Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev janne_h:

skaffa ett nytt pass på ambassaden utan att få nytt visum in klistrat i passet.

Ja det är så det går till. Man får bara stämplar i det nya passet om man förnyar det gamla, inget inklistrat visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

I morgon är det dags att åka till immigration och köpa ett nytt uppehållstillstånd.

Så här såg mitt gamla ut som gick ut i september och jag har inget visum.

Sen står det lite roligt om Notifikation of Recidence must be.......... i uppehållstillståndet :D 20171210_141414_resized.thumb.jpg.a8fa2e774b9a2c3984e6aeade97a776e.jpg

 

 Ja med "residence" avses alltså din bostad, med tillhörande address.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är så det går till. Man får bara stämplar i det nya passet om man förnyar det gamla, inget inklistrat visa.
Ok så om jag tappar passet så är mitt non I'm multiple förbrukat då menar du till nästa inresa?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Min poäng är att bara för att man får en intense stämpel i ett pass betyder inte det att man fått uppehållstillstånd.
Ett visum är ett tillstånd att resa in i landet men även ett tillstånd att befinna sig i landet och stämpeln talar bara om när inresan skett och när den måste avslutas enligt gällande visum.
Även extension precis som stämpeln är beroende av visumet och är inget upphävande av visumet, då man inte kan ha både visum och uppehållstillstånd samtidigt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Tydligen finns det fler än jag och gst som har en helt annan uppfattning om vad ett Visum och ett Uppehållstillstånd betyder.

 

" ETT VISUM MEDGER INTE PER AUTOMATIK ATT INNEHAVAREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!

 

UPPEHÅLLSTILLSTÅND

För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.

DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR! "

http://thailandforum.se/forums/topic/9051-vad-är-visum-och-vad-är-uppehållstillstånd-för-Thailand/

 

Fritz..

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen finns det fler än jag och gst som har en helt annan uppfattning om vad ett Visum och ett Uppehållstillstånd betyder.
 
" ETT VISUM MEDGER INTE PER AUTOMATIK ATT INNEHAVAREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!
 
UPPEHÅLLSTILLSTÅND
För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.
DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR! "
http://thailandforum.se/forums/topic/9051-vad-är-visum-och-vad-är-uppehållstillstånd-för-Thailand/
 
Fritz..
 
Det gör ju inte det mera faktamässigt att hänvisa till ett annat thai forum.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

Det gör ju inte det mera faktamässigt att hänvisa till ett annat thai forum.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu skrev jag ju bara att han var av en annan uppfattning än vad du är och jag måste erkänna att hans ord vägde i mina ögon betydligt tyngre än dina. Prova att nån gång använda ord som "tror, antar" i stället för att ständigt framföra dina åsikter som obestridliga fakta, det är kanske svårt först gången men sen lättar det.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Fritz:

Tydligen finns det fler än jag och gst som har en helt annan uppfattning om vad ett Visum och ett Uppehållstillstånd betyder.

 

" ETT VISUM MEDGER INTE PER AUTOMATIK ATT INNEHAVAREN ÄGER RÄTT ATT RESA IN I LANDET!

 

UPPEHÅLLSTILLSTÅND

För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.

DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR! "

http://thailandforum.se/forums/topic/9051-vad-är-visum-och-vad-är-uppehållstillstånd-för-Thailand/

 

Fritz..

 

Hahaha bra källa... :)

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hahaha bra källa... :)

 

 

Bättre än ingen alls i alla fall kan jag tycka. Dessutom stämmer det han skriver mycket väl med mina åsikter, t.ex att man får uppehållstillstånd i Thailand när man passerar Immigration och får en stämpel i passet, konstigt vore det väl annars. Länka själv till en källa som styrker dina åsikter i stället för att bara vara hånfull.

 

Fritz..

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev jag ju bara att han var av en annan uppfattning än vad du är och jag måste erkänna att hans ord vägde i mina ögon betydligt tyngre än dina. Prova att nån gång använda ord som "tror, antar" i stället för att ständigt framföra dina åsikter som obestridliga fakta, det är kanske svårt först gången men sen lättar det.
 
