Jump to content
IGNORERAD

Vart skall sladden gå?


lasseiudon

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

 

 

 

 

Vem verkar ha en skruv lös?

 

Hade det varit ett papper du fått in på kontoret så hade du fått stämpla med: "läst men ej förstått"

 

1-0

Over and out...............

5555555555555555555555

Förstår vad du menar, men det verkar som en del här medvetet vill missförstå dig, inget att bry sig om. De är bara såna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    9

  • Cavemannen

    6

  • janne_h

    5

  • lasseiudon

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2017-12-16 at 11:45, skrev lasseiudon:

Kom till Thailand för några dagar sedan och upptäckte att kärringen glömt stänga av kameran i bilen och nu var batteriet stendött. Har i och för sig startkablar men köpte ändå en batteriladdare ifrån Lazada, Kan vara bra att ha, funkar ju även till moppen. Nåväl för att ladda fick jag först lossa kablarna vid + resp. -. Vid Plus hängde det flera anslutningar så där fotograferade jag först. Vid Minus såg det lite enklare ut så där tog jag ingen bild, vilket jag nu ångrar. Nu när jag skall sätta tillbaka allt har jag en Mutter och en kabeldjävel över vid minuspolen och jag kan inte se var den skall sitta. Nån som kan hjälpa mig, bifogar en bild. Så här när förvirringen är stor måste jag erkänna att jag bara är till 99% säker att kabeln satt vid minuspolen. Vad kabeln har för syfte och vart den går fattar jag inte heller, Bilen ifråga är en Ford Ranger, kanske 5 år gammal. Kan absolut inte se någon skruv att fästa den i på själva minuspolen. Kan det vara så att den skall sitta på skruven vid fästjärnet som håller själva batteriet på plats20171216_171723.jpg.ce833a428a4b47f440c133fbbc2994d5.jpgf

 

On 2017-12-20 at 14:58, skrev UglyFarang:

Ni som har bil i Thailand och Dashcam, hur många har samma problem att ni manuellt måste starta och stänga av kameran?

Vi behöver inte i Corollan, den startas och stängs automatiskt när man slår på och av tändningen, årsmodell 2013.

 

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja det verkar som dom flesta här har svårt att förstå dig med tanke på dom svar och följdfrågor du fått i den här tråden....

Ja, vet man inte vad TS angav för grundorsak till sitt problem då får man stämpla hela tråden med: "läst men ej förstått"

 

Mitt intresse av detta beror på att det blir husbygge när val är gjort och då behöver vi en pickis där jag vill ha samma funktion som i Corollan.

 

Inte så lätt alltid!

 

Hur länge ska du nu svamla på om detta för att du ska känna att du hade rätt?

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

På den jag köpte går det att ställa in i menyn i kameran, min står på och filmar 10min efter att jag stängt ner innan den stängs av, sen hoppar den igång automatiskt när bilen startar.

Prova och läs lite i menyn och instruktionsboken som går att googla fram på nätet :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

På den jag köpte går det att ställa in i menyn i kameran, min står på och filmar 10min efter att jag stängt ner innan den stängs av, sen hoppar den igång automatiskt när bilen startar.

Prova och läs lite i menyn och instruktionsboken som går att googla fram på nätet :-) 

Men det var ju varken det tråden handlade om eller frågan om dashcam.

Eller vi spinner vidare här? Vilken kamera rekommenderar ni till thailandresan, eller räcker min mobilkamera?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Cavemannen:

På den jag köpte går det att ställa in i menyn i kameran, min står på och filmar 10min efter att jag stängt ner innan den stängs av, sen hoppar den igång automatiskt när bilen startar.

Prova och läs lite i menyn och instruktionsboken som går att googla fram på nätet :-) 

Om din kamera är kopplad till cigarrettändaruttaget så beror det på hur det urtaget är kopplat huruvida kameran startar och stängs av automatiskt. I Sverige hade jag en Honda CRV där cigg.urtaget stängdes av när motorn stängdes av men så är det inte på mind Ford Ranger här i Thailand. Glömmar man något i cigg.urtaget kan man ha ett tomt batteri nästa morgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din kamera är kopplad till cigarrettändaruttaget så beror det på hur det urtaget är kopplat huruvida kameran startar och stängs av automatiskt. I Sverige hade jag en Honda CRV där cigg.urtaget stängdes av när motorn stängdes av men så är det inte på mind Ford Ranger här i Thailand. Glömmar man något i cigg.urtaget kan man ha ett tomt batteri nästa morgon.
Går ju att åka till en verkstad och be dom koppla om strömmen till uttaget så den styrs av tändningen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Cavemannen:

På den jag köpte går det att ställa in i menyn i kameran, min står på och filmar 10min efter att jag stängt ner innan den stängs av, sen hoppar den igång automatiskt när bilen startar.

