Jump to content
IGNORERAD

IPRED-lagen, vad tycker ni om den?


chiangmaithai

Recommended Posts

chiangmaithai

Vad tycker ni om denna otroligt fjantiga lag som trätt i kraft idag, helt sjuk lag, hur fan tror dom att dom ska kunna få folk att sluta ladda ner bara för denna lag?

Jag läste i aftonbladet att det var nån som tog upp att om dom lyckas sätta dit massa svenska ungdomar som då istället kommer att gå till socialen och leva på socialbidrag, det är ju inte så billigt för staten det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • ban99arne

    7

  • Farang

    7

  • GammalDansken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är väl mest en skrämseltaktisk manöver om jag förstått det hela rätt,i alla fall om man använder tex torrenttekniken för att ladda ner saker.

För dras det vidare till domstol så skall motparten väl kunna bevisa vem som laddat ner och det kan man ju inte om det är flera som använder samma ip-nummer.

När det gäller olagligheter skyller jag alltid på min fru.

[move]

Halvhederlige Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Om jag har köpt något ( Cd bok film eller bil ) så är det min egendom, och då gör jag vad jag vill med den

:diablo: Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Om jag har köpt något ( Cd bok film eller bil ) så är det min egendom, och då gör jag vad jag vill med den

:diablo: Boffe

OK, kan jag då få en kopia av din bil? Bildelning!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Fildelningsprogrammen bör göras om så de raderar alla spår efter en nerladdning.

Som det är nu, sparas både torrents och nerladdade fragment eller filer på flera

ställen i datorn.

Om man kunde samla alla "spår" från en nerladdning på en extern disk, t.ex. USB-disk

som är lätt att avlägsna från brottsplatsen, tror jag det blir ytterst svårt att bevisa

på vilken dator nerladdningen har skett.

Kvar är bara att ta bort skyddet från det trådlösa nätverket för att bredda kretsen av misstänkte.

Borde också gå att skapa program som kan åstadkomma att ett antal grannar som är överens

kan dela varandras mera eller mindre tillfälliga IP nummer.

Allt för att försvåra för antipiraterna.

Tyvärr har det i andra länder visat sig att dessa ofta inte behövt bevisa något alls.

I t.ex. Danmark har man använt en modell som säger "betala 10000 nu eller se fram emot ett

anspråk på flera hundra tusen" - och det har skrämt de flesta.

Jag är rädd att det enda skydd som finns i nuläget är en betalt anonymiseringstjänst.

Men nöden är uppfinningens moder. Det kommer lösningar. Vänta och se.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, din dator blir förmodligen inte inblandad.

Motparten begär ut uppgifter om abonnenten till ip-aressen, därefter skickas en räkning till honom med hot om att man tänker stämma honom om han inte betalar.

Nekar man då så ev går de vidare med en stämning, då ligger det på dem att bevisa att det är ägaren som laddat ner/upp.

I detta läget har de, vad jag kan förstå, inte rätt att beslagtaga din dator, det är väl dessutom ett civilrättsligt mål så någon husrannsakan är väl inte aktuellt i heller.

Skulle jag ha fel beträffande detta så försvinner lämpligen din hårddisk i samband med att du får räkningen, tex pga av

en mycket allvarlig hd-krasch.

[move]Oladdade Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Ipred är bara början:

http://frapedia.se/wiki/ACTA

"

RIAA:s önskelista för ACTA RIAA, Recording Industry Association of America, är en av de aktörer som fått vara med och utforma ACTA. RIAA lämnade in en önskelista som senare publicerats. Denna önskelista innehåller bland annat följande:[15]  [16] 

 

[*] Internetleverantörer ska filtrera trafiken för att stoppa upphovsrättsbrott.

[*] Internetleverantörer ska kunna ställas till svars för trafiken på deras nät.

[*] Internetleverantörer ska ta bort allt material som medieindustrin önskar.

[*] Avstängda Internetabonnemang för fildelare.

[*] Att djuplänka till copyrightskyddat material ska göras olagligt, det vill säga även om länken inte går direkt till materialet (detta skulle i förlängningen kunna göra vanliga sökmotorer olagliga).

[*] Fildelning ska bannlysas på myndighetsdatorer.

