Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

On 2017-12-11 at 09:57, skrev Boa52:

Vad gör man om dom sakerna tagit slut, dj jag måste åka in till storstan och investera i mera:smile:

Ja eller så kan du ju starta en majsodling 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här är en bra förklaring på det enda uppehållstillstånd som finns att söka i Thailand, blanket TM9 används för ansökan.

 

 

Permanent uppehållstillstånd i Thailand!

Fördelar:

Det finns en del fördelar med att vara permanent bosatt i Thailand. Här är några: - du får bo permanent i Thailand och slipper kraven på att förlänga din vistelse varje år.

- du kommer att få den thailändska blå husboken.

- du har lättare att få arbetstillstånd i Thailand

- du kan köpa lägenhet utan att behöva föra över pengar från utlandet - du kan ansöka om thailändskt medborgarskap efter 10 år med permanent uppehållstillstånd -

lättare att söka uppehållstillstånd för icke-thai-familjemedlemmar - m.fl.

 

Hur ansöker man:

Man kan ansöka om permanent uppehållstillstånd en gång varje år. Ansökningstiden brukar vara i slutet av året (oktober - december månad). De thailändska myndigheterna tillkännager ett ansökningsdatum för varje år så det gäller att vara uppmärksam på datumet. Resultaten från ansökningarna meddelas av myndigheterna varje vår under april till maj månad. Och de nya tillstånden kommer att utfärdas i slutet av varje år.

När du fått ett permanent uppehållstillstånd måste du registrera din bosättning hos den lokala Amphur Office. Ditt permanenta uppehållstillstånd upphör aldrig att gälla om det inte återkallas.

Men du måste besöka den lokala polisstationen vart 5:e år för ett få en stämpel i din blå bok. Vill du lämna landet och återvända igen, måste du ansöka om ett nytt inresetillstånd (reentry).

 

Den årliga kvoten:

Den årliga kvoten av permanenta uppehållstillstånd är för tillfället 100 stycken per land. Inrikesministern har att tillkännage den aktuella kvoten varje år.

Immigration Bureau är den myndighet som hanterar alla ansökningar av permanent uppehållstillstånd.

Kvalifikationer för att få ett permanent uppehållstillstånd:

Sökanden måste ha minst tre års NON-Immigrant visum förlängningar utan avbrott.

Du måste också ha ett giltigt NON-Immigrant visum när du lämnar in din ansökan.

- du måste antingen ha investerat 3 – 10 miljoner Bath i Thailand

- eller ha ett arbete inom business kategorin

- eller tillhöra expert kategorin

- eller vara gift med en thailändsk medborgare.

- eller ha en thailändsk mor eller far - eller ha thailändskt minderårigt barn (under 20 år) som är singel.

 

Ansökningsavgifter

Ansökningsavgiften för ansökan av ett permanent uppehållstillstånd är 7.600 Bath.

Om du får din ansökan om permanent uppehållstillstånd godkänd måste du betala ytterligare 191. 400 Bath för den blå boken om du är ogift och 95.700 Bath som gift.

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-11 at 11:13, skrev Cavemannen:

Det beror väl på att du inte förstått att du INTE har uppehållstillstånd, hade du haft det så hade förmånerna kommit som ett brev på posten :D 

Ok så har man uppehållstillstånd i Thailand, har man samma rättigheter som thailändarna?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Cavemannen:

skrev jag det?

Detta skrev du

 

Ja det är tack vare såna pensionärer som han och Legolas som spridit skiten på andra forum utan att förstå sin Engelska, de borde 1. gå en Engelskakurs 2. sluta sprida skiten!!!!! för de har SÅÅÅÅÅ fel.

 

Han som har skrivit heter Göran.

Legolas är väl Almengren.

 

 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Ok så har man uppehållstillstånd i Thailand, har man samma rättigheter som thailändarna?

