Jump to content
IGNORERAD

Immigration!


ellim63

Recommended Posts

48 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag fattar som att du också har visa baserat på giftemål?

Har du intyg från svenska ambassaden om inkomst på minst 40k/mån?

 

/ SatanG

Thomas001 har visum sökt utomlands, inte extension sökt på immigration

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 541
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    94

  • Cavemannen

    78

  • janne_h

    56

  • Soengsang

    48

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev thomas001:

Det behovs inget intyg. Det enda som behovs är: Kopia på vigselbeviset, kopia på fruns ID eller korkort, ditt pass. Fylla i en enkel blankett. 2st. foton. Samt pynta 5.000 Baht.

 

Har du gul bok eller om frun har sin blåa bok....kopiera dessa. Men inget krav.

 

Låter så som det borde vara. Jag hoppas immigrationen ser det på samma sätt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Thomas001 har visum sökt utomlands, inte extension sökt på immigration

 

Jag sökte som sagt mitt visum i Vientiane, Laos, men de kunde inte utfärda ett Non-o multiple entry där utan endast ett non-o som gäller i 90 dagar sedan var jag tvungen att skaffa extension på immigration.

Jobbar man som jag är det onödigt svårt att få det rätt. Ska även till zell am see en vecka i slutet på Jan så skulle jag få endast 30 dagar på immigration den 14 dec räcker det inte.

Sedan tillbaka till jobbet någon gång runt 25 Feb så det känns lite väl knöligt.

2010-2016 funkade det utmärkt med 30 dagars vid varje avmönstring sedan till immigration som gav 60 dagars extension då man är gift. Några blanketter och 1900 B så var det klart.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag sökte som sagt mitt visum i Vientiane, Laos, men de kunde inte utfärda ett Non-o multiple entry där utan endast ett non-o som gäller i 90 dagar sedan var jag tvungen att skaffa extension på immigration.

Jobbar man som jag är det onödigt svårt att få det rätt. Ska även till zell am see en vecka i slutet på Jan så skulle jag få endast 30 dagar på immigration den 14 dec räcker det inte.

Sedan tillbaka till jobbet någon gång runt 25 Feb så det känns lite väl knöligt.

2010-2016 funkade det utmärkt med 30 dagars vid varje avmönstring sedan till immigration som gav 60 dagars extension då man är gift. Några blanketter och 1900 B så var det klart.

 

/ SatanG

Ditt visum är ju förbrukat för ett år sedan. Ska du ha visum får du åka utomlands igen och söka nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev gst:

Ditt visum är ju förbrukat för ett år sedan. Ska du ha visum får du åka utomlands igen och söka nytt.

Är du säker på detta? Någon sa att man kan fortsätta göra 1-årig extension varje år om man uppfyller kraven. Alltså inte behöver lämna landet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Är du säker på detta? Någon sa att man kan fortsätta göra 1-årig extension varje år om man uppfyller kraven. Alltså inte behöver lämna landet.

 

/ SatanG

Naturligtvis kan du skapa nytt visum i Bangkok med rätt papper. Låter dock lita konstigt att du inte kunde fixa ett Multiple o visum ifrån  Vientiane?

Antar att du löste detta på immigration i Bangkok? Och ja har man extension med ´reentry gäller andra regler än för oss som passerar ut innan 90 dagar vad jag vet.

 

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

Är du säker på detta? Någon sa att man kan fortsätta göra 1-årig extension varje år om man uppfyller kraven. Alltså inte behöver lämna landet.

 

/ SatanG

Du måste lära sig skillnaden på visum och extension. Visum kan du inte söka i Thailand. Visum är ett tillstånd att komma in i landet. Visum söks således i ett annat land än i Thailand. Däremot kan du söka tillstånd att stanna i Thailand om du haft ett non-imm o visum när du kommit in i Thailand. Detta är ett uppehållstillstånd att stanna i landet, och kallas extension of stay. Uppehållstillstånd måste förnyas varje år vid ett visst datum, i ditt fall 14/12 tydligen. Missar du att förnya ditt uppehållstillstånd måste du lämna landet och återigen söka visum för att komma in i landet. Du kan naturligtvis lämna landet och komma tillbaka på ett sk visa exemption och få dina 30 dagar också. 

