Jump to content
IGNORERAD

IPRED-lagen, vad tycker ni om den?


chiangmaithai

Recommended Posts

Jag vet inte vad en hubsnyltare är HC, men menar du att IPRED, FRA-lager etc i grunden är bra tilltag därför att de inte drabbar oskyldiga?

Är filosofin att "har du inte gjort nåt, har du inget att frukta".

Bäste Herr Nydansk, det är inte dig vi vill åt det är din granne.

[move]

SÄPO Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    8

  • ban99arne

    7

  • Farang

    7

  • GammalDansken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Jag har ingen aning om vad lagen innebar och det stammer sakert att den formodligen blir ratt tandlos men generellt verkar det val rimligt att om A vill ha en vara/tjanst fran B och B inte vill ge bort denna vara/tjanst gratis sa far A antingen betala det pris B vill ha eller ocksa strunta i att kopa B's vara/tjanst. Om A tycker att B's vara/tjanst ar for dyr och istallet valjer att stjala den sa ar det stold. Stold ar ett brott och blir man pakommen med ett brott sa utmates ett straff.

Amen, igen Atom. Får väl gå med i Atomfanclub snart eftersom jag nästan alltid håller med dig.

Quote

Oavsedd om man själv fildelar eller inte så är det väl så att de stora kartellerna för skiv- och filmbolag nu ges möjlighet

att tvinga internetleverantörerna att lämna ut information som identifierar deras kunder till mediebolagen.

Som det fungerat i Danmark går de sedan till internetleverantören med offrets IP-adress

och kräver att få veta vem som innehar abonnemanget.

Internetleverantören är förbjuden att tala om för sin kund vad som hänt så att rättsprocessen till en början kan drivas i hemlighet.

De stämmer sedan abonnemangsinnehavaren på tio- eller hundratusentals kronor.

Sådana straffskadestånd har hittills inte funnits i svensk rätt men de här bolagen har skaffat sig ett undantag.

Eftersom det är en civilrättslig stämning är bevisbördan lika stor för den anklagade att bevisa sin oskuld som för de anklagande att bevisa dess skuld.

Förlorar den anklagade måste den dessutom betala bolagens rättegångskostnader.

Den anklagades bankkonto kan också frysas under processen.

Detta innebär att de flesta ger sig och betalar utan strid även vid helt ogrundade anklagelser.

Jag vet inte vad en hubsnyltare är HC, men menar du att IPRED, FRA-lager etc i grunden är bra tilltag därför att de inte drabbar oskyldiga?

Är filosofin att "har du inte gjort nåt, har du inget att frukta".

Det samma har sagts om många inskränkninger i de demokratiska fri- och rättigheter efter 11 september.

mvh GD

Om FRA vet jag i stort sett inget och kan inte uttala mig.

Men att fildelning skulle vara en fri och rättighet har jag aldrig fattat. Som vanligt är det ju så att alla håller på det som tjänar deras situation bäst. Vill man inte betala för en film, ladda ner den gratis, vill man inte köpa CDn så ladda ner den gratis, skitsamma att de som gjort jobbet inte får betalt.

I nästa sekund är samme fildelare självklart skitsne när ett företag från t.e.x. Kina kopierat den produkt som det företag han jobbar på tillverkar och nu blir han permiterad då inkomsterna för företaget uteblir.

Då blir det att stanna hemma och eftersom han inte tjänar några pengar så tycker han att det är en rättighet att fildela. o.s.v..o.s.v.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag vet inte vad en hubsnyltare är HC, men menar du att IPRED, FRA-lager etc i grunden är bra tilltag därför att de inte drabbar oskyldiga?

Är filosofin att "har du inte gjort nåt, har du inget att frukta".

Bäste Herr Nydansk, det är inte dig vi vill åt det är din granne.

[move]

SÄPO Arne

[/move]

Han surfar på mitt trådlösa :-)

[move]rådlösa GD[/move]

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

D4rkn3t 15 Th4 5H1T! Mer förbud och vi kommer få ett internet utan nån kontroll!

GW, GG, GL!  Onsewarm nu, vad skall komma!? Pedofiler och andra krimminella nätverk, jublar as we speak!

Mer förbud mer fritt internet! Undra vilka det är som jublar mest åt förbuden!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

D4rkn3t 15 Th4 5H1T! Mer förbud och vi kommer få ett internet utan nån kontroll!

GW, GG, GL!  Onsewarm nu, vad skall komma!? Pedofiler och andra krimminella nätverk, jublar as we speak!

Mer förbud mer fritt internet! Undra vilka det är som jublar mest åt förbuden!?!?