Prova och läs lite i menyn och instruktionsboken som går att googla fram på nätet :-) 

Vilket fabrikat och vilken modell?

Har den batteri eller kondensator?

Lins framåt endast eller bakåt också, vilket gradtal på lins/linser?

 

Framför allt, är den bra?

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Om din kamera är kopplad till cigarrettändaruttaget så beror det på hur det urtaget är kopplat huruvida kameran startar och stängs av automatiskt. I Sverige hade jag en Honda CRV där cigg.urtaget stängdes av när motorn stängdes av men så är det inte på mind Ford Ranger här i Thailand. Glömmar man något i cigg.urtaget kan man ha ett tomt batteri nästa morgon.

Kompisens FORD har den egendomligheten att om han glömmer att manuellt stänga av stolsvärmen, så är batteriet urladdat på morgonen... Mycket korkat!

 

Vad gäller batteriladdning, Jag har aldrig någonsin lossat på kablarna vid polerna på batteriet vid laddning, varför skulle jag göra det???

Dessutom sätter jag alltid Klämmorna vid batteripolerna, innan jag startar batteriladdaren, ingen risk för gnistbildning.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Kompisens FORD har den egendomligheten att om han glömmer att manuellt stänga av stolsvärmen, så är batteriet urladdat på morgonen... Mycket korkat!

 

Vad gäller batteriladdning, Jag har aldrig någonsin lossat på kablarna vid polerna på batteriet vid laddning, varför skulle jag göra det???

Dessutom sätter jag alltid Klämmorna vid batteripolerna, innan jag startar batteriladdaren, ingen risk för gnistbildning.

 

MVH Tommy

För i världen var du tvungen att lossa på en av batteri polerna för annars kunde en diod i generetor brännas, det sitter nog kvar.

Idag behövs inget sånt, laddare rakt på batteriet bara

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

För i världen var du tvungen att lossa på en av batteri polerna för annars kunde en diod i generetor brännas, det sitter nog kvar.

Idag behövs inget sånt, laddare rakt på batteriet bara

Hur gjorde ni med startkablar på den tiden?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde ni med startkablar på den tiden?
 
MVH
Man kopplade minus till chassi / jord, det räddade dioden.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Man kopplade minus till chassi / jord, det räddade dioden.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

 

Och skillnaden mot att koppla till minuspolen på batteriet är.........?  :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Boa52:

För i världen var du tvungen att lossa på en av batteri polerna för annars kunde en diod i generetor brännas, det sitter nog kvar.

Idag behövs inget sånt, laddare rakt på batteriet bara

Det var endast om motorn var igång och det gäller fortfarande. Men dioderna i generatorn är dimensionerade för mycket mer än vad de flesta laddare ger så det är väldigt liten risk.

Däremot bil mot bil med startkablar ska man vara väldigt försiktig.

Det bästa är att koppla ihop dem med och låta motorn gå ett par minuter så att det trötta batteriet får lite laddning sen stänga av motorn och starta den som hade det trötta batteriet.

Är det en väldigt trögstartad bil så är det dock säkrast att hjälparen får vara igång så att man inte plötsligt står med två tomma batterier. Viktigt då att snabbt koppla bort en kabel när man fått igång den trötte.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Man kopplade minus till chassi / jord, det räddade dioden.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Anledningen till att man kopplar jord eller minuspolen till chassit med startkablar är att hålla borta gnistbildningen från batterier när man sluter kretsen. Risken är annars att batteriet "smäller". Hur påverkar det den där dioden menar du? 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att man kopplar jord eller minuspolen till chassit med startkablar är att hålla borta gnistbildningen från batterier när man sluter kretsen. Risken är annars att batteriet "smäller". Hur påverkar det den där dioden menar du? 
Hehe det där var en så där gammal sanning som "alla" sa, jag fattade aldrig riktigt varför och jag är ändå utbildad elkraftsingenjör.

Måste hålla liv i de gamla myterna!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Hehe det där var en så där gammal sanning som "alla" sa, jag fattade aldrig riktigt varför och jag är ändå utbildad elkraftsingenjör.