 

Ett extension stay är således inte ett visumbutan ett uppehållstillstånd, men står non-imm o på stämpeln, eftersom uppehållstillståndet grundas på ett sådant visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev SatanG:

Är du säker på detta? Någon sa att man kan fortsätta göra 1-årig extension varje år om man uppfyller kraven. Alltså inte behöver lämna landet.

 

/ SatanG

Glömde skriva att om du har extension, måste du ha ett re-entry permit för att återkomma in i landet, annars är din extension förbrukad. Re-entry permit finns som singel (1000 baht) eller multi (3800 baht). Med ett sistnämnda kan du åka ut och in i landet så mycket du vill innan din extension gått ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev janne_h:

Naturligtvis kan du skapa nytt visum i Bangkok med rätt papper.

Skapa ett nytt visum till Thailand i Bangkok...var i så fall ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Skapa ett nytt visum till Thailand i Bangkok...var i så fall ?

 

Fritz..

Han menade naturligtvis förlängning, lätt att det blir mycket ordmärkande i dessa visumtrådar.

Förutsätter att Rör-spolaren är så pass insatt så han vet att man inte kan söka/få ett visum i Thailand, utan bara en förlängning på befintligt visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Han menade naturligtvis förlängning, lätt att det blir mycket ordmärkande i dessa visumtrådar.

Förutsätter att Rör-spolaren är så pass insatt så han vet att man inte kan söka/få ett visum i Thailand, utan bara en förlängning på befintligt visum.

Mer ordmärkning :) Du kan inte förlänga ditt visum, eftersom ett visum är ett tillstånd att komma in i landet. Du kan förlänga ditt uppehållstillstånd. Man måste lära sig skilja på visum och uppehållstillstånd, då uppstår aldrig dessa situationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev gst:

Mer ordmärkning :) Du kan inte förlänga ditt visum, eftersom ett visum är ett tillstånd att komma in i landet. Du kan förlänga ditt uppehållstillstånd. Man måste lära sig skilja på visum och uppehållstillstånd, då uppstår aldrig dessa situationer.

Nja, eftersom det heter extension så ser jag det som en förlängning du gör på ett non-im.

Men ok ett visum ger dig rätt att komma in i ett land, även att stanna en viss tid.

Hade det varit uppehållstillstånd så hade det hetat 'residence permit'

Lite Lars-varning på ditt inlägg där ;)

 

Lär dig att hålla rätt på de engelska begreppen när du översätter det till svenska ;)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Nja, eftersom det heter extension så ser jag det som en förlängning du gör på ett non-im.

Hade det varit uppehållstillstånd så hade det hetat 'residence permit'

Lite Lars-varning på ditt inlägg där ;)

 

Lär dig att hålla rätt på de engelska begreppen när du översätter det till svenska ;)

Vidhåller att ett visum är ett tillstånd att komma in i landet. Har du ett visum i passet när du kommer till Thailand, stämplar de "Used" på visumet i immigration när du kommer in i landet om det är ett single entry. Är det ett multi entry har du ju tillstånd att komma in i landet fler gånger. Kalla extension of stay vad du vill, men det är definitivt inget visum, det är ett tillstånd att stanna i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Vidhåller att ett visum är ett tillstånd att komma in i landet. Har du ett visum i passet när du kommer till Thailand, stämplar de "Used" på visumet i immigration när du kommer in i landet om det är ett single entry. Är det ett multi entry har du ju tillstånd att komma in i landet fler gånger. Kalla extension of stay vad du vill, men det är definitivt inget visum, det är ett tillstånd att stanna i landet.

