Jump to content
IGNORERAD

Växla eller ta ut pengar i atm?


Bananen

Recommended Posts

Har tidigare inte brytt mig utan för det mesta tagit ut pengar i atm i Thailand, tjänar man något på att antingen växla till thaibath i Sverige eller ta med svenska pengar och växla i Thailand?

 

Vad ligger maxbeloppet på vad man får ta in?

 

 

 

 

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • Nemo

    8

  • Fritz

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Växla i Sverige är nog det sämsta man kan göra, men om du hittar bra kurs i Thailand typ super rich så kan det nog matcha kort. Kort och atm beror ju på vad du har för avtal med din bank,vissa tar hög avgift och procent på summan, men annars är Mastercards och Visas växelkurs helt ok.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte maxbelopp, har aldrig blivit kollad och aldrig (troligtvis) haft tillräckligt med cash för att nå maxbeloppet, men om du ska växla cash så gör det inte i Sverige, välj då hellre något typ Superrich (du kan googla deras växelkurser) Dem slår bankens eller typ forex  i Sverige, däremot vet jag inte hur dem står sig mot ATM uttag, mycket beror såklart på vilket bank/kredit kort du har såklart.

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

"Rätt" växlingskontor (i Pattaya) har för oss de senaste 10 åren givit absolut bäst växlingskurs, något bättre än ATM kursen dessutom har man då sluppit avgiften.

Frugan och jag hade för något (3) år  sedan med oss 150 tkr var, gick bra - var aldrig kollad

Enligt frugan var banköverföring ingen bra ide.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Växla i Sverige går fetbort, Forex är rånare utan rånarluvor. Jag tar med kontanter som jag växlar in hos TT Exchange som har många luckor i Pattaya. Detta kombinerar jag med att ta ut ur ATM och då är det VÄLDIGT viktigt att välja "continue without conversion" annars riskerar uttaget att bli bortåt tio procent dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atm

Coop med mera kreditkort kort + aeon automat

Plus saldo på kontot innan uttag.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Atm

Coop med mera kreditkort kort + aeon automat

Plus saldo på kontot innan uttag.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jag har Coop Med Mera med plus på kontot, men vad är aeon automat?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Coop Med Mera med plus på kontot, men vad är aeon automat?
AEON bank.

Lägsta avgift i själva automaten
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nicholas:

AEON bank.

Lägsta avgift i själva automaten

Bra att veta :) 

Hur mycket får man ta ut i deras automater, är 20 eller 30 000 thb?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

brukar ta med mig 30-40 tusen och vxla på second road är ofta bästa kursen som jag har sett sen går till bkk bank och stoppar in pengarna  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte vill ta med kontanter så är det bästa att gå in på bank och ta ut med sitt kort. Slipper uttagsavgift och kan ta ut mer, svenska bankens 35 SEK slipper man dock inte. Maxbelopp vet jag inte men har för mig att jag plockat ut 50k på Bkk Bank utan problem.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Esspe:

Om man inte vill ta med kontanter så är det bästa att gå in på bank och ta ut med sitt kort. Slipper uttagsavgift och kan ta ut mer, svenska bankens 35 SEK slipper man dock inte. Maxbelopp vet jag inte men har för mig att jag plockat ut 50k på Bkk Bank utan problem.

Varning för en sämre kurs om thaibanken sköter växlingen från SEK, lätt att bli lurad på en skitkurs. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du kort så får du den växlingskursen, ingen skillnad mot ATM.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nicholas:

AEON bank.

Lägsta avgift i själva automaten

Har varit avgiftsfritt innan men för ett år sen så tog dom samma avgift, iaf på automaten i lotus på north Pattaya.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit avgiftsfritt innan men för ett år sen så tog dom samma avgift, iaf på automaten i lotus på north Pattaya.

Inte avgiftsfri nej.
Men lägre avgift. 150baht
Dock inte kollat sedan i april.
Men om några dagar kanske det blir ett uttag.
Link to comment
Dela på andra sajter

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.toobaya.mobile.superrichthailand

Tror det är denna frun använder, hur som så det skall vara den äldsta firman, (finns en till med snarligt namn...)

Hon/vi tar med kontanter som sen växlas in på nämnda växlingskontor, bra kurs får man och slipper bankens olika avgifter som man oftast får reda på efter överföringen.

Max beloppet är väl 10 000 euro som man kan ta med utan att behöva informera tullen allt enl Tullverket, men hur mycket maxbeloppet att ta in i Thailand vet jag inte säkert och då spekulerar jag inte om det.