I mångt och mycket, och efter 10år så kan du söka Thaimedborgarskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SWED THAI:

Detta skrev du

 

Ja det är tack vare såna pensionärer som han och Legolas som spridit skiten på andra forum utan att förstå sin Engelska, de borde 1. gå en Engelskakurs 2. sluta sprida skiten!!!!! för de har SÅÅÅÅÅ fel.

 

Han som har skrivit heter Göran.

Legolas är väl Almengren.

 

 

 

Mvh. SWED THAI

Javisst, LÄS och FÖRSTÅ!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Cavemannen:

I mångt och mycket, och efter 10år så kan du söka Thaimedborgarskap

Ok men tillbaka till frågan ger uppehållstillstånd automatisk rätt att arbetet t ex ?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Ok men tillbaka till frågan ger uppehållstillstånd automatisk rätt att arbetet t ex ?

Läs i texten 3mess ovanför som jag kopierade in från Thaikonsults sida så får du svar på frågan

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Läs i texten 3mess ovanför som jag kopierade in från Thaikonsults sida så får du svar på frågan

Bra inte svar på frågan.

 

Ärlit talat så vet jag inte vilken som har rätt i sak i detta men, argumentationerna är ju i vissa fall på lekskole nivå. Min pappa är starkare än din så är det bara så ni kan lägga ner den diskussionen. Nu är han visserligen död vilket kan vara till en nackdel men han var, starkare.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Så du har nytt uppehålstillstånd nu :)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Ja, 1900B och lite köande så har jag det, stackars invandrare i Sverige som har 1000ggr svårare att få uppehållstillstånd :D 

20171212_201036_resized.thumb.jpg.03eebe19bd43042e6c91f4b8bd067067.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt sällan kan ett och samma ord ha olika betydelse, såna ord kallas med ett finare namn för Homonymer och ordet uppehållstillstånd verkar var just ett sånt ord. En del här på forumet hävdar dock att ordet bara betyder en sak, nämligen att för att man kan påstå att man har ett uppehållstillstånd här i Thailand så måste det bokstavligen stå så i passet (fast på engelska naturligtvis).

Sedan finns det en del andra, jag t.ex, som anser att det räcker med att man vistas i landet lagligt för att man kan säga att man även då faktiskt har ett uppehållstillstånd, om än tidsbegränsat. Same same but different...

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Här är en bra förklaring på det enda uppehållstillstånd som finns att söka i Thailand, blanket TM9 används för ansökan.

 

 

Permanent uppehållstillstånd i Thailand!

Fördelar:

Det finns en del fördelar med att vara permanent bosatt i Thailand. Här är några: - du får bo permanent i Thailand och slipper kraven på att förlänga din vistelse varje år.

- du kommer att få den thailändska blå husboken.

- du har lättare att få arbetstillstånd i Thailand

- du kan köpa lägenhet utan att behöva föra över pengar från utlandet - du kan ansöka om thailändskt medborgarskap efter 10 år med permanent uppehållstillstånd -

lättare att söka uppehållstillstånd för icke-thai-familjemedlemmar - m.fl.

 

Hur ansöker man:

Man kan ansöka om permanent uppehållstillstånd en gång varje år. Ansökningstiden brukar vara i slutet av året (oktober - december månad). De thailändska myndigheterna tillkännager ett ansökningsdatum för varje år så det gäller att vara uppmärksam på datumet. Resultaten från ansökningarna meddelas av myndigheterna varje vår under april till maj månad. Och de nya tillstånden kommer att utfärdas i slutet av varje år.

När du fått ett permanent uppehållstillstånd måste du registrera din bosättning hos den lokala Amphur Office. Ditt permanenta uppehållstillstånd upphör aldrig att gälla om det inte återkallas.

Men du måste besöka den lokala polisstationen vart 5:e år för ett få en stämpel i din blå bok. Vill du lämna landet och återvända igen, måste du ansöka om ett nytt inresetillstånd (reentry).

 

Den årliga kvoten:

Den årliga kvoten av permanenta uppehållstillstånd är för tillfället 100 stycken per land. Inrikesministern har att tillkännage den aktuella kvoten varje år.

