Jump to content
IGNORERAD

Ökade satsning på trafiksäkerhet i Thailand


Tallviking

Recommended Posts

Vid det pågående trafiksäkerhetsseminariet utlovade vice inrikesministern Sutee Markboon utökade satsningar och åtgärder för att höja trafiksäkerheten i landet och slippa vara världens näst mest farliga land trafikmässigt

 

Åtgärder omfattar bl.a

 

- Ny hastighetsgräns på 50 k/m i städer/byar

- Ny miniålder och särskilt körkort för tunga motorcyklar

- Alla MC måste ha ABS-bromsar

- Hårdare straff vid alkoholberusning som förare

- Alla misstänkta vid olyckor skall testas för alkohol

 

Andra områden som tittas på är:

- Ökad samverkan mellan trafiksäkerhetsorganisationer

- Förbättrad budget för trafiksäkerhetsarbete

- Trafiksäkerhetsutbildning i alla skolnivåer

- Förbättrad utredning av trafikolyckor och förebyggande åtgärder

 

Det dör 23000 människor i Thailand varje år i trafiken med en befolkning på 70 miljoner.

I hela EU dör det 25000 i trafiken per år och där finns 600 miljoner invånare

 

c1_1373559_171207042915_620x413.jpg

 

https://www.bangkokpost.com/news/general/1373559/

 


 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • Nemo

    4

  • Nicholas

    4

  • Soengsang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev koppar55:

Ständigt återkommande kommentarer när dåliga nyheter kommer i dagen. 

 

Det framgick också att endast 4% av böterna betalas idag.

 

 

Vid obetalda böter så kan man tex ta regskyltarna, så gör man i sverige vid obetalda skatter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bra att de försöker att införa mer och nya åtgärder, men man skall nog inte hoppas på några altför stora förändringar på kort sikt beträffande olycks/dödsfrekvensen.

 

Man får ju tänka på att väligt stor del av trafikanterna kommer ju mer eller mindre direkt från "djungeln" och skall ut i trafiken. Sen har vi ju de välbeställda/inflytelserika Bangkok/stadsborna som visserligen inte kommer direkt från djungeln, men de har ju en mentalitet som visar sig i att de tror att de kan köra lite hur de vill utan att få något straff för sina handlingar. Samma gäller ju deras barn, som vid en olycka åberopar sina föräldrars makt och inflytande för att undvika straff i ordets bemärkelse.

 

Sen det här med Buddhasymboler och annat skit som de har i sina fordon i tron att dessa skulle motverka olyckor. Allt sånt tänk måste ju motarbetas redan från unga år.

 

Nä, Thailand får nog avvakta en eller två generationer, innan nån förändring sker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju jättebra fem punkter vice inrikesministern Sutee Markboon kommit på!

 

Jag har ett annat förslag på fem bra punkter.
1. Vi skapar trafikregler som alla skall kunna, och i största möjliga mån förstå och följa.

2. Regel 1 vi försöker hålla oss till vänstertrafik, även om det är kortare väg om man kör på höger sida.
3. Inte bara alkohol utan även andra droger bör ej kombineras med fordonsframförande.

4. Vi har belysning både fram och bak och den skall dessutom vara tänd, åtminstone vid mörker.

5. Varningsblinkers ger ej fri lejd, eller åsidosätter ovanstående regler.

 

Såja, nu har vi någon sorts grund att utgå ifrån. När dessa fungerar något så när kanske man är mogen att gå vidare med fler regler.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vid det pågående trafiksäkerhetsseminariet utlovade vice inrikesministern Sutee Markboon utökade satsningar och åtgärder för att höja trafiksäkerheten i landet och slippa vara världens näst mest farliga land trafikmässigt

 

Åtgärder omfattar bl.a

 

- Ny hastighetsgräns på 50 k/m i städer/byar

- Ny miniålder och särskilt körkort för tunga motorcyklar

- Alla MC måste ha ABS-bromsar

- Hårdare straff vid alkoholberusning som förare

- Alla misstänkta vid olyckor skall testas för alkohol

 

Andra områden som tittas på är:

- Ökad samverkan mellan trafiksäkerhetsorganisationer

- Förbättrad budget för trafiksäkerhetsarbete

- Trafiksäkerhetsutbildning i alla skolnivåer

- Förbättrad utredning av trafikolyckor och förebyggande åtgärder

 

Det dör 23000 människor i Thailand varje år i trafiken med en befolkning på 70 miljoner.

