Jump to content
IGNORERAD

Växla eller ta ut pengar i atm?


Bananen

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Som Fritz säger krävde dosan en personlig kod för att kunna användas.

Supporten är benhård mot mig, de släpper mig hellre som kund än låter farsan hämta ut en ny lät de mig veta.

Jag har mobilt Bankid från Skandiabanken så konstigt nog kan jag logga in på Swedbank med detta men inget mer än så.

Har inte heller någon säkerhetskod, det krävs bankid eller dosa för att skaffa det och inget jag tidigare tänkt på. Är nog bara att svälja förtreten och masa sig förbi svedala. Sista hoppet innan dess står till farsan som varit och snackat med lokala Swedbank och han säger att eventuellt släpper de den om fullmakten bevittnas av två personer. Ska kolla mer om några dagar, hehehe Maersk har ingen avlösare till mig och jag har sagt till att jag till varje pris kommer åka hem till helgen. Ska bli intressant att se om man har fortsatt anställning om några dagar, eventuellt kanske man snart får obegränsat med tid att åka till Sverige :-)

 

 / SatanG

Sparbanken Skåne har också en möjlighet att logga in med kodkort.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • Nemo

    8

  • Fritz

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 


Fråga banken om dom godtar fullmakten om den är bevittnad av ambassaden i Bangkok (om det kan vara ett alternativ)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Swedbanks dosor måste aktiveras personligen på plats genom att man slår in sin fyrsiffriga kod två gånger inne på bankkontoret. Därför godkänner dom inte ombud. 

Ganska bra för det är faktiskt mina pengar det handlar om.
Nordeas alternativ med ett instickskort med chip är enklare för då drabbas man inte av en insomnad dosa för att batteriet tagit slut. Man kan låna grannens

I god tid ska man ordna ett mobilt BankId med sin bank innan dosan dör. Väldigt enkelt. 
Ännu enklare och bättre är väl att Pensionsmyndigheten skickar pengarna direkt till ditt konto i  din Thaibank. Den ändringen eller önskemålet gör man via ett enkelt brev till Pensionsmyndigheten i Östersund. Glöm inte att underteckna bara. 

Lätta instruktioner finns på deras hemsida, även att man kan välja valuta som skickas.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev leifen:

Swedbanks dosor måste aktiveras personligen på plats genom att man slår in sin fyrsiffriga kod två gånger inne på bankkontoret. Därför godkänner dom inte ombud. 

Ganska bra för det är faktiskt mina pengar det handlar om.
Nordeas alternativ med ett instickskort med chip är enklare för då drabbas man inte av en insomnad dosa för att batteriet tagit slut. Man kan låna grannens

I god tid ska man ordna ett mobilt BankId med sin bank innan dosan dör. Väldigt enkelt. 
Ännu enklare och bättre är väl att Pensionsmyndigheten skickar pengarna direkt till ditt konto i  din Thaibank. Den ändringen eller önskemålet gör man via ett enkelt brev till Pensionsmyndigheten i Östersund. Glöm inte att underteckna bara. 

Lätta instruktioner finns på deras hemsida, även att man kan välja valuta som skickas.

 

Ja enkelt som fan, särskilt om man som pancho har obegränsat med tid och dessutom råkar bo i Sverige :-)

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Dosa och även ansluten till telefonbanken så har man både svångrem och hängslen ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja enkelt som fan, särskilt om man som pancho har obegränsat med tid och dessutom råkar bo i Sverige :-)

 

/ SatanG

 

Fast man får ännu mera tid över om man bor i Thailand och hoppar över steget med Svenska banker. :D 

Pengarna direkt till thaikontot utan dosor och inloggningar. Kanske till och med ränta som bonus.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Fast man får ännu mera tid över om man bor i Thailand och hoppar över steget med Svenska banker. :D 

Pengarna direkt till thaikontot utan dosor och inloggningar. Kanske till och med ränta som bonus.

 

För en del kanske det är bättre med direktöverföring till thailändskt bankkonto, för mig är det mindre intressant då jag sköter mina investeringar i Sverige. Nordnet, Skandia och SEB kommer vara mina pensionsutbetalare i framtiden, såna viktiga saker vågar jag inte lämna till Maggan och resten av clownerna i riksdagen, de misslyckas ju med allt de försöker sig på.