Vad betyder extension, vg översätt det...

 

Det är ett förlängt visum och inget annat, för hade du inte haft visumet hade du inte kunnat förlängt något!

 

Hm...nu är det ett "tillstånd" skriver du, tidigare kallade du det "uppehållstillstånd" ?

 

Ps. hade det varit någon form av uppehållstillstånd så hade det kallats "residence+någonting"

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad betyder extension, vg översätt det...

 

Det är ett förlängt visum och inget annat, för hade du inte haft visumet hade du inte kunnat förlängt något!

 

Hm...nu är det ett "tillstånd" skriver du, tidigare kallade du det "uppehållstillstånd" ?

 

Ps. hade det varit någon form av uppehållstillstånd så hade det kallats "residence+någonting"

Visum kan inte förlängas, eftersom det är ett tillstånd att komma in i landet. Det kan därför inte sökas i Thailand. Så här ser min stämpel ut för extension.IMG_20171210_084044.thumb.jpg.099dd21593a94f047bbf3f1dae1ec7ff.jpg

 

Extension of stay permission intill 14 Jan 2018. Extension of stay (inte extension of visa) är detsamma som ett tillfälligt uppehållstillstånd, som gäller till det datum som stämpeln visar. Jag ska nu i december åter förlänga detta, inte skaffa ett nytt visum.

 

Du kallar det Lars-vibbar, men tror inte det finns många som kan detta lika bra som Lars Johnsson.

 

Edit: Står ju också längre ner "to keep your stay permit"

 

Edit 2: Är inte tillstånd att stanna i landet samma som uppehållstillstånd?

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Soengsang:

Han menade naturligtvis förlängning, lätt att det blir mycket ordmärkande i dessa visumtrådar.

Förutsätter att Rör-spolaren är så pass insatt så han vet att man inte kan söka/få ett visum i Thailand, utan bara en förlängning på befintligt visum.

 

28 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, eftersom det heter extension så ser jag det som en förlängning du gör på ett non-im.

Men ok ett visum ger dig rätt att komma in i ett land, även att stanna en viss tid.

Hade det varit uppehållstillstånd så hade det hetat 'residence permit'

Lite Lars-varning på ditt inlägg där ;)

 

Lär dig att hålla rätt på de engelska begreppen när du översätter det till svenska ;)

 

17 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad betyder extension, vg översätt det...

 

Det är ett förlängt visum och inget annat, för hade du inte haft visumet hade du inte kunnat förlängt något!

 

Hm...nu är det ett "tillstånd" skriver du, tidigare kallade du det "uppehållstillstånd" ?

 

Ps. hade det varit någon form av uppehållstillstånd så hade det kallats "residence+någonting"

Du hade då sannerligen rätt i det som jag fetmarkerat. För övrigt är jag inte helt säker på att alla som läste rörmokkarns inlägg förstod att han skrev en sak men menade en annan.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Visum kan inte förlängas, eftersom det är ett tillstånd att komma in i landet. Det kan därför inte sökas i Thailand. Så här ser min stämpel ut för extension.

 

Extension of stay permission intill 14 Jan 2018. Extension of stay (inte extension of visa) är detsamma som ett tillfälligt uppehållstillstånd, som gäller till det datum som stämpeln visar. Jag ska nu i december åter förlänga detta, inte skaffa ett nytt visum.

 

Du kallar det Lars-vibbar, men tror inte det finns många som kan detta lika bra som Lars Johnsson.

 

Ett visum ger dig både rätt att komma in i landet och ger dig rätt att stanna en viss tid.....punkt!

Och det kan du förlänga, dvs extend som benämns extension.....punkt.

Finns inget ang uppehållstillstånd(något som benämns residence)i förlängnings stämpeln...punkt.

 

Denna Lars är duktig att tolka skriven text och hjälper många som inte har den förmågan själv, men jag personligen ser det inte som något märkvärdigt, allt finns klart och tydligt beskrivet på myndigheters webbsidor, tex hur man förlänger(extend) baserat på de olika former av non-im visum som finns.....och får en extension stämpel i sitt pass.

