Jump to content
IGNORERAD

Ökade satsning på trafiksäkerhet i Thailand


Tallviking

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev koppar55:

Anledningen till att jag köpte en större och förhoppningsvis en krocksäkrare bil.

 

Ja tyvärr är man aldrig säger i denna trafik, åker jag Mc tittar jat typ 360 grader man vet aldrig när någon dyker upp.

Kör jag bil ett öga framåt ett bakåt i backspegeln typ. kommer dom på höger/vänster sida milo 5555555

När dom inte följer reglerna i trafiken kommer dom aldrig att få ner dödsfallen.

Buddha är ju alltid med 555+

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • Nemo

    4

  • Nicholas

    4

  • Jordbromannen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ännu ett litet steg i Thailands utveckling....visserligen på Phuket, men förhoppningsvis snart i hela landet.

https://www.thephuketnews.com/phuket-rental-companies-to-be-fined-if-found-renting-to-unlicenced-drivers-66151.php#ZSGYr9y80KVRYHzA.97

5a96a0217d2b2_Skarmavbild2018-02-28kl_13_25_35.png.8be537f8f72a8bcb4edeb867e66c8740.png

Ytterligare ett sätt för uthyrarna att tjäna pengar. Nu kan de lägga på 2000 på hyran för de som saknar körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som vet vad de olika visselsignalerna från polisens visselpipor betyder - långa och korta signaler i en salig blandning.Jag har inte lyckats klura ut det och de finns heller inte med vid körkortsproven.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
On 2017-12-07 at 18:02, skrev biker:

Hej

Nu vet jag inte om det jag påstår är sant. Men har läst någonstans (Kanske på MPR?). De som räknas in i Thailändsk statistik som trafikdödade är endast de som dör vid olyckstillfället. Dvs. alla som förr eller senare omkommer på sjukhus mm. räknas inte in, de omkom ju inte i trafiken, utan på sjukhus!!!

Jag kan inte visa belägg för detta, men har läst det någonstans. Skulle det stämma, så blir ju siffrorna för Thailand än mindre smickrande......

mvh

biker

 

Jo men vadå, dom kan ju ha fått någon sjukdom på väg till sjukhuset! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Högre böter på allting och så jaga dom som inte betalar Pengar vet dom vad det är 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller ju naturligtvis med på det stora hela men låt oss slippa för mycket fartgupp. Nu har det kommit gupp på flera ställen i lilla Huay Yang där vi har hus, helt i onödan kan jag tycka. Så himla irriterande 🫤

Link to comment
Dela på andra sajter

2st poliskontroller på 400km idag körkort nykterhet allmän kontroll av bilen att den e körduglig.....

Link to comment
Dela på andra sajter

För tillfället verkar BIB,s biinkomst mest vars kontroll av skattemärket...inga fartkameror på länge....

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai e bra o använda blinkers om man jämför svenne...Sen vet de inte vad en heldragen gul linje betyder....

Link to comment
Dela på andra sajter

Motorists beware! Points system in operation next year - lose all your points and licence suspended 3 months

 

bild.png.bbc2b48898f881d45c10981fbe5da9bf.png

 

Pol Lt-Gen Damrongsak Kittipraphat told Daily News about the new points deduction system for drivers and other issues related to serious infractions on the Thai Roads.

 

Drunk drivers will face two years in jail and fines of 50-100,000 baht fines on committing a second offence within two years of the first. 

 

Baseline fines are being changed from 1,000 baht to 4,000 baht from September.

 

The issue of car seats and restraints for children under 6 is still being discussed. 

 

Regarding the points system drivers who lose all their points will have their licence suspended initially for 9 months. 

 

It comes in on January 9th 2023 when everyone will get 12 points. 

 

From one to four points can be deducted depending on the severity of the offence. 

 

It's one point for speeding, ignoring a Zebra crossing, not wearing a helmet or seatbelt or using a phone while driving.

 

Two points is for going through red lights or going the wrong way.

 

Three points is for street racers.

 

Four points is for drunk drivers.

 

After the 12 points are exhausted the driver is banned for three months and the points are only restored after one year.

