Jump to content
IGNORERAD

Vart skall sladden gå?


lasseiudon

Recommended Posts

Det har väl inget med elkunskaper att göra, bara självbevarelsedrift?
Tyder snarare på att det är extremt dumt att placera batteriet inne i ett slutet oventilerat utrymme och sen ladda det där? korkat av konstruktörerna på VW!
På min gamla VW-typ3, satt också batteriet inne i bilen, under baksätet...
 
MVH Tommy
Var mycket som var dumt på den bilen. Stog mycket på verkstan då VW,s ingenjörer inte tänkt till ordentligt. Toppar som sköt för att kylningen inte funkade bland annat.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    9

  • Cavemannen

    6

  • janne_h

    5

  • uptoyou

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev evert 1:

År nu 70 bast i dagarna och nyttjat startkablar till och från i över 50 år (inte dagligen men flera ggr/år)

Först alltid kopplat kablarna till det batteri som behöver ström, därefter plus på den egna fordonet därefter minus till MINUSPOLEN. 

När detta är gjort startat givarfordonet därefter försökt starta mottagarfordonet.

Har även tagit ut 12 volt från lastbilen (som har 24 volt) för att starta p-bilar.

M.a.o. jag vet vad jag hållit på med.

Aldrig fått något problem med varken det ena eller det :D

Jag har också gjort på detta viset förutom att jag haft givarbilens motor igång vid inkopplingen, när jag behövde starthjälp till min Cheva-pickis(dubbla batterier)så gick det inte med ett set startkablar utan det var tvunget med ett set till varje batteri men ändå från samma batteri i givarbilen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2017-12-17 at 02:31, skrev Knasen:

Kan inget om el men det ser ut att vara en jordkabel som ska fästas i karossen. Men ta det för en MPR-elvetenskap och prova på egen risk :crazy:

 

Detta kan bli en lång tråd!:rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-26 at 21:43, skrev uptoyou:

I min VW rekommenderar man faktiskt att aldrig ansluta direkt på minuspolen, utan man ska koppla till en jordpunkt i chassiet.

Generatorn är tydligen av den intelligenta typen och får då fel information om batteriets status om man kopplar direkt på minuspolen.

 

Dumheter.

Att ansluta 2 batterier som paralellkopplade har inget med generatorn att göra vid uppstart av en bil.

Däremot när den väl startat så är Ri  mindre. men det är knappast ett problem på tomgång.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...