Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev janne_h:

Verkar som du missar poängen uppehållstillstånd översatt till engelska residence permit. Varför det heter så är nånting du får ta med engelsmännen. emoji3.png

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu är vi inte i England, men residence betyder bosätta sig. Permit to stay betyder rätt att uppehålla sig i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev gst:

Residenset permit innehåller nog mycket mer än rätt att stanna i landet, residenset betyder ju bosätta sig. Det har vi j knappast med ett tillfälligt uppehållstillstånd. Ska vi bosätta oss i landet, måste vi ju också ha rätt att arbeta t ex

Kan du någonstans se att du har ett tillfälligt uppehållstillstånd, mig veterligen står det extension, vilket är en förlängning av visumet allt grundar sig på.

På tex TM.7 var står något om uppehållstillstånd där, mig veterligen står bara extension of stay?

Och OM det varit någon form av uppehållstillstånd så hade naturligtvis ingen varit tvungen att anmäla sin vistelse var 90:e dag.

Och på ditt visum som din förlängning grundar sig på står ju "inte invandrare", så hur tror ni en förlängning av det plötsligt kan bli någon form av uppehållstillstånd? 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev janne_h:

Hmmm så man får uppehållstillstånd för att temporärt uppehålla sig i landet?

Det var något nytt. emoji3.png

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Har du aldrig hört talas om tillfälliga uppehållstillstånd? Sån finns även i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Har du aldrig hört talas om tillfälliga uppehållstillstånd? Sån finns även i Sverige.

Kolla vad de heter på engelska, de heter inte "extension of stay".....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Permanent uppehållstillstånd och tillfälligt är helt olika saker. Du har inte rätt att befinna dig i ett land utan uppehållstillstånd, dö befinner du dig där olagligt.

Saken är ju att det inte finns något tillfälligt eller tidsbegränsat uppehållstillstånd att söka för Thailand, du kan ju bara söka extension of stay, som baserar sig på dit visum som inte har invandrar status.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

Nej eftersom uppehållstillstånd på engelska heter recidence permit vilket gör att ditt resonemang faller.
Om man reser in utan visum på 30 dagar kan man även där gå till immigration och begära förlängning av tiden som man måste lämna landet. Ditt är samma sak fast mer relaterat till det visumet du har. Det vill säga du får en förlängning på 1 år med rapportering var 90e dag.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Kommer du utan visum till Thailand har du rätt att vistas (stay) i landet i 30 dagar, som kan förlängas på immigration. Det är inte något visum som förlängs (du har ju inget) utan din rätt att stanna i Thailand.

 

Har du ett single nytt visa, stämplas det "Used" på detta när du åker in i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Vad trevligt då för alla turister i Thailand som du nu förklarat uppehåller sig i Thailand olagligt.🤣

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nu gör du dig bara dum igen. Thailand har ett undantag för vissa länder att deras.medbirgre får vistas i landet under sk visa exemption under 30 dagar, vilket du mycket väl vet

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kolla vad de heter på engelska, de heter inte "extension of stay".....

Nej, men nu diskuterar du ord igen i thailändska regler. Varför inte diskutera innebörden i stället för vad thailändska myndigheter valt att kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Saken är ju att det inte finns något tillfälligt eller tidsbegränsat uppehållstillstånd att söka för Thailand, du kan ju bara söka extension of stay, som baserar sig på dit visum som inte har invandrar status.

 

På min stämpel står det stay permit

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Varför diskutera ord, när det viktiga är vad det innebär?

Så du har din egen uppfattning om vad uppehållstillstånd heter på engelska då? Engelsmännen fattar tydligen inget  eftersom dom inte har samma uppfattning som dig om detta? :) Och dom som skriver ut blanketterna på immigration tycks enligt dig fatta ännu mindre eftersom dom använder fel ordval då. Då innebörden är egentligen nåt annat än det som står där. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Nej, men nu diskuterar du ord igen i thailändska regler. Varför inte diskutera innebörden i stället för vad thailändska myndigheter valt att kalla det.

Det framgår ju rätt uppenbart på de olika ansökningsblanketterna, man kan ju inte omforma orden till det som man vill ska vara...jag hade också gärna haft ett uppehållstillstånd istället för en förlängning som grundar sig på ett icke invandrare visum.

Namnskillnaden på TM.7 och TM.9 är ju rätt uppenbar, och det hade ju gärna fått finnas något mellanting.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu orkar jag inte med i denna diskussion längre,antingen gör ni er dummare än vad ni är, eller så vill ni bara diskutera för sakens skull. Jag vet vad ett visum är, och jag vet vad en en extension of stay är. Ni andra som tror att ni vet, får leva saliga med er tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det framgår ju rätt uppenbart på de olika ansökningsblanketterna, man kan ju inte omforma orden till det som man vill ska vara...jag hade också gärna haft ett uppehållstillstånd istället för en förlängning som grundar sig på ett icke invandrare visum.

Namnskillnaden på TM.7 och TM.9 är ju rätt uppenbar, och det hade ju gärna fått finnas något mellanting.

