Jump to content
IGNORERAD

Stor jodbävning i Indonesien!


audirs2

Recommended Posts

Enligt kvälls pressen så har en stor jordbävning skett i Indonesien!

Nu är det December och man tänker direkt på julen 2004!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

En jordbävning med en magnitud på 6,5 har inträffat utanför Indonesien.

På Java har skalvet orsakat ett ”okänt antal dödsfall”.

En tsunamivarning har utpekats.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev audirs2:

Enligt kvälls pressen så har en stor jordbävning skett i Indonesien!

Nu är det December och man tänker direkt på julen 2004!

Är hemska minnen man har från den Julen, en kompis och arbetskamrat blev av med hela sin familj, barn fru på sin semester där nere.

Undra om den svenska regeringen har en bättre fungerande beredskap i år än vad de hade då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja usch det var en jobbig tid. Jag jobbade på Kontiki i Ao Nang då, fick många nya vänner och minnen för livet.

Nog därför jag har så starka känslor för det området idag. Har lite bilder här som jag tog från den dagen och efteråt.

 

Den andra vågen på väg mot Koh Bamboo.

DSC01373.thumb.JPG.307158af3b82782560f217905738e8de.JPG

 

DSC01372.thumb.JPG.03d4bcc35455f182ea3580989ade9097.JPG

 

DSC01387.thumb.JPG.0cac0362764672ce4bb50ae14c46d2c4.JPG

 

DSC01389.thumb.JPG.7d109f6912ff20d76e2bbd1221dcd612.JPG

 

 

Dagen efter i Ao Nang.

DSC01411.thumb.JPG.8429fb30af0249e720e084e2dfbfc511.JPG

 

DSC01425.thumb.JPG.8949bdcac4a1f8e10548de3a5b7ea1ae.JPG

 

DSC01428.thumb.JPG.61e4b5c18baef7f820e31676cb148647.JPG

 

DSC01436.thumb.JPG.24b5e6b4cf6b3af88449138f56cf4cfa.JPG

 

DSC01438.thumb.JPG.ede9c89f668ffafd57ed8bdecbec6881.JPG

 

DSC01440.thumb.JPG.30b5fda6e0f59c9f71e951c5279ef016.JPG

 

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Är hemska minnen man har från den Julen, en kompis och arbetskamrat blev av med hela sin familj, barn fru på sin semester där nere.

Undra om den svenska regeringen har en bättre fungerande beredskap i år än vad de hade då...

Det har dom nog inte, regeringen har inte än lyckats bra i någon av de stora katastrofer som skett efter tsunamin 2004.

Inte en har dom förhindrat alls men filtar, fältsjukhus och tält har skickats.

 

Det dog lika många i skalvet på Haiti 2010 som få svenskar minns. Cyklonen i Burma 2008 tog 138.000 liv och den känner få till.

Annat som skett är supertyfonen Haiyan i Filippinerna 2013 som ödelade stora delar av landet och ännu är ej åtgärdade.

Stora jordskalv i Kina, Japan, Iran, Kashmir, Nepal, Mexiko, Chile m.fl med många dödsoffer faller i glömska efter mindre än en månad.

 

Beredskap för katastrofer i andra världsdelar är inte lätt och forskare tror på större jordbävningar under 2018-2020 så det är nog dags för en utredning.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev leifen:

Det har dom nog inte, regeringen har inte än lyckats bra i någon av de stora katastrofer som skett efter tsunamin 2004.

Inte en har dom förhindrat alls men filtar, fältsjukhus och tält har skickats.

 

Det dog lika många i skalvet på Haiti 2010 som få svenskar minns. Cyklonen i Burma 2008 tog 138.000 liv och den känner få till.

Annat som skett är supertyfonen Haiyan i Filippinerna 2013 som ödelade stora delar av landet och ännu är ej åtgärdade.

Stora jordskalv i Kina, Japan, Iran, Kashmir, Nepal, Mexiko, Chile m.fl med många dödsoffer faller i glömska efter mindre än en månad.

 

Beredskap för katastrofer i andra världsdelar är inte lätt och forskare tror på större jordbävningar under 2018-2020 så det är nog dags för en utredning.