Immigration Bureau är den myndighet som hanterar alla ansökningar av permanent uppehållstillstånd.

Kvalifikationer för att få ett permanent uppehållstillstånd:

Sökanden måste ha minst tre års NON-Immigrant visum förlängningar utan avbrott.

Du måste också ha ett giltigt NON-Immigrant visum när du lämnar in din ansökan.

- du måste antingen ha investerat 3 – 10 miljoner Bath i Thailand

- eller ha ett arbete inom business kategorin

- eller tillhöra expert kategorin

- eller vara gift med en thailändsk medborgare.

- eller ha en thailändsk mor eller far - eller ha thailändskt minderårigt barn (under 20 år) som är singel.

 

Ansökningsavgifter

Ansökningsavgiften för ansökan av ett permanent uppehållstillstånd är 7.600 Bath.

Om du får din ansökan om permanent uppehållstillstånd godkänd måste du betala ytterligare 191. 400 Bath för den blå boken om du är ogift och 95.700 Bath som gift.

Nu är du återigen inne på permanent uppehållstillstånd som är något helt annat.

 

Extension of stay innebär att jag får vistas/uppehålla mig i landet. Vad har jag då om inte uppehållstillstånd? Vad kallar du det när.mqn får uppehålla sig i ett land?

 

Lagarna i Sverige och i Thailand är inte lika, och därför är även rättigheterna olika när man har uppehållstillstånd, men alla verkar vilja att ett uppehållstillstånd ska se lika ut i Sverige och i Thailand, vilket det inte gör.

 

Översätt "stay permit" som det står på.min stämpel. Jag får det till "tillstånd att stanna" vilket för mig är exakt detsamma som uppehållstillstånd. Utan ett sådant skulle jag inte få stanna.

 

Allt bara upprepas hela tiden. Du kommer hela tiden men länk till permanent uppehållstillstånd, vilket vi naturligtvis inte har. Hitta en bättre översättning på extension of stay och stay permit, som inte är en synonym till uppehållstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev gst:

Nu är du återigen inne på permanent uppehållstillstånd som är något helt annat.

 

Extension of stay innebär att jag får vistas/uppehålla mig i landet. Vad har jag då om inte uppehållstillstånd? Vad kallar du det när.mqn får uppehålla sig i ett land?

 

Lagarna i Sverige och i Thailand är inte lika, och därför är även rättigheterna olika när man har uppehållstillstånd, men alla verkar vilja att ett uppehållstillstånd ska se lika ut i Sverige och i Thailand, vilket det inte gör.

 

Översätt "stay permit" som det står på.min stämpel. Jag får det till "tillstånd att stanna" vilket för mig är exakt detsamma som uppehållstillstånd. Utan ett sådant skulle jag inte få stanna.

 

Allt bara upprepas hela tiden. Du kommer hela tiden men länk till permanent uppehållstillstånd, vilket vi naturligtvis inte har. Hitta en bättre översättning på extension of stay och stay permit, som inte är en synonym till uppehållstillstånd.

https://translate.google.com/?hl=sv#sv/en/uppehållstillstånd

https://translate.google.com/?hl=sv#sv/en/Förlängning av vistelse

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-10 at 07:23, skrev janne_h:

Om man reser in utan visum på 30 dagar kan man även där gå till immigration och begära förlängning av tiden som man måste lämna landet.

Hoppas att du har rätt där, jag kommer att chansa på det.........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev gst:

Då hade du tur ändå, ska ju vara rejäla böter om man inte anmäler adress inom 14 timmar (såvida man inte bor på hotell). Bor du på hotell iof, ska du ju inte behöva anmäla adress överhuvudtaget.

Det blir värre och värre......

Tidigare har det talats om 24 timmar. Nu är det rejäla böter om man inte anmäler inom 14 timmar.

