Jump to content
IGNORERAD

Thailändska tjänstemän.


janne_h

Recommended Posts

För ett tag sedan var vi och kollade på nytt hus i Bangkok. Och hittade ett hus som var 10 år gammalt i en village.

Detta hus var osålt under alla dessa år för att man hade försökt ta ut för högt pris. (enligt dom flesta nya grannar vi pratat med hade dom varit sugna på att köpa vårat hus, men det var för dyrt) Så nu rea man ut det för att bli av med det. Och vi slog till på det.

När vi nu på morgonen kom till landoffice så skulle jag skriva under på att jag godkände att min fru fick köpa huset vid ägarbytet, inget konstigt med det. Men sen började byråkratkrånglet. Dom ville ha in vigselbevis vilket dom fick på engelska och översatt. Då var det problem med det för att jag gift mig med min fru med hennes flicknamn (som är det normala när man gifter sig) och hon har nu mitt efternamn på legitimationen. Så det uppstod tvivel om vi verkligen var gifta. [emoji3]

 

Vi var således tvungna att åka till ampur för att få papper som styrkte hennes namnbyte för 14 år sedan.

(ingen myndighet har tidigare ifrågasatt vigselbeviset på engelska från Sverige).

 

Sen börjar nästa strul. Vi köper huset 400 kvm tomt för 20 % under taxeringsvärdet som landoffice anger att det borde kosta.

 

Då blir det rena polisförhöret där säljande företagets representant måste i detalj redogöra för land office varför man säljer så billigt?

Detta trots att stämpel avgiften på 2% baserar sig på det beräknade priset och inte försäljningspriset som då borde vara irrelevant för land office. Har nu lagt ett antal timmar på detta. Och hoppas att det löser sig snart så vi kan åka och göra annat.

 

Alltid samma byråkrati med myndigheter i Thailand som tolkar regler godtyckligt.

Ser i alla fall ut som vi gjort en bra affär. Lite tråkigt bara att tjänstemän nästan ska se detta som suspekt.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    17

  • UglyFarang

    12

  • Cavemannen

    10

  • frogfish

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänk på detta när ni klagar på myndigheterna i Sverige ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en förklaring till varför dom nagelfar affären så noga. Tydligen samarbetar landoffice med skattemyndigheten. Och detta är tydligen ett sätt att mörka pengar för beskattning av säljande bolag.

 

Vet att min svägerska hade något liknande problem. Då hon för många år sedan hade fått bygga hus på väldigt goda vänners mark. Och efter lång tid ville dom goda vännerna skänka marken till henne. Det var nånting som gjorde att det lyste rött på land office. Då ingen enligt dom skänker bort land. Dom var till slut tvungna att hitta på en köpesumma för att landoffice skulle bli nöjd och godkänna överföringen.

Tänk om lantmäteriet i Sverige skulle vara lika diktatoriskt. [emoji3]

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

Tänk om lantmäteriet i Sverige skulle vara lika diktatoriskt.

Lantmäteriet i Sverige är enligt min erfarenhet ett riktigt stort skämt, de kan(vill?) inte lämna tid/prisuppgift på förrättning.

En förrättningstyp de gör dagligen varje vecka året runt......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

En dag när vi var ute och åkte bil någonstans mellan Mo Shit och Don Mueng såg jag en skylt där det stod "Ombudsman". Tyvärr gick det inte att stanna och ta en bild. När jag läste ditt inlägg kom jag ihåg det och gjorde en sökning. Detta blev resultatet:
http://www.ombudsman.go.th/10/eng/index1.asp

Du borde åka dit och säga typ: Ombudsman is a Swedish word and that meen you should help me... :haha:

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev janne_h:

 

För ett tag sedan var vi och kollade på nytt hus i Bangkok. Och hittade ett hus som var 10 år gammalt i en village.

Detta hus var osålt under alla dessa år för att man hade försökt ta ut för högt pris. (enligt dom flesta nya grannar vi pratat med hade dom varit sugna på att köpa vårat hus, men det var för dyrt) Så nu rea man ut det för att bli av med det. Och vi slog till på det.