[*] Länder med en hög produktion av piratkopierade skivor ska införa ett speciellt licens-system för att kontrollera försäljning och export av skivor.

[*] Tillgången på den plast som används för att tillverka brännbara skivor ska förses med restriktioner.

[*] Brännbara skivor ska förses med unika koder för att det ska gå att spåra ursprunget.

[*] Tillverkare av brännbara skivor ska upprätta register för att beställare av skivor som använts till piratkopiering ska kunna spåras."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fildelningsprogrammen bör göras om så de raderar alla spår efter en nerladdning.

Som det är nu, sparas både torrents och nerladdade fragment eller filer på flera

ställen i datorn.

Men nöden är uppfinningens moder. Det kommer lösningar. Vänta och se.

Virtuell dator med virtuella differentiella hårddiskar, är ju en bra början, alla ändringar lagras i en ramdisk, så när systemet startas om är det "nollställt" igen, man måste ju dock mappa upp nånstans att förvara själva filerna man och de går givetvis att hitta. Lämpligen har man dem på ett helt annat ställe...

Link to comment
Dela på andra sajter

IPRED är bra, Sverige vet bäst.

Att dumskallarna inom EU röstade med siffrorna 44-0 att den är skit bevisar ju bara hur lite dom vet...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hotet mot rättssäkerheten tycker jag är att många kommer att betala större eller mindre summer

enbart för att undvika rättsliga påföljder.

Ungefär som hot om inkasso, eller att klassas som dålig betalare i dag får många att betala utan vidare.

Hur många dödliga är 100% säkra på att det inte finns spår av nerladdning någonstans i deras dator. Eller i barnens.

Själv skulle jag inte känna mig säker förrän efter en formattering av mina.

Och varje gång jag gör det lyckas jag formattera bort sånt jag hade velat ha kvar :-)

Ex'ets pojk hade sitt trådlösa nätverk oskyddat ett tag. Tyckte att 10 Mbit räckte till alla.

Både han själv och hans datorer blev hämtade av polisen en tidig morgon.

Det visade sig att en granne sysslat med kontokortsbedrägerier genom pojkens nätverk.

Tog nästan två veckor innan han fick tillbaka sina datorer och blev friat från anklagelser om medverkan.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammeldanskan, nu kommer ju inte polisen och gör någon husrannsakan om du blir stämd av något filmbolag.

[move]

Oskrämde Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det visade sig att en granne sysslat med kontokortsbedrägerier genom pojkens nätverk.

Han äter säkert på samma ställe som han skiter också! Vilken idi*t till granne pojken din hade!

För övrigt har jag en polare som skrev på för http://ivacy.com/ igår. Påminn mig om en vecka så ska jag rapportera om det! Ska ju även finnas en tjänst som heter dold.se men där har jag ingen aning?

Kul artikel annars http://www.prylporta...151116-596.html

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Surfade precis in på https://www.dold.se/ och där går att läsa följande:

"090401: För närvarande är systemet överbelastat. Kunder som tecknar ett abonnemang idag får därmed 1 månad extra. Kontakta    n kundservice@dold.se    Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den      om du har frågor om ditt abonnemang."

Fick dom massanstormning av nya användare igår?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Gammeldanskan, nu kommer ju inte polisen och gör någon husrannsakan om du blir stämd av något filmbolag.

[move]

Oskrämde Arne

[/move]

Enligt en artikel i SvD är det inte polisen, nej, det är värre :-)

http://www.svd.se/ny...kel_2157331.svd

Att det kan gå upp till en månad innan du får veta att någon fått ditt IP/personnummer

utlämnad enligt den nya lagen, känns inget vidare heller.

Jag är inte så orädd som du, Arne, jag tror det värsta om bolagen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hujeda mig, skall genast köra ett 7 tums spik genom min hårddisk .. nä förresten, det räker ju med att skaffa titthål i ytterdörren, kronofogden känner man ju ingen på långt håll.

[move]Utmätade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det dimper ner ett kravbrev i brevlådan så kommer jag skylla på mitt trådlösa nätverk och säga att nån måste ha tankat på mitt konto. Kommer att spela dum och skylla på att tekniken är för avancerad för min torra hjärna.

