Jump to content
IGNORERAD

Vart skall sladden gå?


lasseiudon

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Denna tråd har en viss Potential ;)

Väldigt liten, då det knappt går att göra fel.

Till skillnad till Lamaiens gamla GULDTRÅD! där hade det kunnat spraka i säkringsskåpet :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    9

  • Cavemannen

    6

  • janne_h

    5

  • lasseiudon

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Väldigt liten, då det knappt går att göra fel.

Till skillnad till Lamaiens gamla GULDTRÅD! där hade det kunnat spraka i säkringsskåpet :D 

Tänker du på spisen?

 

 

Det ser ut som om kabeln löper till en säkring ( i säkringshållare) - är det så? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Tänker du på spisen?

 

 

Det ser ut som om kabeln löper till en säkring ( i säkringshållare) - är det så? 

Ja

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fan. Kabeln går ju upp till en säkring. Sen när säkrar man av en jordkabel i bilen? ( lukas). Den ska till plus!

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyft på huven på en annan Ford...

Är det en original installation så ser du ju då..

Annars om det är något extratillbehör så lär du ju se vad som inte fungerar och du kan ju inte ha så jättemånga tillbehör, jag tror inte det är till någon dashcam, lite overkill att koppla den direkt på batteriet.

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag var sladden skall sitta, kom inte på det själv utan det fick bli en resa ut till stora Ford-verkstaden.
Vill först tacka alla som försökt hjälpa mig med denna omöjliga uppgift.
Nåväl på Fordverkstan kommer en mekaniker, som efter att ha hämtat en skiftnyckel snabbt fäster kabeln på PLUS-polen. Fattar fortfarande ingenting. Det var ju Plus jag hade plåtat innan jag lossade någonting och på den bilden syns sladden fortfarande inte. Får väl skylla på demensen.
En annan fråga som dök upp i tråden var ju huruvida man överhuvudtaget behöver lossa kablarna ifrån batteriet när man skall ladda. Kan berätta att jag först anslöt laddaren direkt på batteriet utan att ha lossat kablarna men kunde inte se att den laddade. Tog sedan och flyttade minus och anslöt direkt i karossen och den ville fortfarande inte ladda! Först när jag tagit bort allting ifrån batteripolerna kom laddningen igång. Kommentar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade inte lyckats få ordentlig kontakt = metall mot metall på BÅDA anslutningarna.

Kan ibland behöva lirkas lite, kontaktytorna är små och inte sällan belagda med ett tunt lager av oxid.

Har själv varit ute för att laddaren inte gått igång men då har det hjälpt med att lirka lite på krokodilklämmorna.

Gå ut och prova, gör om gör rätt:D

Använder du en typ av CTEK laddare går den inte igång om du satt klämmorna avigt, bara då att skifta, ingen fara inget elakt händer.

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag var sladden skall sitta, kom inte på det själv utan det fick bli en resa ut till stora Ford-verkstaden.
Vill först tacka alla som försökt hjälpa mig med denna omöjliga uppgift.
Nåväl på Fordverkstan kommer en mekaniker, som efter att ha hämtat en skiftnyckel snabbt fäster kabeln på PLUS-polen. Fattar fortfarande ingenting. Det var ju Plus jag hade plåtat innan jag lossade någonting och på den bilden syns sladden fortfarande inte. Får väl skylla på demensen.
En annan fråga som dök upp i tråden var ju huruvida man överhuvudtaget behöver lossa kablarna ifrån batteriet när man skall ladda. Kan berätta att jag först anslöt laddaren direkt på batteriet utan att ha lossat kablarna men kunde inte se att den laddade. Tog sedan och flyttade minus och anslöt direkt i karossen och den ville fortfarande inte ladda! Först när jag tagit bort allting ifrån batteripolerna kom laddningen igång. Kommentar på det.
Fick du reda på vad sladden driver/går till????

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/18/2017 at 14:56, skrev lasseiudon:

Nu vet jag var sladden skall sitta, kom inte på det själv utan det fick bli en resa ut till stora Ford-verkstaden.
Vill först tacka alla som försökt hjälpa mig med denna omöjliga uppgift.
Nåväl på Fordverkstan kommer en mekaniker, som efter att ha hämtat en skiftnyckel snabbt fäster kabeln på PLUS-polen. Fattar fortfarande ingenting. Det var ju Plus jag hade plåtat innan jag lossade någonting och på den bilden syns sladden fortfarande inte. Får väl skylla på demensen.
En annan fråga som dök upp i tråden var ju huruvida man överhuvudtaget behöver lossa kablarna ifrån batteriet när man skall ladda. Kan berätta att jag först anslöt laddaren direkt på batteriet utan att ha lossat kablarna men kunde inte se att den laddade. Tog sedan och flyttade minus och anslöt direkt i karossen och den ville fortfarande inte ladda! Först när jag tagit bort allting ifrån batteripolerna kom laddningen igång. Kommentar på det.

Om batteriet är totalt urladdat kan det ta en stund innan det börjar ta laddning. Därför kan det upplevas som att den inte laddade innan du tagit bort kablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hade jag ett litet problem med bilen och nya stereon.

 

ae_1513397001789.jpg

 

Allt funkar utom rattreglagen.

 

Vilken kabel ska vart? 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Surin P3:

Här hade jag ett litet problem med bilen och nya stereon.

 

ae_1513397001789.jpg

 

Allt funkar utom rattreglagen.

 

Vilken kabel ska vart? 