 

https://aseannow.com/topic/1266445-motorists-beware-points-system-in-operation-next-year-lose-all-your-points-and-licence-suspended-3-months/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tallviking:

Motorists beware! Points system in operation next year - lose all your points and licence suspended 3 months

 

bild.png.bbc2b48898f881d45c10981fbe5da9bf.png

 

Pol Lt-Gen Damrongsak Kittipraphat told Daily News about the new points deduction system for drivers and other issues related to serious infractions on the Thai Roads.

 

Drunk drivers will face two years in jail and fines of 50-100,000 baht fines on committing a second offence within two years of the first. 

 

Baseline fines are being changed from 1,000 baht to 4,000 baht from September.

 

The issue of car seats and restraints for children under 6 is still being discussed. 

 

Regarding the points system drivers who lose all their points will have their licence suspended initially for 9 months. 

 

It comes in on January 9th 2023 when everyone will get 12 points. 

 

From one to four points can be deducted depending on the severity of the offence. 

 

It's one point for speeding, ignoring a Zebra crossing, not wearing a helmet or seatbelt or using a phone while driving.

 

Two points is for going through red lights or going the wrong way.

 

Three points is for street racers.

 

Four points is for drunk drivers.

 

After the 12 points are exhausted the driver is banned for three months and the points are only restored after one year.

 

https://aseannow.com/topic/1266445-motorists-beware-points-system-in-operation-next-year-lose-all-your-points-and-licence-suspended-3-months/

Det ser ut som att de äntligen har ambitionen att ta tag i detta jätteproblem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar lite rörigt.

 

När det gäller poängsystemet kommer förare som förlorar alla sina poäng att få sitt körkort indraget initialt i 9 månader.

Efter att de 12 poängen är slut spärras föraren i tre månader och poängen återställs först efter ett år.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl fortfarande så att en väldigt stor del av thailändarna kör utan körkort och eftersom de inte verkar betala böter så ser jag som enda utväg att deras fordon beslagtas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som ett bra förslag. Men så länge möjligheten att muta sig ur problemet finns kvar så fungerar det nog inte i verkligheten.

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
18 timmar sedan, skrev Claus:

Håller ju naturligtvis med på det stora hela men låt oss slippa för mycket fartgupp. Nu har det kommit gupp på flera ställen i lilla Huay Yang där vi har hus, helt i onödan kan jag tycka. Så himla irriterande 🫤

Huay Yang då känner du kanske Eva Gotländskan

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Elmeri:

Thai e bra o använda blinkers om man jämför svenne...Sen vet de inte vad en heldragen gul linje betyder....

Exakt blinker e de generellt bra på, det med linjer i vägbanan kan man glömma att någon följer, så lika bra att smälta in i det då man kör, annars kan det bli farligt.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Och hur skall de få bort alla fyllor på vägen?

Höga böter och fängelse......

Och naturligtvis bort med korrupta Kling o Klang.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
38 minuter sedan, skrev Soengsang:

Höga böter och fängelse......

Och naturligtvis bort med korrupta Kling o Klang.

Exakt höga böter och fängelse och så jaga dom som inte vill betala

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Exakt höga böter och fängelse och så jaga dom som inte vill betala

Håller med. Finns inget som svider så hårt hos en thai som pengautgifter. Se bara på alla de fullständigt livsfarliga hjälmar dom har när dom åker MC enbart för att skydda sig mot böter. Att hjälmarna inte det minsta skyddar mot skador eller död är inte viktigt, men slippa 100 baht i böter är extremt viktigt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Håller med. Finns inget som svider så hårt hos en thai som pengautgifter. Se bara på alla de fullständigt livsfarliga hjälmar dom har när dom åker MC enbart för att skydda sig mot böter. Att hjälmarna inte det minsta skyddar mot skador eller död är inte viktigt, men slippa 100 baht i böter är extremt viktigt.

Gäller väl en del changlinnen också? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev 65Selander:

Gäller väl en del changlinnen också? 😉

Ja men dom är ju ändå så tjockskalliga så dom klarar sig.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...