Kommer ihåg än idag när man körde Napster, och så släckte dom ner det för att stoppa fildelningen. På Napster kunde man bara ladda mp3. Så fort det var nersläckt så kom Kaaza, och helt plötsligt så kunde man ladda det mesta. Sen så skulle dom släcka ner Kaaza, då kom DC++ och Torrent så man kunde ladda allt. Nu kommer IPRED och jag väntar med spänning på vilken förbättring av fildelning det kommer ge.  :he:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Amen, igen Atom. Får väl gå med i Atomfanclub snart eftersom jag nästan alltid håller med dig.

Om FRA vet jag i stort sett inget och kan inte uttala mig.

Men att fildelning skulle vara en fri och rättighet har jag aldrig fattat. Som vanligt är det ju så att alla håller på det som tjänar deras situation bäst. Vill man inte betala för en film, ladda ner den gratis, vill man inte köpa CDn så ladda ner den gratis, skitsamma att de som gjort jobbet inte får betalt.

.

Självklart är fildelningen ingen rättighet. Det är inte det det handlar om.

Däremot att du eller jag kan tvingas bevisa att vi inget gjort.

Ett annat exempel  - från grannlandet igen.

Polisen där tillät sig under en efterforskning efter en bombman att undersöka vem som

hade lånat böcker om vad på det lokala bibliotek.

Den som hade lånat litteratur om sprängmedel låg illa till.

Hur den som lånat "Mein Kamp" låg till, berättades det inget om.

Eller Maos lilla röda :-)

Men ingen här har väl någotsomhelst i sina datorer, som de vill dölja

och de som undersöker kollar säkert enbart efter olagliga filer.

Vem de än kommer att vara.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Ärade medlemmar.

Rätta mig om jag har fel men är det inte spridning som är olaglig? Dvs jag begår ett brott när jag SPRIDER ett skyddat verk.

Om jag bara laddar ner det utan att dela tillbaka så är det inget brott eller?

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ärade medlemmar.

Rätta mig om jag har fel men är det inte spridning som är olaglig? Dvs jag begår ett brott när jag SPRIDER ett skyddat verk.

Om jag bara laddar ner det utan att dela tillbaka så är det inget brott eller?

G2P

Jag tror det ligger till på detta vis, därför skall man akta sig för torrent där du sprider automatiskt samtidigt som du laddar, och hålla sig till hubsnylteriet  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart är fildelningen ingen rättighet. Det är inte det det handlar om.

Däremot att du eller jag kan tvingas bevisa att vi inget gjort.

Ett annat exempel  - från grannlandet igen.

Polisen där tillät sig under en efterforskning efter en bombman att undersöka vem som

hade lånat böcker om vad på det lokala bibliotek.

Den som hade lånat litteratur om sprängmedel låg illa till.

Hur den som lånat "Mein Kamp" låg till, berättades det inget om.

Eller Maos lilla röda :-)

Men ingen här har väl någotsomhelst i sina datorer, som de vill dölja

och de som undersöker kollar säkert enbart efter olagliga filer.

Vem de än kommer att vara.

mvh GD

GD, ännu en gång så måste jag erkänna att jag vet ytterst lite om det ämne vi nu debaterar.

Stämmer det verkligen att det är omvänd bevisbörda, typ som i skattemål.

Och vad krävs för att min/din dator skall kunna kontrolleras?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

När vi lever i ett land som godkänner en skärmdump!  :surprised:

Tycker att alla kör med öppen router och alla surfar på varandras lina... skulle vara kul med bevisningen då... aja, idi*tlag! Men det som stör mig mest är inte upphovsrätten. Som det anonyma lilla jävla livet man har på nätet, villigt eller ofrivilligt. FRAlagen, är sönderknullad från början!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

GD, ännu en gång så måste jag erkänna att jag vet ytterst lite om det ämne vi nu debaterar.

Stämmer det verkligen att det är omvänd bevisbörda, typ som i skattemål.

Och vad krävs för att min/din dator skall kunna kontrolleras?

Frågan om käranden eller svaranden bär bevisbördan är ofta av avgörande betydelse för utgången i ett tvistemål. De civilrättsliga reglerna ger i allmänhet inte besked om vilken part som är bevisskyldig. Bevisbördefrågorna får då avgöras med ledning av allmänna principer

På fråga B svarar vi att vi inte vet. Än.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Off topic

I princip är det väl fel att gratis sprida någons verk, men upphovsrätten behöver nog ses över.

Det verkar rätt absurt när V&S jagar folk som använder ordet "absolut" i marknadsföringssammanhang. Företag försöker ta patent på gener som finns naturligt i våra kroppar. Ett världsarv som Leo Tolstojs Krig och fred, skrevs c:a 1860 och författaren är avliden, är det tydligen någon som har förvärvat rätten till. Om du högläser för dina barn, eller lånar ut boken till din granne så har du i princip "fildelat" och bestulit den stackars rättighetsinnehavaren på hans rättmätiga skärv!  :nono:

Vidare betalar vi alla en avgift på inspelningsbart material, som just skall gå till "artisterna" - får vi billigare CD/DVD-skivor, nu när fildelning förhindras? Ingen kan ju längre kopiera något upphovsrättsskyddat material?  :rtfm:

IPRED-lagen må ha ett gott syfte, men vad den gör för demokratin och rättssäkerheten kan väl närmast jämföras med vad Judas Iskariot gjorde för mänskligheten.

