Popular Post Esspe 33,639 Posted August 25, 2020 Author Popular Post Share Posted August 25, 2020 Svenskägt ställe för middag. Mysig miljö och trevlig betjäning men gud vad usel Marguerita. I klass med spooncreeks rek i Hong Kong. Enda positiva var att den bara kostade 149 baht men den var inte värd ens 49. 23 2 2 3 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 25, 2020 Author Popular Post Share Posted August 25, 2020 Gick en lite tur till på måndagen. Hittade en konstnär som hade en hel del trevligt i butiken. Han hade fullt eftersom han inte sålde nästan någonting längre. Den här gillade jag skarpt. 16.000 ville han ha, kanske nästa gång. Litet undangömt kinestempel. 22 2 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 25, 2020 Author Popular Post Share Posted August 25, 2020 Lunchdags. Holländsk pancake med Massaman. Det är väl det som kallas fusion. Riktigt gott faktiskt. Sista kvällen, dags för middag. Kollade runt mycket på internet och fastnade för det här stället. Enl ryktet ska dom ha så god crab panaeng att folk flyger upp den till Bangkok. Bra markndsföring men sant??? Nu gillar jag inte krabba speciellt så det fick bli lite annat. Gott men inte skulle jag flyga det till Korat inte. 35 2 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Fantomen 6,922 Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 7 timmar sedan, skrev Esspe: Men in till Phuket bar det. Blev mycket positivt överraskad, *host host* Jag sade ju det 1 4 Quote Link to post
rolba 111,142 Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 6 timmar sedan, skrev Esspe: Lunchdags. Holländsk pancake med Massaman. Det är väl det som kallas fusion. Riktigt gott faktiskt. Sista kvällen, dags för middag. Kollade runt mycket på internet och fastnade för det här stället. Enl ryktet ska dom ha så god crab panaeng att folk flyger upp den till Bangkok. Bra markndsföring men sant??? Nu gillar jag inte krabba speciellt så det fick bli lite annat. Gott men inte skulle jag flyga det till Korat inte. Jag tror du sett mer av Phuket än vad jag har även fast jag bott där i 5 år. 1 5 Quote Link to post
Esspe 33,639 Posted August 26, 2020 Author Share Posted August 26, 2020 7 timmar sedan, skrev rolba: Jag tror du sett mer av Phuket än vad jag har även fast jag bott där i 5 år. Men jag kom aldrig bort till dina trakter, tyvärr. Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 26, 2020 Author Popular Post Share Posted August 26, 2020 Så var då frågan vart jag skulle ta vägen härnäst. Korat, nej bilen skulle ju in på verkstad ett tag och utan bil i Korat funkar inte. Pattaya, ja hade ju bokat lägenhet från 1 september så det var ju lite tidigt. Samui igen? Och sen Koh Tao-Chumphon-Hua Hin-Pattaya lät som en bra idé. Vet inte varför jag la ner det. Fick bli ett par dagar i Bangkok i stället. Flög tillbaks med Bangkok Air och det var betydligt mer folk där än med Thai Smile på andra hållet. Planet var nog 70 % fullt iaf. Taxi från Suvvan in till förbokade Rembrandt. Brukar förboka taxi på nätet men hade först tänkt mig åka BTS. Lite jobbigt så jag gick längst ner till taxi. Inte en enda kund förutom jag. Blir nog långa väntetider för dom. Dom brukar ju vara dyra, iaf till Pattaya. Sist jag kollade var det fast taxa 1500 baht men det är ett par år sen. Boka på nätet är bättre och billigare. Räknade med 6-700 baht men dom körde på taximeter och blev posititvt överraskad - tror det var 375 baht bara. Rembrandt körde en liten fuling. Visste att dom stängde hotellet i april men trodde att dom öppnat igen eftersom det var bokningsbart på Agoda. Taxin tog sig till soi 18 men hotellet var lukket. Kändes lite snopet men det satt en vakt på hörnan som vinkade in oss och skickade oss vidare till Rembrandt Residence. Det var öppet och där hade jag rum. Inte lika bra som hotellet och det börjar bli väl slitet. 1100 med frukost var dock fortfarande ok. Gick en runda på kvällen men det var inte lika spännande som året innan. Då hade jag inte varit i Bangkok på många år så det var mycket nytt att titta på, nu var det bara ett år sen så det hade inte hänt så mycket nytt. Gick genom Soiboi och ungefär hälften var stängt. Var aldrig ner till Nana men det lär vara samma där. En gammal bekant fanns iaf kvar och hade öppet. Soda Soi 12 har funnits så länge jag åkt till Thailand. På morgonen knackade det på dörren, va f-n vill dom städa redan, tänkte jag. Nej, det stod en söt liten tjej där. "Good morning sir. Do you have any laundry sir?" Hade ju inte fått tvättat på en vecka så det fanns gott om det och började bli lite småkris. Som rutinerad hotellboende vet man ju att hotellen kan ta i ordentligt med priserna så jag bad henne vänta lite och letade efter deras prislista. "No thank you, everything is clean" blev svaret, så jag fick vända på kallingarna en gång till. 25 1 3 1 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
