Jump to content
Esspe

Livet i Korat

Recommended Posts

born41

Ett förslag på utflyktsmål: Restaurang i Ban Po

Om du åker från Global House riktning från centrum så efter några kilometer kommer du till ett tempel, som dom håller på och bygga, tag höger och följ vägen, över järnvägen, fortsätt över nya ringleden(har trafikljus) och sen ett par kilometer.

Nu kommer du till en korsning där det finnes 7/11 och en Minimart. Fortsätt rakt fram 300 meter? så på vänster sida finnes en liten restaurang som drivs av mamma Eat och dottern Ann. Deras specialitet är barberque. Man får en lerkruka med glödande kol och ett fat med kött och grönsaker som man grillar på en aluminiumställning som står över glöden.Pris 150 Thb om jag kommer ihåg rätt.

Dom har även annan mat om man föredrar det.

Det är "Min" restaurang och säg att du är svensk och blivit tipsad om stället så blir dom glada.

Från centrum till byn Ban Po är det 10 km.

Åk inte dit 29 eller 30 November för då har dom fest för sonen som skall bli munk i 2 veckor.

Eller ring och säg att du vill vara med på festen som dom har i bostaden 300 meter därifrån,naturligtvis så lämnar man ett litet kuvert på Thaivis. PM:a mig så får du ett telefonnummer till dom.

Born41

Smaklig måltid!

• Ge karma 3

Odin

Korat måste väl vara en av Thailands tråkigaste ställen?

Ok vi har huset ett gäng mil utanför, men det händer ju ingenting i den hålan. Hur färgen torkar på nåt nymålat ställe  kommenteras ju i tidningarna...

• Ge karma 2
  • Haha 1

wavis
1 minut sedan, skrev Odin:

Ok vi har huset ett gäng mil utanför, men det händer ju ingenting i den hålan. Hur färgen torkar på nåt nymålat ställe  kommenteras ju i tidningarna...

Glädjedödare där...Nej skämt osido...Åker ner Julafton och e där par veckor 8 kilometer innan chok chai ...Blir o hjälpa svärfar lite på farmen. Men visst lite e där o göra i korat men inte mycket he he .. Håller på o planera hur man ska smyga iväg från familjen några dagar innan hemfärd :waaaht:....

• Ge karma 2

BanFang
1 timme sedan, skrev Odin:

Jag trivs bra i Korat. Det finns många bra hotell. Det finns aktiviteter för barn där. The Mall är uppgraderat samt Terminal 21 var trevligt. 

Sen finns det många bra "vuxenställen"  Tex, Tawan däng. och en rad andra trevliga ställen. 

Man får utforska staden lite. Inte bara kika på elledningarna. Hehe

• Ge karma 7

BanFang

Soeng Sang är avslutat för min del. Det såldes för ca 1,5 år sedan. 

Äldsta dottern går fortfarande kvar i Rajamangala University of Technology Isarn.

Hon har ett är kvar där. Sedan flyttar hon nog tillbaka hit till Göteborg. 

Jag hoppas att hon får arbete på Socialtjänsten här.  Hon pratar Svenska,Thai och engelska 

Så får hon jobbet här lär hon aldrig bli arbetslös. Plus att ingångslönen för en socionom har ökat 

markant. Ca, 28-30K innan skatt. 

• Ge karma 4

biker

Hej

Vill tipsa om en restaurang som är i toppklass vad gäller farangkäk. Samt även har thaikäk i toppklass enligt

andra. Har själv bara ätit farangmat där ännu. Prisläget är trevligt och min personliga åsikt är att

maten överträffar det man får hos t.ex. Chez Andy, som ju anses vara ett av de bättre ställena i Korat.

Restaurangen heter O&D, drivs av en mycket trevlig tysk. Om något negativt ska nämnas, så ligger stället en bit utanför stan,

så man behöver transportmedel för att åka dit.

Jag kommer att åka dit många  fler gånger, bästa maten jag hittat hittils i Korats omgivningar.

Rejäla portioner, fantastiskt gott samt prisvärt.

Ett par länkar, finns en del bilder på maträtter samt vägbeskrivning mm.

https://www.tripadvisor.se/Restaurants-g469414-Nakhon_Ratchasima_Nakhon_Ratchasima_Province.html

https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g469414-d7798897-Reviews-O_D_Pub_Restaurant-Nakhon_Ratchasima_Nakhon_Ratchasima_Province.html

https://www.facebook.com/oanddrestaurant

mvh

biker

• Ge karma 9

BanFang
48 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Vill tipsa om en restaurang som är i toppklass vad gäller farangkäk. Samt även har thaikäk i toppklass enligt

andra. Har själv bara ätit farangmat där ännu. Prisläget är trevligt och min personliga åsikt är att

maten överträffar det man får hos t.ex. Chez Andy, som ju anses vara ett av de bättre ställena i Korat.