 

Jag vet att denna Lars skrivit att ett visum endast ger dig rätt att komma in i ett land, men det stämmer inte riktigt då ett visum även ger dig rätt att stanna en viss tid.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ett visum ger dig både rätt att komma in i landet och ger dig rätt att stanna en viss tid.....punkt!

Och det kan du förlänga, dvs extend som benämns extension.....punkt.

Finns inget ang uppehållstillstånd(något som benämns residence)i förlängnings stämpeln...punkt.

 

Denna Lars är duktig att tolka skriven text och hjälper många som inte har den förmågan själv, men jag personligen ser det inte som något märkvärdigt, allt finns klart och tydligt beskrivet på myndigheters webbsidor, tex hur man förlänger(extend) baserat på de olika former av non-im visum som finns.....och får en extension stämpel i sitt pass.

 

Jag vet att denna Lars skrivit att ett visum endast ger dig rätt att komma in i ett land, men det stämmer inte riktigt då ett visum även ger dig rätt att stanna en viss tid.

 

Men ett visum är ett tillstånd att komma in i landet (och stanna (stay) en viss tid. Visumet kan inte förlängas, men din rättighet att stanna i landet kan förlängas (extension of stay).

 

Var inte länge sedan vi hade lika i Sverige. Höll ihop med en tjej från Nya Zeeland på 80- talet (brittisk medborgare). Hon fick gå till polisen en gång om året för att förlänga sitt tillstånd att stanna i Sverige.

 

Nu är allt detta hårklyverier vad vi kallar det hela, men viktigt om man vill bo i Thailand att skilja på visum och extension of stay, eftersom det är helt olika hur vi ska bete oss beroende på vilket vi har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man hittar för olika översättningar på engelska ord så fungerar det så här:

 

Ett visum måste sökas utanför Thailand. Det finns flera olika typer av visum.

Ditt visum ger dig sedan rätt att komma in i landet, alltså att gå till passkontroll/immigration.

Där får du ett uppehållstillstånd baserat på din typ av visum instämplat i ditt pass. Det stämplas in ett sista giltighetsdatum.

När uppehållstillståndet är på väg att ta slut, (vanligtvis efter ett år) måste det förnyas eller så måste du lämna landet.   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Vidhåller att ett visum är ett tillstånd att komma in i landet. Har du ett visum i passet när du kommer till Thailand, stämplar de "Used" på visumet i immigration när du kommer in i landet om det är ett single entry. Är det ett multi entry har du ju tillstånd att komma in i landet fler gånger. Kalla extension of stay vad du vill, men det är definitivt inget visum, det är ett tillstånd att stanna i landet.

Vet inte hur många gånger jag velat säga detta med stora bokstäver :big_smile:

 

Det går inte att förlänga ett visum endast "tillståndet att stanna i landet x-dagar", säg till immigration att du vill förlänga ditt visa , så kommer svaret bli "can not do" !

Om man förstår skillnaden mellan visa och "extension of stay" så skulle nog MÅNGA missförstånd kunna undvikas.

Att sedan antalet dagar etc. man får stanna baseras på det visa man har är en annan diskussion.

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ett visum är ett tillstånd att komma in i landet (och stanna (stay) en viss tid. Visumet kan inte förlängas, men din rättighet att stanna i landet kan förlängas (extension of stay).

 

Var inte länge sedan vi hade lika i Sverige. Höll ihop med en tjej från Nya Zeeland på 80- talet (brittisk medborgare). Hon fick gå till polisen en gång om året för att förlänga sitt tillstånd att stanna i Sverige.

 

Nu är allt detta hårklyverier vad vi kallar det hela, men viktigt om man vill bo i Thailand att skilja på visum och extension of stay, eftersom det är helt olika hur vi ska bete oss beroende på vilket vi har.

