Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Stoneys:

Om jag bor på hotell i Pattaya och behåller rummet och åker till Kho samed 4 dygn.

Var är jag reggad när jag kommer tillbaks till Pattaya? För jag tror inte Hotellet

i Pattaya reggar mig igen. Vems är då felet om jag blir kontrollerad?

Det är nog lungt, men skall du ha en tjänst gjord på Immigration i Jomtien så får du lägga en heldag på att regga in dig med hotel adressen, ta med ett kvitto där det visas att du bor där + ett visitkort från hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Lag-gst har bytt ut Fritz mot nya, fräscha talanger. 

 

Lag-gst är fortfarande det enda lag som har rätt. 

 

Starkt. 

Jag tycker lag Caveman som Libero,JanneH på mitten och Soengsang på topp går som tåget nu, vi saknar dock en målvakt.......

Har du spelat där bak någon gång? du är ju bra på att kasta dig både hit och dit :D 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Låt oss nu inte börja om från början igen. Har ni glömt vad ni skrivit förut, så lös igenom tråden innan ni kommer med samma argument mot uppehållstillstånd igen.

Nu har jag löst hela tråden, och ?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

enl immi i Pattaya är det 3dygn eller 72h
ps. om man inte har anmält inom 3dygn (så ryktas det här nere) att man åker på böter på 1600B när man checkar ut ur landet, men det är inte bekräftat ännu, vi får väll se.....
Om detta bekräftas blir det ju lite tjurigt. Nu kan man ju skita i att regga sig om man inte behöver förlänga uppehållstillstånd/visum/permit to stay, va fasen ni nu vill kalla det, eller behöver ett residens certifikat.....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Jag tycker lag Caveman som Libero,JanneH på mitten och Soengsang på topp går som tåget nu, vi saknar dock en målvakt.......

Har du spelat där bak någon gång? du är ju bra på att kasta dig både hit och dit :D 

Har varit målvakt i ÖIK i många år. 

 

Spelade mot Norge i nån vänskapsmatch och vi ledde med 7-0, då gjorde brorsan självmål bara för att jag inte skulle få hålla nollan. 

 

Ps. Det heter uppehållstillstånd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

Har varit målvakt i ÖIK i många år. 

 

Spelade mot Norge i nån vänskapsmatch och vi ledde med 7-0, då gjorde brorsan självmål bara för att jag inte skulle få hålla nollan. 

 

Ps. Det heter uppehållstillstånd. 

ÖIF är det ÖstertäljeIF? vi mötte dem i hockey när jag var typ 11-12år, vill minnas att vi vann med typ 25-0 :D 

 

ps. var det du bakom masken?

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Cavemannen:

ÖIF är det östertälje? vi mötte dem i hockey när jag var typ 11-12år, vill minnas att vi vann med typ 25-0 :D 

Jag spelade inte hockey med Östertälje. Eftersom de bara hade ett tjejlag.

Var det dem ni mötte? Hehe... 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
 Jo, det är just vad det är. När du har fått ditt visa inklistrat i passet, så ingår följande:
 
1. Du får komma in i landet.
2. Du får tillstånd att uppehålla dig i landet under en viss tid beronde på vilken typ av visa du har fått.
 
När gilltighetstiden för detta tillstånd att vistas i landet (uppehållstillstånd [emoji4]) är förbrukat, så kan du ansöka om att förlänga ditt tillstånd att vistas/uppehålla dig i landet (uppehållstillstånd [emoji4]).
 
Det är alltså "uppehållstillståndet" du förlänger, inte visat, vilket är förbrukat. Det ser du på den stora stämpeln (VOID) tvärs över visat.
Naturligtvis handlar det om ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, finns väl ingen som uppfattar det som att det gäller livet ut.
 
Fast står det void så är ju det för att man har ett single entry och inte ett multiple. Hur många multiple entry visum har du sett med stämpeln void inom giltighetstiden?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-11 at 07:48, skrev gst:

Residence permit innebär ju en rättighet att bosätta sig i landet. Ska man bosätta sig i landet måste man ju också få jobba där, vilket inte är aktuellt i Thailand. Jag förstår därför varför de valt att kalla det något annat. Extension of stay innebär i vilket fall att jag får uppehålla mig i landet, vilket jag och de flesta med mig (utom möjligen i denna tråd) kallar uppehållstillstånd.