Restaurangen heter O&D, drivs av en mycket trevlig tysk. Om något negativt ska nämnas, så ligger stället en bit utanför stan,

Jag kommer att åka dit många  fler gånger, bästa maten jag hittat hittils i Korats omgivningar.

https://www.tripadvisor.se/Restaurants-g469414-Nakhon_Ratchasima_Nakhon_Ratchasima_Province.html

https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g469414-d7798897-Reviews-O_D_Pub_Restaurant-Nakhon_Ratchasima_Nakhon_Ratchasima_Province.html

mvh

biker

Tack för tippset. Jag åker till Thailand 21/12. Ock ska stanna första veckan i Korat. 

Sen blir det Samui eller Hua Hin. jag ska prova stället du rekomenderade. 

Esspe
4 timmar sedan, skrev biker:

Hej

mvh

biker

Tack för tipset. Har varit där och blev inte imponerad. Fanns något lunchmöte för tyskspråkiga den dan så det var kanske inte rätt dag. Dom var ca 15 pers så det blev lite väntetid. Tog en carbonara och den var inget vidare. Bökig väg dit men får kanske ge det en chans till.

• Ge karma 1

Esspe
8 timmar sedan, skrev born41:

Ett förslag på utflyktsmål: Restaurang i Ban Po

Om du åker från Global House riktning från centrum så efter några kilometer kommer du till ett tempel, som dom håller på och bygga, tag höger och följ vägen, över järnvägen, fortsätt över nya ringleden(har trafikljus) och sen ett par kilometer.

Nu kommer du till en korsning där det finnes 7/11 och en Minimart. Fortsätt rakt fram 300 meter? så på vänster sida finnes en liten restaurang som drivs av mamma Eat och dottern Ann. Deras specialitet är barberque. Man får en lerkruka med glödande kol och ett fat med kött och grönsaker som man grillar på en aluminiumställning som står över glöden.Pris 150 Thb om jag kommer ihåg rätt.

Dom har även annan mat om man föredrar det.

Det är "Min" restaurang och säg att du är svensk och blivit tipsad om stället så blir dom glada.

Från centrum till byn Ban Po är det 10 km.

Åk inte dit 29 eller 30 November för då har dom fest för sonen som skall bli munk i 2 veckor.

Eller ring och säg att du vill vara med på festen som dom har i bostaden 300 meter därifrån,naturligtvis så lämnar man ett litet kuvert på Thaivis. PM:a mig så får du ett telefonnummer till dom.

Born41

Smaklig måltid!

Tack för tipset. Verkar lite knepigt att hitta dit, får se om jag lyckas. Munkfesten hoppar vi men tack iaf.

• Ge karma 1

Esspe
8 timmar sedan, skrev Odin:

Den uppfattningen har jag också alltid haft. Nu är det ju stor skillnad på att åka på semester eller bo längre tid och vi får väl se hur det känns efter ett tag. Utbudet av farangställen är ju väldigt litet men det är kanske inte det jag vill ha heller? Tvärtom så vill jag nog hellre försöka bli en del av det thailändska samhället. Thailändare är bra mycket trevligare än gapiga ryssar eller flaggviftande kineser. Lite restauranger - absolut, men bartjosan har jag inget dagligt behov av. 

• Ge karma 7

Esspe
13 timmar sedan, skrev Odin:

Det rör tydligen på sig en del i Korat ändå.

http://www.thailandredcat.com/nightlife-and-thai-girls-in-nakhon-ratchasima-korat/

• Ge karma 5
  • Fint 1

Soengsang

En komentar som bara påvisar vad du missat, dvs en text av ovetande.

Skulle vilja säga att allt finns förutom beerbarer......

Till och med takbar med klass finns nu...

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

• Ge karma 5

Soengsang

Hej

mvh
biker

Inget ont om det stället helt ok, men spelar inte ens i samma liga som Chez Andys....
Ungefär som att jämföra ex Maitans med Calles/Beefeaters.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

• Ge karma 2

NilsGJ
6 timmar sedan, skrev Esspe:

Den uppfattningen har jag också alltid haft. Nu är det ju stor skillnad på att åka på semester eller bo längre tid och vi får väl se hur det känns efter ett tag. Utbudet av farangställen är ju väldigt litet men det är kanske inte det jag vill ha heller? Tvärtom så vill jag nog hellre försöka bli en del av det thailändska samhället. Thailändare är bra mycket trevligare än gapiga ryssar eller flaggviftande kineser. Lite restauranger - absolut, men bartjosan har jag inget dagligt behov av. 

Ja första gången var la kanske inte lika sköj, men nu efter några resor tycker jag inte jag saknar något (tvärtom nästan nu med terminal och central) och alltid tyckt det är en trevlig stad.

Sk. farangmat äter jag knappt köper hellre mat på marknader och äter hemma.

Nästa resa ska vi bygga en del på huset m.m så kommer ha fullt upp iaf.

Edited by NilsGJ
  • Ge karma 2

born41
6 timmar sedan, skrev Esspe:

Tack för tipset. Verkar lite knepigt att hitta dit, får se om jag lyckas.

Min beskrivning kanske lät lite krånglig, men om du ser tempelbygget så är det bara att följa vägen.

I höstas var det ingen beklädnad på templets gavel så man såg takstolarna, men nu har man plåt på gaveln så det ser lite mer färdigt ut.

Taknocken är så hög så den är svår att missa.

Born41

• Ge karma 1