Fast ska man vara noga så har du fel.

Extension är en förlängning av tiden du får stanna då ett non-o multiple löper på ett år men du måste normalt om du inte söker extension åka ut ur landet var 90e dag.

 

Ett uppehållstillstånd Permanent Residence däremot är uppehållstillstånd man kan få om man bott väldigt länge i Thailand (haft extension minst 3 år) och det kvoteras ut i begränsat antal varje år(100 st per nationalitet) . Då faranger ej (direkt) kan bli medborgare så är permanent residence det närmsta man kan komma.

Då denna gäller utan tid som ett visum.

 

Ska du blanda ihop detta med extension så är du ute och cyklar. Då extension är precis som det låter en förlängning av din rätt att vara i landet på ditt non im visum. Du har således Fortfarande bara visum status även om du har extension.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa ett nytt visum till Thailand i Bangkok...var i så fall ?
 
Fritz..
Skrev fel menade naturligtvis extension.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast ska man vara noga så har du fel.

Extension är en förlängning av tiden du får stanna då ett non-o multiple löper på ett år men du måste normalt om du inte söker extension åka ut ur landet var 90e dag.

 

Ett uppehållstillstånd Permanent Residence däremot är uppehållstillstånd man kan få om man bott väldigt länge i Thailand (haft extension minst 3 år) och det kvoteras ut i begränsat antal varje år(100 st per nationalitet) . Då faranger ej (direkt) kan bli medborgare så är permanent residence det närmsta man kan komma.

Då denna gäller utan tid som ett visum.

 

Ska du blanda ihop detta med extension så är du ute och cyklar. Då extension är precis som det låter en förlängning av din rätt att vara i landet på ditt non im visum. Du har således Fortfarande bara visum status även om du har extension.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Ett visum är bara ett tillstånd att komma in i landet. Sedan beroende på typ av visum får man stanna olika länge. Extension of stay  är ett tillfälligt uppehållstillstånd, inget visum. Tittar du på mina stämplar ovan så står det "stay permit" (hur översätter du det?). Orsaken till allt krångel folk har med detta är att de blandar ihop visum med extension of stay. Gjorde de inte det skulle allt vara mycket enklare.

 

Det du pratar om är ju permanent uppehållstillstånd, vilket är något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett visum är bara ett tillstånd att komma in i landet. Sedan beroende på typ av visum får man stanna olika länge. Extension of stay  är ett tillfälligt uppehållstillstånd, inget visum. Tittar du på mina stämplar ovan så står det "stay permit" (hur översätter du det?). Orsaken till allt krångel folk har med detta är att de blandar ihop visum med extension of stay. Gjorde de inte det skulle allt vara mycket enklare.  

Det du pratar om är ju permanent uppehållstillstånd, vilket är något helt annat.

 

http://Bangkok.immigration.go.th/en/base.php?page=residence 

Så immigration har fel menar du?

 

Och enligt dig så skulle man kunna kasta passet efter inresan och skaffa ett nytt pass på ambassaden utan att få nytt visum in klistrat i passet. Då visumet bara handlar om inresan enligt dig?

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

http://Bangkok.immigration.go.th/en/base.php?page=residence 

Så immigration har fel menar du?

 

Och enligt dig så skulle man kunna kasta passet efter inresan och skaffa ett nytt pass på ambassaden utan att få nytt visum in klistrat i passet. Då visumet bara handlar om inresan enligt dig?

 

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

Nej, som jag skrev beror det också på visumet hur länge man får stanna. Gör dig inte dummare än du är.

 

Ditt sätt att se det, är ju precis orsaken till att folk har problem, men ha du kvar dina åsikter. Det viktiga är ju att skilja på visum och extension of stay.

 

Diskussionen här är ju hur olika ord ska översättas från engelska till svenska, är väl bättre att diskussionen gäller vad det egentligen är. Extension of stay är (som det står på min stämpel) en "stay permit" inte ett visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...