 

Handlade inte om att sända fältsjukhus eller filtar... Syftade på hur UD fungerade och att delar av regeringen inte ville bli störd på sitt teaterbesök samt att de än idag är hemligstämplat vilka som var i riksdagshuset men inte agerade. Jag tycker är tråkigt är att inte UD snabbt agerade då då många levde i ovissheten för sina anhöriga, sen så kan vi  kanske hålla oss till katastrofen i Thailand.

 

Vet flera som fick sina liv totalförstörda och än idag mår dåligt, kanske vi skall tänka på dem just nu och ha fokus på dem, och slippa att nån tramsar sönder även denna tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tekkor:

Handlade inte om att sända fältsjukhus eller filtar... Syftade på hur UD fungerade och att delar av regeringen inte ville bli störd på sitt teaterbesök samt att de än idag är hemligstämplat vilka som var i riksdagshuset men inte agerade. Jag tycker är tråkigt är att inte UD snabbt agerade då då många levde i ovissheten för sina anhöriga, sen så kan vi  kanske hålla oss till katastrofen i Thailand.

 

Vet flera som fick sina liv totalförstörda och än idag mår dåligt, kanske vi skall tänka på dem just nu och ha fokus på dem, och slippa att nån tramsar sönder även denna tråden.

UD har idag en dygnetruntorganisation som är bemannad, beredskapsplaner och hela MSB:s akutorganisation till sitt förfogande så väldigt mycket har hänt där sedan tsunamin 2004

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

Det har dom nog inte, regeringen har inte än lyckats bra i någon av de stora katastrofer som skett efter tsunamin 2004.

Inte en har dom förhindrat alls men filtar, fältsjukhus och tält har skickats.

 

Det dog lika många i skalvet på Haiti 2010 som få svenskar minns. Cyklonen i Burma 2008 tog 138.000 liv och den känner få till.

Annat som skett är supertyfonen Haiyan i Filippinerna 2013 som ödelade stora delar av landet och ännu är ej åtgärdade.

Stora jordskalv i Kina, Japan, Iran, Kashmir, Nepal, Mexiko, Chile m.fl med många dödsoffer faller i glömska efter mindre än en månad.

 

Beredskap för katastrofer i andra världsdelar är inte lätt och forskare tror på större jordbävningar under 2018-2020 så det är nog dags för en utredning.

 

I Filippinerna så är det nästan varje år någon större naturkatastrof där många dör men det nämns någon gång i svensk media men händer det något eller är någon katastrof på gång i USA ältas det hur mycket som helst i svensk media av någon märklig anledning.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Vet flera som fick sina liv totalförstörda och än idag mår dåligt, kanske vi skall tänka på dem just nu och ha fokus på dem, och slippa att nån tramsar sönder även denna tråden.

Det var precis vad jag menade, man ska tänka på alla som drabbas och att det inte är bara svenskar som sörjer. Min fru miste flera familjemedlemmar och släktingar både 2010 och 2013 i naturkatastrofer, några överlevande från dessa händelser har ännu inte ens lyckats reparera sina hem och båtar för dom har inte råd.

Hon blir påmind och ledsen varje gång det visas lågtryck på nyheterna.

Nu var trådstarten Indonesien och katastrofer drabbar utan gränser. 

 

Hoppas du tänker på alla som drabbas och inte bara har fokus på bekantskapskretsen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Brinner fortfarande för fullt i Kalifornien ändå rätt sparsam information i svensk massmedia, m.a.o. Stefan har inte alltid helt rätt:D.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

Brinner fortfarande för fullt i Kalifornien ändå rätt sparsam information i svensk massmedia, m.a.o. Stefan har inte alltid helt rätt:D.

Det skrivs så mycket mer om den andra stora katastrofen ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev evert 1:

Brinner fortfarande för fullt i Kalifornien ändå rätt sparsam information i svensk massmedia, m.a.o. Stefan har inte alltid helt rätt:D.

Nä men oftast är det ett ältande om det händer något i det stora landet i väst:big_smile:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara, dock är fortfarande USA det land som är avgörande för svenskarnas väl och ve. Hade inte USA gjort som de gjort vet man aldrig hur det sett ut i världen, om det sedan varit bättre eller sämre kan man diskutera.