Jag var på Immigration i förra veckan och skaffade "Certificate of Residence" för MC och bilkörkort samt för att köpa mc och registrera

i eget namn. Passade på att fråga om de var intresserade av adressanmälan........

Inte särskilt intresserade.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev biker:

Det blir värre och värre......

Tidigare har det talats om 24 timmar. Nu är det rejäla böter om man inte anmäler inom 14 timmar.

Jag var på Immigration i förra veckan och skaffade "Certificate of Residence" för MC och bilkörkort samt för att köpa mc och registrera

i eget namn. Passade på att fråga om de var intresserade av adressanmälan........

Inte särskilt intresserade.

 

mvh

biker

 

Gör man det inom 4 timmar så har jag hört att man får medborgarskap personligen av Prutten på plats.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja eller så kan du ju starta en majsodling 

Ja det var en bra ide, sådde just nu så nu får dom för f-n fortsätta

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev biker:

Det blir värre och värre......

Tidigare har det talats om 24 timmar. Nu är det rejäla böter om man inte anmäler inom 14 timmar.

Jag var på Immigration i förra veckan och skaffade "Certificate of Residence" för MC och bilkörkort samt för att köpa mc och registrera

i eget namn. Passade på att fråga om de var intresserade av adressanmälan........

Inte särskilt intresserade.

 

mvh

biker

 

Felskrivet av mig på telefonen, en tvåa blev en etta

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev gst:

Du undviker hela tiden att svara på.min fråga eftersom du inte kan. Vad är det för skillnad mellan att vistas i landet och att uppejålla sig i landet? Samma sak fast olika ord.

Du har förvisso rätt, men du har inget juridiskt uppehållstillstånd i sak när du befinner dig i landet på tex extension, även om du har rätt att vistas i landet.

Det framgår ju väldigt tydligt på blanketternas namn, jag tror det är dumt att blanda in svenska begrepp här.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev gst:

Du undviker hela tiden att svara på.min fråga eftersom du inte kan. Vad är det för skillnad mellan att vistas i landet och att uppejålla sig i landet? Samma sak fast olika ord.

Uppejålla är ju en helt annan sak, tolka det som du önskar. Förstår inte varför du ältar detta, du har enligt dig ett uppehållstillstånd, be happy, skryt om det till dina farangvänner. Själv har jag ett medborgarskap snart, smäller lite högre.

Case closed?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du har förvisso rätt, men du har inget juridiskt uppehållstillstånd i sak när du befinner dig i landet på tex extension, även om du har rätt att vistas i landet.

Det framgår ju väldigt tydligt på blanketternas namn, jag tror det är dumt att blanda in svenska begrepp här.

Håller med dig om att det är dumt att blanda in svenska begrepp, men det är ju andra som hela tiden anser att om man har uppehållstillstånd ska det innebära exakt samma sak som om man har uppehållstillstånd i Sverige, eller tom PUT. Uppehållstillstånd i Thailand innebär inte samma sak som uppehållstillstånd i Sverige, lagarna är olika. Lika väl får man inte uppehålla sig i ett land utan uppehållstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frason:

Uppejålla är ju en helt annan sak, tolka det som du önskar. Förstår inte varför du ältar detta, du har enligt dig ett uppehållstillstånd, be happy, skryt om det till dina farangvänner. Själv har jag ett medborgarskap snart, smäller lite högre.

Case closed?

Varför ska jag skryta för mina vänner? Mycket konstiga argument som kommer när ni inte längre kan hitta på argument i diskussionen. Vad är det för skillnad att uppehålla sig i ett land och att vistas i ett land? Olika uttryck för samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Uppehållstillstånd i Thailand innebär inte samma sak som uppehållstillstånd i Sverige, lagarna är olika. Lika väl får man inte uppehålla sig i ett land utan uppehållstillstånd.

Det framgår ju rätt tydligt vad uppehållstillstånd i Thailand är och på vilken blankett man söker den, respektive förlängd vistelse med anmälningsskyldighet etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...