Sista kommentar. Stor skillnad på tillfälligt uppehållstillstånd och permanent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Nu orkar jag inte med i denna diskussion längre,antingen gör ni er dummare än vad ni är, eller så vill ni bara diskutera för sakens skull. Jag vet vad ett visum är, och jag vet vad en en extension of stay är. Ni andra som tror att ni vet, får leva saliga med er tro.

Tänkte det samma, men kan inte förstå hur ni kan får "extension of stay" till att bli någon form av uppehållstillstånd?

Ha en bra dag :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev gst:

Nej, men nu diskuterar du ord igen i thailändska regler. Varför inte diskutera innebörden i stället för vad thailändska myndigheter valt att kalla det.

OK så du menar att din tolkning av innebörden står över ordens betydelse? O my god.......

Fast nu handlar ju det hela om hur man översätter det hela till svenska. Och då blir det svårt att få Extension of stay till uppehållstillstånd.

Man kan ju i och för sig säga svart när man menar vitt och så vidare. Men det tillhör nog det icke vedertagna när man ska översätta något. Extension of stay betyder att du får ett tillstånd för  förlängning på din vistelse permit of stay betyder således tillstånd att vistas (i Thailand)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Extension of stay betyder att du får ett tillstånd för  förlängning på din vistelse permit of stay betyder således tillstånd att vistas (i Thailand)

Precis, är det inte just det som är uppehållstillstånd. Bra att du till slut håller med mig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom även att tänka på detta. Eftersom det heter EXTENSION of stay så betyder ju det att den måste förlänga nånting befintligt. Om nu ett visa helt plötsligt är ett uppehållstillstånd så förlänger man inget befintligt utan skapar något nytt.

Vilket isåfal skulle betyda att GST idi*tförklarar dom som skapade blanketterna på immigration. Och GST är tämligen ensam om att förstå vad dom egentligen menar men ej skriver. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Precis, är det inte just det som är uppehållstillstånd. Bra att du till slut håller med mig :)

Suck!!!!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter


Ok, saken är så här. Mitt ettåriga extension baserat på NON-O spouse går ut 14 december. Jag kommer förhoppningsvis av skutan imorgon den 11:e.

Jag kommer inte kunna uppfylla kravet på 400k på minst 60 dagar i thaibank, om de inte godtar min/frugans gemensamma bankbok.

Vi tar en repa till zell am see 19-27 Jan och runt den 25 Feb måste jag ut och jobba igen.

OM immigration inte beviljar mig ny förlängning är det någon som vet en ambassad som kan ge mig ett nytt NON-O multiple entry som gäller i ett år i stöten eftersom jag eventuellt inte hinner ansöka om förlängning (30 dagar innan det går ut är visst gränsen)

Helst bör ambassaden ligga i asien, undviker gärna långflygningar.

 

Tack för all info förresten

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:


Ok, saken är så här. Mitt ettåriga extension baserat på NON-O spouse går ut 14 december. Jag kommer förhoppningsvis av skutan imorgon den 11:e.

Jag kommer inte kunna uppfylla kravet på 400k på minst 60 dagar i thaibank, om de inte godtar min/frugans gemensamma bankbok.

Vi tar en repa till zell am see 19-27 Jan och runt den 25 Feb måste jag ut och jobba igen.

OM immigration inte beviljar mig ny förlängning är det någon som vet en ambassad som kan ge mig ett nytt NON-O multiple entry som gäller i ett år i stöten eftersom jag eventuellt inte hinner ansöka om förlängning (30 dagar innan det går ut är visst gränsen)

Helst bör ambassaden ligga i asien, undviker gärna långflygningar.

 

Tack för all info förresten

 

/ SatanG

För extension pga äktenskap behöver du visa upp en inkomst på minst 40000 baht, och få ett income.letter om detta från svensk ambassad. Är du anställd i annat land vet jag faktiskt inte.

 

Tror att multi entry visum bara kan utfärdas i Sverige, men inte helt säker. Låter ju på Thomas 001 som att han fått multientry i Vientiane

Link to comment
Dela på andra sajter

I morgon är det dags att åka till immigration och köpa ett nytt uppehållstillstånd.

Så här såg mitt gamla ut som gick ut i september och jag har inget visum.

Sen står det lite roligt om Notifikation of Recidence must be.......... i uppehållstillståndet :D 20171210_141414_resized.thumb.jpg.a8fa2e774b9a2c3984e6aeade97a776e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tänkte det samma, men kan inte förstå hur ni kan får "extension of stay" till att bli någon form av uppehållstillstånd?

Ha en bra dag :)

Vi fortsätter diskussionen även en öl någon gång :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vistats i Thailand i många år nu helt lagligt och har därmed tillstånd att vara i landet. Då tycker jag att man i dagligt tal kan säga att jag har uppehållstillstånd i landet, detta oavsett hur tillståndet kommit till eller hur länge det räcker. Men jag har tydligen fel igen.

 

Ordmärkaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...