Fritz..
Fast i just detta fall så om du bläddrar bakåt i tråden så har jag länkat till en övetsättnings site som ger obestridlig fakta om översättning till engelska av ordet uppehållstillstånd. Vet inte om det kan bli mera solklart än så. Bygger ju inte på tro och övertygelse som verkar vara det som driver dig och GST.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Fast i just detta fall så om du bläddrar bakåt i tråden så har jag länkat till en övetsättnings site som ger obestridlig fakta om översättning till engelska av ordet uppehållstillstånd. Vet inte om det kan bli mera solklart än så. Bygger ju inte på tro och övertygelse som verkar vara det som driver dig och GST.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu menar jag en länk till vad som gäller i Visum- uppehållstillståndsfrågor här i Thailand och inget annat, för det är väl värkligheten, OBS MPR-stavning, vi snackar om och inte översättning av enstaka ord.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu menar jag en länk till vad som gäller i Visum- uppehållstillståndsfrågor här i Thailand och inget annat, för det är väl värkligheten, OBS MPR-stavning, vi snackar om och inte översättning av enstaka ord.

 

Fritz..

Här kan du läsa om vad residence permit är som är den korrekta engelska översättningen till det svenska ordet uppehållstillstånd.

 

Det är den enda uppehållstillståndet som Thailand har och benämner resident permit.

 

Är Thailändska ambassaden i London tillräckligt seriös källa för dig? För att vi ska kunna lägga detta bakom oss och inse vad fakta är?

 

http://www.thaiembassy.org/london/en/services/7495/81758-Residence-Permit-in-Thailand.html

 

Om du läser texten så benämner även ambassaden extention som Visa extension vilket fastslår att extension är en visum förlängning Och inte ett uppehållstillstånd.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast i just detta fall så om du bläddrar bakåt i tråden så har jag länkat till en övetsättnings site som ger obestridlig fakta om översättning till engelska av ordet uppehållstillstånd. Vet inte om det kan bli mera solklart än så. Bygger ju inte på tro och övertygelse som verkar vara det som driver dig och GST.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Babbel? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Babbel? [emoji4]
Menar du att översättningen är felaktig?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Menar du att översättningen är felaktig?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jag menar att Babbel väl inte är en sida jag skulle referera till.

 

Nu är det inte ordagrann översättning.g vi diskuterar, utan vad som gäller i praktiken.

 

Anser du att du bor i Thailand på visum, får du gärna göra det för mig, men lura inga andra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att Babbel väl inte är en sida jag skulle referera till.
 
Nu är det inte ordagrann översättning.g vi diskuterar, utan vad som gäller i praktiken.
 
Anser du att du bor i Thailand på visum, får du gärna göra det för mig, men lura inga andra
https://ne.ord.se/ordbok/svenska/engelska/s%C3%B6k/Uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd

Antar att du nu vill ifrågasätta även NE,s trovärdighet.
Verkar som du målat in dig ordentligt i hörnet när du börjar ifrågasätta översättning av ord och angripa översättnings siten som mindre trovärdig.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

https://ne.ord.se/ordbok/svenska/engelska/s%C3%B6k/Uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd

Antar att du nu vill ifrågasätta även NE,s trovärdighet.
Verkar som du målat in dig ordentligt i hörnet när du börjar ifrågasätta översättning av ord och angripa översättnings siten som mindre trovärdig.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Läs.mitt senare inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Nu är det inte ordagrann översättning.g vi diskuterar, utan vad som gäller i praktiken.

 

Och där har vi just lärt oss av pastorn att alla som kommer till Thailand har uppehållstillstånd efter immigration 55555

 

Jag nöjer mig med vad som står på blanketterna för att söka förlängd vistelse TM.7 och permanent uppehållstillstånd TM.9, tämligen lättbegriplig engelska i blanketternas namn...  

33 minuter sedan, skrev Fritz:

Dessutom stämmer det han skriver mycket väl med mina åsikter, t.ex att man får uppehållstillstånd i Thailand när man passerar Immigration och får en stämpel i passet, konstigt vore det väl annars. Länka själv till en källa som styrker dina åsikter i stället för att bara vara hånfull.

 

Fritz..

 

LOL :)

 

Ps @Fritz du kan själv se på TM.7 och TM.9 vad blanketterna heter, jag tror du kan översätta själv :)

 

http://www.immigrationbangkok.com/files/visa_forms/tm7.pdf

http://www.immigrationbangkok.com/files/visa_forms/tm9.pdf

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Är Thailändska ambassaden i London tillräckligt seriös källa för dig? För att vi ska kunna lägga detta bakom oss och inse vad fakta är?

