som beskrivs ovan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Orkar inte bemöta dig längre, är det någon som snackar rappakalja.ör det du. För att komma.in i Schengen måste du ha visum, annars blir du inte insläppt. Sedan få du tillstånd att uppehålla dig inom Schengen den tid som visumet ger.

 

Sen när är det inte tillåtet att förlänga i Sverige? Gick i alla fall bra i höstas.

 

Bättre du skriver om sånt du kan, i stället för en massa rappakalja.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

Orkar inte bemöta dig längre, är det någon som snackar rappakalja.ör det du. För att komma.in i Schengen måste du ha visum, annars blir du inte insläppt. Sedan få du tillstånd att uppehålla dig inom Schengen den tid som visumet ger.

 

Sen när är det inte tillåtet att förlänga i Sverige? Gick i alla fall bra i höstas.

 

Bättre du skriver om sånt du kan, i stället för en massa rappakalja.

Det är sådana som du som skapar problem för andra genom att sprida en massa desinformation som folk tror på som generella regler, och sen själva får problem. Praxis är att man ska söka hela vistelsens längd INNAN inresa till Sverige.

Och ambassaden kan max ge 3 månaders visum. Därför lämnar man in en ansökan om uppehållstillstånd för besök för längre tid på ambassaden som vidarebefordrar det till MIG, varav mig tar beslut om detta. Man riskerar även problem i framtiden. Då Svenska Ambassaden brukar avslå ansökan om visum om sökanden förlängt ett tidigare besök enligt praxis. Självklart kan man ansöka och få förlängning, då skälen avgörs i det enskilda fallet. Men praxis är att det normalt ska sökas INNAN inresa.

Om du tänker efter lite ur Ambassadens perspektiv. Så kan ju dom se det som att man inte är beredd att underordna sig dom tidsregler som gäller för ett visum på grund av att dom sett att man varit och förlängt vistelsen på MIG. Och därmed anse sig ha skäl att avslå en ansökan om visering av det skälet då det finns risk att resenären inte vill lämna Sverige efter att visumet löpt ut.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Man riskerar även problem i framtiden. Då Svenska Ambassaden brukar avslå ansökan om visum om sökanden förlängt ett tidigare besök enligt praxis.

 

det beteendet har de äntligen fått på tafsen om.

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sådana som du som skapar problem för andra genom att sprida en massa desinformation som folk tror på som generella regler, och sen själva får problem. Praxis är att man ska söka hela vistelsens längd INNAN inresa till Sverige.
Och ambassaden kan max ge 3 månaders visum. Därför lämnar man in en ansökan om uppehållstillstånd för besök för längre tid på ambassaden som vidarebefordrar det till MIG, varav mig tar beslut om detta. Man riskerar även problem i framtiden. Då Svenska Ambassaden brukar avslå ansökan om visum om sökanden förlängt ett tidigare besök enligt praxis. Självklart kan man ansöka och få förlängning, då skälen avgörs i det enskilda fallet. Men praxis är att det normalt ska sökas INNAN inresa.
Om du tänker efter lite ur Ambassadens perspektiv. Så kan ju dom se det som att man inte är beredd att underordna sig dom tidsregler som gäller för ett visum på grund av att dom sett att man varit och förlängt vistelsen på MIG. Och därmed anse sig ha skäl att avslå en ansökan om visering av det skälet då det finns risk att resenären inte vill lämna Sverige efter att visumet löpt ut.
Vill inte göra dig ledsen men du har fel, iaf dåligt uppdaterad för dom har slutat med att ge avslag pga tidigare förlängningar.
Går hur bra som helst nu att söka ett 3 mån visum för besök och sen förlänga utan att för den saken skull riskera avslag nästa gång. Men det stämmer ju att om man vet med sig att man vill stanna längre än 3 mån så är det bättre att söka uppehållstillstånd för besök direkt, men det funkar även med visum.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...