Jump to content
IGNORERAD

Present till flickvännens föräldrar i Issan?


iggy

Recommended Posts

Nu är det snart dags för första besöket i Issan hos flickvännens föräldrar. Någon som har ett bra tips på vad man kan ta med som present?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    6

  • Kenneth4618

    5

  • Atom

    5

  • uptoyou

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev iggy:

Nu är det snart dags för första besöket i Issan hos flickvännens föräldrar. Någon som har ett bra tips på vad man kan ta med som present?

 

Fotobok om Sverige.....

 

Har jag haft med mig med det var ju för mer än 10 år sedan så nu kanske alla är uppkopplade på nätet och har koll på allting

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev iggy:

Nu är det snart dags för första besöket i Issan hos flickvännens föräldrar. Någon som har ett bra tips på vad man kan ta med som present?

Beror väl mycket på hur gott ställt dom har det? Misstänker att kontanter är mest uppskattat.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker flickvännen? Hade inte med mig någonting mer än mig själv vid första besöket i byn.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev iggy:

Nu är det snart dags för första besöket i Issan hos flickvännens föräldrar. Någon som har ett bra tips på vad man kan ta med som present?

Åk dit med bara nån liten välkomst present och gör dig på där en bedömning över vad dom kan tänkas behöva. Sen köper du nått dom har behov av på plats.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev jlh66:

Åk dit med bara nån liten välkomst present och gör dig på där en bedömning över vad dom kan tänkas behöva. Sen köper du nått dom har behov av på plats.

Mkt bra förslag.

 

Finns det barn i släkten är alltid nåt till barnen uppskattat. Och då framstår du (TS) i god dager.

Och precis som jlh66 skriver, avgör på plats vad som kan vara bäst. Stor skillnad beroende på hur de har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid mitt första besök frågade jag min guide och fick till svar: Hälsa artigt på gammelmormor (84 år) och ge henne en sedel.

Den gamla damen sken upp som en sol för 1000 Thb.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, uptoyou said:

Beror väl mycket på hur gott ställt dom har det? Misstänker att kontanter är mest uppskattat.

Nej, beror inte på hur gott ställt de har. Att ge kontanter vid första besöket kan aldrig vara rätt; även om de säkert skulle bli glada. Om din eventuella dotter kom hem med en pojkvän från Qatar och han gav dig 100,000 spänn; hur skulle det kännas? Schysst med stålar givetvis men skulle det kännas rätt?

 

Jag tror på att ge en kalender med schyssta svenska landskapsbilder, en enkel kristall typ "snöboll", svenskt godis och kanske svenska snapsar. Om förhållandet känns seriöst och det blir återbesök nästa år så är situationen annorlunda. Då kan du tänka på vad de behöver (baserat på hur gott ställt de har etc) och vad du har råd med.

 

Inte alla thailändare är fattiga och det känns trist när alla utgår från att en thailändska som träffat en svensk med självklarhet måste vara fattig. Om till och med vi själva sprider den bilden blir det rätt svårt att förmedla en annan bild. Inte konstigt att mina släktingar blir aningen förbryllade när frugan postar bilder på Facebook hur hon och hennes väninnor flyger över dagen för att shoppa i Singapore; stämmer liksom inte överens med den bild de har av thailändskor.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Nej, beror inte på hur gott ställt de har. Att ge kontanter vid första besöket kan aldrig vara rätt; även om de säkert skulle bli glada. Om din eventuella dotter kom hem med en pojkvän från Qatar och han gav dig 100,000 spänn; hur skulle det kännas? Schysst med stålar givetvis men skulle det kännas rätt?

 

Jag tror på att ge en kalender med schyssta svenska landskapsbilder, en enkel kristall typ "snöboll", svenskt godis och kanske svenska snapsar. Om förhållandet känns seriöst och det blir återbesök nästa år så är situationen annorlunda. Då kan du tänka på vad de behöver (baserat på hur gott ställt de har etc) och vad du har råd med.

 

Inte alla thailändare är fattiga och det känns trist när alla utgår från att en thailändska som träffat en svensk med självklarhet måste vara fattig. Om till och med vi själva sprider den bilden blir det rätt svårt att förmedla en annan bild. Inte konstigt att mina släktingar blir aningen förbryllade när frugan postar bilder på Facebook hur hon och hennes väninnor flyger över dagen för att shoppa i Singapore; stämmer liksom inte överens med den bild de har av thailändskor.

Din beskrivning och tankar om thai är ju helt konstig, vilken värld lever du och din fru i, flyger för att shoppa, tror du skojar med oss

om inte är både du och din fru, Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Beror väl mycket på hur gott ställt dom har det? Misstänker att kontanter är mest uppskattat.

Jo det hade jag verkligen uppskattat om nån hade kommit på besök med/till min dotter och lämnad över en sketen lax eller två, gör om gör rätt. 

När du besöker nya och gamla bekanta , lämnar du pengar som presenter ? 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev iggy:

Nu är det snart dags för första besöket i Issan hos flickvännens föräldrar. Någon som har ett bra tips på vad man kan ta med som present?

OOH! en klassisk fråga!

 

Rött vin och Dumlekolor är mitt svar.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar plocka med pepparkakor, knäckebröd och mängder av chokladkakor. 