 

För att det ska bli statistiskt och vetenskapligt belagt så hur lyder översättningarna från Thailands Ambassader i Madrid, Rom, Paris, Manila, Dacca, Tokyo och inte att förglömma Stockholm, Helsingfors och Oslo.  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Och där har vi just lärt oss av pastorn att alla som kommer till Thailand har uppehållstillstånd efter immigration 55555

 

Jag nöjer mig med vad som står på blanketterna för att söka förlängd vistelse TM.7 och permanent uppehållstillstånd TM.9, tämligen lättbegriplig engelska i blanketternas namn...  

LOL :)

Är du i Thailand har du uppehållstillstånd i Thailand, Annas är du här olagligt. Sen kan uppehållstillstånd er vara 30 dagar eller ett år. Same same

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns mera som det gått till så här. GST har stolt berättat för vänner och bekanta att han har fått uppehållstillstånd i Thailand som smäller ganska högt i aktning för en svensk. När det nu visar sig att han har bara visum förlängning eller visa extention som ambassaden i London benämner det som, så uppstår lätt panik då det rubbar självbilden. [emoji23]🤣

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Känns mera som det gått till så här. GST har stolt berättat för vänner och bekanta att han har fått uppehållstillstånd i Thailand som smäller ganska högt i aktning för en svensk. När det nu visar sig att han har bara visum förlängning eller visa extention som ambassaden i London benämner det som, så uppstår lätt panik då det rubbar självbilden. emoji23.png🤣

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Snacka om att ha slut på argument :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du i Thailand har du uppehållstillstånd i Thailand, Annas är du här olagligt. Sen kan uppehållstillstånd er vara 30 dagar eller ett år. Same same
Med samma retorik har ju alla flyktingar och turister uppehållstillstånd i sverige med inresestämpeln. Undrar varför migrationsverket ska utreda detta överhuvudtaget om dom redan har det. Eller varför en thai ska åka tillbaka till Thailand och söka uppehållstillstånd när dom redan har det i och med inresestämpeln.

Att du har en egen språkmässig definition av saker och är ju helt klart!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du i Thailand har du uppehållstillstånd i Thailand, Annas är du här olagligt. Sen kan uppehållstillstånd er vara 30 dagar eller ett år. Same same

Undrar hur ambassaden (om du läser länken) kan få det till att du har en visa extention när du påstår att du har ett förbrukat visum och nu har uppehållstillstånd i stället?

 

🤣

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 03/12/2017 at 6:45 PM, ellim63 said:

Är det fortfarande dessa som gäller? 

 

DSC_2474.thumb.JPG.ef1f2c8cc913584ef06ac8b2c9c40fcf.JPG

Jag flög in i fredags med Thai från Shanghai och då var det den nya lappen. Jag hade fått för mig att huvudanledningen till att ändra var att göra den enklare för att minska köerna men det är ju mer att fylla i nu.

 

Märkligt. Nästan lika märkligt som att en diskussion om visum/uppehållstillstånd kan urarta i en metadiskussion om semantik och diskurs som pågår i ety dussin sidor.

 

Själv ska jag förlänga mitt visum / göra min extension of stay / förlänga mitt uppehållstillstånd kommande vecka. Frugan var där med en fruktkorg i fredags så det går nog smidigt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter


Ok, saken är så här. Mitt ettåriga extension baserat på NON-O spouse går ut 14 december. Jag kommer förhoppningsvis av skutan imorgon den 11:e.
Jag kommer inte kunna uppfylla kravet på 400k på minst 60 dagar i thaibank, om de inte godtar min/frugans gemensamma bankbok.
Vi tar en repa till zell am see 19-27 Jan och runt den 25 Feb måste jag ut och jobba igen.
OM immigration inte beviljar mig ny förlängning är det någon som vet en ambassad som kan ge mig ett nytt NON-O multiple entry som gäller i ett år i stöten eftersom jag eventuellt inte hinner ansöka om förlängning (30 dagar innan det går ut är visst gränsen)
Helst bör ambassaden ligga i asien, undviker gärna långflygningar.
 
Tack för all info förresten
 
/ SatanG
Bör väl räcka med Att du styrker en inkomst på minst 400000 baht per år. Vilket jag inte tror är något problem. Dra kopior på Dina lönespecar ett år bakåt så är nog det löst.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...