Många har visserligen USA som ett hatobjekt, men vad tycker folk egentligen om Kinas politik, eller Kinesernas frihet - information.

Hur många katastrofer sker inte i detta land som ingen får någon vetenskap om?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev leifen:

 några överlevande från dessa händelser har ännu inte ens lyckats reparera sina hem och båtar för dom har inte råd.

Hon blir påmind och ledsen varje gång det visas lågtryck på nyheterna.

Hoppas du tänker på alla som drabbas och inte bara har fokus på bekantskapskretsen.

Var någonstans bor din frus släktingar?

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev born41:

Var någonstans bor din frus släktingar?

Born41

Runt om på olika ställen i Filippinerna, de flesta dog i Tacloban på Leyte men även i Bogo på norra Cebu vid supertyfonen Haiyan/Yolanta 2013.

Samma år 2013 Drabbades Cebu av ett kraftigt jordskalv och tog fler liv för familjen. Nu är vad dom kallar familj och släkt mycket stora till antalet.

2010 drunknade många fiskare på släktens hemö Masbate då tyfonen Megi/Juan passerade. 

 

Hennes pappa hade ett fiskeföretag med två båtar och många anställda som över en natt upphörde att existera, även huset ödelades helt och sen dess bor han i en bambuhydda med vasstak som inte håller tätt, utan el och vatten.

 

Men dom har drabbats hårt och ofta av naturkatastrofer och väldigt få får någon hjälp alls då ingen försäkring täcker egendomsskador samt att få ens har råd med försäkring.

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev leifen:

Runt om på olika ställen i Filippinerna, de flesta dog i Tacloban på Leyte men även i Bogo på norra Cebu vid supertyfonen Haiyan/Yolanta 2013.

Samma år 2013 Drabbades Cebu av ett kraftigt jordskalv och tog fler liv för familjen. Nu är vad dom kallar familj och släkt mycket stora till antalet.

2010 drunknade många fiskare på släktens hemö Masbate då tyfonen Megi/Juan passerade. 

 

Hennes pappa hade ett fiskeföretag med två båtar och många anställda som över en natt upphörde att existera, även huset ödelades helt och sen dess bor han i en bambuhydda med vasstak som inte håller tätt, utan el och vatten.

 

Men dom har drabbats hårt och ofta av naturkatastrofer och väldigt få får någon hjälp alls då ingen försäkring täcker egendomsskador samt att få ens har råd med försäkring.

 

Ja man kan inte riktigt förstå hur dj dom har, vi i sverige har det skit bra det är bara SD pojka som gnäller om hur dåligt vi har det.

skicka dom till en ö i Filippinerna där det inte finns nåt, där kan dom gnälla

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Ja man kan inte riktigt förstå hur dj dom har, vi i sverige har det skit bra det är bara SD pojka som gnäller om hur dåligt vi har det.

skicka dom till en ö i Filippinerna där det inte finns nåt, där kan dom gnälla

Har varit på Filippinerna många gånger. Visst har man sina problem men nog skulle jag kunna tänka mig att bo där om jag bara har en bra försörjning. En bättre ide är väl annars att alla godhetsknarkare, verklighetsfrämmande vänsteridi*ter som dig får så lite att säga till om som möjligt så vi få ha kvar Sverige som ett någorlunda vettigt land att bo i. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Det var precis vad jag menade, man ska tänka på alla som drabbas och att det inte är bara svenskar som sörjer. Min fru miste flera familjemedlemmar och släktingar både 2010 och 2013 i naturkatastrofer, några överlevande från dessa händelser har ännu inte ens lyckats reparera sina hem och båtar för dom har inte råd.

Hon blir påmind och ledsen varje gång det visas lågtryck på nyheterna.

Nu var trådstarten Indonesien och katastrofer drabbar utan gränser. 

 

Hoppas du tänker på alla som drabbas och inte bara har fokus på bekantskapskretsen.

Vi kanske ska starta en Mpr insamling ?