Bara att ansluta den gröna till schyspandylen så funkar det😂

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Bara att ansluta den gröna till schyspandylen så funkar det😂

Ska prova det... 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-18 at 08:56, skrev lasseiudon:

Nu vet jag var sladden skall sitta, kom inte på det själv utan det fick bli en resa ut till stora Ford-verkstaden.
Vill först tacka alla som försökt hjälpa mig med denna omöjliga uppgift.
Nåväl på Fordverkstan kommer en mekaniker, som efter att ha hämtat en skiftnyckel snabbt fäster kabeln på PLUS-polen. Fattar fortfarande ingenting. Det var ju Plus jag hade plåtat innan jag lossade någonting och på den bilden syns sladden fortfarande inte. Får väl skylla på demensen.
En annan fråga som dök upp i tråden var ju huruvida man överhuvudtaget behöver lossa kablarna ifrån batteriet när man skall ladda. Kan berätta att jag först anslöt laddaren direkt på batteriet utan att ha lossat kablarna men kunde inte se att den laddade. Tog sedan och flyttade minus och anslöt direkt i karossen och den ville fortfarande inte ladda! Först när jag tagit bort allting ifrån batteripolerna kom laddningen igång. Kommentar på det.

Sedär, så enkelt va de :)

 

Försvaret hade stora problem med sina nya sprint Mercedes då de vill ha underhållsladdning på dem, tyvärr så var det så att en massa inställningar nollställdes så fort de koppla ur batteriet. Så att lossa batteriet helt för laddning fungerar inta bra på nya fordon... Hur de löste allt i slutändan vet jag tyvärr inte.

 

En annan kul fordonselektrisk händelse som är lite underhållande.

En kille tänkte byta alla sina kablar på sin motorcykel (80-tals historia), himla fint blev det, men han hade tyvärr gjort något fel och var tvungen att lämna in den på verkstaden... Problemet blev lite svårlöst då killen bytt alla kablar till samma röda färg :dribble:

De var tvungen att fixa en helt ny kabelmatta...

 

Lärdomen är, vet du inte vad du gör, låt bli och betala istället proffs :haha:

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev rolba:

Om batteriet är totalt urladdat kan det ta en stund innan det börjar ta laddning. Därför kan det upplevas som att den inte laddade innan du tagit bort kablarna.

Ett totalt urladdat(djupurladdning) startbatteri kan tyvärr ha fått bestående skador.

Obs! Kan ha fått.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har bil i Thailand och Dashcam, hur många har samma problem att ni manuellt måste starta och stänga av kameran?

Vi behöver inte i Corollan, den startas och stängs automatiskt när man slår på och av tändningen, årsmodell 2013.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Ni som har bil i Thailand och Dashcam, hur många har samma problem att ni manuellt måste starta och stänga av kameran?

Vi behöver inte i Corollan, den startas och stängs automatiskt när man slår på och av tändningen, årsmodell 2013.

Koppla in kameran till ett uttag som bara har ström när tändningen är på och ställ in kameran så den börjar spela in automatiskt när strömmen slås på

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Koppla in kameran till ett uttag som bara har ström när tändningen är på och ställ in kameran så den börjar spela in automatiskt när strömmen slås på

Exakt så det är i vår bil som jag skrev, det finns inget uttag i den med konstant ström på.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Exakt så det är i vår bil som jag skrev, det finns inget uttag i den med konstant ström på.

Så vad är då problemet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tallviking:

Så vad är då problemet ?

Vet ej, du får kolla med din doktor.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Så vad är då problemet ?

56 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Vet ej, du får kolla med din doktor.

Haha.... Tack för dagens garv UglyFarang

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hade jag ett litet problem med bilen och nya stereon.
 
ae_1513397001789.thumb.jpg.be685d16ab8dd35f09cb3b67042bd7a7.jpg
 
Allt funkar utom rattreglagen.
 
Vilken kabel ska vart? 
Ser att du tagit wago från Sverige?

Försvara dom inte med flärparna uppe.
Fjäder trycket delar på plastbitarna.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Ser att du tagit wago från Sverige?

Försvara dom inte med flärparna uppe.
Fjäder trycket delar på plastbitarna.

Nej, beställde från interwebsen. 

 

Och skulle inte falla mig in att ens öppna flärpsarna om de inte ska användas. :D

Fantastiskt behändiga grejer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vet ej, du får kolla med din doktor.

Vad har min doktor med att göra att du måste slå på och av kameran manuellt som du skrev om ?

 

Du kanske själv skall kontakta Bosse Bildoktorn !

 

Du verkar ha en skruv lös....

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Ni som har bil i Thailand och Dashcam, hur många har samma problem att ni manuellt måste starta och stänga av kameran?

Vi behöver inte i Corollan, den startas och stängs automatiskt när man slår på och av tändningen, årsmodell 2013.

 

22 timmar sedan, skrev Tallviking:

Koppla in kameran till ett uttag som bara har ström när tändningen är på och ställ in kameran så den börjar spela in automatiskt när strömmen slås på

 

22 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Exakt så det är i vår bil som jag skrev, det finns inget uttag i den med konstant ström på.

 

22 timmar sedan, skrev Tallviking:

Så vad är då problemet ?

 

22 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vet ej, du får kolla med din doktor.

 

13 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vad har min doktor med att göra att du måste slå på och av kameran manuellt som du skrev om ?

 

Du kanske själv skall kontakta Bosse Bildoktorn !

 

Du verkar ha en skruv lös....

Vem verkar ha en skruv lös?

 

Hade det varit ett papper du fått in på kontoret så hade du fått stämpla med: "läst men ej förstått"

 

1-0

Over and out...............

5555555555555555555555

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

 

 

 

 

Vem verkar ha en skruv lös?

 

Hade det varit ett papper du fått in på kontoret så hade du fått stämpla med: "läst men ej förstått"

 

1-0

Over and out...............

5555555555555555555555

Ja det verkar som dom flesta här har svårt att förstå dig med tanke på dom svar och följdfrågor du fått i den här tråden....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...