Om jag minns rätt så kan man i Malaysia som pensionär få 10-års uppehållstillstånd men det finns inget om att man får arbeta(man får även äga mark).

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-11 at 09:30, skrev gst:

Du pratar om permanent uppehållstillstånd, inte uppehållstillstånd.

I Sverige så får man arbetstillstånd redan när man har UT.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-11 at 11:23, skrev gst:

Ibland verkar det som att vissa tror att svensk lag ska gälla i hela världen, men inte ens i Sverige får någon med tillfälliga uppehållstillstånd tillgång till alla förmåner.

Jag har fått intrycket senaste åren att de som endast har tillfälliga uppehållstillstånd eller inga alls har mycket mer rättigheter än Svenska medborgare som arbetar och betalar skatt i Sverige, men jag kan ha fått detta om bakfoten.

 

Det enda är väl att de inte får rösta innan de har PUT.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde min extension igår och det gick smidigt. Hann till och med med en 30-sekunders MPR-träff.

 

Det har pratats om Permanent Residence Permit i tråden och jag trodde själv en gång i tiden att det faktiskt var ett alternativ. Det är det inte. Teoretiskt sett är det relativt enkelt att få men det är nog inga andra än nyrika kineser och ryssar som blir så lurade. Jag är bekant med mängder av utlänningar som bott här i 20-30 år. Inte som pensionärer eller sexpats utan som anställda i stora thailändska eller utländska företag eller som ägare av riktigt stora företag. Nästan alla har någon gång startat processen för Permanent Residence Permit men bara en gick hela vägen och det kostade honom drygt 3 miljoner Baht. Efter 5 år ville de ha lika mycket till så han gav upp och bytte tillbaka till vanlig extension. Jag tror inte det är många västerlänningar som gjort detta de senaste 10 åren, åtminstone inte i Bangkok.

 

Numera har de ju dragit igång Thailand Elite Card igen och det är ett betydligt bättre alternativ om man vill ha 5 års extension; bara 500,000 Baht och en minimal arbetsinsats. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det enda är väl att de inte får rösta innan de har PUT

Måste vara medborgare för att få rösta

Räcker inte med PUT

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev acarls:

Måste vara medborgare för att få rösta

Räcker inte med PUT

Då är det ändrat nyligen, när min tant hade PUT så fick hon rösta i både kommunalvalet och i landstingsvalet men ej i riksdagsvalet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Då är det ändrat nyligen, när min tant hade PUT så fick hon rösta i både kommunalvalet och i landstingsvalet men ej i riksdagsvalet.

Sorry, det är bara riksdagsvalet och val till europaparlamentet som är stängt för andra än medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Atom:

Jag gjorde min extension igår och det gick smidigt. Hann till och med med en 30-sekunders MPR-träff.

 

Det har pratats om Permanent Residence Permit i tråden och jag trodde själv en gång i tiden att det faktiskt var ett alternativ. Det är det inte. Teoretiskt sett är det relativt enkelt att få men det är nog inga andra än nyrika kineser och ryssar som blir så lurade. Jag är bekant med mängder av utlänningar som bott här i 20-30 år. Inte som pensionärer eller sexpats utan som anställda i stora thailändska eller utländska företag eller som ägare av riktigt stora företag. Nästan alla har någon gång startat processen för Permanent Residence Permit men bara en gick hela vägen och det kostade honom drygt 3 miljoner Baht. Efter 5 år ville de ha lika mycket till så han gav upp och bytte tillbaka till vanlig extension. Jag tror inte det är många västerlänningar som gjort detta de senaste 10 åren, åtminstone inte i Bangkok.

 

Numera har de ju dragit igång Thailand Elite Card igen och det är ett betydligt bättre alternativ om man vill ha 5 års extension; bara 500,000 Baht och en minimal arbetsinsats. 

 

Trevligt att se dig även om det var under lite stressade former. Även trevligt att träffa din fru även om jag inte var hyffsat nog att presentera mig lite bättre.

Jag var lite stressad, brukar jag vara på immigration, och hade precis spenderat 1.5 timme på övervåningen för att lämna in frugans registrering på att jag var inneboende. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela att det på planscherna står att registrering av husägare skall ske inom 24 timmar. De har dock tidigare sagt till frugan att det räcker om det görs inom en vecka. Det här är något jag/vi definitivt inte prioriterar men då jag strax efter skulle söka min ettåriga extension så kändes det lika bra att göra det då jag ändå var där.