I hela EU dör det 25000 i trafiken per år och där finns 600 miljoner invånare

 

c1_1373559_171207042915_620x413.jpg

 

https://www.bangkokpost.com/news/general/1373559/

 


 

Man kan ju bara hoppas att de fullföljer sina planer.

Och varför inte kan de inte bygga "Fartgupp" på olycksdrabbade sträckor, i städer, byar och utanför skolor och marknader? Thai är mycket mer försiktiga med sina egna fordon än med andra Thai...

 

På en av de större gatorna intill vårt hem i Bkk, satte de upp rödljus vid övergångsställena, fullkomligt livsfarligt eftersom fotgängarna trodde att det var säkert, men bilister och MC-förare sket i rödljusen...  Samma sak i andra städer...

Inte ens polisen stannar...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vid det pågående trafiksäkerhetsseminariet utlovade vice inrikesministern Sutee Markboon utökade satsningar och åtgärder för att höja trafiksäkerheten i landet och slippa vara världens näst mest farliga land trafikmässigt

 

Åtgärder omfattar bl.a

 

- Ny hastighetsgräns på 50 k/m i städer/byar

- Ny miniålder och särskilt körkort för tunga motorcyklar

- Alla MC måste ha ABS-bromsar

- Hårdare straff vid alkoholberusning som förare

- Alla misstänkta vid olyckor skall testas för alkohol

 

Andra områden som tittas på är:

- Ökad samverkan mellan trafiksäkerhetsorganisationer

- Förbättrad budget för trafiksäkerhetsarbete

- Trafiksäkerhetsutbildning i alla skolnivåer

- Förbättrad utredning av trafikolyckor och förebyggande åtgärder

 

Det dör 23000 människor i Thailand varje år i trafiken med en befolkning på 70 miljoner.

I hela EU dör det 25000 i trafiken per år och där finns 600 miljoner invånare

 

c1_1373559_171207042915_620x413.jpg

 

https://www.bangkokpost.com/news/general/1373559/

 


 

Hej

Nu vet jag inte om det jag påstår är sant. Men har läst någonstans (Kanske på MPR?). De som räknas in i Thailändsk statistik som trafikdödade är endast de som dör vid olyckstillfället. Dvs. alla som förr eller senare omkommer på sjukhus mm. räknas inte in, de omkom ju inte i trafiken, utan på sjukhus!!!

Jag kan inte visa belägg för detta, men har läst det någonstans. Skulle det stämma, så blir ju siffrorna för Thailand än mindre smickrande......

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Nu vet jag inte om det jag påstår är sant. Men har läst någonstans (Kanske på MPR?). De som räknas in i Thailändsk statistik som trafikdödade är endast de som dör vid olyckstillfället. Dvs. alla som förr eller senare omkommer på sjukhus mm. räknas inte in, de omkom ju inte i trafiken, utan på sjukhus!!!

Jag kan inte visa belägg för detta, men har läst det någonstans. Skulle det stämma, så blir ju siffrorna för Thailand än mindre smickrande......

mvh

biker

 

Jag tror WHO:s undersökning bedöms som den som är mest tillförlitlig och att de räknar med även de som senare dör på sjukhus.

 

 

5a2977225c69b_roadaccidentsthaiand.PNG.0685be95c2195d018cd8bdcfb49c9d63.PNG

 

http://www.bbc.com/news/world-asia-38660283

Link to comment
Dela på andra sajter

Morgonnyheterna på Channel 7 har ju börjat med en "drive" att visa gårdagens/nattens trafikolyckor (0630-0700). Det kanske kan få några thaiare att börja tänka efter lite. Kanske tom undra varför Buddha var upptagen med annat vid olyckstillfällena?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Nu vet jag inte om det jag påstår är sant. Men har läst någonstans (Kanske på MPR?). De som räknas in i Thailändsk statistik som trafikdödade är endast de som dör vid olyckstillfället. Dvs. alla som förr eller senare omkommer på sjukhus mm. räknas inte in, de omkom ju inte i trafiken, utan på sjukhus!!!