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Mankan:

Har varit på Filippinerna många gånger. Visst har man sina problem men nog skulle jag kunna tänka mig att bo där om jag bara har en bra försörjning. En bättre ide är väl annars att alla godhetsknarkare, verklighetsfrämmande vänsteridi*ter som dig får så lite att säga till om som möjligt så vi få ha kvar Sverige som ett någorlunda vettigt land att bo i. 

 Om jag bara har en bra försörjning ?? Vem tycker  du ska försörja dej. Från mej får du inte en krona, jobba för tusan.

Sen gillar du inte Sverige dra för tusan gnäll inte, SD gnäll gubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Boa52:

 Om jag bara har en bra försörjning ?? Vem tycker  du ska försörja dej. Från mej får du inte en krona, jobba för tusan.

Sen gillar du inte Sverige dra för tusan gnäll inte, SD gnäll gubbe

Jag försörjer mig själv genom att jobba ditt jävla pundhuvud. ska jag flytta till Thailand eller Filippinerna måste jag hitta en annan försörjning eller ett annat jobb då om det blir för svårt för dig att förstå.

 

Varför ska jag flytta från mitt land Sverige? För att såna som du tycker om att sprida mina pengar till bidragsturister när Svenska pensionärer som har jobbat ett helt liv och nu lever under fattigdomsgränsen? Nä du hellre stannar jag och drar igen käften på Sverigefientliga hycklare som dig.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev evert 1:

Kan så vara, dock är fortfarande USA det land som är avgörande för svenskarnas väl och ve. Hade inte USA gjort som de gjort vet man aldrig hur det  sett ut i världen, om det sedan varit bättre eller sämre kan man diskutera.

Många har visserligen USA som ett hatobjekt, men vad tycker folk egentligen om Kinas politik, eller Kinesernas frihet - information.

Hur många katastrofer sker inte i detta land som ingen får någon vetenskap om?

Ja visst har USA varit och är en viktig ekonomisk och militärisk stormakt som man inte får glömma men när jag skrev mina inlägg så tänkte jag mer på de folket i de fattiga länderna.

Jag har inte USA som något hatobjekt men inget till övers för det heller, en kompis (VIF Tommy) som jobbade där i många år sa en gång att det enda som hänt i det jäkla landet de sista 100 åren är väl att de bytt ut hästen mot en pickup.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/16/2017 at 16:37, skrev evert 1:

Brinner fortfarande för fullt i Kalifornien ändå rätt sparsam information i svensk massmedia, m.a.o. Stefan har inte alltid helt rätt:D.

 

Man ska komma ihåg att Tsunamin 2004 är den nästa största katastrofen (efter Estonia) vad det gäller svenskar dödade vid samma tillfälle.

Därför tar inte andra katastrofer lika hårt, även om fler folk omkommer.  Har man en personlig koppling så blir påverkan större. 

 

Och nu efter internet så kan vi läsa om naturkatastrofer varje dag nästan. De har funnits jämt - går i cykler, som tsunami -, men vi har inte blivit informerade på samma sätt.

Det blir svårt att engagera sej i alla saker på en gång. Hur ska man orka?

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-16 at 11:47, skrev evert 1:

Kan så vara, dock är fortfarande USA det land som är avgörande för svenskarnas väl och ve. Hade inte USA gjort som de gjort vet man aldrig hur det sett ut i världen, om det sedan varit bättre eller sämre kan man diskutera.

Många har visserligen USA som ett hatobjekt, men vad tycker folk egentligen om Kinas politik, eller Kinesernas frihet - information.

Hur många katastrofer sker inte i detta land som ingen får någon vetenskap om?

Tittar rätt mycket på FOX TV, finns så mycket intressant där som svt aldrig ens nämner...

FOX live sändningar hittar man på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en san har folkvald sa undrar man? dt kan knappast blivit samre...

"Utrikesminister Laila Freivalds kände inte till att Phuket i Thailand var ett stort turistmål för många svenskar. I en intervju på lördagen i Dagens Nyheter säger hon att hon inte visste vad Phuket var och att det kan vara ett skäl till att hon till en början inte insåg omfattningen av flodvågskatastrofen i julas."

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=557842

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...