rolba 111,142 Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 5 timmar sedan, skrev Esspe: Men jag kom aldrig bort till dina trakter, tyvärr. Nä, det var synd. Du hade ju inte långt kvar när du var till Kata/Karon viewpoint. Hade varit kul att se några bilder hemmifrån. Det sägs att Rawai och Naiharn rullar på som en dålig lågsäsong. Inga turister men en hel del expats. 1 Quote Link to post
Alarik 9,777 Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 On 2020-08-13 at 19:11, skrev Kenneth4618: Efter tsunamin Ja, och så mängder med killar som spökar ut sig. Quote Link to post
Esspe 33,639 Posted August 26, 2020 Author Share Posted August 26, 2020 2 timmar sedan, skrev rolba: Nä, det var synd. Du hade ju inte långt kvar när du var till Kata/Karon viewpoint. Hade varit kul att se några bilder hemmifrån. Det sägs att Rawai och Naiharn rullar på som en dålig lågsäsong. Inga turister men en hel del expats. Blir det ingen massturism i vinter så blir det en sväng till Phuket då med. Kan nog bli en tur till ditt vardagsrum då. 1 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Flyttat in i lägenheten för ett tag sen. Väldigt trevligt ställe. Bokat till sista oktober men det blir nog fortsättning sen. Fin pool. 36 1 2 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
LTD 1,493 Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 (edited) 17 minuter sedan, skrev Esspe: Flyttat in i lägenheten för ett tag sen. Väldigt trevligt ställe. Bokat till sista oktober men det blir nog fortsättning sen. Fin pool. Jo det var fina lägenheter där å bra läge. AC i hissen va e grej jag gillade. Bokar nog där vid nästa besök i stan. Edited August 29, 2020 by LTD 1 Quote Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Hyr av en trevlig kinesiska. Hon har runt 50 lägenheter som ägs av kineser, som hon hanterar. Dels här på Grand Avenue men även på Centara Avenue mittemot och Riviera på Jomtien. Fick höra historien bakom Grand Avenue bygget igår. Påbörjades för 4-5 år sen men slutfördes inte. Samma bolag som låg bakom Bali Hai skelettet som står halvfärdigt ännu. Pengarna tog slut och då blev det stiltje på båda byggena. I motsats till Bali Hai bygget fanns det intressenter här. Centara grupp gick in, tog över och färdigställde. Tanken var att det också skulle byggas ett hotel men eftersom Centara redan har ett tvärs över gatan, skippade man det. Därav den något lustiga ingången till Grand Avenue samt att man har den ytan som p-plats för sina hotellgäster nu. 32 1 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Tar man kontakt med mäklare så är hyrorna inte speciellt förhandlingsbara. Vissa verkar helt ointresserade att ens diskutera det. Jag fick min kontakt via Airbnb och där är dom betydligt närmare marknaden och mer förhandlingsbara. MC och biluthyrarna har också anpassat sig efter situationen. Sprillans ny Honda ADV, en månad 3.500. PCX kan man få för 3.000. Brydde mig inte om att försöka pruta på det. 8.100 baht för en bil en månad. 23 3 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
spooncreek 31,446 Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 (edited) 11 minuter sedan, skrev Esspe: Fick höra historien bakom Grand Avenue bygget igår. Påbörjades för 4-5 år sen men slutfördes inte. Samma bolag som låg bakom Bali Hai skelettet som står halvfärdigt ännu. Pengarna tog slut och då blev det stiltje på båda byggena. I motsats till Bali Hai bygget fanns det intressenter här. Centara grupp gick in, tog över och färdigställde. Tanken var att det också skulle byggas ett hotel men eftersom Centara redan har ett tvärs över gatan, skippade man det. Därav den något lustiga ingången till Grand Avenue samt att man har den ytan som p-plats för sina hotellgäster nu. Det fick mig att minnas ett gammalt inlägg. Golden Tulip skulle det ha varit och det var väl tanken även med Bali Hai-skrapan. Edited August 29, 2020 by spooncreek 3 Quote Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Har gått förbi Beerfest (tror jag det heter) på Second rd många ggr men aldrig varit in förrän nu. Dom har också anpassat sina priser, iaf på maten. 160 baht för en cordon bleu som dessutom var riktigt bra. Brygger sitt eget öl gör dom med. 21 3 2 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