Sen så kan man ju även utgå från att det inte står nån polis vid dörren och lämnar stämningsansökan så det är bara att lägga filmerna på nån extern hårddisk och radera torrentfilerna. Lär ju ha gott om tid att göra sådana här saker om man skulle vara i farozonen.

Att dom förutsätter att man ska betala utan att ens få ärendet prövat lär ju fälla en hel del användare. Vem vågar väl stå emot ett stort bolag? Om jag får en stämning så lär jag ta upp den fighten i rätten. Det är upp till dom att bevisa att "JAG" har laddat filen.

Dessutom så kan man väl även säga att för att dom överhuvudtaget ska kunna styrka att jag har laddat upp/ner den verkliga filen och inte nån film som är felaktigt namngedd så måste dom ju själva begå lagbrott och tanka filen ifrån mig för att bevisa att det faktiskt är rätt fil. Vem som helst kan ju döpa om en fil. Behöver ju inte alls vara samma namn på filen som verket som sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att man är uppvuxen med blyertspenna och suddgummi, så man slipper att beröras av den den här nya lagen.

Min salig far, sillstrypare till professionen, var en klok man som låg långt före sin tid i tänket och han var också en fena på att svänga sej med fina ord.

Han sa´:

"Det häringa med fildelning är ingenting för dej att förstå, min pöjk, det tillhör den högre onanin."

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vad lagen innebar och det stammer sakert att den formodligen blir ratt tandlos men generellt verkar det val rimligt att om A vill ha en vara/tjanst fran B och B inte vill ge bort denna vara/tjanst gratis sa far A antingen betala det pris B vill ha eller ocksa strunta i att kopa B's vara/tjanst. Om A tycker att B's vara/tjanst ar for dyr och istallet valjer att stjala den sa ar det stold. Stold ar ett brott och blir man pakommen med ett brott sa utmates ett straff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har ingen aning om vad lagen innebar och det stammer sakert att den formodligen blir ratt tandlos men generellt verkar det val rimligt att om A vill ha en vara/tjanst fran B och B inte vill ge bort denna vara/tjanst gratis sa far A antingen betala det pris B vill ha eller ocksa strunta i att kopa B's vara/tjanst. Om A tycker att B's vara/tjanst ar for dyr och istallet valjer att stjala den sa ar det stold. Stold ar ett brott och blir man pakommen med ett brott sa utmates ett straff.

Just det Atom, det kan man ju tycka. Hubsnyltarna har förstås en helt egen filosofi vad gäller detta, som jag inte ska gå in på här. Man har dock hittills tyckt sig leva ganska tryggt i mängden. Lite roande då att nu se hur dom nu irrar runt som höns och bekymrar sig för brev från upphovsmännen, husrannsakan etc.

Det enklaste och ärligaste vore ju att helt enkelt sluta hubsnylta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Oavsedd om man själv fildelar eller inte så är det väl så att de stora kartellerna för skiv- och filmbolag nu ges möjlighet

att tvinga internetleverantörerna att lämna ut information som identifierar deras kunder till mediebolagen.

Som det fungerat i Danmark går de sedan till internetleverantören med offrets IP-adress

och kräver att få veta vem som innehar abonnemanget.

Internetleverantören är förbjuden att tala om för sin kund vad som hänt så att rättsprocessen till en början kan drivas i hemlighet.

De stämmer sedan abonnemangsinnehavaren på tio- eller hundratusentals kronor.

Sådana straffskadestånd har hittills inte funnits i svensk rätt men de här bolagen har skaffat sig ett undantag.

Eftersom det är en civilrättslig stämning är bevisbördan lika stor för den anklagade att bevisa sin oskuld som för de anklagande att bevisa dess skuld.

Förlorar den anklagade måste den dessutom betala bolagens rättegångskostnader.

Den anklagades bankkonto kan också frysas under processen.

Detta innebär att de flesta ger sig och betalar utan strid även vid helt ogrundade anklagelser.

Jag vet inte vad en hubsnyltare är HC, men menar du att IPRED, FRA-lager etc i grunden är bra tilltag därför att de inte drabbar oskyldiga?

Är filosofin att "har du inte gjort nåt, har du inget att frukta".

Det samma har sagts om många inskränkninger i de demokratiska fri- och rättigheter efter 11 september.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...