När vi nu på morgonen kom till landoffice så skulle jag skriva under på att jag godkände att min fru fick köpa huset vid ägarbytet, inget konstigt med det. Men sen började byråkratkrånglet. Dom ville ha in vigselbevis vilket dom fick på engelska och översatt. Då var det problem med det för att jag gift mig med min fru med hennes flicknamn (som är det normala när man gifter sig) och hon har nu mitt efternamn på legitimationen. Så det uppstod tvivel om vi verkligen var gifta. emoji3.png

 

Vi var således tvungna att åka till ampur för att få papper som styrkte hennes namnbyte för 14 år sedan.

(ingen myndighet har tidigare ifrågasatt vigselbeviset på engelska från Sverige).

 

Sen börjar nästa strul. Vi köper huset 400 kvm tomt för 20 % under taxeringsvärdet som landoffice anger att det borde kosta.

 

Då blir det rena polisförhöret där säljande företagets representant måste i detalj redogöra för land office varför man säljer så billigt?

Detta trots att stämpel avgiften på 2% baserar sig på det beräknade priset och inte försäljningspriset som då borde vara irrelevant för land office. Har nu lagt ett antal timmar på detta. Och hoppas att det löser sig snart så vi kan åka och göra annat.

 

Alltid samma byråkrati med myndigheter i Thailand som tolkar regler godtyckligt.

Ser i alla fall ut som vi gjort en bra affär. Lite tråkigt bara att tjänstemän nästan ska se detta som suspekt.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Enkelt Problemlös med lite Bath ???? till var & en klart på en Halva!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Lantmäteriet i Sverige är enligt min erfarenhet ett riktigt stort skämt, de kan(vill?) inte lämna tid/prisuppgift på förrättning.

En förrättningstyp de gör dagligen varje vecka året runt......

Nog är det bara din erfarenhet du vill bara gnälla lite:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev svampen:

Enkelt Problemlös med lite Bath ???? till var & en klart på en Halva!!!

Och du din snålsvamp, bara en halva. Huva sä lite

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Tänk på detta när ni klagar på myndigheterna i Sverige ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det var ett mycket bra svar.Har en kompis som har byggt 2 hus i Thailand och han säger,jag har minsann varit med om krångel,och den som säger att vi i Sverige har byråkrat-krångel han vet ingenting.

Ändrades av B747

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Lantmäteriet i Sverige är enligt min erfarenhet ett riktigt stort skämt, de kan(vill?) inte lämna tid/prisuppgift på förrättning.

En förrättningstyp de gör dagligen varje vecka året runt......

Vilket av lantmäterierna, det statliga som avstyckar, gör kartor, hanterar servitut mm, eller kommunens eget som placerar byggnader, fastställer höjder på en redan avstyckad tomt?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev B747:

Det var ett mycket bra svar.Har en kompis som har byggt 2 hus i Thailand och han säger,jag har minsann varit med om krångel,och den som säger att vi i Sverige har byråkrat-krångel han vet ingenting.

Så är det . Sverige är rena rama drömmen jämfört med byråkratin i Thailand. I Sverige skickar jag ett brev. Som igår fick jag tillbringa över 6 timmar på Landoffice. Ska man förnya körkort får man vika en hel dag för det.

Och alla dessa papper. Ska vi göra minsta förändringar på banken så måste alla delägare i bolaget vara med och skriva/vidimera på ca 200 papper oven kopior på papper som man redan tidigare skrivit under.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är bilder på huset förresten

5a306bc986c0e_2017-10-2512_25_02.thumb.jpg.02aecb1d9904d1b22dd1bdef46d95303.jpg

 

 

5a306b6eab782_2017-12-0713_33_02.thumb.jpg.fbd777ca4f7929c05aa4fae0de17219d.jpg

 

5a306b3579ed9_2017-11-2416_52_24.thumb.jpg.b8285b131d66fd7086db1b737567dc40.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev B747:

Det var ett mycket bra svar.Har en kompis som har byggt 2 hus i Thailand och han säger,jag har minsann varit med om krångel,och den som säger att vi i Sverige har byråkrat-krångel han vet ingenting.

