Jump to content
IGNORERAD

Ny njure


Galten

Recommended Posts

Någon som varit delaktig i det?

Gumman kommer och behöva det i framtiden och min duger inte för att jag har högt blodtryck.

Idag behöver man inte tänka på blodgrupp för det tvättas ren men att hitta givare.

Antar att gummans syskon drar när vi frågar men det går med vilken njure som helst bara donatorn klarar hälsotesterna som tar 2 veckor till en månad.

Inte är vi rika men kan alltid sälja ett kåk i Thailand typ.

Gumman vill nog säga över min grav där dock.

Det säljs i fattiga länder men våran sjukvård lär sig inte behandla sig med det och det är bra för man skall inte tvingas till det.

Väntetiden att frisk person dör i en olycka är lång lång.

Hon får fråga släktingar har jag sagt men hon vågar nog inte.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Galten:

Någon som varit delaktig i det?

Gumman kommer och behöva det i framtiden och min duger inte för att jag har högt blodtryck.

Idag behöver man inte tänka på blodgrupp för det tvättas ren men att hitta givare.

Antar att gummans syskon drar när vi frågar men det går med vilken njure som helst bara donatorn klarar hälsotesterna som tar 2 veckor till en månad.

Inte är vi rika men kan alltid sälja ett kåk i Thailand typ.

Gumman vill nog säga över min grav där dock.

Det säljs i fattiga länder men våran sjukvård lär sig inte behandla sig med det och det är bra för man skall inte tvingas till det.

Väntetiden att frisk person dör i en olycka är lång lång.

Hon får fråga släktingar har jag sagt men hon vågar nog inte.

Ska din fru göra det i Sverige eller i Thailand? Går hon i dialys? Om man inte har någon släkting eller vän som kan ge en njure , så tar det lång tid. I Sverige har det sedan med åldern att göra, ligger man över 55 år så hamnar man längre ner på listan. Ju yngre man är ju större är chanserna. Man får också in njurar ifrån Danmark mellan åt. Sedan är det svårt att transplantera, det är så mycket som ska passa, tyvärr stöter kroppen bort njure ganska ofta. Är din fru i Sverige och är ganska ung, så kan det tyvärr ta mellan 1-10 år att få en ny njure. Under tiden får man gå i dialys 2-4 gånger i veckan, 3-5 timmar varje gång. Det är ett tungt liv som tar mentalt och fysiskt. Man känner sig lätt fast och som en fånge, för man blir så trött efteråt. För organen är det som att springa ett maratonlopp. Hälsotesterna tar ännu längre än så, realistiskt 2 månader. Sedan efter godkännande, 4-6 månader innan transplantation. Så räkna med 6- 10 månader för denna process. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb googling säger mej att en njure går för runt 100-200.000 dollar.. så har du 2mille kan du skicka ett pm så kan vi snacka!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nemo:

Man klarar sig ju bra med endast en njure, varför transplantera?

Hennes bästa njure är väl på 30% och sjunkande.

Det är oundvikligt ser det ut som.

Inget livsval vi valt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev AnTove:

Ska din fru göra det i Sverige eller i Thailand? Går hon i dialys? Om man inte har någon släkting eller vän som kan ge en njure , så tar det lång tid. I Sverige har det sedan med åldern att göra, ligger man över 55 år så hamnar man längre ner på listan. Ju yngre man är ju större är chanserna. Man får också in njurar ifrån Danmark mellan åt. Sedan är det svårt att transplantera, det är så mycket som ska passa, tyvärr stöter kroppen bort njure ganska ofta. Är din fru i Sverige och är ganska ung, så kan det tyvärr ta mellan 1-10 år att få en ny njure. Under tiden får man gå i dialys 2-4 gånger i veckan, 3-5 timmar varje gång. Det är ett tungt liv som tar mentalt och fysiskt. Man känner sig lätt fast och som en fånge, för man blir så trött efteråt. För organen är det som att springa ett maratonlopp. Hälsotesterna tar ännu längre än så, realistiskt 2 månader. Sedan efter godkännande, 4-6 månader innan transplantation. Så räkna med 6- 10 månader för denna process. 

Hämtar vi hem en person från utlandet så kan det gå under en månad om det är förberedd.

Läkarn snackade om en patient som fick en donator från tyskland på två veckor.

Allting är relativt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Galten:

Hämtar vi hem en person från utlandet så kan det gå under en månad om det är förberedd.

Läkarn snackade om en patient som fick en donator från tyskland på två veckor.

Allting är relativt.

Hoppas att det kommer att lösa sig för er och att ni snabbt kommer att få hjälp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...