frogfish 16,980 Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 17 minuter sedan, skrev Esspe: Hyr av en trevlig kinesiska. Hon har runt 50 lägenheter som ägs av kineser, som hon hanterar. Dels här på Grand Avenue men även på Centara Avenue mittemot och Riviera på Jomtien. Fick höra historien bakom Grand Avenue bygget igår. Påbörjades för 4-5 år sen men slutfördes inte. Samma bolag som låg bakom Bali Hai skelettet som står halvfärdigt ännu. Pengarna tog slut och då blev det stiltje på båda byggena. I motsats till Bali Hai bygget fanns det intressenter här. Centara grupp gick in, tog över och färdigställde. Tanken var att det också skulle byggas ett hotel men eftersom Centara redan har ett tvärs över gatan, skippade man det. Därav den något lustiga ingången till Grand Avenue samt att man har den ytan som p-plats för sina hotellgäster nu. Ser riktigt fint ut. Har för mig att du redan skrivit det, men hittar inte. Vad får du ge för barren? Och några regler runtomkring (deposit, hyror i förväg etc)? Du behöver självklart inte svara om det är personligt. Quote Link to post
Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Share Posted August 29, 2020 4 minuter sedan, skrev frogfish: Ser riktigt fint ut. Har för mig att du redan skrivit det, men hittar inte. Vad får du ge för barren? Och några regler runtomkring (deposit, hyror i förväg etc)? Du behöver självklart inte svara om det är personligt. 18k/månad plus el och vatten. El gov rate. Inga min 6 månader. 5k i deposit, betalar 1 månad i förväg. Den här är på 54 sqm, finns 36 sqm som man kan få för 13-14. Tittade på flera andra, som var billiga men ingen så fin som den här. Finns även 64 sqm 2 bed som jag tror man kan få för 21-22 nu. 4 1 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
LTD 1,493 Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 10 minuter sedan, skrev Esspe: 18k/månad plus el och vatten. El gov rate. Inga min 6 månader. 5k i deposit, betalar 1 månad i förväg. Den här är på 54 sqm, finns 36 sqm som man kan få för 13-14. Tittade på flera andra, som var billiga men ingen så fin som den här. Finns även 64 sqm 2 bed som jag tror man kan få för 21-22 nu. Det verkade vara väldigt varierande villkor beroende på vem som ägde condon. Jag fick erbjudande där el, vatten mm ingick i hyran. Quote Link to post
Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Share Posted August 29, 2020 3 minuter sedan, skrev LTD: Det verkade vara väldigt varierande villkor beroende på vem som ägde condon. Jag fick erbjudande där el, vatten mm ingick i hyran. Stämmer det fick jag också. Hon har långtifrån alla ute på AirBnb heller. Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Tripp till Bang Saray på biken. Vi har funderat lite på att bosätta oss där när/om vi säljer huset i Korat. Körde runt men någon flytt dit tror jag inte längre på. 22 2 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Ganska trevligt ställe men för litet för oss. Passar bättre för dagsutflykter. Massor med trevliga små restauranger längs den inte så trevliga beachen. 25 2 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Popular Post Esspe 33,639 Posted August 29, 2020 Author Popular Post Share Posted August 29, 2020 Körde om Na Jomtien hem. Flera byggen som ska stå i åratal? Njae, här verkade det vara verksamhet iaf. Tur det, behövs ju mycket mera Hotel och condos här. 24 1 4 Quote Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to post
Fantomen 6,922 Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 7 minuter sedan, skrev Esspe: Körde om Na Jomtien hem. Flera byggen som ska stå i åratal? Njae, här verkade det vara verksamhet iaf. Tur det, behövs ju mycket mera Hotel och condos här. Va fan! Voffor horde di icke av sig så jag fick bjuda på en stänkare!? 1 Quote Link to post
Popular Post Jive 29,364 Posted August 29, 2020 Popular Post Share Posted August 29, 2020 Jag hyr en hörnlägenhet på 18:e våningen i PKCP condominium, som ligger strax bakom Big C extra. 3 rum + badrum/toalett 100 kvm + balkong 40 kvm. Hyra 12000 baht/mån + el och vatten. Elen är dyr (9 baht). Lägenheten var sparsamt möblerad, så jag har kompletterat inredning för ca 40 000 baht. 16 1 Quote Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to post
Recommended Posts