Måste hålla liv i de gamla myterna!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Troligtvis detsamma med att ALLTID koppla bort minuspolen först...(eller var det pluspolen?)

 

Ser inte någon anledning till det..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Troligtvis detsamma med att ALLTID koppla bort minuspolen först...(eller var det pluspolen?)

 

Ser inte någon anledning till det..

 

Rock on!

Om man däremot skall demontera batterianslutningarna, så är det bättre att demontera minus först. Man slipper därmed gnistbildning och sprakande om man skulle komma åt jord med verktyget (med följd att man tappar verktyget, som naturligtvis hamnar på ett ställe som är omöjligt att komma åt) när man håller på med pluspolen. :D

 

Vid  återmontering blir det i omvänd ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-22 at 20:13, skrev Boa52:

För i världen var du tvungen att lossa på en av batteri polerna för annars kunde en diod i generetor brännas, det sitter nog kvar.

Idag behövs inget sånt, laddare rakt på batteriet bara

Hur länge sedan då?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎23 at 07:27, skrev apknug:

Hehe det där var en så där gammal sanning som "alla" sa, jag fattade aldrig riktigt varför och jag är ändå utbildad elkraftsingenjör.

Måste hålla liv i de gamla myterna!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Hade en jobbarpolare som höll på att bli döv på kuppen på 90 talet. Det var en folkapickis där batteriet som satt under sätet. Läckande gas från batteriet i kombination med lös kontakt som gnistrade gav en djävla smäll rent ut sagt under förarstolen. Så  någon myt är det nog inte.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Hade en jobbarpolare som höll på att bli döv på kuppen på 90 talet. Det var en folkapickis där batteriet som satt under sätet. Läckande gas från batteriet i kombination med lös kontakt som gnistrade gav en djävla smäll rent ut sagt under förarstolen. Så  någon myt är det nog inte.

Ja att batterier kan utveckla knallgas vid laddning är ingen myt. Jag har inte själv råkat ut för det men hört andra som lyckats spränga batteriet just när man kopplat startkablar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev janne_h:

Hade en jobbarpolare som höll på att bli döv på kuppen på 90 talet. Det var en folkapickis där batteriet som satt under sätet. Läckande gas från batteriet i kombination med lös kontakt som gnistrade gav en djävla smäll rent ut sagt under förarstolen. Så  någon myt är det nog inte.

Det har väl inget med elkunskaper att göra, bara självbevarelsedrift?

Tyder snarare på att det är extremt dumt att placera batteriet inne i ett slutet oventilerat utrymme och sen ladda det där? korkat av konstruktörerna på VW!

På min gamla VW-typ3, satt också batteriet inne i bilen, under baksätet...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu mera är batterier förslutna så chansen för vätegas är nästan obefintilliga.

På min bil finns 2 en bakom vänster sida i bagaget en i motorrummet,

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev FF:

Nu mera är batterier förslutna så chansen för vätegas är nästan obefintilliga.

På min bil finns 2 en bakom vänster sida i bagaget en i motorrummet,

 

   FF

Batteriet som visas av TS på bild ser ut att vara ett traditionellt våtcellsbatteri  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

År nu 70 bast i dagarna och nyttjat startkablar till och från i över 50 år (inte dagligen men flera ggr/år)

Först alltid kopplat kablarna till det batteri som behöver ström, därefter plus på den egna fordonet därefter minus till MINUSPOLEN. 

När detta är gjort startat givarfordonet därefter försökt starta mottagarfordonet.

Har även tagit ut 12 volt från lastbilen (som har 24 volt) för att starta p-bilar.

M.a.o. jag vet vad jag hållit på med.

Aldrig fått något problem med varken det ena eller det :D

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev evert 1:

År nu 70 bast i dagarna och nyttjat startkablar till och från i över 50 år (inte dagligen men flera ggr/år)

Först alltid kopplat kablarna till det batteri som behöver ström, därefter plus på den egna fordonet därefter minus till MINUSPOLEN. 

När detta är gjort startat givarfordonet därefter försökt starta mottagarfordonet.

Har även tagit ut 12 volt från lastbilen (som har 24 volt) för att starta p-bilar.

M.a.o. jag vet vad jag hållit på med.

Aldrig fått något problem med varken det ena eller det :D

I min VW rekommenderar man faktiskt att aldrig ansluta direkt på minuspolen, utan man ska koppla till en jordpunkt i chassiet.

Generatorn är tydligen av den intelligenta typen och får då fel information om batteriets status om man kopplar direkt på minuspolen.

 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...