Om valet står mellan att att kunna få se en film, där Julia Roberts har fått $500 000 000 för att medverka i, eller om vi skall slippa att få intrång av företagsrepresentanter i våra hem, så vet åtminstone jag vad jag väljer.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

UbonBorge, rellenamnet fanns ju. jaja, alla är vi olika  :whistle:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag frågar men vart tog tråden om Lamais reseberetelse vägen, jag bara undrar, den vaar ju jätte bra.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ursäkta om jag frågar men vart tog tråden om Lamais reseberetelse vägen, jag bara undrar, den vaar ju jätte bra.

MVH

Den tog han bort pga räddsla för AntiPiratByrån..

Men sök i forumsdelen "reseberättelser" så kanske du hittar en kopia  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipred stör mig inte. Hittar jag inte själv på en bra lösning så kan jag nog vända mig till kusinen som har doktorerat på någonting med programering och internet. Det fixar sig alltid.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Idag såg jag två 9-åriga tjejer från en musikskola som spelade och sjöng några kända melodier på Drottninggatan i Stockholm.

Plötsligt rusade det fram ett par kostymgubbar och slog ner dem, drog av trosorna, då klev Henrik Pontén fram och ... :gasp:

Så kan det gå i ett land där Kapitalet bestämmer vilka lagar som ska skrivas.

Jag som trodde att politikerna var framröstade av folket, inte av skivbolagen.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tankat friskt de senaste åren.men...har nu Ledin suttit på kammaren och fnulat ihop en hoper låtar som han tänkt sig tjäna en hacka på, bara för att finna dessa låtar gratis på pirate innan de har getts ut.

Fan vet om inte jag hade lackat ur förståss.

Jag kan faktiskt tänka mig att betala en summa för att få tanka lagligt. Vinsten skall naturligtvis gå till upphovsmannen. Kan tänka att skivbolagen börjar darra på läppen, när deras roll börjar att urholkas.

Ska avvakta ett tag och om det inget händer så får man väl börja gömma sig :bag:   via flashback t ex.

Bulken

size="3"][Jahaaa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill inte ta på mig rollen som försvarare av fildelning, men som "djävulens advokat" kan man ju roa sig med att fundera fritt runt fenomenet.

Ibland händer det att ny teknik ändrar på förutsättningarna och Internet har ju dödat en del gamla distributionsvägar och skapat en del nya försäljningskanaler. Tidningar har fått se sina upplagor och annonseringen sjunka, men man har istället försökt att få läsare på nätet och få inkomster från reklamen där istället.

Skall bli intressant att se om musikförsäljningen ökar i o m IPRED?  Personligen tror jag att det blir rätt marginellt i så fall. Ibland är det så jävligt att vissa branscher helt enkelt försvinner när ny teknik öppnar för ny möjligheter.

Själv har jag tankat Zeitgeist & Abdendum, där upphovsmännen vill att deras verk skall spridas på detta sätt. Även tankat några gamla filmer, men samtidigt "upptäckt" nätbutiker som ibland säljer filmer på rea, och jag köper hellre 3 filmer för 45 kr än att jag tankar ned dem och har besväret med bränning o d.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara laddat ner music som jag alldrig ändå skulle köpa frånsett i Thailand.

Anmälningar idag från författare mot ljudbokskopiering och siffror hur mycket de förlorar pga antal nedladdningar är lite bisarr.

Min undran är hur många av dom skulle köpt en ljudbok.

Jag skulle ha knallat till biblioteket om behovet blivit för trängande.

En nyare ljudbok hur många av oss har köpt en sådan?

Jag håller dock med att användarprogram som kopieras ger mindre pengar till programmakarna för utveckling  så där är ett litet glapp. men å andra sidan hur skulle  tex linus sett ut idag om det varit fritt fram och man kunde ha struntat i rättigheter?

Hur många studenter har råd att köpa typ Cad-program ( kostade nog dryga 60 000 när jag läste sist och har läst 3 men jag var ful och kopierade) för att kunna läsa hemma?

Jag tycker bara att det är ett steg i utvecklingen att kunna ladda och marknaden får anpassa sig efter tekniken

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår musik och film branschen att dom vill ha det här ,men samtidigt med dom priserna som det kostar att köpa en cd i butiken,alltså om en skiva hade kostat kanske 80-90 kr hade man köpt kanske mer men när man får betala bort mot 200 tar det emot.

Fildelningen har ju andra "fördelar" om tar ex nya band,musiker som vill nå ut med sin musik så är det här ett bra sätt .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...