Jag kan inte visa belägg för detta, men har läst det någonstans. Skulle det stämma, så blir ju siffrorna för Thailand än mindre smickrande......

mvh

biker

 

Hej

 

Det är så thailändska myndigheter räknar tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer uppgifter om de kommande satsningarna nästa år:

- Körkortstesterna görs helt elektroniska för att undvika "diskussioner" mellan de som leder testerna och de som genomför testerna

- Fingeravtryckskontroll så man med säkerhet kan identifiera den som gör testet och hindra "representanter"

- Granskning av medicinsk historia och förbjudet för personer med vissa medicinska problem att inneha körkort t.ex epilepsi och sockersjuka

- Personer som genomgått hjärt- och hjärnoperationer som läkare bedömer olämpliga att köra bil får ej körkort

- Eventuellt kommer förare över 70 år krävas medicinsk kontroll vart tredje år för att kunna förnya körkort enligt det brittiska systemet

- Högre krav för att klara teoriprovet (90% rätt mot idag 60% tror jag)

- Högre krav vid det praktiska körprovet

 

https://www.bangkokpost.com/news/general/1377691/tougher-driving-tests-medical-check-eyed-in-road-safety-push

 

 

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-07 at 10:21, skrev koppar55:

Kanske anledningen till att man ser så många bilar här utan skyltar. (joke)

 

En länk som säger det mesta om 7-7-7 kampanjen.

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1014825-midweek-rant-thai-road-safety-campaign-7-–-7-–-7…more-like-555/

Bilar utan skyltar är vanligast när ägaren varit på tvivelaktiga inrättningar. Går man förbi en spelhåla eller en bordell ser man ofta bilar där ägaren tagit bort skyltarna. Visar definitivt att man har mjöl i påsen/huvut.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

- Högre krav vid det praktiska körprovet

Ja det skulle behövas. Som det är idag så är det i princip inga krav alls. Om man nu inte kallar att köra mellan två koner utan att välta dem och att parkera bilen på lämpligt avstånd från trottoarkanten som ett förarprov. Skrattretande!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

Mer uppgifter om de kommande satsningarna nästa år:

- Körkortstesterna görs helt elektroniska för att undvika "diskussioner" mellan de som leder testerna och de som genomför testerna

- Fingeravtryckskontroll så man med säkerhet kan identifiera den som gör testet och hindra "representanter"

- Granskning av medicinsk historia och förbjudet för personer med vissa medicinska problem att inneha körkort t.ex epilepsi och sockersjuka

- Personer som genomgått hjärt- och hjärnoperationer som läkare bedömer olämpliga att köra bil får ej körkort

- Eventuellt kommer förare över 70 år krävas medicinsk kontroll vart tredje år för att kunna förnya körkort enligt det brittiska systemet

- Högre krav för att klara teoriprovet (90% rätt mot idag 60% tror jag)

- Högre krav vid det praktiska körprovet

 

https://www.bangkokpost.com/news/general/1377691/tougher-driving-tests-medical-check-eyed-in-road-safety-push

 

 

 

 

När jag tog mitt Thai-kk för 8 år sedan(nästan säker) var kravet 23 rätt av 30 frågor, alltså drygt 70%.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wangthong:

Bilar utan skyltar är vanligast när ägaren varit på tvivelaktiga inrättningar. Går man förbi en spelhåla eller en bordell ser man ofta bilar där ägaren tagit bort skyltarna. Visar definitivt att man har mjöl i påsen/huvut.

Var och köpte en ny MC igår. Och att köra utan skylt är inget problem, kan ta upp till 3 mån. innan man får skylten.

Men har något papper att visa upp vid ev. kontroll.

Ville bara visa att köra utan skylt kan vara helt ok. i Thailand.

 

mvh biker

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎12‎-‎07 at 18:02, skrev biker:

Hej

Nu vet jag inte om det jag påstår är sant. Men har läst någonstans (Kanske på MPR?). De som räknas in i Thailändsk statistik som trafikdödade är endast de som dör vid olyckstillfället. Dvs. alla som förr eller senare omkommer på sjukhus mm. räknas inte in, de omkom ju inte i trafiken, utan på sjukhus!!!

Jag kan inte visa belägg för detta, men har läst det någonstans. Skulle det stämma, så blir ju siffrorna för Thailand än mindre smickrande......

mvh

biker

 

Så verkliga siffran är mycket högre och då är ju Thailand etta.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Var och köpte en ny MC igår. Och att köra utan skylt är inget problem, kan ta upp till 3 mån. innan man får skylten.
Men har något papper att visa upp vid ev. kontroll.
Ville bara visa att köra utan skylt kan vara helt ok. i Thailand.
 
mvh biker
 
 
Ja.
Och det är ju ett problem.
Ser ju moppar som är 20+ år gamla utan skylt också.
Fungerande baklykta är även det helt onödigt.
Inga poliser bryr sig och kl 17 har dom gått hem.