Har sett många svenskar som sitter och spyr galla över Sveriges myndigheter och offentliga verksamhet men det visar bara på hur inskränkta dom är och hur lite dom vet hur andra länder har det.
Eftersom jag jobbar med det jag gör har jag kanske en bättre insyn än andra i offentlig verksamhet och har även i statlig verksamhet haft en hel del att göra i andra länder med deras motsvarigheter och man blir mörkrädd ibland när man ser hur långt efter dom är i utveckling och servicenivå.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev janne_h:

Så är det . Sverige är rena rama drömmen jämfört med byråkratin i Thailand. I Sverige skickar jag ett brev. Som igår fick jag tillbringa över 6 timmar på Landoffice. Ska man förnya körkort får man vika en hel dag för det.

Och alla dessa papper. Ska vi göra minsta förändringar på banken så måste alla delägare i bolaget vara med och skriva/vidimera på ca 200 papper oven kopior på papper som man redan tidigare skrivit under.

Numera kan du ofta göra det du behöver på en offentlig verksamhet i Sverige online, dygnet runt, genom att logga in med Bank-ID, ha en elektronisk brevlåda eller annan webtjänst

 

Oftast papperslöst

 

Ett exempel är Försäkringskassan där mer än 95% av alla beslut om ersättning idag beslutas av datorer inom några sekunder. t.ex tandvårdsersättning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera kan du ofta göra det du behöver på en offentlig verksamhet i Sverige online, dygnet runt, genom att logga in med Bank-ID, ha en elektronisk brevlåda eller annan webtjänst
 
Oftast papperslöst
 
Ett exempel är Försäkringskassan där mer än 95% av alla beslut om ersättning idag beslutas av datorer inom några sekunder. t.ex tandvårdsersättning
Om inte svenska myndigheter haft så bra online tjänster så hade mitt liv förmodligen sett annorlunda ut. Kan ju från datorn göra skatt och moms deklaration. Betala detta från internet banken. Betala löner från internetbanken deklarera rotavdrag mot skattemyndigheten mm.

I Thailand så måste ju någon åka till respektive myndighet hela tiden.
Så att Sverige ligger i framkant är helt klart.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Tallviking:

Numera kan du ofta göra det du behöver på en offentlig verksamhet i Sverige online, dygnet runt, genom att logga in med Bank-ID,

Den servicen är kanonfin när man som jag är bosatt här i Thailand. Det är väldigt bekvämt att t.ex kunna hämta hem intyg av olika slag direkt från nätet. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett problem, man måste ha en svensk bank aktiv för att kunna ha ett bank-id, jag har ingen lust att betala för den tjänsten då jag för övrigt inte har någon nytta av svensk bank fn.

Men en sak är sur, pensionsmyndigheten har nu tagit bort möjligheten att logga in med kod, endast bank-id fungerar numera...

 

Men helt klart smidigt med bank-id.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Här är bilder på huset förresten

5a306bc986c0e_2017-10-2512_25_02.thumb.jpg.02aecb1d9904d1b22dd1bdef46d95303.jpg

 

 

5a306b6eab782_2017-12-0713_33_02.thumb.jpg.fbd777ca4f7929c05aa4fae0de17219d.jpg

 

5a306b3579ed9_2017-11-2416_52_24.thumb.jpg.b8285b131d66fd7086db1b737567dc40.jpg

Vilket galet högt plank på baksidan! Vad finns där som man inte vill se/släppa in?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket galet högt plank på baksidan! Vad finns där som man inte vill se/släppa in?
 
Det är en kanal på andra sidan plus att det är yttre muren i området.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Om inte svenska myndigheter haft så bra online tjänster så hade mitt liv förmodligen sett annorlunda ut. Kan ju från datorn göra skatt och moms deklaration. Betala detta från internet banken. Betala löner från internetbanken deklarera rotavdrag mot skattemyndigheten mm.