Tjänstemannen sa till mig att han kunde se hela min historia och att vi behöver bli bättre men var vänlig nog att inte ge några böter trots en vecka sen. 

 

Extension gick som det brukar när jag besöker immigration, dvs inte särskilt bra. De vägrade att ens överväga extension om inte min fru kom dit personligen vilket hon då tvingades göra idag. Det var en bibba extra papper, bl.a. en ny utskrift från amphur att vi verkligen fortfarande var registrerade som gifta, utöver de vanliga dokumenten men frugan snitslade banan åt mig och jag ska tillbaka 15 Jan för att få förlängningen.

Denna gången nöjde de sig dock med mina inkomstpapper och krävde inga pengar i thaibank. 

 

Atom, känner du någon där, jag fick uppfattningen att det gick ovanligt snabbt för dig. Stod som sagt på övervåningen och såg dig komma och när jag kom ner var du redan på väg att ta foto. 

 

/ SatanG

 

 

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev acarls:

Sorry, det är bara riksdagsvalet och val till europaparlamentet som är stängt för andra än medborgare.

Just det, även EU-valet måste man vara EU-medborgare för att få rösta i, det är inget jag brukar tänka på då jag inte röstar varken där eller i kyrkovalet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-13 at 13:43, skrev Cavemannen:

Det kan jag hålla med om till 100%!

Men söker du och får uppehållstillstånd så blir man mer integrerad med Thai, dock bara 100st per år som får uppehållstillstånd.

100 per land och år stod det i inlägget.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, SatanG said:

 

Atom, känner du någon där, jag fick uppfattningen att det gick ovanligt snabbt för dig. Stod som sagt på övervåningen och såg dig komma och när jag kom ner var du redan på väg att ta foto. 

 

/ SatanG

 

 

 

 

 

Hmm, nja, egentligen inte men kanske att frugan känner någon vars kompis har en kusin som är gift med en snubbe som har en granne som känner någon som jobbar där. Inte för att vi utnyttjade det givetvis men vi hade nog tur med vallan för dagen.....

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant i Surin som har PUT i Thailand. 

Enligt honom var det väldigt lätt och det kostar honom inget idag och ger många fundersamma blickar på alla myndigheter och även andra platser där han använder det. 

 

Det är lite skojigt att sitta med honom när han berättar om hur lätt det var att fixa och hur de han pratar med smider framtidsplaner... 

 

Deras miner är inte lika positiva när han säger att det var jättelätt "... för ca 35 år sen" , men så gott som omöjligt idag. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant i Surin som har PUT i Thailand. 
Enligt honom var det väldigt lätt och det kostar honom inget idag och ger många fundersamma blickar på alla myndigheter och även andra platser där han använder det. 
 
Det är lite skojigt att sitta med honom när han berättar om hur lätt det var att fixa och hur de han pratar med smider framtidsplaner... 
 
Deras miner är inte lika positiva när han säger att det var jättelätt "... för ca 35 år sen" , men så gott som omöjligt idag. 
 
 
Halva MPR har ju UT enl dem själva.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Soengsang:

Halva MPR har ju UT enl dem själva.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Inte jag, jag får bara 1-års visum åt gången vid ansökan med anmälningsplikt var 90:nde dag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-13 at 21:31, skrev Tallviking:

Do I need to register everyone staying at the property? Yes. Everyone staying at the property must register, there is the second form for adding multiple people to the property if you are doing it at immigration.

Do I need to register if I am living in my own home? Yes. If you are a foreign national and own your home in Thailand, you must register your occupancy.

Do I need to re-register if I have been out of the country for a couple of days? Whenever you leave the country, you must re-register upon your return.

Do I need to register if I have been on holiday and stayed at another hotel/guest house? Yes. The owner of the hotel/guest house will have registered you as a guest of the hotel/guest house. Once you return to your primary place of residence in Thailand, you must re-register.

Det är nog godtyckligt, jag bodde nu helt nyligen på hotell i Udon Thani men det var ingen som anmälde eller registrerade mig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Halva MPR har ju UT enl dem själva.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Ja, vi har tillstånd att uppehålla oss i Thailand enligt myndigheterna.

Vissa med olika typer av visum, andra med förlängningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...