Utöver detta så använder vi kortet också för uttag, som vi då gör inne på banken och slipper lite avgifter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Nicholas:


Inte avgiftsfri nej.
Men lägre avgift. 150baht
Dock inte kollat sedan i april.
Men om några dagar kanske det blir ett uttag.

Ok, har för mig att det inte var någon avgift alls för några år sen, senast jag använde dom så vart det samma som dom andra 180 bath.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Vad handlar det om, ett par hundra i diff? Spela roll.

Som turist kan man resonera så, men för oss som lever 6-9 månader så blir det pengar. Själv har jag konto i Bangkok bank och för över pengar 50 kr i svenska banken och lite baht i mottagade bank. Sedan är uttag fria här eller om man väljer fel atm så kostar det 10 baht 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Som turist kan man resonera så, men för oss som lever 6-9 månader så blir det pengar. Själv har jag konto i Bangkok bank och för över pengar 50 kr i svenska banken och lite baht i mottagade bank. Sedan är uttag fria här eller om man väljer fel atm så kostar det 10 baht 

Eller tillgången till pengar.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frason:

Eller tillgången till pengar.

Så sant du är väl miljonär. Bor du här och resonerar så?

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Esspe:

Om man inte vill ta med kontanter så är det bästa att gå in på bank och ta ut med sitt kort. Slipper uttagsavgift och kan ta ut mer, svenska bankens 35 SEK slipper man dock inte. Maxbelopp vet jag inte men har för mig att jag plockat ut 50k på Bkk Bank utan problem.

Är inte helt hundra men nära på att jag fick betala en uttagsavgift på 180 THB när jag följde ditt förslag. Drabbas man inte även av valutaväxlingspåslag (runt 1,5%) när man gör så? Min bankdosa har fått fnatt så jag kan inte logga in på min sida på Swedbank och föra över pengar till SCB via Internet längre och enligt Swedbanks kundservice så måste jag tillbaka till Sverige med dosan för att få felet avhjälpt. :(

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Fritz:

Är inte helt hundra men nära på att jag fick betala en uttagsavgift på 180 THB när jag följde ditt förslag. Drabbas man inte även av valutaväxlingspåslag (runt 1,5%) när man gör så? Min bankdosa har fått fnatt så jag kan inte logga in på min sida på Swedbank och föra över pengar till SCB via Internet längre och enligt Swedbanks kundservice så måste jag tillbaka till Sverige med dosan för att få felet avhjälpt. :(

 

Fritz..

 

Ja de verkar omöjliga med just dosorna hos Swedbank. Inte ens med fullmakt kunde farsan hämta ut en ny dosa åt mig, hellre blir de av med kunden än att ändra sig i detta..

Jag har inga planer på Sverige förrän 2019 så det tar emot att åka dit bara för en jävla dosa. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Är inte helt hundra men nära på att jag fick betala en uttagsavgift på 180 THB när jag följde ditt förslag. Drabbas man inte även av valutaväxlingspåslag (runt 1,5%) när man gör så? Min bankdosa har fått fnatt så jag kan inte logga in på min sida på Swedbank och föra över pengar till SCB via Internet längre och enligt Swedbanks kundservice så måste jag tillbaka till Sverige med dosan för att få felet avhjälpt. :(

 

Fritz..

Jag har aldrig behövt betala någon avgift. Valutaväxlingsavgiften får du oavsett. Det är precis som ett kortuttag men utan uttagsavg och med en mänsklig ATM som räknar pengarna till dig :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Är inte helt hundra men nära på att jag fick betala en uttagsavgift på 180 THB när jag följde ditt förslag. Drabbas man inte även av valutaväxlingspåslag (runt 1,5%) när man gör så? Min bankdosa har fått fnatt så jag kan inte logga in på min sida på Swedbank och föra över pengar till SCB via Internet längre och enligt Swedbanks kundservice så måste jag tillbaka till Sverige med dosan för att få felet avhjälpt. :(

 

Fritz..

 

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja de verkar omöjliga med just dosorna hos Swedbank. Inte ens med fullmakt kunde farsan hämta ut en ny dosa åt mig, hellre blir de av med kunden än att ändra sig i detta..

Jag har inga planer på Sverige förrän 2019 så det tar emot att åka dit bara för en jävla dosa. 

 

/ SatanG

Mobilt bankID. Då behövet ni inte släppa med er dosan. 

 

Men visst. Det skall förnyas ibland och när ni byter telefon så behöver ni dosan ändå. Men kanske kan tajma det med Sverigeresa lättare. 

 

Vet inte om Swedbank ändrat. Men tidigare så var inte dosan "personlig" utan man kunde låna varandras dosor. Har ni provat det nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...