Sedan U-turns på motorvägar.
Alla affärer som ligger direkt på sidan vid vägen med tillhörande in och uthoppande därifrån.

Men störst problem är nog att bylingen nästa aldrig bryr sig om någonting.

Förväntar mig ingen förändring under min livstid.

Bara gilla läget.
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nåt speciellt som gav en sådan peak på CM.
Buss eller nåt.

CM brukar ju leda den ligan. Finns mycket trafikdårar här och man kan ju hoppas att en så stor del som möjligt av de omkomna tillhörde den gruppen och inte oskyldiga medtrafikanter som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nemo:

CM brukar ju leda den ligan. Finns mycket trafikdårar här och man kan ju hoppas att en så stor del som möjligt av de omkomna tillhörde den gruppen och inte oskyldiga medtrafikanter som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle.

Undra om inte kombon mycket turister som inte är bekanta med dessa slingrande branta vägar. Livsfarliga omkörningar av långsamtgående trafik uppför i kombination med snabba förare som tror att det går lika fort att bromsa i en brant utförsbacke som på flata. Lite vingelvatten eller jaa baa på det så är olyckorna oundvikliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs en radikal förändring i synsättet hos thailändare angående regler och dess nytta. Och detta är tyvärr en flerstegsraket. Så länge man har en poliskår som inte bryr sig eller gärna tar pengar i bröstfickan så ser medelsomchai det mera som att undvika polisen snarare än att se reglers nytta. Hjälmtvånget är ett skämt så länge man inte har krav på vad en hjälm som skyddar huvet består av (en minimi standard för hjälmar). När man förnyar / tar körkort, tvingas man titta på en bra upplysande film angående trafiksäkerhet. Varför tvingar man inte tv kanalerna att köra filmen till alla och ofta? Straffen för diverse trafikbrott kan i och för sig höjas. Men det viktiga är väl att polisen ser till att reglerna efterföljs snarare än att öka straffet för dom som åker dit. Det vore därför önskvärt att polisen kör flera nykterhetskontroller konstant i hela landet. Det har nog större effekt än höjda böter / straff.

 

Man borde även lägga hårdare bevakning på tyngre fordon som går i yrkestrafik. Att bromsar mm fungerar som dom ska. Samt utbilda ungdomarna om vett och etikett i trafiken redan i skolan.

Inte minst så borde det bli kraftiga böter på överlast av lastbilar och pickuper. Detta i sig är en stor trafikfara samt skadar vägarna då den tunga trafiken trycker sönder vägarna.

 

Har dock ingen förhoppning om att detta kommer att ske under överskådlig framtid.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

 

 Det går bra det nya programet för att minska döds fall i trafiken

 

Vägkarnage: Januari dödsfallet går genom taket

 

 

Dödsavgiften från trafikolyckor under årets första månad har slagit nya höjder.

 

Trots att regeringen och andra myndigheter sa att de planerade att ta itu med blodbadet på landets vägar var siffrorna för januari över hälften på förra året.

 

Totalt rapporterades 1 452 personer i förra månaden vid olycksplatsen. Detta jämfördes med 947 i januari 2017.

 

Det var den högsta månatliga dödsstödet på vägarna under det senaste året, rapporterade INN, till och med överträffade den "dödliga" Songkran månaden i april förra året som nådde 1 382.

 

Men dessa siffror kommer att öka väsentligt när de som dog på sjukhus till följd av olyckor läggs till. 

 

Erfarenheten visar att siffrorna kan öka ytterligare 50-70% åtminstone. 

 

Dödsfall vid olycksfall under första halvåret 2016 var 5 308. År 2017 ökade detta till en svindlande 6,712 i slutet av juni. 

 

Men om den här januari siffran är någonting att gå med 10 000 kunde ha förgåtts i mitten av året.

 

Siffrorna avslöjades av Thaejing Siripanich från Anti Drink Driving Foundation. 

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1023260-road-carnage-january-death-toll-goes-through-the-roof/?utm_source=newsletter-20180203-0753&utm_medium=email&utm_campaign=news

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...