I Thailand så måste ju någon åka till respektive myndighet hela tiden.
Så att Sverige ligger i framkant är helt klart.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Skall man vara riktigt riktigt ärlig så kunde vi vara ännu bättre för de senaste åren har många andra EU-länder gått om Sverige i hur långt digitaliseringen i samhället kommit. Vår regering jobbar just nu med den frågan hur vi skall komma ikapp igen

 

Bl.a för detta skapas nu en särskild digitaliseringsmyndighet som bara skall jobba med den frågan. Det är inte klart ännu var den kommer ligga men det vi vet är att det inte blir Ekonomistyrningsverket som får uppgiften (som alla trodde) utan det blir en egen myndighet och den hamnar inte i Stockholm. Min personliga gissning är Sundsvall eller Östersund

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Bara ett problem, man måste ha en svensk bank aktiv för att kunna ha ett bank-id, jag har ingen lust att betala för den tjänsten då jag för övrigt inte har någon nytta av svensk bank fn.

Men en sak är sur, pensionsmyndigheten har nu tagit bort möjligheten att logga in med kod, endast bank-id fungerar numera...

 

Men helt klart smidigt med bank-id.

Nu är ju Bank-ID inte något som myndigheter eller andra offentliga tagit fram utan det är ett system framtaget av de svenska bankerna i ett samägt bolag

 

Dock är en statlig svenskt e-legitimation på gång nu eftersom det från 29 september nästa år är lag på att en EU-medborgare i ett EU-land skall kunna använda sin nationella e-legitimation i andra EU-länder (eIDAS-förordningen)

 

https://www.elegnamnden.se/eidas.4.361dc8c15312eff6fdf6ef.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nu är ju Bank-ID inte något som myndigheter eller andra offentliga tagit fram utan det är ett system framtaget av de svenska bankerna i ett samägt bolag

Men som det är nu så är det bankerna som administrerar detta, och de  gör det inte gratis.

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dock är en statlig svenskt e-legitimation på gång nu eftersom det från 29 september nästa år är lag på att en EU-medborgare i ett EU-land skall kunna använda sin nationella e-legitimation i andra EU-länder (eIDAS-förordningen)

Perfekt, om man kan ha en utan att ha en aktiv svensk bank.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Men som det är nu så är det bankerna som administrerar detta, och de  gör det inte gratis.

Nej. Deras affärsverksamhet innebär att dom tjänar pengar på sin verksamhet. Dom bedriver ingen välgörenhet.

 

Risken är att du inte får nytta av den nya e-legitimationen för den ges bara ut till svenska medborgare folkbokförda i Sverige

 

https://eid.primeportal.com/EID/Pages/Olika-utgivare-av-e-legitimation.aspx

 

Såg nu att beslutet om den nya digitaliseringsmyndigheten är taget. Det blev Sundsvall som jag misstänkte (Försäkringskassans IT ligger där bl.a med sina stora drifthallar)

 

http://www.mynewsdesk.com/se/e-legitimationsnamnden/news/den-nya-myndigheten-foer-digitalisering-av-offentlig-sektor-lokaliseras-till-sundsvall-283485?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=news

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nej. Deras affärsverksamhet innebär att dom tjänar pengar på sin verksamhet. Dom bedriver ingen välgörenhet.

 

Risken är att du inte får nytta av den nya e-legitimationen för den ges bara ut till svenska medborgare folkbokförda i Sverige

 

https://eid.primeportal.com/EID/Pages/Olika-utgivare-av-e-legitimation.aspx

 

Såg nu att beslutet om den nya digitaliseringsmyndigheten är taget. Det blev Sundsvall som jag misstänkte (Försäkringskassans IT ligger där bl.a med sina stora drifthallar)

 

http://www.mynewsdesk.com/se/e-legitimationsnamnden/news/den-nya-myndigheten-foer-digitalisering-av-offentlig-sektor-lokaliseras-till-sundsvall-283485?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=news

Lite surt

Jag har eg inte något som helst behov av svensk bank just nu, mer än att få tillgång till bank-id /E-leg, lite surt att aktivera min bank bara för det.

Kostar ändå några 100 i månaden. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...