Swedbank använder jag för att föra över pengar till Thailand, har inte gjort det på minst ett halvår så känner att det börjar bli dags att bidra lite till den gemensamma hushållskassan :-)

Överföring via Skandia är tramsigt mycket högre kostnader så vill gärna hänga kvar i Swedbank om det går.

 

/ SatanG 

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Mobilt bankID. Då behövet ni inte släppa med er dosan. 
 
Men visst. Det skall förnyas ibland och när ni byter telefon så behöver ni dosan ändå. Men kanske kan tajma det med Sverigeresa lättare. 
 
Vet inte om Swedbank ändrat. Men tidigare så var inte dosan "personlig" utan man kunde låna varandras dosor. Har ni provat det nu?
Du kan ha 2 mobila bankid

Så det är lugnt att tappa bort / byta en telefon så länge du inte klantar bort båda samtidigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nicholas:

Du kan ha 2 mobila bankid

Så det är lugnt att tappa bort / byta en telefon så länge du inte klantar bort båda samtidigt.

PÅ Handelsbanken t.ex kan du inte skapa ett nytt mobilt bank-id utan att vara in loggad via dosa och kabel. Inloggad via mobilt Bank-id ger bara begränsade behörigheter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ Handelsbanken t.ex kan du inte skapa ett nytt mobilt bank-id utan att vara in loggad via dosa och kabel. Inloggad via mobilt Bank-id ger bara begränsade behörigheter
Så byt bort den skitbanken då.

Måste jag sköta allt?
Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank, telefonbanken kan du ringa från vilken telenr som helst funkar och har ingen tidsbegränsning. Dosan kan man byta batteri på , funkar

hur länge som helst om man inte slår fel kod för många ggr. Haa försökt läsa mej till vad är ATM avgiften i Thai och kursen mot valutaomvandlaren

Jag tar bara ut på ATM när jag är där, 1 mån. Kan jag vinna nåt på att tänka på nåt annat sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Kan jag vinna nåt på att tänka på nåt annat sätt

Ja garanterat en hel del, men det har kanske inte så mycket med den här tråden att göra.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja garanterat en hel del, men det har kanske inte så mycket med den här tråden att göra.

Vad heter tråden, Ni skriver en det ena en det andra men ni som bor i Thai måste väl veta vad saker kostar nu.

Uttag ATM, avgift vid ATM uttag, kurs mot Valutaomvandlaren, Kurs mot uttag i bank, kurs mot uttag i växlingskontor

 och alla avgifter vid uttag. Det är väl ganska viktiga saker att veta helst för er som bor längre eller heltid i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Dosa och även ansluten till telefonbanken så har man både svångrem och hängslen ;)

Pensionären verkar vara nöjd iaf, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

Pensionären verkar vara nöjd iaf, hehe.

Är fortfarande inte pensionär men jävligt nöjd ändå med mina dubbla jobb

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Så byt bort den skitbanken då.

Måste jag sköta allt?

Är väldigt nöjd med den banken så jag ser ingen anledning att byta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Swedbank, telefonbanken kan du ringa från vilken telenr som helst funkar och har ingen tidsbegränsningDosan kan man byta batteri på , funkar

hur länge som helst om man inte slår fel kod för många ggr. Haa försökt läsa mej till vad är ATM avgiften i Thai och kursen mot valutaomvandlaren

Jag tar bara ut på ATM när jag är där, 1 mån. Kan jag vinna nåt på att tänka på nåt annat sätt

 

Det fetade: Ingen tidsbegränsning, nej det har man nog märkt. Det kan ta en halvtimme - 45 minuter att sitta i telefonkö, innan man får nöjet att prata med en människa. Sen tar det väldigt lång tid innan det enkla ärendet är avslutat, man måste ju bokstavera addressen till mottagarbanken (eller var det hemadressen, länge sen jag utnyttjade tjänsten) minst ett par gånger för att de skall uppfatta den rätt. Så man får räkna med 500 -1000 baht i telefonavgift.