Verkar vara omtyckt, för det försvinner lika fort som en avlöning........

Mjukost på tub funkar också till knäckebröd och pepparkakor.

Har funderat på Kalle´s kaviar, men det är ju tyvärr kylvara, lite värre med transporten.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Boa52 said:

Din beskrivning och tankar om thai är ju helt konstig, vilken värld lever du och din fru i, flyger för att shoppa, tror du skojar med oss

om inte är både du och din fru, Huva

Nu flyger ju inte frugan till Singapore varje måndag för att handla tomater, men kanske en gång eller två om året som hon och väninnor gör en shoppingresa; med ThaiAirAsia så är flygbiljetten inbetald redan efter inköpet av ett par basketskor för dottern. 

 

Intressant att du väljer att dumförklara mig och min fru istället för personen som tyckte att det var OK att ge stålar till blivande svärföräldrar vid första besöket; jag kan kanske köpa din dotter för 500 spänn?

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

jag kan kanske köpa din dotter för 500 spänn?

Har man den inställningen till föräldrarna... så har man antagligen redan "köpt" flickvännen i någon bar.

 

Första besöket i byn hos exet. Marabou choklad, dalahäst och diverse nallar och filtar med sverigefärger.

 

Dagen efter fyllde jag kylskåp och skafferi ordentligt med storshopping på Makro. 

 

Dag 3 blev det en ny bordfläkt till pappa.

 

Därefter har jag inte köpt nått till byn. 

 

Jo förresten. Pröjsade en bokhylla till dottern nått halvår senare. 

 

Så exets föräldrar var inte dyra i drift.

 

Nya gumman kostar grattis. Båda föräldrarna jobbar på universitetet och tjänar bra pengar själva. Frågade om vi skulle köpa med oss något när vi skal2ö besöka dem nu i januari? Nä, de har allt de behöver var svaret :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev biker:

Jag brukar plocka med pepparkakor, knäckebröd och mängder av chokladkakor. 

Verkar vara omtyckt, för det försvinner lika fort som en avlöning........

Mjukost på tub funkar också till knäckebröd och pepparkakor.

Har funderat på Kalle´s kaviar, men det är ju tyvärr kylvara, lite värre med transporten.

 

mvh

biker

 

Varken pepparkakor eller svensk choklad har varit någon större hit när jag tog med mig förra året till byn. Kalles har jag haft med mig men kommer inte ihåg jag någon smakat eller om jag bara själv haft det på äggmackan. Tvivlar på att det skulle vara någon större hit med tanke på att det är ganska salt. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Nu flyger ju inte frugan till Singapore varje måndag för att handla tomater,

Varför inte ????

Tomaterna här är jo totalt värdelösa, utan smak och stuns, smakar inget och har dålig färg, påminner om importen av smaklösa grönsaker från Spanien.

Nej tacka vet jag en snabb flygresa för att handla lite grönsaker för veckans måltider och om det hinns med lite Herme´s och Michael Kors väskor samtidigt

och som jag setter stort värde på är om hon har med seg en Versacce slips eller nåt annat godis till farsan.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lever i din värld, basket skor till dottern, låter dyrt. bara en shoppingresa två ggr per år vem tror du har råd med det i Isan.

Du fattar noll, vad folk, föräldrar vill ha som present är pengar. Du lever utanför thaifolk, vet ingenthing

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Din beskrivning och tankar om thai är ju helt konstig, vilken värld lever du och din fru i, flyger för att shoppa, tror du skojar med oss

om inte är både du och din fru, Huva

Fokusera på Youtube i stället!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Du lever i din värld, basket skor till dottern, låter dyrt. bara en shoppingresa två ggr per år vem tror du har råd med det i Isan.

Du fattar noll, vad folk, föräldrar vill ha som present är pengar. Du lever utanför thaifolk, vet ingenthing

Sluta förstöra trådar.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad då förstöra nu får du f-n förklaara dej

Du får acceptera att olika människor lever olika liv. En del har mera pengar än andra och gör saker inte alla kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Du lever i din värld, basket skor till dottern, låter dyrt. bara en shoppingresa två ggr per år vem tror du har råd med det i Isan.

Du fattar noll, vad folk, föräldrar vill ha som present är pengar. Du lever utanför thaifolk, vet ingenthing

Sluta pipa och inse att du har en hel del att lära dig inte minst ifrån din antagonist i denna tråd.  Du borde inse att det finns otroligt många i det "riktiga" Thailand som har det bra ställt och som din antagonist mycket riktigt påpekade så vore det trevligt om även denna bild kunde förmedlas för ett vackrare rykte om landet i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev conservator:

Sluta pipa och inse att du har en hel del att lära dig inte minst ifrån din antagonist i denna tråd.  Du borde inse att det finns otroligt många i det "riktiga" Thailand som har det bra ställt och som din antagonist mycket riktigt påpekade så vore det trevligt om även denna bild kunde förmedlas för ett vackrare rykte om landet i fråga.

Ja det förstår jag, finns säker ca 5% av thaifolket som är rika, nu menar jag rika. sen förstår jag inte hur en bild om att några Thaifolk är rika

har med ryktet om thailandet. Levar man i en värld med mycke pengar, eller skriver att man har mycke pengar. fan vet, tror skit snack

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...