 

Ang batteribyte i dosan, så fungerar det bara på en äldre utgången modell (den svarta som Fritz har). Alla andra modeller fungerar det inte med att byta ut batteriet.

 

Edit: Åvanstående gäller alltså Swedbank.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Det fetade: Ingen tidsbegränsning, nej det har man nog märkt. Det kan ta en halvtimme - 45 minuter att sitta i telefonkö, innan man får nöjet att prata med en människa. Sen tar det väldigt lång tid innan det enkla ärendet är avslutat, man måste ju bokstavera addressen till mottagarbanken (eller var det hemadressen, länge sen jag utnyttjade tjänsten) minst ett par gånger för att de skall uppfatta den rätt. Så man får räkna med 500 -1000 baht i telefonavgift.
 
Ang batteribyte i dosan, så fungerar det bara på en äldre utgången modell (den svarta som Fritz har). Alla andra modeller fungerar det inte med att byta ut batteriet.
45 min?
Nja...där håller jag inte med, har hjälpt en vän med ett ärende i Swedbank, har nog ringt 3-4 gånger från Thailand, ingen kötid alls att tala om.
När hände det dig att du fick sitta 45 min i kö, kanske länge sedan?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det fetade: Ingen tidsbegränsning, nej det har man nog märkt. Det kan ta en halvtimme - 45 minuter att sitta i telefonkö, innan man får nöjet att prata med en människa. Sen tar det väldigt lång tid innan det enkla ärendet är avslutat, man måste ju bokstavera addressen till mottagarbanken (eller var det hemadressen, länge sen jag utnyttjade tjänsten) minst ett par gånger för att de skall uppfatta den rätt. Så man får räkna med 500 -1000 baht i telefonavgift.

 

Ang batteribyte i dosan, så fungerar det bara på en äldre utgången modell (den svarta som Fritz har). Alla andra modeller fungerar det inte med att byta ut batteriet.

 

Edit: Åvanstående gäller alltså Swedbank.

Telefonbank är en automatisk tjänst och inga människor. Man knappar koder på telefonen och den telefonbanken har inga telefonköer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

kanske länge sedan?

Ja, det var ju ett tag sedan, 10-15 år. De kanske har anställt fler (har jag svårt att tänka mig) som handlägger dessa ärenden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Telefonbank är en automatisk tjänst och inga människor. Man knappar koder på telefonen och den telefonbanken har inga telefonköer

Jaha, det var det inte förut i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

Jaha, det var det inte förut i alla fall.

Kanske innan det fanns datorer då men det har fungerat så sedan 90-talet i alla fall

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/4/2017 at 11:29, skrev Tallviking:

 


Fråga banken om dom godtar fullmakten om den är bevittnad av ambassaden i Bangkok (om det kan vara ett alternativ)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 Provade den varianten sist jag behövde byta dosa. Du kan säkert gissa dig till svaret jag fick. :wacko:

 

Man kan ju bli förbannad för mindre. Varför i helvete kan man inte byta ut batteriet själv för?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 Provade den varianten sist jag behövde byta dosa. Du kan säkert gissa dig till svaret jag fick. :wacko:

 

Man kan ju bli förbannad för mindre. Varför i helvete kan man inte byta ut batteriet själv för?

Beror på vilken bank och vilken dosa man har. Nordea och Handelsbankens dosor kan man byta i själv

 

Så här ser min dosa i Handelsbanken ut. Har själv bytt batteri i den utan minsta problem

 

 

20171206_010838190_iOS.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Kanske innan det fanns datorer då men det har fungerat så sedan 90-talet i alla fall

Stämmer inte (om vi pratar om Swedbank och 2000-talet). Jag har ju själv använt mig av tjänsten åtskilliga gånger, och det var nästan alltid långa väntetider.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Beror på vilken bank och vilken dosa man har. Nordea och Handelsbankens dosor kan man byta i själv

 

 

Ja det är ju Swedbank vi pratar om, sedan tråden ändrade riktning. :D     Jo, jag vet att Handelsbankens dosor fungerar med batteribyte, men för att byta bank, så måste man likförbannat ta sig till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...